strona główna // forum // chat // kontakt // dodaj do ulubionych // ustaw jako startową



Powrót do spisu



Twórca Lary Croft przemówił



Bohaterka gier z serii Tomb Raider, Lara Croft stała się ikoną, także poza światem wirtualnej rozrywki.

Jej twórca, Toby Gard, twierdzi, że nie udałoby jej się to gdyby pomysł, zamiast w połowie lat 90, zrodził się dziś.

Gard powiedział BBC News Online, że nie wierzył w to, iż jakikolwiek wydawca gier zechce wyłożyć miliony dolarów w nieznany nikomu tytuł. Tym bardziej, że obecnie obowiązuje trend do bezpiecznego inwestowania w sequele i adaptacje filmów. "Zachodni wydawcy po prostu nie znoszą robienia czegoś co jest oryginalne" powiedział Gard, "nikt nie chce ponosić ryzyka". Produkcja gier wideo kosztuje dziś miliony dolarów, trwa kilka lat a nad jednym tytułem pracuje nawet 100 osób. W związku z tym wielu wydawców nie chce inwestować w ryzykowne tytuły, chyba, że są oni pewni tego, że gra stanie się przebojem. Rezultat jest taki, że większość wydawanych gier to pewniaki pokroju Tomb Raider'a - tytuły z ugruntowaną pozycją i określoną, wierną grupą odbiorców lub produkcje oparte na popularnych filmach.

Lara i Seks

Od momentu wydania pierwszego Tomb Raider'a w roku 1996 Lara Croft stała się światowym fenomenem. Pojawiła się na srebrnym ekranie w ciele Angeliny Jolie oraz jako modelka na okładkach niezliczonych ilości pism.

Gard jest dumny z tego, że rozpoznaje się go jako człowieka, który stworzył Lare Croft. W czasie gdy pracował dla Core Design odgrywał kluczową rolę w procesie tworzenia pierwszego Tomb Raider'a. Niestety, opuścił studio krótko po tym jak gra została wydana, ponieważ nie zgadzał się z tym jak wykorzystywano seksualność Lary do promocji gry.

Gry z serii Tomb Raider sprzedały się w wielu milionach kopii, ale Gard twierdzi, że nie zobaczył ani pensa z zarobionych przez jego "córkę" pieniędzy. Jednak jak sam twierdzi, jego decyzja o odejściu nie miała żadnego związku z pieniędzmi. Chodziło o możliwość realizacji własnych marzeń, tak jak miało to miejsce w przypadku Lary Croft.

"To był przypadek" wspomina Gard. "W tamtym czasie to był przełomowy pomysł, a grupa z którą współpracowałem była bardzo utalentowana więc udało się dokonać niemożliwego" kontynuuje "Nie wiem czy dziś udałoby się to powtórzyć".

Głębokie wody

Siedem lat po porzuceniu Lary, Toby Gard wraca ze swoją własną grą, zawadiacką przygodą na głębokich wodach - Galleon'em. Tytuł przeznaczony na konsolę Xbox był tworzony przez sześć lat. Zainspirowany jest Errol'em Flynn'em, Sindbadem oraz filmami Kung Fu. "Jestem niezmiernie zadowolony, że udało nam się ją ukończyć ponieważ mieliśmy wiele trudności podczas produkcji, między innymi problemy z funduszami i ekipą" powiedział Gard o swoim najnowszym dziele. "Pod pewnymi względami Galleon jest podobny do Tomb Raider'a - gra narodziła się z mojej chęci zobaczenia na ekranie postaci bardziej realnej, budzącej emocje i naturalnej."

Gard wiąże z Galleonem duże nadzieje, ale nie sądzi aby jego główny bohater - kapitan Rhama Sabrier - wszedł do panteonu największych gwiazd gier komputerowych, jak Lady Croft. "Lara była wyjątkowym przypadkiem. Nie wydaje mi się aby ktokolwiek mógł to powtórzyć" powątpiewa "Tak się po prostu stało - to była odpowiednia postać w odpowiednim czasie".



Artykuł pochodzi z serwisu BBC News Online
Autor: Alfred Hermida
Tłumaczenie: Grzeko