Korzystając z serwisu WoTR zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies do celów statystycznych. Więcej o cookies powie Ci Google.

strona główna // grupa na fb // facebook // instagram // youtube // kontakt



Tomb Raider I
Tomb Raider II
Tomb Raider III
Tomb Raider I Gold
Tomb Raider II Gold
Tomb Raider III Gold
TR I-III Remastered
Tomb Raider IV
Tomb Raider V
TR Angel of Darkness
Tomb Raider Legend
Tomb Raider Anniversary
Tomb Raider Underworld
TR Underworld DLC
Tomb Raider (2013)
Rise of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider


Tomb Raider Movie
Cradle of Life
Re\Visioned
Tomb Raider (2018)


The Guardian of Light
The Temple of Osiris
Lara Croft Reflections
Lara Croft Relic Run
Lara Croft GO


Nightmare Stone
Curse of the Sword
The Prophecy


The Osiris Codex
Quest for Cinnabar
Elixir of Life
N-Gage
Puzzle Paradox
Tomb Raider Reloaded


Apocalypse
Reckoning
Action Adventure
Gry losowe


Komiks
Książki
Przewodniki


Lara Croft
Modelki
Cosplay
Figurki
Gadżety
Parki rozrywki


Teksty
Historia serii
Powstawanie gry


Galeria
Download


Fanpage na Facebooku
Grupa na Facebooku
Czat WoTR
Discord
Kanał YouTube
Instagram
Forum
Steam Community
Flickr
FanArt
Kontakt z WoTR
Linki


U2 Corner
Archiwum
Nagrody
Wyszukiwarka


UKAZAŁA SIĘ KSIĄŻKA "JAK POWSTAWAŁ TOMB RAIDER"! • • • W MAJU PRZYJEDŹ NA TOMB RAIDER PARTY 2! • • • 20% ZNIŻKI NA ZAKUPY Z KODEM: WoTR



26 marca 2024, by Cez
Nowy Tomb Raider Experience powstanie w USA
Pod koniec tego roku w Stanach Zjednoczonych zostanie otwarta oficjalna, interaktywna atrakcja o nazwie The Tomb Raider Experience Seattle: Escape from The Temple of Fire. To efekt współpracy studia Crystal Dynamics i firmy Hourglass Attractions. Oficjalną stronę tego przedsięwzięcia możecie znaleźć tutaj.

W latach 2022-23 w Londynie można było korzystać z Tomb Raider: The Live Experience, czyli interaktywnej atrakcji autorstwa firmy Little Lion Entertainment, która łączyła w sobie elementy escape roomu, teatru oraz toru przeszkód. W czwartym kwartale tego roku na zachodnim wybrzeżu USA w Seattle zostanie otwarta analogiczna atrakcja. Z udostępnionych informacji wynika, że w jednej, około 90-minutowej rozgrywce będzie mogło wziąć udział do 30 uczestników podzielonych na drużyny liczące od 1 do 10 członków.


W oficjalnej notce prasowej czytamy, że TR Experience Seattle będzie wyjątkowym doświadczeniem, w którym odważni poszukiwacze przygód dołączą do Lary Croft podczas eksploracji tajemniczej świątyni wyłaniającej się z wulkanu. Uczestnicy pomogą Larze ochronić niebezpieczny artefakt ukryty w jej starożytnych murach. Przygoda rozgrywająca się w Chile w Ameryce Południowej będzie polegała na zbadaniu antycznej świątyni, szukaniu wskazówek i rozwiązywaniu zagadek. Jednocześnie gracze nie będą mogli dać się złapać przez firmę Natla Technologies, znaną choćby z gry Tomb Raider I. Uwaga! Podczas zabawy okaże się, że coś jeszcze bardziej niebezpiecznego niż źli naukowcy może mieszkać w tych zapomnianych korytarzach - coś ogromnego, ognistego... i głodnego.


Twórcy udostępnili widoczny wyżej wstępny projekt atrakcji, a także logo wraz z renderem Lary Croft, który w lutym został ujawniony na oficjalnej, światowej stronie serii Tomb Raider. Po więcej informacji na temat dawnych interaktywnych atrakcji ze słynną archeolożką odsyłamy do naszego działu Parki rozrywki.

   


19 marca 2024, by Cez
Grupa Embracer sprzedała twórców remasterów
Szwedzka korporacja Embracer Group sprzedała za kwotę 247 milionów dolarów firmę Saber Interactive, która odpowiada za wyprodukowanie m.in. zestawu Tomb Raider I-III Remastered. Zakupu dokonała firma Beacon Interactive, kontrolowana przez współzałożyciela Saber Matthew Karcha. W efekcie Saber stanie się niezależne i będzie nadal kontynuować tworzenie rozpoczętych już gier. Z kolei wydawca remasterów, czyli Aspyr Media, pozostał w rękach Szwedów.


Kilka tygodni temu informowaliśmy o tym, że Embracer Group przymierza się do sprzedaży Saber Interactive za kwotę ok. 500 milionów dolarów. Ostateczna suma jest o połowę mniejsza, choć nadal imponuje, biorąc pod uwagę fakt, że w 2022 roku Embracer zapłaciło jedynie 300 mln dolarów za zakup od Square Enix m.in. studia Crystal Dynamics i Eidos Montréal wraz z wieloma markami. Dlaczego szwedzki gigant sprzedał Saber? Spekuluje się, że korporacja obecnie szuka oszczędności, po tym jak do skutku nie doszła oczekiwana przez nią transakcja z Saudyjczykami warta 2 miliardy dolarów. Grupa Embracer kupiła Saber w 2020 roku za 525 mln dolarów, więc wygląda na to, że teraz postanowiła część środków odzyskać.

Uniezależniona firma Saber Interactive już ogłosiła, że będzie kontynuować tworzenie takich gier jak Jurassic Park: Survival czy remake Star Wars: Knights of the Old Republic. Miejmy nadzieję, że studio zajmie się również kontynuacją remasterów serii Tomb Raider.

   


12 marca 2024, by Cez
Pierwszy patch do remasterów jest dostępny
Długo oczekiwany, opóźniony patch do pakietu Tomb Raider I-III Remastered jest od dziś dostępny na wszystkich platformach. Twórcy z Saber Interactive wprowadzili zmiany kluczowe, a także kosmetyczne. Wciąż niestety patch nie uwzględnia poprawek w polskim tłumaczeniu gier.

Twórcy remasterów wypuścili pierwszego patcha, na którego gracze czekali od kilku tygodni. Przykładowo dodano brakujące tekstu HD, zaktualizowano tekstury pod drabinami, aby nie wpływały już na ruch kamery, czy też zaktualizowano oświetlenie w niektórych słabo oświetlonych obszarach. Słabo widoczne znajdźki stały się lepiej widoczne, a opcjonalną ikonkę wykrzyknika zmieniono na widoczną na screenie rączkę.


Sporo się zmieniło w grze Tomb Raider I, gdzie dodano prześwity w "sufitach", a czasem całkowicie usunięto zadaszenie jak np. w jednej z komnat w Pałacu Midasa. W Zaginionej Dolinie dodano efekt płynącej wody, którego wcześniej w zremasterowanej wersji brakowało. W grze Tomb Raider III bagna i ruchome piaski ponownie delikatnie się poruszają. Twórcy poprawili też błąd, przez którego nie można było dostać się do ukrytego, bonusowego levelu All Hallows. Ważne poprawki dotyczą też trybu fotograficznego. Na konsolach wybrane ustawienia nie są już resetowane na pełnym ekranie. Twórcy dodali też bardzo przydatne narzędzie - w trybie photo mode po naciśnięciu jednocześnie obu spustów możemy od teraz zmieniać pozycję Lary i ją obracać.

Kolejne zmiany zostaną wprowadzone w następnej aktualizacji. Miejmy nadzieję, że doczekamy się wówczas obiecanych poprawek polskiego tłumaczenia. W dzisiejszym patchu niestety ich zabrakło.

   


11 marca 2024, by Cez
Książka "Jak powstawał Tomb Raider" trafi do...
...Sabiny i Radosława, gratulujemy! Mowa o naszym konkursie związanym z najnowszą publikacją Wydawnictwa Open Beta, opowiadającej o kulisach powstawania pierwszych dwóch gier z serii Tomb Raider. Tutaj możecie zobaczyć więcej nadesłanych screenów >> klik!


Przypomnijmy, że zadanie konkursowe polegało na przesłaniu od jednego do maksymalnie trzech zabawnych screenów wykonanych w grach z pakietu Tomb Raider I-III Remastered. Screeny mogły zawierać dodatkowy dymek/dymki z tekstem w języku polskim. Powyżej widzicie zwycięską pracę Sabiny Wilczek, która otrzyma książkę "Jak powstawał Tomb Raider". Taka sama nagroda powędruje do Radosława Głowniaka, którego screena publikujemy poniżej.


Książka "Jak powstawał Tomb Raider" to opowieść o narodzinach fenomenu tej serii. Daryl Baxter oddaje w swojej publikacji głos zespołowi, który był zaangażowany w tworzenie dwóch pierwszych gier z serii, by następnie odejść i pozostawić Larę nowej ekipie. O swoim wkładzie w ten wyjątkowy cykl opowiadają projektanci, animatorzy, muzycy i… sama Lara, a właściwie aktorki, które użyczały jej głosu. Polska edycja "Jak powstawał Tomb Raider" liczy 176 stron, w tym 24 kolorowych. Książkę możecie zamówić np. w księgarni internetowej Wydawnictwa Open Beta >> klik!

   


8 marca 2024, by Cez
Premiera książki "Jak powstawał Tomb Raider"
Zgodnie z zapowiedzią w Dzień Kobiet zadebiutowało polskie wydanie książki Daryla Baxtera pt. "Jak powstawał Tomb Raider", opowiadającej o początkach słynnej serii. Za tytuł odpowiada Wydawnictwo Open Beta, które dwóm Czytelnikom serwisu WoTR przekaże po jednym egzemplarzu tej książki. Informację o konkursie znajdziecie w newsie z 4 marca.

"Jak powstawał Tomb Raider" to polska edycja wydanej w 2021 roku książki "The Making of Tomb Raider" (link do archiwalnego newsa). Daryl Baxter, który prywatnie jest fanem Lary Croft, a zawodowo dziennikarzem, oddaje w swojej książce głos zespołowi, który był zaangażowany w tworzenie dwóch pierwszych gier z serii. W publikacji znajdziecie rozmowy m.in. z Jeremym Heath-Smithem, Gavinem Rummerym, Paulem Dauglasem, Heather Stevens (dawniej Gibson), Shelley Blond, Judith Gibbins, Susie Hamilton, czy z Nathanem McCree. Autor skontaktował się również z twórcą postaci Lary, czyli z Tobym Gardem, ale ten nie zgodził się na wywiad.


Polska edycja "Jak powstawał Tomb Raider" liczy 176 stron, w tym 24 kolorowych. Ostateczna okładka uległa modyfikacji - zmieniło się logo oraz dodana została informacja o nieoficjalnym charakterze publikacji. To, co się nie zmieniło, to ilustracja z Larą i T-Rexem stworzona przez artystkę i fankę panny Croft, Innę Vjuzhaninę. Za tłumaczenie odpowiada Kuba Florian Stolarz. Publikację można zamówić np. w księgarni internetowej Wydawnictwa Open Beta >> klik! Cena detaliczna wynosi 57,99 zł, jednak obecnie można skorzystać z promocji i zapłacić 35,99 zł.

Na koniec dodajmy, że autor książki, czyli Daryl Baxter, wkrótce zamierza wydać w Wielkiej Brytanii część drugą. Prawdopodobnie nastąpi to latem tego roku. Czy drugi tom o historii serii Tomb Raider również zostanie przetłumaczony na język polski? Mamy taką nadzieję, ale w chwili obecnej wydawca tego nie potwierdza.

   


6 marca 2024, by Krystian
Tomb Raider Party: w maju zapraszamy do Krakowa!
Udało się! Po tym jak marcowy termin musieliśmy odwołać, wreszcie mamy dla Was dobrą wiadomość! Nadchodzi druga edycja Tomb Raider Party! W sobotę 18 maja spotykamy się z Wami w Krakowie, a dokładnie w Disco Club (ul. Bracka 4)! Impreza będzie nie tylko okazją do wspólnego potańczenia do najlepszych imprezowych oraz tombraiderowych kawałków, ale także - a może przede wszystkim - okazją do poznania innych "tombraiderowców" z Polski!

Oczywiście nie zabraknie również pamiątek, które przygotujemy dla pięćdziesięciu pierwszych osób. Z kolei przy barze będziecie mogli tego dnia spróbować kilku pozycji, które będą nosić nazwy związane z serią Tomb Raider. Jakie? Na razie nie zdradzamy ;)


Identycznie jak w zeszłym roku w dniu imprezy w godzinach popołudniowych zabierzemy Was w ramach integracji na tematyczny spacer, którego motywem przewodnim będą tajemnicze pochówki, grobowce i cmentarze Krakowa. Usłyszycie o kilku historycznych miejscach, z których część już nie istnieje, poznacie tajemnice krakowskich kopców i pradawnych miejsc kultu, a także dowiecie się nieco o życiu w średniowiecznym Krakowie.

Więcej szczegółów już niebawem! Nie zapomnijcie dołączyć do wydarzenia na Facebooku, aby nie przegapić aktualizacji! Jeśli się wahacie, to zobaczcie jak świetnie bawiliśmy się podczas pierwszego Tomb Raider Party dokładnie rok temu - relacja oraz wideo.

   


4 marca 2024, by Cez
Wygraj książkę "Jak powstawał Tomb Raider"!
Już 8 marca odbędzie się premiera polskiego przekładu książki Daryla Baxtera pt. "Jak powstawał Tomb Raider", więc pora na konkurs! Wydawnictwo Open Beta postanowiło nagrodzić dwie osoby, które najbardziej nas… rozśmieszą! Co trzeba zrobić? Skorzystać z genialnego trybu fotograficznego w Tomb Raider I-III Remastered, wybrać odpowiedni moment, pozę oraz minę Lary i... gotowe! Na Wasze zabawne screeny czekamy do najbliższej soboty włącznie. Szczegóły znajdziecie w poniższym regulaminie. Więcej na temat książki przeczytacie tutaj.


Regulamin konkursu:

1. W konkursie może wziąć udział każdy z wyjątkiem jurorów serwisu World of Tomb Raider. Jurorami są redaktorzy serwisu WoTR oraz moderatorzy Grupy World of Tomb Raider - LaraCroft.PL.

2. W konkursie przewidziano następujące nagrody: dwa polskie, papierowe wydania książki "Jak powstawał Tomb Raider" Daryla Baxtera. Sponsorem nagród jest Wydawnictwo Open Beta.

3. Aby wziąć udział w konkursie, należy na naszego maila redakcjawotr@gmail.com przesłać w formie pliku JPG lub PNG od jednego do maksymalnie trzech zabawnych screenów wykonanych w grach z pakietu Tomb Raider I-III Remastered. Screeny mogą zawierać dodatkowy dymek/dymki z tekstem w języku polskim. Zabronione jest przesłanie screenów wcześniej gdziekolwiek opublikowanych i nie swojego autorstwa. W temacie maila należy wpisać "Konkurs książkowy", a w treści swoje imię i nazwisko.

4. Konkurs trwa od 4 do 9 marca 2024 roku do godziny 23:59. Po upływie tego terminu jury wybierze dwa najzabawniejsze screeny i wyłoni w ten sposób dwóch zwycięzców. Nagrody zostaną wysłane do laureatów bezpośrednio przez Wydawnictwo Open Beta.

5. Uczestnik konkursu wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych (zgodnie z Ust. z dn. 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych - Dz. U. Nr 101/2002, poz. 926 z późn. zm. i zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. - Dz. U. UE L 119 z 2016 r., str.1-88) przez World of Tomb Raider wyłącznie na potrzeby przeprowadzenia konkursu. Uczestnik wyraża również zgodę na publikację swojego imienia i nazwiska, jeśli okaże się zwycięzcą.

   


2 marca 2024, by Cez
Patch do remasterów opóźniony, Saber do sprzedania
Obiecany patch do pakietu Tomb Raider I-III Remastered nie pojawił się na przełomie lutego i marca - prawdopodobnie zaliczy kilkutygodniowe opóźnienie - poinformował wydawca Aspyr Media. Nad poprawkami pracuje studio Saber Interactive, które według niepotwierdzonych jeszcze informacji, wkrótce ma zostać sprzedane niezależnym inwestorom. Czy wpłynie to na remastery?

Pierwsza łatka do remasterów, zawierająca kluczowe zmiany, w tym także poprawki polskiego tłumaczenia, miała zadebiutować około piętnastu dni po premierze, czyli na przełomie lutego i marca. Już pod koniec lutego fanów serii obiegła wiadomość o tym, że platforma Epic Games Store dziwnym trafem dysponuje nowszą wersją gry, zawierającą wiele poprawek. Pojawiło się podejrzenie, że gracze Epic jako pierwsi otrzymali obiecanego patcha. Wydawca Aspyr Media wyprowadził wszystkich z błędu - wspomniana platforma w wyniku nieporozumienia otrzymała niekompletnego patcha, który został już usunięty. W efekcie remastery na platformie Epic zaliczyły downgrade i teraz zawierają te same błędy co wersje na Steamie, GOG i konsolach. Sytuacja dziwna, bo gracze Epic są teraz bardzo tym faktem zaskoczeni.


"Obecnie pracujemy nad pierwszą aktualizacją, która pojawi się w ciągu najbliższych kilku tygodni. Doceniamy waszą cierpliwość, ponieważ chcemy mieć pewność, że jakość zaspokaja potrzeby i oczekiwania naszej społeczności. W odniesieniu do wersji Epic Games Store... Deweloperski build z niekompletnymi zasobami był dostępny do pobrania w Epic Games Store. Ta zawartość zawierała materiały nadal opracowywane, które nie reprezentują naszych ostatecznych oczekiwań jakościowych. Poprawiliśmy ten build, aby był zgodny z wersją Steam" - czytamy w komunikacie Aspyr Media.

Patcha przygotowuje to samo studio, które odpowiada za stworzenie Tomb Raider I-III Remastered, czyli Saber Interactive. Z firmą tą także jest związana zaskakująca wiadomość. Jak wiadomo, zarówno Saber, Aspyr jak i Crystal Dynamics należą do szwedzkiej grupy Embracer, a według doniesień agencji Bloomberg Szwedzi zamierzają sprzedać Saber Interactive prywatnym inwestorom za kwotę 500 mln dolarów. To spora kwota, kiedy weźmiemy pod uwagę, że w 2022 roku Embracer zapłaciło jedynie 300 mln dolarów za zakup od Square Enix m.in. studia Crystal Dynamics i Eidos Montréal wraz z wieloma markami. Spekuluje się, że Szwedzi obecnie szukają oszczędności, po tym jak do skutku nie doszła oczekiwana przez nich transakcja z Saudyjczykami warta 2 miliardy dolarów. Grupa Embracer kupiła Saber w 2020 roku za 525 mln dolarów, więc wygląda to tak, jakby chcieli teraz te środki odzyskać.

Agencja Bloomberg sugeruje, że w wyniku sprzedaży firma Saber stałaby się całkowicie niezależna, a projekty już rozpoczęte, takie jak remake kultowej gry Star Wars: Knights of the Old Republic, miałyby być niezagrożone. Nasuwa się pytanie, czy sprzedana będzie również firma Aspyr, która według struktury grupy Embracer wchodzi w skład Saber. W chwili obecnej nie wiadomo, czy uniezależnienie się twórców remasterów wpłynie w jakikolwiek sposób na ewentualną, dotąd niepotwierdzoną, kontynuację kolejnych remasterów.

   


28 lutego 2024, by Cez
Obejrzyj stream z Polakiem, który odnowił Larę!
W najbliższy czwartek 29 lutego o 20:00 serdecznie Was zapraszamy na live stream z Konradem Majewskim, twórcą nowego modelu Lary Croft z pakietu Tomb Raider I-III Remastered. My będziemy grać w weneckie levele w TR2, a Konrad będzie odpowiadał na nasze i Wasze pytania! Live stream będziecie mogli zobaczyć »TUTAJ«.

Jak to się stało, że Konrad otrzymał propozycję pracy przy remasterach? Za co konkretnie odpowiadał? Od kiedy jest fanem serii Tomb Raider i od jak dawna tworzy swoje fan arty? Te i inne pytania padną już w czwartek wieczorem. Zapraszamy!


Przypomnijmy, że firma Saber Interactive, która wyprodukowała remastery na zlecenie Aspyr Media, zatrudniła do tego projektu fanów panny Croft z całego świata. Efekt jest taki, że o wyglądzie poszczególnych elementów remasterów nie decydowali artyści przypadkowo przypisani do tego zadania. Zajęły się tym osoby, które znają całą serię na wylot i włożyły serce w to, by najstarsze gry z Larą zostały odświeżone w sposób wierny i godny.

   


27 lutego 2024, by Cez
20% zniżki od WoTR na zakup oficjalnych gadżetów!
Dobra wiadomość dla fanów Lary, którzy zamierzają zrobić zakupy w niedawno otwartym oficjalnym sklepie Tomb Raider Gear Store. Korzystając z naszego przekierowującego linku oraz kodu WoTR, możecie uzyskać 20% rabatu na oficjalne gadżety takie jak okulary lenonki, bluzy, figurki czy książkę kucharską.


Tomb Raider Gear Store wystartował w urodziny Lary Croft, czyli 14 lutego. Obecnie można za jego pośrednictwem kupić osiem produktów - wydane wcześniej figurki z serii Mini Epic i książkę kucharską oraz nowości: okulary lenonki (165 zł), breloczki (50 zł), bluzę (309 zł), torbę (564 zł) oraz shadowbox (przestrzenną, warstwową kompozycję umieszczoną w głębokiej ramce) z Larą i T-Rexem (665 zł). Dwie dobre wiadomości są takie, że sklep oferuje wysyłkę do Polski, choć tania ona nie jest, oraz że możecie uzyskać aż 20% rabatu na całe zakupy, wpisując w formularzu zamówienia kod: WoTR.

Co jakiś czas w sklepie będą dodawane nowe produkty. Studio Crystal Dynamics obiecuje, że będą pojawiać się gadżety promujące każdą dotychczasową epokę serii Tomb Raider, czyli klasyczną, legendową i surwiwalową.

   


23 lutego 2024, by Cez
Fani tworzą nieoficjalny polski dubbing do TR1
Fanowska grupa dubbingowa DUB-UNITY PL postanowiła nagrać polskie dialogi do najstarszych przygód Lary Croft, zaczynając od gry Tomb Raider I. Polskim, nieoficjalnym głosem archeolożki będzie twórczyni projektu Maria Orzechowska. Grupa zapowiada, że patch spolszczający TR1 pojawi się prawdopodobnie w wakacje. Tutaj możecie posłuchać próbki głosu Marii w roli panny Croft.

Dzięki zestawowi Tomb Raider I-III Remastered polscy fani Lary Croft po raz pierwszy otrzymali oficjalne spolszczenie najstarszych gier serii w formie napisów. Grupa DUB-UNITY PL uznała, że to nie wystarczy, dlatego wpadła na pomysł stworzenia nieoficjalnego dubbingu. Na profilu na Facebooku czytamy, że: "jesteśmy grupą entuzjastów, którzy nie tylko kochają gry komputerowe, ale także pragną uczcić dziedzictwo tych wyjątkowych tytułów z lat 90. To nie będzie zwykłe nagranie głosów. To będzie nasz hołd dla klasycznych gier, które kształtowały pokolenia graczy".


Pomysłodawczynią fanowskiego patcha z polskimi głosami jest Maria Orzechowska - prywatnie fanka panny Croft, a zawodowo muzyk instrumentalista, specjalność: skrzypce. Na co dzień jest nauczycielką emisji głosu, a także poetką i pisarką. Swoją twórczością dzieli się na kanale YouTube. To ona wcieli się w klasyczną pannę Croft i będzie to jej dubbingowy debiut. "Fanką Lary jestem od dziecka. Zaczynałam grać około 2002 roku na PSX" - wyjaśnia Maria. "Lara jest postacią wszechstronną, konsekwentną, dążącą do założonych celów. Jest dla mnie autorytetem i niejako wsparciem przy napotkanych problemach po drodze do zamierzonego celu". W pierwszej kolejności grupa zajmie się grą Tomb Raider I, ale na tym nie zamierza poprzestać. "Głównym zamiarem jest stworzenie dubbingu do TR 1-5. Chcemy zaangażować jak najwięcej osób. Jeśli wszystko pójdzie gładko i nie napotkamy problemów technicznych, rozważymy także Angel of Darkness i trylogię Legend".

Współtwórcą projektu jest Bartłomiej Zięba, a koordynatorami Dominika Hoinca i Wiktor Skrzypczak. "W naszej ekipie jest masa ludzi odpowiedzialnych za kwestie techniczne" - mówi Maria. "Mamy ludzi, którzy mają doświadczenie, ale są też i debiutanci. Każdy nagrywa swoje kwestie z domu - jesteśmy ekipą z całej Polski. Następnie zajmiemy się postprodukcją dźwięku. Jako że nie jesteśmy amatorami i część z nas zajmuje się tym na co dzień (w tym ja), staramy się zrobić wszystko jak najbardziej profesjonalnie". Oprócz Marii w polskim dubbingu TR1 usłyszymy następujące osoby: Kaja Nowak jako Jacqueline Natla, Michał Parafiniuk - Larson, Sylwester Kotrys - Pierre, Augustyn Moliński - Qualopec, Kamil Kopacewicz - Tihocan, Daniel Stopka - brat Herbert, Maciej Szutko - Kid, Bartłomiej Gamracy - Kin.

Prawdopodobnie patch dodający fanowski dubbing do TR1 pojawi się latem. "Wstępnie możemy podać czas: czerwiec-lipiec-sierpień. Zajmujemy się tym projektem po godzinach, ale codziennie coś idzie do przodu" - tłumaczy Maria. Jeśli możliwości techniczne na to pozwolą, grupa planuje wydanie patcha na platformy Steam, GOG oraz do wersji gry na płycie. Jeśli chodzi o remastery, to nie jest to dla grupy priorytet, ale jeśli na przeszkodzie nie staną problemy techniczne, to niewykluczone, że Lara przemówi polskim głosem Marii także i w tej najnowszej, odświeżonej wersji klasyków.

   


22 lutego 2024, by Cez
Powstaje oficjalna stołowa gra RPG Tomb Raider
Firma Evil Hat Productions wyda oficjalną, stołową grę RPG pt. Tomb Raider: Shadows of Truth (cienie prawdy) przy współpracy ze studiem Crystal Dynamics. Wiosną rozpoczną się beta testy tej produkcji, a sprzedaż ruszy w przyszłym roku.


W maju ubiegłego roku jeden z pracowników studia Crystal Dynamics Matthew Gaston opublikował nieoficjalną grę RPG pt. Lara Croft's Tomb Raiders, o której pisaliśmy tutaj. W przyszłym roku przyjdzie pora na tytuł oficjalny zaprojektowany przez Rae Nedjadi. W Tomb Raider: Shadows of Truth wcielimy się we współpracowników Lary Croft zwanych poszukiwaczami prawdy (Truth Seekers), którzy dążą do ujawnienia długo skrywanej wiedzy i jednocześnie chcą udaremnić działania tych, którzy kradną i wykorzystują artefakty dla własnych korzyści. Gra będzie wymagać uczestnictwa od 3 do 6 graczy, książki z zasadami, ołówków, kartek papieru i co najmniej sześciu kostek o sześciu bokach.


Jak na stołową grę przystało, jeden z uczestników zostanie mistrzem gry, zwanym w tym przypadku Keeper of Truths, czyli strażnikiem prawd. Pozostali wybiorą własną postać spośród siedmiu dostępnych: Crafter, Scholar, Hunter, Companion, Legacy, Changed i Reclaimer (odpowiednio: rzemieślnik, uczony, łowca, towarzysz, dziedzic, odmieniony i odzyskiwacz). Z udostępnionej grafiki wynika, że postać o nazwie Changed to Amanda znana z trylogii Legend, z kolei Companion to Jonah z trylogii surwiwalowej.

Zapisy do beta testów rozpoczną się w połowie marca - aby się załapać, trzeba należeć do Society of Raiders, czyli do stowarzyszenia rabusiów >> klik! Następnie od kwietnia do lipca będą trwały rozgrywki próbne. Po ich zakończeniu twórcy stworzą ostateczne zasady w formie kolorowej książki w twardej oprawie, która trafi do sprzedaży w przyszłym roku.

   


19 lutego 2024, by Cez
Czy jest szansa na kolejne remastery klasyków?
Obecnie nikt oficjalnie nie udziela odpowiedzi na to pytanie, jednak wydaje się, że twórcy zestawu Tomb Raider I-III Remastered dają graczom do zrozumienia, że szansa taka jest. Skąd to wiemy? Dzięki easter eggom!

Fani Lary Croft szybko odkryli w remasterach nowe easter eggi, czyli takie, których nie było w oryginałach, a które zostały dodane przez producentów z Saber Interactive. O jednym z easter eggów związanym z drzwiami chłodni w Croft Manor napisaliśmy jeszcze przed premierą gry (link do newsa). Takich ukrytych smaczków jest jednak znacznie więcej.


Easter eggi, które zwróciły największą uwagę fandomu, dotyczą gry Tomb Raider IV. W jednej z lokacji widzimy na monitorze datę 13 listopada 1999 roku, która jest zbliżona do daty premiery TR4 (poprawna to 15 listopada), a w innej lokacji na sonarze w prawym dolnym rogu pojawiają się współrzędne geograficzne oraz słowo "NEXT". Po sprawdzeniu cyfr na mapie okazuje się, że prowadzą one do… Gizy - jednej z najważniejszych lokacji czwartej gry. Fani są przekonani, że te współrzędne wraz ze słowem "następny", to ewidentne puszczenie oka do graczy i wskazówka, że remaster TR4 powstanie. Co z kolei z TR5 i Angel of Darkness? Póki co fani żadnych easter eggów na ten temat nie znaleźli, ale możliwe, że to kwestia czasu.


Przy okazji dodajmy, że zestaw Tomb Raider I-III Remastered otrzymał od recenzentów dobre noty, co widać w serwisie Metacritic. Najlepsze oceny dotyczą konsoli Xbox Series X - 80/100, nieco słabsze PlayStation 5 - 78/100 i Nintendo Switch 73/100, a najsłabiej według recenzentów tytuł wypada na Windowsie - 70/100. Krytycy chwalą przede wszystkim odświeżoną oprawę wizualną, w tym model Lary; nowe funkcje rozgrywki i ogólną wierność oryginalnej trylogii. Z kolei gry są krytykowane za takie aspekty, jak nowoczesne sterowanie i bugi. Jeśli chodzi o te ostatnie - najprawdopodobniej na przełomie lutego i marca pojawi się patch.

   


18 lutego 2024, by Cez
Crystal Dynamics: w grach Core Design jest rasizm
Studio Crystal Dynamics umieściło ostrzegawczą planszę, która pojawia się przed pierwszym uruchomieniem pakietu Tomb Raider I-III Remastered. Przestrzega ona przed rzekomym rasizmem i innymi obraźliwymi treściami, które miałyby się znajdować w odświeżonych grach TR1, TR2 i TR3. Temat jest szeroko komentowany w tzw. mediach growych. Najbardziej dziwi to, że te słowa napisało studio najmniej zaangażowane w projekt.

Crytalsi twierdzą, że "gry w tej kolekcji zawierają obraźliwe przedstawienia osób i kultur wynikające z uprzedzeń rasowych i etnicznych. Stereotypy te są bardzo szkodliwe społecznie, nie ma dla nich usprawiedliwienia i nie odpowiadają wartościom wyznawanym przez Crystal Dynamics" - czytamy w komunikacie. Studio dodaje, że "zdecydowaliśmy się nie usuwać tych treści, ale zaprezentować je w ich oryginalnej formie, mając nadzieję, że uznamy ich szkodliwy wpływ i wyciągniemy z nich wnioski."


Komunikat Crystal Dynamics nie wyjaśnia, które treści mają oni na myśli. Dziennikarze z branży gier przypuszczają, że być może chodzi o zabijanie kanibali w TR3 lub o opcjonalne uśmiercanie tybetańskich mnichów w TR2. Zdania graczy są podzielone. Jedni uważają, że komunikat pojawił się słusznie, ponieważ uspokoi bardziej wrażliwe osoby, a inni że niepotrzebnie, ponieważ wpisuje się w coraz większą, przesadną poprawność polityczną rozpowszechnianą na Zachodzie.

Niezależnie od tego, która strona sporu ma rację, jedna rzecz jest niezrozumiała dla wszystkich. Otóż planszy nie stworzyły studia odpowiadające za remastery, czyli Saber Interactive i Aspyr Media, a Crystalsi, którzy wkład w powstanie i wydanie pakietu klasyków mają praktycznie zerowy. Niektórzy uważają, że to szpila wymierzona w dawne studio Core Design i jego dziedzictwo. Jednocześnie pojawiają się głosy, że Crystal Dynamics powinno taki komunikat umieścić także przed swoimi grami. Powód? Na przykład w Tomb Raider (2013) mamy przecież do czynienia ze stereotypami: z wiecznie wkurzoną Afroamerykanką, wrażliwą Azjatką, wyluzowanym Hawajczykiem czy zrzędliwym Szkotem.

   


17 lutego 2024, by Cez
Włączasz grę, a tam Dziecięcie, Szaleństwo i literówki
Fani Lary z całego świata obecnie zachwycają się zestawem Tomb Raider I-III Remastered, a ci z Polski dziwią się, że w grze znowu szukamy Dziecięcia, a nie Scionu. To efekt bardzo słabego tłumaczenia, które jest przepełnione tego typu wpadkami i to nie tylko Dziecięciem. Dobra wiadomość jest taka, że na prośbę twórców nasza redakcja dokonała korekty, która zostanie uwzględniona w nadchodzącym patchu.

Gdy udało się przekonać twórców do spolszczenia remasterów w formie napisów, zaoferowaliśmy studiu Crystal Dynamics pomoc w przekładzie np. z wykorzystaniem naszego nieoficjalnego tłumaczenia klasyków (link). Niestety Crystalsi nie odpowiedzieli na naszą prośbę. Efekt jest taki, że zatrudnieni do tego zadania Paweł Gromek i Maciej Ogiński dokonali przekładu w sposób niezwykle nieudolny. Tłumacze błędnie przełożyli niektóre słowa, momentami źle zrozumieli sens całego zdania, a innym razem… po prostu nie zauważyli literówek… Mamy wrażenie, jakby tłumaczenie powstało poprzez wklejenie całej treści do translatora. Dlaczego dwójka tłumaczy nie poprosiła nas o konsultacje w tej sprawie? Nie mamy pojęcia.


I tak przykładowo level w TR1 o nazwie "St. Francis' Folly" to według tłumaczy "Szaleństwo św. Franciszka" ("folly" to zarówno szaleństwo jak i budynek, w tym przypadku chodzi oczywiście o to drugie), "Cistern" z niewiadomych powodów nie jest "Cysterną", a "Rezerwuarem", a tybetańskie "młynki modlitewne" (prayer wheels) zostały dosłownie, prawdopodobnie translatorem, przełożone na "koła modlitewne"… Według tłumaczy w TR2 mnich mówi Larze nie o zatopionym "statku", a o wrzuconym do wody "naczyniu", bo tak zinterpretowali oni słowo "vessel". Błędy są także w treści osiągnięć - przykładowo tłumacz przełożył stwory Ora (zielone jaszczury z TR3) na… morskie orki. Z kolei literówki rzucają się w oczy w przypadku nazw kilku leveli, mamy np. poziom "Ruiny świąyni" czy "Zima wojna".

Największe kuriozum dotyczy artefaktu Scion z TR1. Rzeczownik "scion" wymawiany jako "sajon" oznacza w j. angielskim dziecię, potomka, latorośl, jednak w 1996 roku studio Core Design na potrzeby gry wymyśliło inne słowo o tej samej pisowni, jednak innej wymowie - "skijon". Polski tłumacz, który w 2007 roku przełożył grę Tomb Raider Anniversary, zamienił Scion na Dziecię, przez to mieliśmy level o nazwie Sanktuarium Dziecięcia. Mimo że błąd ten był już wyśmiany przez fandom 17 lat temu, nowi tłumacze nam go przywracają. Dodajmy, że w remasterach zauważyliśmy sporą niekonsekwencję, ponieważ w ekwipunku widzimy, że Lara zdobyła Scion, a podczas cutscenki czytamy, że Lara szuka Dziecięcia Atlantydy. W innym dialogu tłumacz przełożył Scion jeszcze ciekawiej… jako "bachor".

Na szczęście polscy fani nie są skazani na szukanie Dziecięcia czy też plądrowanie Szaleństwa lub Rezerwuaru. Na prośbę studia Saber dokonaliśmy korekty polskiego przekładu - prawdopodobnie na przełomie lutego i marca poprawki zostaną uwzględnione w nadchodzącym patchu. Pora raz na zawsze skończyć z polską klątwą Dziecięcia ;)

   

Starsze newsy znajdziesz w ARCHIWUM!


»09.03.2024
TR I-III Remastered
6 okładek i 35 loading screenów

»14.02.2024
TR I-III Remastered
Przeczytaj naszą recenzję!

»11.02.2024
Discord
Dołącz do dyskusji!

»10.02.2024
TR I-III Remastered
3 nowe screeny i 6 gifów

»04.02.2024
TR I-III Remastered
Informacje i galeria grafik


















Copyright © 2002 - 2024   World of Tomb Raider - www.LaraCroft.pl. All rights reserved!
Lara Croft and Tomb Raider are trademarks or registered trademarks of Embracer Group.