strona główna // forum // chat // kontakt // dodaj do ulubionych // ustaw jako startową



Powrót do spisu



20 lat minęło jak jeden dzień, czyli serwis WoTR od kuchni



Z pewnością 20 lat temu założyciel naszej strony nie przypuszczał, że jego projekt osiągnie tak duży sukces i że przez kolejne dwie dekady serwis World of Tomb Raider będzie nie tylko czołową polską stroną o Larze Croft, ale i że będzie w światowej czołówce. Wśród naszych Czytelników są z pewnością osoby, które towarzyszą nam od samego początku, są i tacy, którzy dołączyli w epoce trylogii Legend, czy też jeszcze później w epoce reboota. Podobnie jest ze zmieniającym się składem naszej redakcji i moderacji. Są wśród nas osoby nadal pamiętające początki, jak i osoby, które dołączyły niedawno, choć na naszą stronę zaglądają niewątpliwie od dawna. Poniżej możecie poznać różne punkty widzenia aktualnego składu zespołu World of Tomb Raider - każdy z nas cofnął się do swojego własnego "pierwszego razu" z WoTR. Zanim oddamy głos tym osobom, przeczytajcie słowa Mr Macphisto, zwanego również Grzekiem. "Założyciel, poruszyciel i stwórca", jak sam siebie określa, oficjalnie uruchomił serwis WoTR 28 grudnia 2002 roku.


MR MACPHISTO - założyciel strony i pierwszy naczelny

Archeologia... mocno alternatywna. To nie tylko to, czym zajmuje się Lara Croft, ale też to za co właśnie się zabieram. Oczywiście na dużo skromniejszą skalę. Wykopmy więc początki serwisu World of Tomb Raider. Sięgają one znacznie głębiej niż 28 grudnia 2002 roku. Badanie metodą datowania pamięciowego mówi mi, że serwis w szkicach czy koncepcjach mógł powstać miesiące, jeśli nie lata wcześniej.

Na początku był chaos. Pamiętam biało-czerwony, gazetowy szablon, który stworzyłem kiedy tylko wykiełkował pierwszy pomysł na stronę o Tomb Raiderze. Pamiętam też pierwszy bardziej kolorowy layout, lata 90 w pełni, motywem było a'la satynowe tło z obrazka, na którym Lara leży w czarnej sukience i trzyma pistolety. O zgrozo, mogły tam być też migające elementy GIF... Dobrze, że nic z tego się nie zachowało, a nawet jeśli, to leży gdzieś głęboko na dysku schowanym w jakiejś zapomnianej piwnicy. Robota dla archeologów za kolejnych 20 lat.

Po co to wszystko? Z fascynacji grą oczywiście. Fascynacji żywej co najmniej od 1997 roku, a prawdopodobnie jeszcze wcześniej. Demo pierwszego Tomb Raidera było chyba pierwszą "prawdziwą grą" (czyt. nie pasjansem i nie saperem), w jaką zagrałem na własnym domowym komputerze w 1996 roku. Ten fragment City of Vilcabamba do dziś znam na pamięć. Podobnie zresztą jak demowy odcinek The Great Wall z TR2. Wracając jednak do sedna sprawy - chciałem mieć źródło informacji dotyczące tej gry, zjawiska, które mnie wciągnęło jak żadne inne w tamtym momencie. W Polsce wybór nie był za szeroki, a na świecie... może właśnie taki - ZA szeroki. Stąd pomysł zebrania wszystkiego w jednym miejscu i dostarczania informacji fanom serii - tak jak ja poszukującym wieści ze świata Core Design, Eidos Interactive i Lary Croft. Nie ma więc co ukrywać, że częściowo robiłem to dla siebie. Sam w końcu chciałem o wspomnianych sprawach wiedzieć, a przekazanie ich dalej było przyjemnym, hobbystycznym dodatkiem. Na formę tygodnika też padło częściowo ze względu na wygodę - moją i odwiedzających. Każdy wiedział kiedy dostanie świeżą porcję interesujących go informacji. Świat nie gnał tak jak dziś, popularne były e-ziny, i taka poniekąd idea przyświecała WoTR w jego początkach. Wtedy też nie liczyły się kliknięcia i wejścia. Dopiero z czasem zapadła decyzja o przejściu na działanie szybsze, czyli przekazywanie informacji tak prędko, jak to możliwe. Niejednokrotnie jako pierwsze źródło. Do tego jednak potrzebny był lepszy internet i szersza załoga, dopiero wtedy można było rozwijać działalność w takim właśnie kierunku.

Wcześniej wspomniałem o źródłach informacji, a co za tym idzie też inspiracjach dla takiego serwisu jak World of Tomb Raider. Numerem 1 był serwis The Croft Times, szatą graficzną nawiązujący tak jak i tytułem - do prawdziwej gazety. Drugie było Tomb Raider News Channel, i w zasadzie w tych dwóch serwisach można szukać źródeł ówczesnej konstrukcji WoTR.

Reszta to już historia znana nie tylko mi - z czasem przyszła chęć i potrzeba pogłębienia działów o poszczególnych grach. Na początku te sekcje nie były przesadnie bogate w treść, tutaj standard wyznaczył jednak polski serwis TRPL (dostępny do dziś w zarchiwizowanej formie >> traider.org.pl - przyp. red.) i nie pozostało nic innego jak do niego równać, żeby potem móc iść dalej. Na tym etapie pomagał już Cez, który na pewno dobrze opisze resztę tej historii. Historii, którą zresztą pisze do dziś.


CEZ - obecny redaktor naczelny

Mój pierwszy raz z Tomb Raiderem nastąpił na początku 2000 roku i od tego momentu wertowałem internet w poszukiwaniu poradników oraz nowinek dotyczących nadchodzącej wówczas piątej i szóstej części serii. W pierwszej kolejności trafiłem do społeczności ówczesnej oficjalnej polskiej strony TRPL, dla której w 2003 roku przez kilka miesięcy pisałem newsy i artykuły. 16 lutego tego samego roku przypadkowo trafiłem na świeżutką wówczas stronę World of Tomb Raider, którą Grzeko, czyli Mr Macphisto, założył zaledwie półtora miesiąca wcześniej. Szybko rozpoczęliśmy stałą współpracę - był to czas, kiedy pisałem newsy równolegle i na tej pierwszej wspomnianej stronie i na WoTR i na hostowanej przez WoTR stronce o komiksach Tomb Raider.

Hostowana witryna należała do Bractwa Ankh, czyli do kilkudziesięcioosobowego fanklubu walczącego o przywrócenie w Polsce komiksów z Larą Croft. Bractwo potrzebowało własnego miejsca do dyskusji w Internecie i wówczas jeden z członków, Igi, założył w grudniu 2003 roku Forum Bractwa Ankh. Mr Macphisto zaproponował zacieśnienie współpracy i w ten sposób Forum Bractwa Ankh szybko zmieniło nazwę na Forum World of Tomb Raider i Bractwa Ankh. W 2004 roku fanklub został rozwiązany, a cała zawartość jego strony została przeniesiona do serwisu WoTR do działu Komiks. Od tego momentu wspólne wcześniej forum stało się Forum WoTR, z kolei serwis WoTR z tygodnika został przekształcony w dziennik, którym jest do dziś.

Następne lata upłynęły na oczekiwaniu na kolejne gry z trylogii Legend. Pisałem wówczas newsy już wyłącznie dla WoTR, opracowywałem działy o klasycznych grach, spisywałem streszczenia komiksów i uczestniczyłem w burzliwym życiu Forum WoTR. Był to czas, kiedy po raz pierwszy spotkałem wielu członków społeczności WoTR w realu za sprawą zlotów w Poznaniu, Katowicach czy Lublinie (wcześniej brałem udział w zlotach TRPL w Warszawie). Miło wspominam czaty, w tym sylwestrowe, które były popularne wśród polskich fanów Lary na długo przed pojawieniem się kultowego, sylwestrowego mema "będę grał w grę" ;) Warto dodać, że w wakacje 2006 roku kupiliśmy domenę LaraCroft.PL (zastąpiła wcześniejsze croft.prv.pl), a w styczniu 2007 roku serwis WoTR otrzymał status oficjalnej polskiej strony, po tym jak TRPL zakończyło działalność. W trakcie epoki Legend zrelacjonowaliśmy wizyty dwóch oficjalnych modelek - Karimy Adebibe i Alison Carroll, a także założyliśmy swój kanał w serwisie YouTube. W kolejnych latach dołączył do niego fanpage na Facebooku i Instagramie.

Epoka reboota przyniosła wiele zmian, nie tylko w świecie gier z Larą, ale i w życiu redakcji. W 2011 roku Meagan Marie z Crystal Dynamics zaproponowała naszemu serwisowi dołączenie do powstałego wówczas Official Fansite Program, który gwarantuje bliski kontakt z twórcami serii. W 2012 roku przeprowadziliśmy sondę wśród polskich internautów, którzy wskazali Karolinę Gorczycę jako najlepszą kandydatkę na polski głos Lary w nadchodzącym wówczas reboocie. Decyzja fanów spodobała się polskiemu dystrybutorowi, czyli firmie Cenega, i Karolina Gorczyca otrzymała tę rolę na całą trylogię. W 2013 roku w okolicach premiery spotkaliśmy się z aktorką w Warszawie, co również zrelacjonowaliśmy.

Dla mnie osobiście najbardziej przełomowym momentem był rok 2015, kiedy to poprzez Official Fansite Program otrzymaliśmy zaproszenie na targi E3 w Los Angeles. Wybór wewnątrz redakcji padł na mnie, za co jestem niezwykle wdzięczny losowi. Podróż do USA w roli polskiego ambasadora marki TR była spełnieniem marzeń i do dziś trudno mi w to uwierzyć, że ta przygoda miała miejsce w realu, a nie w grze wideo. W kolejnych miesiącach Mr Macphisto przekazał mi prowadzenie serwisu, co okazało się dla mnie impulsem do wprowadzenia pewnych nowości. Zrekrutowałem wówczas do redakcji Roberta (Kyo), Sylwię (Autumn) i Tymoteusza (Tymosky). Rozpoczęliśmy cykl publikacji o podróżach śladami Lary Croft m.in. do Wenecji, Londynu, Egiptu czy nawet do Japonii. Odwiedziliśmy dawne siedziby studia Core Design w Derby, a także siedzibę Crystal Dynamics pod San Francisco oraz Square Enix w Londynie i Tokio. Braliśmy udział w niemieckich targach Gamescom 2018, a także w polskich Warsaw Games Week i Poznań Game Arena, na których wspieraliśmy oficjalne polskie cosplayerki Lary Croft, Ethlaine i Klaudię Croft. Uczestniczyliśmy w koncercie kompozytora Nathana McCree w Londynie, spotkaliśmy osobiście głos Lary z TR1 Shelley Blond i zorganizowaliśmy zlot fanów w Warszawie z Meagan Marie.

Przez te wszystkie lata zajmowaliśmy się głównie grami. Drugi film z Angeliną Jolie wszedł do kin na samym początku istnienia serwisu WoTR i w kolejnych latach informowaliśmy jedynie średnio raz na rok, że coś się niby w kwestii filmu dzieje, ale nie widać było efektów. Efekty zobaczyliśmy wreszcie w 2018 roku. Bardzo się cieszę, że mieliśmy małą odskocznię od gier w postaci wysypu newsów na temat powstawania filmu z Alicią Vikander. Pochwalę się, że w jednej z internetowych sesji Q&A aktorka odpowiedziała na moje pytanie :) Miło też było spełnić moje wielkie marzenie z samych początków WoTR i Bractwa Ankh. W 2021 roku polskie wydawnictwo Scream Comics wydało upragnione, najstarsze komiksy z Larą Croft po polsku. Nie ukrywam, że wierciłem w tej sprawie dziurę w brzuchu pracownikom tego wydawnictwa, ale jak widać z pozytywnym skutkiem :D 2021 rok oznaczał także inną, ważną nowość na polskim "podwórku". Uruchomiliśmy na Facebooku Grupę World of Tomb Raider - LaraCroft.PL i obsadziliśmy w roli moderatorów Patrycję, Krystiana i Krzysztofa. Grupa szybko odniosła sukces i godnie zastąpiła Forum WoTR, które z powodów technicznych musieliśmy po 17 latach zamknąć i zarchiwizować.

Bardzo dziękuję wszystkim współpracownikom serwisu, z którymi miałem przyjemność współtworzyć ten serwis w ciągu ostatnich 20 lat :) Dziękuję przede wszystkim Czytelnikom, polskim i zagranicznym fanom Lary Croft, bez których ta hobbystyczna praca nie miałaby sensu. Wy pomogliście spełnić moje marzenia, a my codziennie od dwóch dekad pomagamy spełniać Wasze :) Obyśmy w trzecią dekadę istnienia serwisu WoTR weszli z samymi dobrymi, pozytywnymi newsami. Dziękuję, że jesteście z nami!


IGI - założyciel i administrator Forum WoTR

Siema. Starzy WoTRowicze kojarzą mnie pod pseudonimem Igi. Przez wiele lat, jeszcze w epoce przedfacebookowej zarządzałem Forum tegoż serwisu.

Jak tu trafiłem? W 2003 roku wypatrzyła mnie niejaka Frodo_Hobbitek - i namówiła do dołączenia do Bractwa Ankh, mającego na celu wydanie w Polsce komiksów z serii Tomb Raider. Potem Bractwo połączyło się z WoTR, Frodo gdzieś tam odeszła, a ja zostałem. Nie ukrywam, że głównie zajmowałem się sprawami technicznymi forum, zresztą jego pierwsza wersja stała na moim prywatnym serwerze pod biurkiem. Początki były trudne, kilka przenosin na różne serwery, ciągłe problemy techniczne, ale od początku czuć było, że ta społeczność żyje. Chcąc nie chcąc - włączyłem się, oprócz spraw technicznych - w to życie, zwłaszcza, że wbrew obiegowej opinii grałem w TR całkiem sporo - a i klasyki mogłem przejść, przynajmniej niektóre fragmenty - z zawiązanymi oczyma. Zresztą wtedy do dyspozycji mieliśmy tylko klasyki, customy albo zabugowane AoD.

Miałem okazję uczestniczyć w kilku oficjalnych i nieco mniej oficjalnych spotkaniach WoTR. Poznań, Lublin, znowu Lublin, Warszawa, trochę sobie pojeździłem. Zloty bardzo miło wspominam, bo było wszystko, co być powinno - ruiny, atakujące nas wilki, zwiedzanie, siedzenie i picie soczku Kubuś marchew-banan-jabłko do piątej rano, nawet ponoć niektórzy słyszeli niedźwiedzia, ale to było tylko moje chrapanie. Najfajniejszym elementem, który scalił wtedy tę społeczność, był czat. Żył on niejako własnym życiem, powstały tam dzieła filmowe i literackie, siedzieliśmy i gadaliśmy codziennie nieraz do wczesnych godzin porannych. To były piękne czasy. Potem - jako dodatek do strony w 2010 roku zaproponowałem założenie fanpage'a WoTR na Facebooku, zresztą - ten fanpage działa do dzisiaj. Wszelkie fora umarły śmiercią naturalną, czaty również. Facebook wydawał się wspaniałym wynalazkiem, ale z perspektywy lat - zabił te mikrospołeczności. Zresztą - my chyba też zdążyliśmy się w międzyczasie zestarzeć, niektórzy pozakładali rodziny, powyjeżdżali za granicę, albo im się Tomb Raider po prostu znudził.

Co robię teraz? Obecnie spełniłem marzenie z młodości i zostałem programistą (backend, golang). W Tomb Raidera gram nadal, nie uczestniczę jakoś superaktywnie w życiu fandomu, ale kontakt z Cezem mam nadal - przez te niemal 20 lat znajomości różniło nas prawie wszystko, poglądy polityczne, społeczne, życiowe, ale jakoś ten kontakt udało się utrzymać. Zresztą - staram się chociaż czytać, co tam w tombraiderowym światku słychać, a WoTR jest zawsze na bieżąco.

Na koniec chciałbym pozdrowić tych, którzy obecnie prowadzą ten serwis - dobra robota. No i tych, z którymi spędziłem kilkanaście lat temu te wspaniałe chwile w "starych czasach" - gdziekolwiek jesteście i cokolwiek robicie - zawsze będę o was myślał ciepło i mile was wspominał.


KYO - redaktor serwisu

Początki mojej przygody z WoTR sięgają jeszcze czasów starożytnych, kiedy to istniała i prężnie rozwijała się pierwsza strona o TR w polskim, raczkującym internecie - TRPL. Była to końcówka lat 90-tych, okres mojej największej fascynacji serią z rosnącą, przeogromną chęcią dzielenia się wrażeniami i spostrzeżeniami z innymi fanami. To były lata 1999-2000, okres po TR4, w oczekiwaniu na TR5 i TR Next Generation (Angel of Darkness). W tamtym okresie żaden fan Lary nie mógł spać spokojnie i doczekać się kontynuacji, widząc jak twórcy uśmiercają (rzekomo) naszą ukochaną bohaterkę w zakończeniu TR4. Co ciekawe, w moim otoczeniu nie znałem nikogo, z kim mógłbym fascynować się tą serią gier. Znałem głównie graczy pecetowych, fanów RPG, strategii i strzelanek FPS.

Jako właściciel PlayStation czułem się w obowiązku propagować wiedzę o Larze. Trochę niczym misjonarz nawracający pogańskie społeczności, pokazujący im boginię, którą mają czcić :D Wniosek wyciągnąłem bardzo prosty - seria TR była nadal produktem bardzo niszowym w naszym kraju. Czytając gazety branżowe o grach widziałem, jakie emocje postać Lary wywołuje u naszych zachodnich kolegów w Anglii, Niemczech, czy w Stanach. Ten szał podczas targów growych z uczestnictwem modelek wcielających się w Larę był porównywalny do emocji, jakie wywoływały żywe gwiazdy światowego formatu. Polakom zajęło sporo czasu, by zacząć traktować gry na poważnie, tak jak inne media - seriale, filmy czy książki. Jednak spotkanie w 1999 roku na żywo Lary Weller, modelki wcielającej się w Larę z TR4 podczas jej wizyty w Polsce, rozwiało moje wątpliwości - w Polsce takich freaków/graczy jak ja musi być całkiem sporo, jesteśmy jednak mocno rozproszeni :)

Będąc aktywny na forum TRPL, zauważyłem, że kilka osób z Bractwa Ankh (walczącego o prawa komiksów TR w naszym zacofanym kraju), udziela się na nowo powstałej stronie. To były zaczątki WoTR. Wówczas poznałem obecnego admina strony Bartka (Cez), zostałem członkiem Bractwa, a przed premierą TR Legend (2005-2006) zacząłem udzielać się na dynamicznie rozwijającym się, nowopowstałym Forum WoTR pod nickiem Kyo. Przez wiele lat byłem bardzo aktywnym, jak to żartobliwie moderatorzy określali - "użyszkodnikiem" forum i miałem przyjemność poznać wiele wspaniałych osób. Nie należałem jednak do tzw. elity i nie brałem udziału we wszystkich oficjalnych zlotach fanów. Spotykałem się z ferajną głównie podczas wizyt modelek: Karimy Adebibe w okolicach premiery TR Legend oraz Alison Carroll przed premierą TR Underworld.

Największy hype na Larę wszyscy mieliśmy właśnie w czasach trylogii Legend, czyli podczas pierwszego, delikatnego restartu serii. Lara była już znaną postacią, mocno spopularyzowaną przez Angelinę Jolie. Aktywność fanów była ogromna, każdy z nas był twórczy, z każdego z nas wylewała się wena i inspiracje. Tworzyliśmy prace graficzne, rysowaliśmy, pisaliśmy fanficki, tworzyliśmy filmy, parodie z Larą - wszystko, co pozwoliło na upust naszej fascynacji i uwielbienia dla serii. Sam nawet stworzyłem kanał na YouTube z parodiami filmów: Kyo's Tomb Raider videos, które stara gwardia WoTR doskonale zna i dobrze się przy nich bawiła (przynajmniej tak to wtedy wyglądało ;) ). Natomiast moje stare prace rysunkowe (bochomazy) możecie zobaczyć w dziale FanArt.

Przez następne kilka lat byłem nieoficjalnym, a potem oficjalnym współpracownikiem serwisu WoTR, pomagałem w wyszukiwaniu nowinek, pisaniu newsów, artykułów, relacji. Najbardziej zapadło mi w pamięć spotkanie z Karoliną Gorczycą przed premierą TR2013, kiedy zobaczyłem znane twarze WoTRowiczów po tych kilku latach mniejszej aktywności. W 2015 roku zostałem oficjalnym redaktorem - zbliżała się premiera Rise of the Tomb Raider, więc trzeba było zakasać rękawy do pracy. Wraz z adminem strony Cezem mieliśmy masę pomysłów, które warto było wcielić w życie. Zaczęliśmy od udziału w targach growych zarówno w Polsce, jak i zagranicą, spotykaniem się z fanami, w tym z cosplayerami. Zrealizowaliśmy także podróże śladami Lary, odtwarzając lokacje z gier. I tak to się kręci do dziś, ale już w powiększonym składzie o nowe wspaniałe osoby. Robimy konkursy, piszemy newsy, publikujemy prace fanów, grafiki, śledzimy wydarzenia. Brakuje jeszcze cyklicznych spotkań fanów, bo pandemia krzyżowała szyki.

Jestem bardzo wdzięczny za te wszystkie lata, które mogłem spędzić w społeczności fanów Lary na WoTR. Samemu nie byłoby tak fajnie cieszyć się i narzekać na nowe odsłony serii i na "nie-taką-Larę-chciałem" ;) Jako społeczność fanów jesteśmy wyjątkowi, bo nie wszystkie fandomy z innych krajów na świecie mogą pochwalić się posiadaniem tak obszernej w wiedzę i smaczki strony o TR, czy grupy na FB jak WoTR. Zobaczymy, co przyniesie przyszłość. Mam nadzieję, że planowana nowa odsłona TR znowu nas wszystkich zafascynuje do tego stopnia, że będziemy żyć przygodami, na które zabierze nas Lara ;)


AUTUMN - redaktorka serwisu

Serwis WoTR przewijał się u mnie w przeglądarce już od premiery Angel of Darkness. Byłam tak zakręcona na punkcie kolejnych przygód Lary, że szperałam za informacjami dosłownie wszędzie. Potem już tak pozostało, że szukając jakiejkolwiek nowinek o serii, odpalałam WoTR. Wiele lat temu udało mi się nawet wygrać nagrodę w jednym z konkursów ;) Lata później, krótko przed premierą Rise of the Tomb Raider, założyłam na Facebooku fanowski profil o serii Tomb Raider. Wrzucałam tam dosłownie wszystko, co dotyczyło Lary - poczynając od serwisów plotkarskich, profili YouTube, stron z grami i oczywiście LaraCroft.PL ;) W ten sposób trafił na mnie Bartosz (Cez) i zaproponował współpracę przy oficjalnej polskiej stronie. Jak widać nie powiedziałam nie ;)

Jestem w redakcji WoTR od 2015 roku i nigdy nie byłam tak blisko swojej ulubionej serii jak przez cały ten okres. Udzielałam się przy pisaniu newsów, czy opisach w dziale o Rise of the Tomb Raider. W 2018 roku dzięki zaproszeniu od Crystal Dynamics pojechałam do Anglii na pokaz dema Shadow of the Tomb Raider, gdzie poznałam Meagan Marie i byłam uczestnikiem świetnej imprezy promującej grę. Niedługo potem przedstawicielka Crystalsów odwiedziła nas w Warszawie na kolejnym przedpremierowym pokazie, w którym wzięła udział cała redakcja WoTR, a także nasi Czytelnicy. Następnie w 2019 roku razem z Tymoskym otrzymaliśmy wejściówki na Digital Dragons w Krakowie, gdzie spotkaliśmy się z kompozytorem Nathanem McCree i to wszystko dzięki WoTR. Jeżeli jesteście ciekawi, to o wszystkich tych wydarzeniach możecie przeczytać w dziale Teksty w naszym serwisie. Obecnie prowadzę profil WoTR na Instagramie i od czasu do czasu udzielam się na tombraiderowych streamach prowadzonych przez Tymosky'ego, na które również zapraszam.

Dołączenie do redakcji serwisu WoTR jest dla mnie jedną z lepszych rzeczy, jaka mnie w życiu spotkała. Udało mi się poznać i spotkać na żywo świetne osoby, które tak samo jak ja zachwycają się "walorami" panny Croft ;)


TYMOSKY - redaktor serwisu i live streamer

Swoją fantastyczną przygodę z serwisem World of Tomb Raider zacząłem w 2015 roku. Był to okres przedpremierowy gry Rise of Tomb Raider. Podekscytowany nadciągającą kontynuacją historii młodej Lary spędzałem ogromną ilość czasu, szperając w internecie w poszukiwaniu nowych informacji, jak i przecieków dotyczących gry. Jako że wszyscy moi przyjaciele nie podzielali pasji do serii Tomb Raider, zacząłem poszukiwać społeczności, z którą będę mógł dzielić swoją ekscytację, jak i wszystkie znaleziska dotyczące nowej gry - tak właśnie trafiłem na World of Tomb Raider.

Wszystko zaczęło się bardzo niewinnie. Jako zawodowy łowca przecieków i nowinek, wszystkie znaleziska zacząłem przekazywać w wiadomościach prywatnych właśnie do World of Tomb Raider. Tak poznałem Bartka (Cez) - naczelnego całego portalu. Po dłuższym kontakcie zacząłem być wprowadzany w kulisy serwisu. Takim sposobem zostałem jednym z członków redakcji World of Tomb Raider i poznałem wspaniałych ludzi, z którymi przeżyłem w następnym latach wiele niezapomnianych momentów.

Jednym z pierwszych ważniejszych eventów był przedpremierowy pokaz gry Shadow of the Tomb Raider w Warszawie. Miesiąc przed premierą dostaliśmy możliwość zagrania w 4 godziny pełnej wersji gry. Poza tym mieliśmy również przyjemność zjeść kolację wraz z Meagan Marie - menadżerem społeczności w studiu Crystal Dynamics. Był to wręcz surrealistyczny dzień i nigdy nie przypuszczałem, że doczekam się uczestnictwa w takim wydarzeniu. Kolejnym ważnym momentem było spotkanie z Nathanem McCree - kompozytorem odpowiedzialnym za muzykę do pierwszych części gier Tomb Raider. Prócz oficjalnych eventów wraz z redakcją spotkaliśmy się wiele razy w mniej oficjalnych warunkach i również miło spędzaliśmy czas. Również nieraz zdarzało się spotkać wirtualnie z Wami - mam na myśli live streamy, które udało mi się wprowadzić na naszym kanale YouTube.

World of Tomb Raider to nie tylko zwykły portal, a masa fantastycznych ludzi, którzy kochają dzielić się swoją pasją do serii Tomb Raider. Liczę, że przed nami wiele wspaniałych lat nowości i że dalej będziemy mogli wspólnie dzielić się swoją pasją.


PATRYCJA - moderatorka Grupy WoTR

Cześć, tu Patrycja - moderatorka w Grupie WoTR na Facebooku :) Na stronę WoTR trafiłam przez Facebooka, było to dobre 8 lat temu, chwilę przed premierą Rise of the Tomb Raider. Po prostu szperałam w internecie, szukając jakichś ciekawych leaków czy czegoś, czego jeszcze na innych stronach fanowskich nie udało mi się znaleźć. Wciąż pamiętam swój opad szczęki, gdy odkryłam, ile jest tu niesamowitych zbiorów i newsów. Tysiące zarchiwizowanych nowinek, streszczeń komiksów i książek, recenzji czy opisów… oj było lektury na masę dni. WoTR ma coś w sobie innego niż pozostałe strony i nie mówię tu o wyglądzie. Fajną rzeczą, która zasługuje na wyróżnienie, jest sekcja streszczeń komiksów i książek, genialna sprawa i ukłony dla autorów!

Do teamu dołączyłam w lutym 2021 roku jako moderatorka grupy powiązanej ze stroną. Udzielałam się w komentarzach pod postami i podsyłałam newsy czy leaki Bartoszowi (Cez), jakie udało mi się znaleźć przez swoje fanowskie konto na Instagramie. Inni fani mogą mnie znać pod pseudonimem lara_croft_reboot_daily lub Pendrak 12 - na Instagramie działam od pięciu lat, wrzucając newsy i wszystko co dla fanów potrzebne, a na YouTube wrzucam filmiki z reboota, gdzie pokazuję, co jest poza kamerą w przerywnikach filmowych. Pamiętam, ile pracy włożyliśmy w stworzenie tej grupy, było to niezłe przedsięwzięcie, a koronawirus wtedy nie pomagał. Cieszę się, że wciąż mogę być częścią tej rodzinki, uwielbiam pomagać w tworzeniu miejsca, w którym fani mogą fajnie spędzać czas i rozmawiać, a o to w tym chodzi!

Polscy fani są dość przyjemnym community. Pisząc to mam na myśli brak dram, które są niestety obecne na przykład w zagranicznych społecznościach na Twitterze. Gry powinny łączyć, a nie dzielić, więc tym bardziej twarz się uśmiecha widząc same pozytywy tu i tam na tej naszej małej scenie. W polskiej społeczności jest masa cosplayerów, osób utalentowanych i ciekawych do nawiązania kontaktu. Przy największych skokach popularności serii, czyli przed premierami gier, jest też zawsze głośno. Chętnie wspominam te czasy - każdy coś od siebie napisał, nic nie było wymuszone, plotkowaliśmy o przewidywaniach i oczekiwaniach dzień w dzień, bo przecież zawsze ktoś wymyślił pod prysznicem coś nowego. Wróciłabym do tego... ale teraz trzeba czekać na kolejną premierę.

Nie mogę doczekać się jakiegoś zlotu fanów przed premierą gry i relacji, jakie Bartosz dodaje z wyjazdów, 2023 nadciągaj szybciej!


KRYSTIAN - moderator Grupy WoTR

Moje początki z World of Tomb Raider skrywają mroki niepamięci. Nie wiem, kiedy właściwie odkryłem tę stronę, ale z pewnością były to mniej więcej czasy po premierze TR Legend, a przed premierą TR Anniversary. Pamiętam to dlatego, że w moich wspomnieniach zatarł się ówczesny zielony szablon strony z Larą z Legendy, kiedy pojawiły się pierwsze informacje o Anniversary i na początku nie byłem pewny o co chodzi z tą grą - niby to kolejny Tomb Raider, ale jednak jedynka… po co? ;)

Przez lata śledziłem wszelkie informacje ze świata Tomb Raidera właśnie dzięki tej stronie. Nie musiałem śledzić innych - zawsze wszystko było publikowane na czas i z dogłębnym wytłumaczeniem. I to też zawsze ceniłem w WoTR - że nie była to strona tworzona z podawaniem faktów w sposób encyklopedyczny. Zawsze miała to "coś", czego nie umiem dokładnie określić, czemu najbliższe jest chyba słowo "charakter". Ów "charakter" był tym ulotnym czymś, co udało mi się chyba zaczerpnąć z World of Tomb Raider. Przez lata tworzyłem bowiem polskie strony poświęcone Madonnie (tak, tej gwieździe muzyki pop), a kiedy założyłem własną w 2016 roku, jasne było dla mnie, że w jej prowadzeniu wzorem będzie dla mnie World of Tomb Raider.

Do 2021 roku aktywnie działało Forum WoTR. Dołączyłem do niego około 2008 roku - pamiętam udzielającą się tam ekscytację związaną z premierą Underworld. Było to miejsce dość specyficzne, nie wszystkie sytuacje wspominam miło, ale wyciągnąłem z niego lekcję, z której nauki do dziś stosuję w praktyce w swojej rozmaitej działalności w Internecie - nigdy nie pozwolić na wytworzenie się "elit", które będą sprawiać, że ktokolwiek poczuje się gorzej. Dzięki fandomowi Madonny poznałem legendarnego Ceza z Forum WoTR, z którym rozmawiałem o Madonnie jeszcze w czasach funkcjonowania wspomnianej platformy. I tak nasza współpraca zacieśniła się i na początku 2021 roku dołączyłem do ekipy WoTR jako moderator nowej facebookowej grupy.

Kiedy patrzę wstecz, widzę, jak ważnym elementem mojego dorastania i rozwoju był Tomb Raider, a paliwem tego wszystkiego była właśnie społeczność skupiona wokół World of Tomb Raider. Nie mogę nie docenić, jak istotny wpływ na mnie miała ta strona. Gdyby nie ona, pewnie byłbym w jakimś stopniu inną osobą. Gdyby nie ona, nie byłoby Royal Madonna. Gdyby nie ona, nie zainspirowałbym się tombraiderowymi podróżami Bartka i Roberta i nie zwiedzałbym świata w identyczny sposób, tyle że odtwarzając różne kadry związane z twórczością Madonny.

Co więc czuję u progu dwudziestolecia? Szacunek za wytrwałość. Wdzięczność za bycie istotną częścią mojego życiorysu.


KRZYSIEK - moderator Grupy WoTR

Moje najwcześniejsze wspomnienie z World of Tomb Raider dotyczy jego działu dotyczącego The Angel of Darkness, na który natknąłem się, gdy nieszczęsny TR6 był niedawno wydaną nowością. Od razu muszę się przyznać, że WoTR wcale nie był w tamtym momencie serwisem o TR mojego pierwszego wyboru - tym był starszy, bardziej wtedy rozbudowany TRPL, istniejący i rozwijający się od kilku lat. O ile jednak starszy kolega nosił na swoich podstronach wizualne ślady wczesnego polskiego WWW, o tyle WoTR był nieco nowocześniejszy w formie i chociaż jeszcze czuć było, że musi przebyć daleką drogę, to odważnie torował swoje miejsce na mapie rodzimych stron poświęconych Tomb Raiderowi.

Nie wnikałem, czy między serwisami istniała jakaś rywalizacja - jako fana marki interesowało mnie jedynie to, że miałem do dyspozycji dwa prężnie działające, aktualizowane, polskojęzyczne serwisy o TR. Nie czułem też potrzeby, by jakoś mocniej angażować się w sprawy fandomu - to były jeszcze czasy, gdy wystarczyło mi, że samemu dłubałem sobie nad prostymi stronami HTML i umieszczałem je na darmowych hostingach, a poza tym sporadycznie pisywałem na forach, które wtedy były bardzo oblegane i aktywne w zasadzie o każdej porze dnia i nocy.

Lata mijały, TRPL zakończyło działalność, a era malutkich, fanowskich stron nieubłaganie sięgnęła kresu. Tymczasem World of Tomb Raider ciągle trwał, rozwijał się i dawał gwarancję jakości prezentowanych treści. Przyzwyczaiłem się, że jest polski serwis, na który mogę zawsze wejść i sprawdzić, co się dzieje w światku TR - nawet gdy ogólnobranżowe portale o marce pisywały rzadziej. Nie bałem się też brać udziału w konkursach organizowanych przez WoTR i pochwalę się, że miałem na tym polu sukcesy - największym była główna wygrana w postaci świeżo wydanego wówczas Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration na PS4 w limitowanej wersji mediabook. Co prawda nie miałem jeszcze wówczas PlayStation 4, ale płytka z grą wreszcie się go po paru latach doczekała. To był konkurs, gdzie liczyła się nie tylko poprawność, ale i szybkość udzielania odpowiedzi - i byłem na tyle szybki, że wyprzedzałem nawet facebookowe zajawki kolejnych pytań :D No cóż, klawisz F5 wtedy nie odpoczywał, ale było warto :) Dzięki WoTR zgarnąłem też dodatkowy egzemplarz Tomb Raider Legend do kolekcji (zabrakło mi wtedy minimalnej ilości punktów do zdobycia świeżego wówczas Tomb Raider Anniversary) oraz cyfrową edycję Marvel's Avengers na PS4/PS5. Jestem więc żywym dowodem na to, że warto brać udział w konkursach na WoTR :)

Gdy zapadła decyzja o zamknięciu Forum WoTR - które zresztą podzieliło los większości jemu podobnych - i otworzeniu grupy dyskusyjnej na Facebooku, przyjąłem to z aprobatą i zapisałem się, jak tylko pojawiła się taka możliwość. Sam siebie zaskoczyłem aktywnością w grupie, bo nie udzielam się na takowych zbyt często, ale swoje zrobiła możliwość powspominania starych części Tomb Raidera i przypomnienia sobie dawnej magii tych gier (oraz bardziej beztroskich czasów, w jakich się ją poznawało). Przypadkiem też odkryłem w sobie twórcę memów ze świata TR, jakich tworzenie przychodziło mi zaskakująco lekko, a których odbiór wśród społeczności był pozytywny. Moja działalność w grupie nie uszła uwadze naczelnego WoTR, Bartosza (Cez), który zaproponował mi w październiku 2021 roku posadę moderatora, uprzednio honorując odznaką "Ekspert w grupie", co było bardzo miłe. Tym samym, niespodziewanie, dokładam moją małą cegiełkę do budowania i spajania polskiej społeczności Tomb Raidera i World of Tomb Raider.

---------------------

Jeżeli i Wy chcielibyście być bliżej świata Lary, poznać ludzi tak samo jak Wy ubóstwiających serię Tomb Raider i przy tym wszystkim dobrze się bawić - dołączcie do naszej Grupy WoTR na Facebooku! Powstała ona w ubiegłym roku i jest dostępna dla wszystkich fanów serii Tomb Raider. Dołącz do nas i bądź jeszcze bliżej świata Lary Croft razem z WoTR!

Jeśli Grupa na Facebooku, to dla Ciebie za mało, i chciałbyś/chciałabyś pomóc w tworzeniu naszego serwisu i społeczności od kuchni, to zapraszamy do kontaktu :) >> redakcjawotr@gmail.com

© WoTR 2022