strona główna // forum // chat // kontakt // dodaj do ulubionych // ustaw jako startową



kliknij na tytuł artykułu aby przeczytać całość


» Zwiedzamy z Larą Wenecję i Movieland (20-lecie gry TR2)   [ 11.06.2017 ]

W ubiegłym roku fani Lary Croft obchodzili dwudziestolecie marki Tomb Raider. Rok 2017 to także okazja do świętowania i to z powodu dwóch rocznic - dwudziestolecia gry Tomb Raider II oraz dziesięciolecia ostatniej na świecie czynnej atrakcji z Larą dostępnej w parku rozrywki - mowa o Tomb Raider Machine. Przedstawiciele redakcji WoTR (Kyo i Cez) nie mogli przejść obok tych rocznic obojętnie, w związku z tym wybrali się do północnych Włoch - do Wenecji oraz do parku Movieland. Do plecaka włożyli także wierną towarzyszkę, czyli figurkę Lary Croft ;)




» Wielki koncert Nathana McCree + nasza wizyta w Derby   [ 20.12.2016 ]

Gdy rok temu wróciłem z Kalifornii, gdzie spotkałem się z twórcami najnowszych Tomb Raiderów z Crystal Dynamics (przeczytajcie o tym tutaj), napisałem takie słowa: "do pełni szczęścia pozostało mi już tylko spotkać twórców klasycznych Tomb Raiderów z Core Design". Nie spodziewałem się, że to marzenie uda się zrealizować dzięki koncertowi Nathana McCree. Mało tego, razem z Kyo, drugim redaktorem serwisu WoTR, wybraliśmy się tam, gdzie to wszystko się zaczęło - do miasta Derby w środkowej Anglii, gdzie mieściły się trzy siedziby nieistniejącej już firmy Core Design.




» Nathan McCree o muzyce z serii Tomb Raider dla RMF GameMusic   [ 13.12.2016 ]

Nathan McCree, autor muzyki do trzech pierwszych odsłon przygód niezłomnej Lary Croft, postanowił przygotować specjalny koncert poświęcony znanej wszystkim graczom bohaterce. Ekipa gamemusic.pl postanowiła porozmawiać z samym kompozytorem o jego dorobku muzycznym i wypytać, jak wspomina proces powstawania muzyki do pierwszych części przygód Lary Croft oraz jakie ma plany w związku z rocznicą serii Tomb Raider.




» Quo Vadis, Laro Croft?   [ 01.11.2016 ]

Epoka Rise of the Tomb Raider już za nami, a przed nami okres oczekiwania na kolejną część, warto więc zastanowić się nad tym, czy nowa panna Croft aby na pewno zmierza we właściwym kierunku... Starsi fani serii, którzy od 1996 roku wiernie śledzili kolejne zmagania Lary w poszukiwaniu starożytnych artefaktów, w 2013 roku ze zdumieniem przecierali oczy, bo oto na miejsce ich ukochanej, nieustraszonej pani archeolog wkroczyła wystraszona, niepewna i dość zwyczajnie wyglądająca dziewczyna, która nijak miała się do jej dotychczasowej wersji.




» Zdradzamy jak wyglądał nasz pierwszy raz z Larą!   [ 25.10.2016 ]

Trudno uwierzyć, że marka Tomb Raider ma już 20 lat. Z tej okazji redaktorzy i współpracownicy serwisu World of Tomb Raider sięgają do swoich wspomnień i przypominają sobie jak wyglądał ich pierwszy raz - rzecz jasna pierwszy raz z Larą Croft. Jedno jest pewne - niezależnie od tego, w jaki sposób dany fan trafił na pannę Croft, wydarzenie to pozostało na zawsze w jego pamięci i zmieniło jego życie. Dowiedzcie się jak to było w przypadku osób z ekipy serwisu WoTR.




» Najtrudniej było mi się przytulić - wywiad z głosem Jonaha   [ 07.09.2016 ]

Fani serii Tomb Raider z całego świata zadali na Forum Square Enix pytania aktorowi głosowemu Earlowi Baylonowi, który w grach Tomb Raider i Rise of the Tomb Raider wcielił się w rolę Jonaha. W serwisie WoTR zamieszczamy wszystkie pytania i odpowiedzi - spoilerów w nich nie ma.




» Lara Croft - bohaterka o dwóch twarzach   [ 15.08.2016 ]

Lara Croft jest jedną z pięciu wirtualnych bohaterek, które bardzo lubię i cenię. Grając w najnowsze przygody młodej Croft w Rise of the Tomb Raider, pomyślałem sobie, że muszę wtrącić swoje przysłowiowe trzy grosze na temat tej bohaterki. Chyba dlatego, żeby uzmysłowić naszej młodzieży kim tak naprawdę jest Lara Croft i jaka powinna pozostać - pisze Artur, autor bloga "Szpadlem i Gamepadem".




» Grafika koncepcyjna w serii TR + wywiad z Brianem Hortonem   [ 13.07.2016 ]

Koniec XX wieku i początek następnego zaowocował niezwykle ważnym rozwojem technologii. Gry wideo z prostych, czarno-białych brył, stały się w pełni realistycznymi obrazami, których sprzedaż przekracza kilkakrotnie kwotę z branży filmowej. Nad ich stworzeniem pracują zarówno małe studia, jak i olbrzymie wytwórnie, które dostarczają widzom/graczom niezapomnianych wrażeń. W artykule skupiam się na procesie tworzenia i przybliżę rolę, jaką pełni grafika koncepcyjna w serii Tomb Raider.




» Wspomnienia z wizyty WoTR na targach E3 2015   [ 13.06.2016 ]

13 czerwca 2015 roku nasz redaktor Cez poleciał do Los Angeles na targi E3 2015 w roli polskiego ambasadora marki Tomb Raider. Jak tam właściwie było? Jacy są na żywo twórcy nowych Tomb Raiderów? Jak otrzymaliśmy zaproszenie i w jaki sposób udało nam się zwiedzić nie tylko Los Angeles, ale i San Francisco i Nowy Jork? Rok po tamtych wydarzeniach wspominamy i wyjaśniamy.




» Nigdy nie grałem w Tomb Raidera - wywiad z głosem Jacoba   [ 27.05.2016 ]

Fani serii Tomb Raider z całego świata zadali na Forum Square Enix pytania aktorowi głosowemu Philipowi Anthony'emu-Rodriguezowi, który w Rise of the Tomb Raider wcielił się w rolę Jacoba. W serwisie WoTR zamieszczamy wszystkie pytania i odpowiedzi. W drugiej połowie wywiadu padają pytania spoilerowe, które wyraźnie oddzieliliśmy od tych niespoilerowych.




» Lara Croft, czyli Larysa Zagroda - co oznacza to imię i nazwisko?   [ 26.03.2016 ]

"Croft... co to nazwisko w ogóle oznacza?" - takie słowa w Rise of the Tomb Raider wypowiada lord Richard Croft, ojciec Lary. Podczas gdy rodzicowi słynnej pani archeolog chodziło w tym zdaniu o znaczenie symboliczne (bał się, że przez jego dokonania nazwisko szlacheckie zostało ośmieszone), to my chcielibyśmy odpowiedzieć na to pytanie dosłownie. Co właściwie oznacza nazwisko Croft w kontekście etymologicznym? Skąd się ono wzięło? Jakie jest pochodzenie imienia Lara?




» Ewolucja serii Tomb Raider okiem młodego fana   [ 21.01.2016 ]

Moją przygodę z piękną Larą Croft zacząłem mniej więcej w 2009 roku. Nigdy wcześniej nie miałem styczności z serią Tomb Raider. Do świata archeologii wprowadził mnie kolega, który jest wielkim fanem serii od samego początku jej istnienia. W pierwszym momencie nie rozumiałem jego zafascynowania grą, aczkolwiek nadszedł dzień, kiedy wszystko się zmieniło.




» Ewolucja serii Tomb Raider okiem wieloletniej fanki   [ 15.01.2016 ]

Mając niemałą skalę porównawczą na dany temat można nie tylko pozwolić sobie na chwile refleksji, ale również przedstawienie subiektywnej opinii. Jeżeli mamy do czynienia z pewnego rodzaju ewolucją, to mamy też do czynienia ze zmianami. Czy są one dobre czy w przypadku Tomb Raidera odnoszą odwrotny skutek?




» Kulisy konkursu Survival Billboard - wywiad z polską uczestniczką   [ 22.11.2015 ]

Z okazji premiery Rise of the Tomb Raider w centrum Londynu ósemka fanów Lary Croft utworzyła żywą reklamę nazwaną Survival Billboard. Zwycięzcą okazał się 28-letni Adam Carr, który wystał 20 godzin i 45 minut. Łącznie w konkursie uczestniczyło ośmiu śmiałków, w tym 18-letnia Polka, Anya Sopicka, której udało się wystać nieco ponad dwanaście godzin i tym samym zajęła przedostatnie miejsce.




» Nikt nie woła na mnie Lara Croft - wywiad z Karoliną Gorczycą   [ 10.11.2015 ]

Witaj ponownie Karolino! Cieszymy się, że wydawca Rise of the Tomb Raider, czyli Microsoft, dokonał tego samego wyboru co wcześniej nasi Czytelnicy i Cenega, czyli wybrał właśnie ciebie do roli Lary Croft! Z naszych informacji jednak wynika, że dubbing nowej gry wcale nie był pewny - początkowo miała ukazać się jedynie wersja z polskimi napisami. Czy uważasz, że gra dużo straciłaby na tym, gdyby zabrakło dubbingu?




» Rozmowa o RotTR z polskim przedstawicielem Microsoftu   [ 20.10.2015 ]

Podczas targów Poznań Game Arena 2015 mieliśmy okazję przeprowadzić krótką rozmowę z Tomaszem Świeściakiem z Microsoftu, który odpowiada za PR konsol Xbox w Polsce. Na samym wstępie pytamy o tymczasową ekskluzywność Rise of the Tomb Raider. Czy Microsoft uważa, że popularność serii Tomb Raider i jej czasowa wyłączność dla konsol Xbox One i Xbox 360 zwiększy sprzedaż tych urządzeń w Polsce?




» Wizyta w Londynie, czyli deptanie Larze po piętach   [ 13.10.2015 ]

W czerwcu tego roku przeżyłem wspaniałą przygodę w Kalifornii, gdzie najpierw w Los Angeles relacjonowałem dla Czytelników WoTR targi E3, a następnie poleciałem do aglomeracji San Francisco, a konkretnie do Redwood City, gdzie mieści się siedziba Crystal Dynamics. Po powrocie do Polski pomyślałem, że "do kompletu" pozostało mi jeszcze odwiedzenie biur Square Enix Europe (dawniej Eidos Interactive), mieszczących się w Londynie. A jak już lecieć do Londynu, to warto zajrzeć do wielu innych miejsc kojarzących się z marką Tomb Raider.




» Wrogi świat w Rise of the Tomb Raider [E3 2015]   [ 18.07.2015 ]

W Rise of the Tomb Raider panna Croft po raz pierwszy odwiedzi Syberię oraz Syrię, a my wraz z nią przekonamy się jak niebezpieczne mogą być te dwa całkowicie różniące się lokacje i nie chodzi tu wcale o kolejne hordy śmiercionośnych najemników wysłanych przez tajemniczą organizację Trójca. Nie, w najnowszej grze najbardziej zabójczym elementem, który w każdej chwili może uśmiercić Larę, będzie przyroda, zarówno ta ożywiona jak i nieożywiona.




» Zaskakujące odkrycia - czy o tym będzie kolejny Tomb Raider?   [ 12.04.2013 ]

Ci, którzy już ukończyli nową grę, z pewnością niecierpliwie czekają na zapowiedź sequela. O czym będzie kolejna gra? Gdzie Lara Croft się tym razem uda? A co jeśli już w tej chwili mamy do dyspozycji pewne wskazówki, które mogą nam w znaczący sposób podpowiedzieć, gdzie i w jakim celu Lara Croft będzie podróżować?




» Ile trzeba sprzedać gier, żeby zarobić?   [ 08.04.2013 ]

Skoro niemal 3,5 mln egzemplarzy sprzedanych w niespełna miesiąc nie jest wystarczającym wynikiem, to jaki byłby satysfakcjonujący? Square Enix nie zdradziło niespełnionych prognoz, możemy więc tylko w przybliżeniu oszacować budżet gry i dotychczasowe zyski.




» Lara poliglotka: wersje językowe Tomb Raidera na świecie   [ 02.03.2013 ]

Lara Croft to z pewnością poliglotka – na całym świecie powstało łącznie dziewięć wersji dubbingu nowego Tomb Raidera: angielski (głos Camilli Luddinton), polski (Karolina Gorczyca), niemiecki (Nora Tschirner), francuski (Alice David), rosyjski (Polina Sherbackova), włoski (Benedetta Ponticelli), hiszpański (Guiomar Alburquerque Durán), japoński (Yuko Kaida) oraz arabski (Nadine Njeim).




» Nasz wywiad z Karoliną Gorczycą   [ 12.02.2013 ]

Karolina Gorczyca, czyli pierwszy polski głos Lary Croft, a do tego pierwszy wytypowany przez czytelników World of Tomb Raider. Z jednej strony rewolucja, z drugiej duże obawy - jak to wypadnie. Właśnie o tym chcieliśmy porozmawiać z aktorką i właśnie dlatego - poprosiliśmy o pytania internautów.




» Graliśmy w nowego Tomb Raidera! RELACJA!   [ 28.12.2012 ]

21 grudnia był jednym z najbardziej oczekiwanych przez ekpię WoTR dni tego roku. I nie chodziło bynajmniej o zapowiadany rychły koniec świata (przynajmniej w wypadku części z nas). Tego właśnie dnia mieliśmy zjawić się w warszawskiej sidziebie Cenega Poland, by własnoręcznie przetestować grywalny kod najnowszego Tomb Raidera! Na trzecim piętrze niepozornego biurowca czekał już na nas Xbox 360, podpięty do 60" TV...




» Koniec 'starego' TR. Definitywne podsumowanie serii, odc. 10   [ 01.12.2012 ]

Co wspólnego ma Gombrowicz z TR: Underworld? Jaka jest ulubiona przygoda kamerzysty biegającego za Larą? Co jest najfajniejszym sprzętem koleżanki z klasy? I przede wszystkim - co ma wstrząs mózgu do gry w Tomb Raidera?! Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w ostatnim - Waszym odcinku Definitywnego podsumowania serii!




» Koniec 'starego' TR. Definitywne podsumowanie serii, odc. 9   [ 08.09.2012 ]

Co dalej z Amandą? Skąd w Boliwii pudła z logo firmy Natla Technologies? By poznać odpowiedzi na te pytania, należało czekać grubo ponad dwa lata. Crystal Dynamics wrócili bowiem do tradycji zapoczątkowanej (i na dobrą sprawę - zakończonej) przez Core Design. Premiera Tomb Raider: Underworld została zaplanowania na późną jesień, identycznie jak w wypadku klasyków. W listopadzie 2008 gracze mieli ostatecznie poznać wszystkie odpowiedzi...




» Koniec 'starego' TR. Definitywne podsumowanie serii, odc. 8   [ 26.08.2012 ]

Crystalsi zasypywali nas obietnicami, aż nagle wypuścili pierwszego screena z Lost Valley. Forum oszalało, ja też – wspomina Dziadziej. To ta jasna strona premiery, czy też może czasu przed premierą gry. Nie obyło się jednak bez kontrowersji. Jak się okazało, nad remakiem „jedynki” pracowało także studio Core Design. Ojcowie serii mieli inną koncepcję gry, zdecydowanie bliższą oryginałowi. Na pewnym etapie prac Eidos jednak skasował projekt, ostatecznie odsuwając Core od serii.




» Koniec 'starego' TR. Definitywne podsumowanie serii, odc. 7   [ 10.08.2012 ]

The Angel of Darkness miał być rewolucją, przełomem, początkiem olbrzymich zmian w Tomb Raiderowym świecie. I był – Core Design upadło, część fanów wpadła w depresję, a wielu graczy po prostu powiedziało pani archeolog „papa!”. Na początku przyznam się szczerze, że po premierze i przejściu „Anioła Ciemności” na jakiś czas zapomniałem o serii Tomb Raider – wyznaje Aurusandi - Przeszkadzało wchodzenie w dorosłość, no i długi czas oczekiwania na następnego Tomba (całe trzy lata!).




» Koniec 'starego' TR. Definitywne podsumowanie serii, odc. 6   [ 31.07.2012 ]

Latem przeglądałem sobie "To&owo", program telewizyjny – wspomina Macieg - Na jednej stronie zawsze umieszczali tam króciutką recenzję jakiejś gry. Oczywiście tekst był wzbogacony obrazkami, więc patrzyłem i nie wierzyłem, że Lara wygląda tak ładnie i okrągło. Sreeny były malutkie, więc niewiele dało się na nich zobaczyć. Niestety, po kupieniu – co by nie mówić – ładnego pudełka wersji podstawowej, lub kolekcjonerskiej - gra już na samym początku przynosiła bardzo duże rozczarowanie.




» Koniec 'starego' TR. Definitywne podsumowanie serii, odc. 5   [ 23.07.2012 ]

Lara Croft umarła. Szokujące zakończenie The Last Revelation sugerowało jednoznacznie, że bohaterka została pogrzebana pod gruzami Wielkiej Piramidy w Gizie. Nie od dziś jednak wiadomo, że na śmierć wirtualnych i filmowych bohaterów jest jedno lekarstwo – pieniądze. Można tylko zgadywać, że ktoś w Eidos Interactive zaprosił na dywanik Jerremy’ego Heath Smitha (producenta gry) i wygarnął mu, niczym Siara z Kilera: „Widzisz coś narobił? Urwałeś kurze złote jaja!”




» Koniec 'starego' TR. Definitywne podsumowanie serii, odc. 4   [ 11.07.2012 ]

Dobrze pamiętam, był to 30 listopada 1999. Brat wrócił ze szkoły z nowym czasopismem komputerowym CLICK!. Niemal od razu wyrwałam mu gazetę z rąk, gdy na okładce zobaczyłam „Lara powraca! Tomb Raider 4 - Pierwszy test.” Zapowiedź była na tyle obiecująca, że z niecierpliwością czekałam na kolejną część przygód. Później wspólnie z siostrą kupiłyśmy grę i rozpoczęło się długie (un)happy raiding.




» Koniec 'starego' TR. Definitywne podsumowanie serii, odc. 3   [ 03.07.2012 ]

Znowu przyszłam do domu z deską „przybitą do stopy” (teraz wiem, że nie wolno skakać z balkonu wprost na sztachety... Dzięki temu często trafiałam do szpitala ze wstrząsem mózgu, a to prowadziło do siedzenia w domu. Czyli nuda… chyba że... ma się komputer i nowe gry. – Donia nie ukrywa, że Tomb Raider odcisnął na jej codziennym życiu dość spore piętno. Nie wiemy wprawdzie ilu fanów pani archeolog również postanowiło uprawiać przydomowy Tomb Raiding, ale pewni jesteśmy jednego - w 1998 roku już mało kto potrafił wyobrazić sobie Gwiazdkę bez nowego Tomb Raidera.




» Koniec 'starego' TR. Definitywne podsumowanie serii, odc. 2   [ 25.06.2012 ]

Pamiętam, jak ośmioletnim dziecięciem będąc, czekałam rano na śniadanie przed szkołą i oglądałam kreskówki na Polonii 1. Zaintrygowała mnie jedna z reklam. "Lara Croft powraca z długim warkoczem" - krzyczał lektor promując drugą część przygód pięknej archeolog - wspomina Anna. Lara powraca więc w listopadzie 1997 roku.




» Koniec 'starego' TR. Definitywne podsumowanie serii, odc. 1   [ 18.06.2012 ]

Zanim zaczniemy grać w Tomb Raidera z 1996 roku, warto uświadomić sobie jedno - ta gra to jedna wielka zagadka, którą gracz musi rozwiązać. Historia artefaktu Scion to jedynie pretekst do tego, by przegonić nas przez kilkanaście dużych i bardzo rozbudowanych (zwłaszcza jak na obecne czasy) leveli. W 1996 roku nikt nie myślał o długich, filmowo reżyserowanych scenkach, czy co rusz odpalających się skryptach.




» Lara w Trójkącie: o potencjale historii Tomb Raidera   [ 15.12.2010 ]

W ostatniej trylogii developer postawił na mitologię, którą postanowiono zinterpretować w dość zaskakujący sposób. Czy w nowym Tomb Raiderze możemy spodziewać się pójścia w stronę bardziej naukowego wyjaśnienia tajemnicy? Główny zarys fabuły bardzo przypomina serial LOST – mamy tajemniczą wyspę, anomalie magnetyczne i tubylców o nie do końca przyjaznych zamiarach. Czy w tym wszystkim zabraknie miejsca dla odrobiny fantastyki, a zapowiadany realizm będzie tyczył nie tylko rozgrywki, ale także rozwiązań fabularnych?




» Wrodzona pasja, czyli Lara Croft od nowa   [ 14.12.2010 ]

Decyzja o ożywieniu marki Tomb Raider, przez opisanie historii początków Lary na nowo, nie była wyborem, a koniecznością. "Ikony, bohaterskie czy nie, są jedynie produktami współczesnych sobie czasów" mówi Timothy Longo Jr, dyrektor ds. marki w Crystal Dynamics. "Szczególnie ewoluować muszą serie, bo bez tego łatwo przewidzieć ich porażkę. CD było postawiło sprawę jasno mówiąc >>Musimy zrobić coś wielkiego. Coś zupełnie innego<<".




» Lara Croft i Tomb Raider - fakty, plotki i domysły o przyszłości   [ 7.03.2010 ]

Rozbicie serii na dwa niezależne tytuły może być pewnego rodzaju badaniem gruntu. Czy taki projekt się przyjmie? Czy fani klasyków i starzy wyjadacze pozytywnie zareagują na wprowadzone zmiany? Obecność trybu dla dwóch graczy, czy bardziej rozbudowanego multiplayera w regularnej serii wcale nie jest nieprawdopodobna. Możliwe jednak, że od tej pory cały czas będziemy mieli do czynienia z dwiema seriami.




» Nathan, Shepard i TR: Underworld - WoTR na PGA'09 (dzień 2 i 3)   [ 19.10.2009 ]

Podczas, gdy piątkowe Poznań Game Arena było imprezą zamkniętą i dostępną głównie dla dziennikarzy oraz przedstawicieli branży, pozostałe dwa dni targów umożliwiły zapoznanie się z najnowszymi premierami, oraz nadchodzącymi hitami wszystkim innym zainteresowanym. Jak się okazało, wiek, umiejętności, ani znajomość tytułów wcale nie przeszkadzały nikomu w dobrej zabawie.




» Tomb Raider w Wenecji - WoTR na PGA'09 (dzień 1)   [ 17.10.2009 ]

Włochy, Wenecja, Florencja, urokliwe kanały, kolorowe i bogate uliczki, mroczne i trudne do zdobycia grobowce oraz wynalazki Leonarda DaVinci w tle. Hasła te od razu mogą wywoływać pozytywne emocje wśród fanów Lary Croft, ale nie dotyczą one Tomb Raidera 2. Nie dotyczą też niestety Tomb Raidera 9, ani żadnej innej gry z tej serii...




» Recenzja TRU: Lara's Shadow   [ 9.04.2009 ]

Równo dwa tygodnie po ukazaniu się pierwszego dodatku do TR: Underworld pt. Beneath the Ashes, na Xbox Live Marketplace pojawiło się oczekiwane przez fanów drugie rozszerzenie, o tytule Lara's Shadow. Również i ono zostało wydane ekskluzywnie na konsolę Microsoftu – na Xboxa 360. Na początku zabawy z drugim dodatkiem zostajemy przeniesieni do jednego z końcowych przerywników filmowych z Tomb Raider: Underworld. Teraz widzimy świat oczami Sobowtóra głównej bohaterki serii, Lary Croft.




» Recenzja TRU: Beneath the Ashes   [ 25.03.2009 ]

Akcja dodatku Beneath the Ashes rozgrywa się już po wydarzeniach znanych nam z gry Tomb Raider: Underworld. Fabuła przedstawia się następująco: Przeglądając notatki swojego ojca, Lara Croft trafia na wzmiankę dotyczącą artefaktu o potężnej mocy. Posiada on nie tylko moc tworzenia thralli (mityczne stwory, które poznaliśmy w Underworld), ale zawiera również tajemniczą inskrypcję. A ta, kiedy zostaje wypowiedziana, umożliwia kontrolę nad wspomnianymi stworami...




» Od Scionu do Mjolnira – fabuła TR Legend, Anniversary i Underworld   [ 13.12.2008 ]

Jak dobrze Natla znała Richarda i Amelię Croftów? Co wspólnego mają 7 Era i Ragnarök? Jaka jest różnica pomiędzy Excaliburem oraz Laską Viracochy? Na początek warto odnotować pewne zdarzenie, do którego doszło w rejonie Los Alamos w Nowym Meksyku, w roku 1945. Podczas jednej z prób nuklearnych, z kryształowego więzienia zostaje uwolniona tajemnicza istota, która następnie odlatuje wśród radioaktywnej chmury…




» Nasz wywiad z Alison Carroll   [ 14.10.2008 ]

Wywiad z Alison przeprowadziliśmy podczas sobotniej imprezy w Creme Clubie. Jeżeli jeszcze ktoś zastanawia się czy Alison nie zadziera nosa, po przeczytaniu tego wywiadu nie powinien mieć żadnych wątpliwości. Pomimo napiętego planu zajęć, panna Carroll pozostaje bardzo sympatyczną osobą.




» Demo TRU okiem fana   [ 13.10.2008 ]

Niewątpliwą zaletą wizyty w Polsce Alison Carroll, poza spotkaniem z samą modelką, była możliwość zobaczenia i zagrania w najnowszą odsłonę przygód Lary. Na temat "Coastal Thailand", jak według load screenu brzmi oficjalna nazwa poziomu, napisano już całkiem sporo - o kolosalnej ilości wszelkich filmów i trailerów nie wspominając. Dlatego też niniejszy tekst nie ma celu cytowania kolejnych słów zachwytu, powtarzanych we wszelkich zapowiedziach, tylko przedstawienie wrażeń z gry w najnowszego TR z punktu widzenia fana, który w końcu miał okazję w tytuł chwilę poszarpać. Czy rzeczywiście jest tak przełomowo i niesamowicie, jak zapowiadano?




» Wywiad z Alison Carroll   [ 19.09.2008 ]

Nowy Tomb Raider oznacza również nową modelkę postaci Lary Croft - TR Underworld nie jest tu wyjątkiem. Tym razem przyszła kolej na Alison Carroll, wyrwaną ze swojej posady recepcjonistki w Cordon, by zostać nową twarzą lady Croft. OXM dogonił Larę... to znaczy Alison Carroll, by dowiedzieć się czegoś o jej życiu jako angielski łupieżca grobowców i odkryć jak wpasowała się w słynne buty światowej ikony gier komputerowych.




» Relacja z prezentacji TRU na Games Convention   [ 1.09.2008 ]

Eidos podczas targów po raz pierwszy publicznie zaprezentował najnowszą część serii: Tomb Raider Underworld. Grę mógł wypróbować każdy, kto odwiedził stoisko firmy w jednej z hal targowych Leipziger Messe - a to, że Eidos nie boi się pokazywać stosunkowo jeszcze wczesnej wersji gry, o czymś chyba świadczy. Był tylko mały minus publicznego prezentowania - stoisko Eidosa było niestety praktycznie cały czas okupowane, co oznaczało długie czekanie w kolejce, żeby dopchać się przed jeden z dużych telewizorów HD i chwycić wreszcie pada.




» Mokra i dzika - zapowiedź TRU   [ 8.06.2008 ]

Widząc Larę wciśniętą w kombinezon do nurkowania, stojącą na pokładzie jej luksusowego jachtu zakotwiczonego gdzieś na morzu śródziemnym, pewne są dwie rzeczy. Po pierwsze, czas oddać „Błękitną Głębię” do wypożyczalni wideo. Po drugie, plądrowanie grobowców musi się opłacać, skoro naszą bohaterkę stać na łódź, którą Donald Trump określiłby jako paradną. Lara przybywa w miejsce akcji pierwszego levelu TRU po otrzymaniu ważnej informacji - jej ojciec dowiedział się tutaj czegoś istotnego na krótko przed swoim zniknięciem. Świątynia leżąca na dnie morza kryje w sobie odpowiedzi na wiele pytań pani archeolog.




» Wywiad z Ericiem Lindstromem na temat TR Underworld   [ 29.05.2008 ]

To co było dla nas naprawdę ważne, to podnoszenie poziomu detali i wiernego odwzorowania, dlatego też środowisko i otoczenie staje się bardziej szczegółowe i bujne. Kiedy doszliśmy do kwestii ruchów Lary, potrzebowały one takiej samej szczegółowości. Sposobem na osiągnięcie takiego efektu jest albo pracowanie do samej śmierci z grupką grafików, albo użycie techniki motion-capture wprowadzającej wiele drugoplanowych ruchów, których stworzenie w normalny sposób zabrałoby bardzo dużo czasu. Czyli nie zamierzaliśmy uczynić ich bardziej realnych, ale też chcieliśmy by były dokładniejsze.




» Dzień z życia Erica Lindstroma, dyrektora projektu TRU   [ 23.05.2008 ]

Mój pasierb wrócił do domu w sobotę z dwutygodniowym kotkiem, którego znalazł samego gdzieś w krzakach. Żywa czerń i mniej niż ćwierć kilo. Jeśli nigdy nie widziałeś kociaka tak młodego, to są one mniejsze niż ci się wydaje. (I dodatkowo właśnie mnie obsikał podczas gdy jednym palcem próbowałem napisać poprzednie zdanie.) Schronisko prawdopodobnie by uśpiło zwierzaka, gdybyśmy je zostawili – kotki tak młode wymagają karmienia przez butelkę oraz zbyt dużo opieki.




» Wywiad z ekipą Eidos Interactive nt. TR Underworld   [ 10.05.2008 ]

[...] kolejny Tomb Raider jest jedną z pięciu najlepiej wyglądających gier, które mają się wkrótce pojawić. Animacja Lary z łatwością dorównuje płynności ruchów bohatera GTA IV, atmosfera przedstawia się na poziomie nie gorszym niż w nadchodzącym Killzone 2, a bogatość otoczenia konkuruje z przepięknie wyglądającym światem Fallout 3. Mówiąc bez ogródek: Tomb Raider Underworld zaskoczy wszystkich.




» Wywiad z Richardem Mortonem nt. anulowanego TR AE   [ 7.03.2008 ]

Chcieliśmy, aby gra była zgodna z oryginałem pod względem fabuły i konstrukcji poziomów, ale pragnęliśmy też zaoferować graczom coś nowego w zakresie sterowania i zagadek. Wiele z tych większych trochę zmieniliśmy, jednak w ten sposób by wyglądały znajomo. Dobre pomysły z oryginału zamierzaliśmy rozwinąć, a złe przeobrazić w coś spektakularnego. W planach mieliśmy nawet nową, rozszerzoną wersję ostatniego poziomu.




» Wywiad z Philem Chapmanem nt. anulowanego TR Anniversary Edition   [ 24.02.2008 ]

Chapman: Początkowo także byliśmy całkowicie zdezorientowani odsunięciem nas od projektu. Podczas gdy tworzyliśmy grę, nie było nigdy żadnej sugestii od Eidosu, że Crystal równolegle pracowali nad swoją wersją. Kiedy przyszła wiadomość o anulowaniu naszego projektu, załamało to nasz zespół. Produkcja była na bardzo zaawansowanym poziomie i każdy z zespołu był naprawdę zadowolony z gry, nad którą prace zaszły tak daleko.




» Beta demo TR Underworld - pierwsze wrażenia   [ 6.02.2008 ]

Kiedy jechaliśmy windą na drugie piętro biurowca, nasza niecierpliwość stawała się coraz większa. W momencie, w którym otworzyły się drzwi, od razu dało się odczuć obecność Lary. Po krótkiej prezentacji zostaliśmy zaprowadzeni do pokoju, gdzie Nick – jeden z producentów – pokazał nam świat Underworld. Kataryn, osoba odpowiedzialna za TRU, dołączyła do nas, aby wyjaśnić elementy gry oraz odpowiedzieć na nurtujące nas pytania.




» Wywiad z wiceprezesem Gametap, Ricardo Sanchezem.   [ 27.09.2007 ]

Sanchez: Idea Re\Visioned jest dosyć luźna. Dla Tomb Raidera stworzyliśmy antologię. Drugi sezon też będzie antologią, ale nie jednej gry, a sześciu różnych. Natomiast trzeci sezon nie będzie antologią, będzie to historia opowiedziana w wielu epizodach. Taki przynajmniej mamy plan, jednak może się on zmienić.




» Zapowiedź TRA   [ 15.12.2006 ]

W Londynie Toby Gard oraz część ekipy ze studia Crystal Dynamics zaprezentowali nam pierwszy szkic Tomb Raider Anniversary. [...] Ponieważ gra będzie zawierała piękne i świetne kluczowe momenty z całego Tomb Raider, deweloperzy pomyśleli dokładnie nad kompozycją nowości i inscenizacją graficzną. [...] Odważne nowości TRA znajdują także połączenie z podstawami serii umieszczając eksplorację w sercu doświadczenia. Ale czy bierzemy pod uwagę wszystkie doskonałe składniki Tomb Raider?




» Patrząc wstecz... Tomb Raider Legend   [ 3.12.2006 ]

Więkoszość medialnych gwiazdek musi uciekać się do chirurgii plastycznej, aby ponownie się wypromować [...] To stało się przyczyną, dla której musieliśmy dokładnie przepytać człowieka, który uczynił Larę interesującą po raz kolejny. Modelowanie jej gameplayu i figury sprawiło, że stała się ona znacznie mniej denerwująca, niż była. I o 45% bardziej pociągająca, niż dawniej. Rozmawiamy z kolesiami z Crystal Dynamics: Matthew Guzendą (starszy producent) i Riley Cooperem (pierwszy projektant).




» Przemyślenia po premierze: TOMB RAIDER: LEGEND   [ 5.06.2006 ]

Lara powróciiiiła. Cóż, powróciła ponownie. Ale Tomb Raider: Legend (PS2, XB, XB360) oznacza krótko-skrócony sequel pierwszej części z arystokratką Larą Croft, który jest i rzeczą nową i ulepszoną. Zapytaliśmy Morgana’a Gray’a, producenta i dewelopera Crystal Dynamics, o popremierową historię gry, na temat jej „makijażu”, zaczynając od najbardziej ważnego ze wszystkich pytań…




» 10 lat minęło... czyli historia serii Tomb Raider   [ 9.04.2006 ]

Rynek gier komputerowych nieustannie pęcznieje sprawiając, że miliony graczy na całym świecie co roku otrzymują wiele nowych tytułów. Ile to razy słyszeliśmy o tym, że gra jest przebojowa, bije rekordy popularności, a mimo to już po pół roku mało kto pamięta o tym rzekomo nadzwyczajnym tytule. Z Tomb Raiderem jest inaczej. W tym roku mija dziesięć lat odkąd światło dziennie ujrzała pierwsza część Tomb Raidera...




» Tomb Raider Legend - zapowiedź UGO.com

Ech, Tomb Raider, niewielka seria gier, która zdobyła sławę. Kto mógłby zapomnieć kwadratową Larę z wielkim biustem i jej przygody przez jeszcze bardziej kwadratowe kompleksy lochów? Seria zawsze była dręczona swoimi problemami: niedopracowanym gameplay’em, chaotyczną mechaniką strzelanin albo wstrętnym wręcz systemem poruszania.




» Tomb Raider Legend - bierzemy w nasze ręce nową przygodę Lary

Lara powraca w całkiem nowej przygodzie, Tomb Raider Legend. Minął już jakiś czas, od kiedy Angel of Darkness został wydany i z tego, co na razie widzieliśmy, warto było czekać. Struktura Tomb Raider Legend przypomina trochę poprzednie części, ale posiada ulepszony system sterowania, który pozwala Larze wędrować swobodniej podczas poziomów. Co więcej, Tomb Raider Legend był teraz tworzony przez Crystal Dynamics, którzy znani są z gier takich jak Legacy of Kain: Defiance czy Snow Blind.




» "NIE MIELIŚMY WYBORU" - wywiad z Riley Cooper'em

Przeprowadziliśmy rozmowę z Riley Cooper'em, głównym twórcą gry w Crystal Dynamics, na temat przyszłości Lary, Angeliny Jolie i zobowiązaniu do stworzenia nowego Tomb Raider'a. Riley Cooper był zobowiązany, jako twórca serii Legacy of Kain (Soul Reaver 1 i 2, Defiance), do rozpoczęcia pracy nad Tomb Raider Legend.




» Zapowiedź TR Legend

Eidos wskrzesza umarłą serię z nową ekipą, starą mocą i nowoczesną technologią. Widzieliśmy przygotowania do powrotu Lary w Londynie i San Francisco i musimy to powiedzieć: to będzie sukces!




» Fenomen serii Tomb Raider

Tomb Raider i Lara Croft. Cztery słowa, które zna niemal każdy. Według serwisu GameVision, „Tomb Raider” to jedna z najbardziej rozpoznawalnych gier w całej Europie. Dzięki Eidosowi oraz firmie Paramount, Lara Croft stała się znaną ikoną popkultury. Prawie 90 procent graczy na Starym Kontynencie rozpoznaje postać Lary Croft, a ponad 80 procent kojarzy tytuł „Tomb Raider”. Co sprawiło, że niemal 100 milionów ludzi na całym świecie określa siebie mianem fana „Tomb Raidera”? Przyjrzyjmy się bliżej tej serii.




» Tomb Raider Legend – przypuszczenia na temat nowego TR

Niedawno na oficjalnej stronie Tomb Raider'a - www.tombraider.com - Eidos zaprezentował pierwszy szkic koncepcyjny z nadchodzącej, siódmej już części TR. Jakaż to radość zapanowała wśród fanów Lary Croft, gdy ich oczom ukazał się pierwszy art. Dodatkowo zastanawia tytuł strony – Tomb Raider Legend. Czyżby to była nazwa dla nowej gry? A może jest to jeszcze wersja robocza? Wszystkiego zapewne dowiemy się już niebawem...




» Wywiad z Jeremym Heath - Smith'em

Wszyscy przechodziliśmy przez prawdziwy koszmar. Ostatnie miesiące przy tej grze wszyscy spędziliśmy pracując po 15 godzin dziennie, 7 dni w tygodniu. To było piekło. Kiedy założyłem Circle Studio powiedziałem wszystkim, że nigdy więcej nie będą musieli przez coś takiego przechodzić, bo ja nie mam zamiaru. Nie mogę tego znieść fizycznie. I moje małżeństwo, drugie małżeństwo właściwie, też nie może tego znieść.




» [EXCLUSIVE] Wywiad z Andym Parkiem

Andy Park był pierwszym i, według opinii wielu fanów Lary Croft, najlepszym rysownikiem zajmującym się komiksem Tomb Raider. Polscy czytelnicy mieli okazję zobaczyć aż dwanaście spośród szesnastu numerów jego autorstwa. W wywiadzie udzielonym serwisowi World of Tomb Raider, Park opowiada m.in. o swojej przygodzie z Top Cow, zdradza co sądzi o Angelinie Jolie i filmie z jej udziałem...




» [EXCLUSIVE] Wywiad z E.E. Knight

E.E. Knight jest autorem oficjalnej powieści spod znaku Tomb Raider - The Lost Cult. W związku z jej premierą, razem z redakcją Tomb Raider Community przygotowaliśmy dla Was wywiad dotyczący książki. Ukazana w niej historia opowiada o antycznym kulcie, starszym niż ostatnia epoka lodowcowa. Von Croy razem z innym archeologiem przeprowadzili pierwsze poważne badania dotyczące wspomnianego kultu i społeczeństwa którym kierował, ale w obawie przed niektórymi z legend nie opublikowali wszystkich wyników badań [...]




» Twórca Lary Croft przemówił

Od momentu wydania pierwszego Tomb Raider'a w roku 1996 Lara Croft stała się światowym fenomenem. Pojawiła się na srebrnym ekranie w ciele Angeliny Jolie oraz jako modelka na okładkach niezliczonych ilości pism. Gard jest dumny z tego, że rozpoznaje się go jako człowieka, który stworzył Larę Croft. W czasie gdy pracował dla Core Design odgrywał kluczową rolę w procesie tworzenia pierwszego Tomb Raider'a. Niestety, opuścił studio krótko po tym jak gra została wydana [...]




» Fragmenty "Zapisków z podróży" autorstwa Angeliny Jolie

Jestem w samolocie do Afryki. Czeka mnie dwugodzinny postój na lotnisku w Paryżu, a potem lecę do Abidżanu na Wybrzeżu Kości Słoniowej. To początek mojej podróży i tego dziennika. Nie wiem, dla kogo piszę - może dla siebie, a może dla was, kimkolwiek jesteście.Naprawdę chcę pomóc. Nie uważam, że jestem jakaś inna niż wszyscy. Myślę, że każdy człowiek pragnie sprawiedliwości i równości. Nie wiem, co zdołam osiągnąć w tej podróży. Wiem jedynie, że z każdym dniem [...] zdaję sobie sprawę, jak niewiele wiem.




» Wywiad z Jeremym Heath-Smith'em

Jeremy Heath-Smith, założyciel Core Design Limited, kierownik Eidos Interactive autor fenomenu Tomb Raider'a i jego głównej bohaterki - Lary Croft. Siedem miesięcy po ustąpieniu ze stanowisk development directora Eidos'a i managing directora w Core, Heath-Smith z beztroską opowiada serwisowi GameDaily o błędach popełnionych przy pracy nad Angel of Darkness i zdradza kilka dotychczas nieznanych szczegółów.




» Chat z Chrisem Barrie

Chris Barrie jest brytyjskim komikiem, który sam zadbał o wypromowanie swojego nazwiska poprzez zagranie roli kamerdynera Lary Croft - Hillary'ego - w obu częściach kinowego Tomb Raider'a. W tej rozmowie Chris opowiada o swoich przygodach związanych z Tomb Raider'em, zdradza niektóre wydarzenia z planu oraz podgrzewa oczekiwania fanów mówiąc, że trzecia część filmowych przygód Lady Croft jest w planach wytwórni Paramount Pictures, czego nikt do tej pory oficjalnie nie przyznawał.




» Czas iluminatów

Podobnie jak w przypadku templariuszy, iluminaci zyskali na znaczeniu dopiero po rozwiązaniu zakonu. W 1790 roku władze bawarskie wprowadziły karę śmierci za działanie na rzecz iluminatów. Wnioski musiały być więc oczywiste: po pierwsze, rządzący z jakiegoś powodu bardzo obawiają się zakonu; po drugie, trzęsą portkami, mimo iż oficjalnie iluminatów już nie ma; po trzecie, wynika z tego, że iluminaci musieli przyczaić się i czekać na odpowiednią okazję do ataku. No i czają się już tak od przeszło dwustu lat.




» Ankieta 2003 - wyniki

Opracowanie wyników ankiety przeprowadzonej latem 2003 roku na World of Tomb Raider. Prezentują one profil przeciętnego czytelnika naszego serwisu - czyli młody (przeważnie nastoletni) mężczyzna z dużego miasta, do grania uzywający komputera PC. Nasi czytelnicy swoją przygodę z Larą w większości rozpoczęli od pierwszej częsci Tomb Raider'a. Dla części internautów World of Tomb Raider jest jedynym źródłem informacji o grze i jako takowe jest określany bardzo dobrze. Aby poznać więcej informacji, wejdź do artykułu.




» Lara Croft Tomb Raider: Kolebka Życia

Pierwszy film z serii "Tomb Raider" był kinowym hitem, bijąc w pierwszym tygodniu rekord oglądalności dla filmu z główną rolą żeńską. Na całym świecie obraz zarobił zaś 300 milionów dolarów. Teraz, tworząc "Kolebkę życia", producenci ustawili poprzeczkę jeszcze wyżej, a nowa wyprawa seksownej poszukiwaczki przygód dostarczy widzom niezapomnianych wrażeń. By sprostać wymaganiom roli bohaterki, która na ekrany kin trafiła po raz pierwszy w 2001 roku przeniesiona z gry "TR", Angelina Jolie dosłownie dała z siebie wszystko...




» Przyszłość serii Tomb Raider

Eidos ośmiesza się swoim niezdecydowaniem co do daty europejskiej premiery Angel of Darkness przez co fani nie wiedzą kiedy tak naprawdę gra trafi na półki sklepowe w ich kraju. No cóż mogą przynajmniej podziwiać coraz to nowe zdjęcia Miss Croft na autobusach. Jedno co jest obecnie pewne to to, że Angel of Darkness jest początkiem trylogii nowej generacji, której dwie pozostałe części ukażą się na PC i PS2 w ciągu kilku najbliższych lat. [...] Old-schoolowy Tomb Raider? Powrót do podstaw, możnaby powiedzieć? "Tak!" - twierdzi Smith.




» Lara jest moim życiem! - Wywiad z Jeremy Heath-Smith'em

Pomimo wielu opóźnień, od dawna oczekiwany przez miliony fanów powrót największej ikony rozrywki elektronicznej nadszedł. Angel of Darkness, który niedawno trafił na półki sklepowe w USA, a w Europie stanie się to już niedługo, spowodował, że już wkrótce ujrzymy wielki powrót Lara-manii. Oczekiwanie na nową grę jest zdumiewające i trudno niedocenić wagi tego tytułu zarówno dla wydawcy (Eidos) jak i producenta (Core). Jeremy Heath-Smith dokonał szczerego wglądu w nadchodzącego Tomb Raider'a: The Angel of Darkness.




» Wywiad z Mikiem Schmittem

Mroczniejsza, bradziej wytrzymała, intrygująca. Takich słów używa się aby opisać Larę Croft jaką ujżymy tej wiosny w Tomb Raider: Angel of Darkness. Czy Eidos i Core Design mogą się zrehabilitować po wydaniu serii wtórnych sequeli? Wszystko wskazuje na to, że mocno poprawiona grafika i grywalność spełnią nasze oczekiwania. Producent z Eidos'a, Mike Schmitt, odpowiada na nasze pytania dotyczące gry. [...] Pomysł żeby Lara prowadziła śledztwo brzmi co najmniej intrygująco. Jak to będzie wyglądało w grze?




» Nawiązania do gry w filmie "Lara Croft: Tomb Raider"

Ekranizacja Tomb Raidera podzieliła fanów tej kultowej gry na dwie części. Niektórzy po wyjściu z kina byli zachwyceni filmem, [...] inni zaczęli stanowczo krytykować tę produkcję - aktorkę, fabułę, montaż, muzykę, klimat [...] Film nie spełnił oczekiwań graczy. Nawet osoby, które go lubią, umieją dostrzec niedoróbki. Jednak tak jak na montaż czy muzykę można przymknąć oko, to na brak klimatu i znikome nawiązanie do gry chyba nie. Czy jednak rzeczywiście w filmie zabrakło elementów znanych z gier?




» O tym jak Eidos lubi wszystko komplikować, czyli historia życiorysu Lary Croft

Fani TR dzielą się na trzy grupy. Pierwsza, to gracze, których przeszłość Lary po postu nie obchodzi, grając w np. TR 4 nie zastanawiają się, co było wcześniej, a co będzie później. Druga grupa, to fani, którzy chociaż raz przeczytali biografię Lary Croft, ale nie przejmują się zbytnio jej treścią, bardziej skupiają się na grze. Trzecia grupa, to ludzie, którzy ogromną wagę przykładają do życiorysu, dla których najmniejsza wzmianka jest niezwykle ważna. Do której grupy się zaliczam? Skoro piszę artykuł o życiorysie, łatwo się domyślić :-).




» Chat z Nell McAndrew

Krótki fragment chatu przeprowadzonego z Nell McAndrew, modelką Lary w sezonie 1998/1999 (Tomb Raider III). Przedstawione są tylko pytania które dotyczą kariery po zakończeniu kontraktu z Eidosem.