strona główna // forum // chat // kontakt // facebook // youtube

Powrót do Archiwum

MAJ 2021



31 maja 2021, by Redakcja
Przetłumaczyliśmy na polski grę Tomb Raider IV!
Pora na czwarty odcinek naszej niespodzianki dla polskich fanów Lary z okazji 25-lecia serii Tomb Raider. Przed Wami polskie tłumaczenie dialogów z gry Tomb Raider IV - zarówno ze wszystkich filmików FMV, cutscenek jak i z dodatkowego poziomu pt. The Times Exclusive Level. Polskie napisy opublikowaliśmy w formie filmu w serwisie YouTube >> »KLIK«!


Przypomnijmy, że gry z Larą są oficjalnie tłumaczone na język polski dopiero od 2003 roku, od TR Angel of Darkness. Z tego powodu w 2007 roku na naszej stronie w dziale o każdym klasyku - od TR1 do TR5 - opublikowaliśmy tłumaczenia wszystkich dialogów z tych gier po to, aby polscy fani mogli zrozumieć także najstarsze tytuły z Larą. Z okazji 25-lecia postanowiliśmy dokonać korekty tych tłumaczeń i opublikować je ponownie, jednak tym razem w formie filmów. Tłumaczenie TR1 znajdziecie tutaj, TR2 tutaj, a TR3 tutaj.

Za tłumaczenie odpowiada redaktor naczelny Cez, a za korektę Kris Nephilim oraz Kyo. Przy okazji zapraszamy do zasubskrybowania naszego kanału na YouTube, gdzie publikujemy więcej podobnych filmów, a także live streamy.

   


30 maja 2021, by Cez
Zobacz, jak przeszliśmy TR4 z Crystal Dynamics!
Cóż to był za wieczór! :) Wczoraj przedstawiciel serwisu World of Tomb Raider miał zaszczyt wziąć udział w oficjalnym Community Live Stream ze studiem Crystal Dynamics z okazji 25-lecia serii Tomb Raider. Jeśli przegapiliście to wydarzenie, to cały, dwugodzinny zapis rozgrywki możecie zobaczyć »TUTAJ«!

Stream z levelami z Gizy z gry Tomb Raider IV poprowadził wieloletni współpracownik naszego serwisu Kris Nephilim wraz z przedstawicielkami Crystalsów: Nehą Nair (przy mikrofonie) i Meagan Marie (na czacie) oraz z udziałem wielu Polaków i fanów z całego świata piszących na czacie Twitcha. Wielokrotnie w trakcie rozmowy była mowa o naszym kraju czy o naszym, skomplikowanym dla obcokrajowców, ojczystym języku.


Wspólne granie z Crystalsami to kolejny kamień milowy w ponad 18-letniej historii serwisu WoTR. Dzięki naszemu poleceniu, Kris miał okazję zaprezentować swój live stream oraz kanał (link!) szerszej publice. Za tę możliwość podziękowania kierujemy do Crystal Dynamics. Przypominamy, że każdy, kto chciałby z nami współpracować, może się do nas zgłosić np. poprzez maila lub social media. Z wielką przyjemnością otworzymy drzwi kolejnym zdolnym Polakom :)

P.S. Już jutro, podczas ostatniego dnia świętowania gry TR4, na naszym kanale na YouTube zaprezentujemy polskie napisy do tej gry (Kris ponownie pomógł przy korekcie!). Tak, wiemy, że mnóstwo z Was czekało właśnie na spolszczenie tej kultowej, egipskiej części!

   


29 maja 2021, by Cez
Scenariusz serialu anime jest już gotowy
Tasha Huo, producentka i scenarzystka serialu anime Tomb Raider dla platformy Netflix, poinformowała na Twitterze, że wraz ze swoim zespołem zakończyła pisanie scenariusza. W chwili obecnej więcej nowych informacji nie podano. Wciąż nie znamy daty premiery ani ilości odcinków.


Nowy serial animowany z Larą Croft został zapowiedziany w styczniu (link do newsa). Wyprodukuje go wytwórnia Legendary Pictures Productions. Firma ta odpowiada m.in. za film "Godzilla kontra Kong" czy za trylogię "Jurassic World". Producentką i scenarzystką jest Tasha Huo ("The Witcher: Blood Origin", "Red Sonja"), a producentem wykonawczym Dmitri M. Johnson, prezes dj2 Entertainment odpowiedzialny za "Sonic. Szybki jak błyskawica".

Przypomnijmy, że w 2007 roku zadebiutował pierwszy w historii serii 10-odcinkowy serial animowany pt. Re\Visioned: Tomb Raider.

   


28 maja 2021, by Cez
Trwają prace nad połączeniem dawnej i nowej Lary
Poznaliśmy nowe ciekawostki na temat przyszłości serii Tomb Raider. Dallas Dickinson, nowy producent wykonawczy marki, wyjawił kilka szczegółów podczas wstępu do oficjalnego live streama z grą Tomb Raider IV. Cały zapis rozmowy znajdziecie tutaj. Uczestniczyły w niej również Meagan Marie i Neha Nair z Crystal Dynamics.

Dallas Dickinson (na zdj. w prawym górnym rogu) jest nie tylko producentem wykonawczym marki Tomb Raider, ale i szefem nowego, teksańskiego oddziału Crystal Dynamics o nazwie Crystal Southwest. Dallas wyjawił, że firma wciąż się rozwija po to, by rozszerzać swoje portfolio o nowe, ekscytujące gry. Głównym zadaniem Dickinsona jako producenta wykonawczego jest upewnienie się, że wszelkie produkty marki Tomb Raider będą zgodne z założeniami serii. Mimo że Dallas głównie odpowiada za przyszłość gier z Larą, to jednocześnie będzie miał wpływ np. na kanon zawarty w przyszłych książkach, komiksach, filmach czy serialu animowanym. Producent może przykładowo odrzucić propozycje firm zewnętrznych odnośnie wykorzystania postaci Lary, jeśli dany pomysł będzie naruszał standardy serii.


Dickinson wyjawił, że pokochał serię Tomb Raider poprzez cztery pierwsze części z lat 90-tych. Później nieco odsunął się od serii, by do niej powrócić podczas epoki reboota. Producent wyjawił więcej informacji o planowanym połączeniu linii czasowych. Dallas informuje, że przed Crystalsami bardzo trudne zadanie stworzenia jednej, spójnej linii czasowej, która obejmie dotychczasowe przygody pani archeolog. Co za tym idzie, niektóre fakty znane z różnych wersji biografii panny Croft będą musiały być nadpisane lub pominięte. Producent chce, aby w najbliższej przyszłości Lara znów była silną superbohaterką jak w epoce klasycznej, ale jednocześnie miała elementy panny Croft z epoki reboota. Podczas rozmowy padło zdanie o potrzebie uhonorowania oryginalnych twórców i fanów pierwszych gier.

Dallas dodaje, że w najbliższym czasie nie należy spodziewać się zapowiedzi nowej gry. Twórcy nie chcą zbyt wcześnie ujawnić szczegółów swojego planu na przyszłość - zrobią to, gdy będą gotowi. Producent dodał, że gościnny występ Lary w grze Fortnite jest spowodowany tym, by bohaterka dotarła do kolejnego pokolenia graczy, którzy sięgną po następne gry Tomb Raider. Więcej informacji o przyszłości serii mamy poznać w kolejnych miesiącach tego roku.

Przypominamy, że jutro, tj. w sobotę około godziny 20-21, rozpocznie się live stream z udziałem Crystal Dynamics oraz naszego przedstawiciela. Stream będzie emitowany na Twitchu na kanale KrisNephilim. Zapraszamy!

   


27 maja 2021, by Cez
Powstał teksański oddział Crystal Dynamics
Studio Crystal Dynamics w ostatnich latach intensywnie się rozrasta. Firma poinformowała, że zyskała już drugi dodatkowy oddział o nazwie Crystal Southwest położony w Teksasie. Jutro o 16:00 Crystalsi rozpoczną live stream z TR4, w trakcie którego pojawi się szef nowego studia odpowiedzialny za markę Tomb Raider.

Firma Crystal Dynamics, odpowiedzialna za takie hity jak Legacy of Kain, Pandemonium, Gex, Tomb Raider Legend czy Tomb Raider (2013), powstała w lipcu 1992 roku w Redwood w Kalifornii. Obecnie na czele firmy stoi dwóch szefów: Scot Amos i Ron Rosenberg. W sierpniu 2018 roku Crystalsi założyli nowy oddział Crystal Northwest w Bellevue w stanie Waszyngton, na czele którego stanęli Chad Queen i James Loe (link do archiwalnego newsa). Teraz przyszła pora na kolejny oddział Crystal Southwest położony w Austin w stanie Teksas.


Nowe studio już rekrutuje. Na czele Crystal Southwest stanął Dallas Dickinson, który w styczniu został zaprezentowany jako nowy producent wykonawczy marki Tomb Raider (link do newsa) Gdy dodamy do tego informację, że Dickinson będzie gościem specjalnym podczas jutrzejszego live streama (piątek, godzina 16:00 na kanale Crystalsów), to pojawia się pytanie, czy to właśnie nowy oddział będzie głównie odpowiadać za kolejnego Tomb Raidera, skoro szefem tego oddziału jest właśnie producent wykonawczy tej marki. W chwili obecnej Crystalsi informują jedynie, że nowe studio będzie wspierać firmę-matkę w realizacji aktualnych oraz przyszłych projektów.

Przypomnijmy, że w trakcie zbliżającego się dwudniowego live streama, podczas którego fani przejdą grę Tomb Raider IV wraz z przedstawicielkami Crystal Dynamics, pojawi się reprezentant serwisu WoTR - Kris Nephilim. Polak będzie przechodził levele umiejscowione w Gizie. Prawdopodobnie stream z jego udziałem rozpocznie się w sobotę 29 maja ok. godziny 20-21. O konkretnej godzinie będziemy informować na naszym fanpage'u na Facebooku.

   


26 maja 2021, by Cez
Zmarł producent klasycznych Tomb Raiderów
Bardzo smutna wiadomość napłynęła z Wielkiej Brytanii. Wczoraj zmarł Troy Horton, producent pierwszych czterech gier z serii Tomb Raider oraz dodatków Gold.


Producent Troy Horton (na grupowym zdjęciu siedzi na podłodze) w latach 1995-96 nadzorował pracę szóstki twórców z firmy Core Design (Gavin Rummery, Jason Gosling, Toby Gard, Heather Gibson, Neal Boyd i Paul Douglas), którzy stworzyli grę Tomb Raider I. W kolejnych latach Horton był producentem gier Tomb Raider II, Tomb Raider III, Tomb Raider IV oraz dodatków Tomb Raider I Gold, Tomb Raider II Gold i Tomb Raider III Gold. Łącznie w trakcie swojej kariery pracował przy 28 grach wideo.

Przypomnijmy, że 7 marca 2020 roku zmarł Neal Boyd, projektant leveli z gier TR1 i TR2. Pisaliśmy o tym tutaj.

   


24 maja 2021, by Cez
Polak będzie grał razem z Crystalsami w TR4!
W najbliższą sobotę 29 maja Kris Nephilim, wieloletni współpracownik serwisu World of Tomb Raider, weźmie udział w oficjalnym live streamie z okazji 25-lecia serii Tomb Raider. Polak będzie przechodził levele z gry Tomb Raider IV umiejscowione w Gizie. Kris nie będzie podczas live streama sam - będzie mu towarzyszyła przedstawicielka studia Crystal Dynamics.

Z okazji 25-lecia serii pod koniec każdego miesiąca studio Crystal Dynamics organizuje live streamy z fanami Lary Croft. Gdy twórcy poprosili nas o wytypowanie przedstawiciela serwisu WoTR, wskazaliśmy na Krisa Nephilima, który pomaga nam od kilku lat - przykładowo w tym roku dokonuje korekty naszych tłumaczeń dialogów z klasycznych Tomb Raiderów (link!).


Kris Nephilim streamuje w serwisie Twitch (»LINK« do jego profilu) stosunkowo od niedawna, bo od lutego, ale od tego czasu zdążył przejść wiele poziomów nie tylko z gier Tomb Raider, ale także z The Last of Us, Assassin's Creed czy Alien: Isolation. Jego ulubioną i pierwszą częścią przygód Lary jest Tomb Raider IV, więc możecie domyślić się, jak Kris jest szczęśliwy z tego powodu, że poleciliśmy go Crystalsom właśnie przy okazji tego live streama :)

Tomb Raider IV to prawdopodobnie najdłuższa gra z serii i w związku z tym studio Crystal Dynamics podzieliło live stream aż na dwa dni. W piątek 28 maja o godzinie 16:00 rozpocznie się rozmowa z Dallasem Dickinsonem, producentem wykonawczym marki Tomb Raider w firmie Crystal Dynamics (»LINK« do oficjalnego kanału Crystalsów), a następnie streamer Hedteur przejdzie levele w Kambodży i Dolinie Królów, zaś Sergmongar z CroftGenerationTV zaliczy poziomy w Karnaku. Następnego dnia, czyli w sobotę 29 maja również o 16:00, Tomb_of_Ash rozpocznie rozgrywkę w Aleksandrii, po nim LadyCroftCZ zaliczy Kair, a na końcu Kris Nephilim przejdzie Gizę, podziwiając po drodze egipskie piramidy i Sfinksa. W weekend streamerom będą towarzyszyły przedstawicielki Crystalsów - Meagan Marie i Neha Nair.

Do zobaczenia w najbliższy weekend na oficjalnym live streamie z udziałem przedstawiciela World of Tomb Raider! :) O dokładnej godzinie rozpoczęcia streama Krisa będziemy informować na naszym fanpage'u na Facebooku.

   


22 maja 2021, by Redakcja
Nasza egipska przygoda na oficjalnym blogu #TR25!
Serwis World of Tomb Raider po raz kolejny został doceniony przez twórców gier, czyli studio Crystal Dynamics. Na oficjalnym, światowym blogu poświęconym obchodom 25-lecia serii Tomb Raider Crystalsi opublikowali nasz artykuł pt. "Around the World with World of Tomb Raider", czyli "Dookoła świata z World of Tomb Raider". Artykuł wraz z masą zdjęć możecie zobaczyć »TUTAJ«.


W listopadzie 2019 roku z okazji 20. rocznicy gry Tomb Raider IV Bartosz i Robert, znani w polskiej społeczności fanów Lary jako Cez i Kyo, wybrali się w kolejną podróż śladami panny Croft. Na tego typu wyjazdy zawsze zabierają ze sobą figurki Lary, które pasują do danej lokacji. 2 lata temu w naszym serwisie ukazała się obszerna relacja z podróży do Egiptu wzbogacona o masę zdjęć (LINK!), a także o wideorelację (LINK!) Artykuł opublikowany przez Crystalsów na oficjalnym rocznicowym blogu, to skrócona wersja tej relacji, tym razem w języku angielskim.

Zapraszamy również do zapoznania się z czterema innymi artykułami, w których redakcja WoTR opisała podążanie śladami Lary po Japonii (link), Londynie (link), Derby (link), a także po Wenecji i parku Movieland we Włoszech (link).

Serdecznie dziękujemy studiu Crystal Dynamics za wieloletnią współpracę oraz za podlinkowanie naszej egipskiej podróży na oficjalnych profilach w social mediach. Na koniec po cichu dodajmy, że za tydzień również będzie o nas głośno i to ponownie w skali świata :)

   


21 maja 2021, by Cez
Dwa komiksowe Archiwa opóźnione. Co z czwartym?
Mamy dla Was złą i dobrą wiadomość prosto od wydawnictwa Scream Comics. Nadchodząca premiera drugiego i trzeciego tomu Tomb Raider Archiwa niestety się opóźni. Z kolei dobra wiadomość jest taka, że zwiększa się szansa na wydanie w Polsce tomu czwartego.

"Premiera obu części Archive niestety się opóźni, z powodów niezależnych od wydawnictwa" - poinformował nas przedstawiciel Scream Comics. "Z powodów trwającej na świecie pandemii, dłużej trwają standardowe procesy związane z kwestiami roboczymi, a choroba lub niedyspozycja jednej osoby po stronie amerykańskich właścicieli praw, opóźnia proces wydawniczy. Przepraszamy za opóźnienie w imieniu kolegów z USA i swoim, ale takie czasy..."


Przypomnijmy, że pierwotnie tom drugi miał się ukazać 7 maja, ale został przełożony na 21 maja, a tom trzeci miał zadebiutować 28 maja. Wydawnictwo nie jest jeszcze w stanie określić nowej daty premiery tomu drugiego i trzeciego, jednak prawdopodobnie będzie to czerwiec.

Podobnie jak wcześniej prosiliśmy Scream Comics o wydanie kolekcji Tomb Raider Archiwa, co udało się nam częściowo wyprosić w przypadku trzech tomów, tak obecnie staramy się przekonać wydawnictwo do opublikowania czwartego tomu Tomb Raider Archiwa oraz brakujących w Polsce tytułów od Dark Horse, czyli Tomb Raider: Library Edition Vol. 1 (lub Omnibus Vol. 1) oraz Lara Croft and the Frozen Omen. Jeszcze niedawno wydawca odpowiadał nam, że czwarty tom nie jest pewny i zostanie wydany, jeśli sprzedaż pozostałych komiksów z Larą będzie zadowalająca. Najnowszy komunikat Scream Comics daje nadzieję, że i ten cel uda się osiągnąć. "Co do następnych tytułów to potwierdzamy nasze zainteresowanie innymi albumami o Larze. Pierwszy tom Archiwa sprzedaje się znakomicie" - informuje wydawca.

Tomb Raider Archiwa jak i wcześniej wydane po polsku komiksy z młodą Larą możecie kupić np. tutaj, tutaj lub tutaj.

UPDATE (25.05)
Tomy 2 i 3 Tomb Raider Archiwa ukażą się 18 lub 21 czerwca - poinformował nas o tym wydawca Scream Comics.

"Uprzejmie informujemy, że premierę Tomb Raider Archiwa tom 2 i 3 przesuwamy na 18.06. czyli na Komiksową Warszawę. Scream oraz wydawca amerykański komiksu przeprasza za opóźnienie, ale powstało ono tylko i wyłącznie ze względu na szalejącą pandemię Covid-19 po stronie amerykańskiej" - czytamy w komunikacie.

   


20 maja 2021, by Cez
Polskie logo z okazji 25-lecia serii Tomb Raider
Prezentujemy Wam oficjalną, polską wersję logo "25 Year Celebration", którą redakcja serwisu World of Tomb Raider przygotowała wraz ze studiem Crystal Dynamics. Każdy polski fan może go użyć - kliknij na poniższą grafikę, aby w nowej karcie otworzyło się przezroczyste logo w formacie PNG.

Gdy Crystalsi skontaktowali się z nami z prośbą o przetłumaczenie "25 Year Celebration", mieliśmy spory problem. Musieliśmy zaproponować takie tłumaczenie, które nie zmieni struktury tego logo. W przypadku języka polskiego okazało się to najtrudniejsze spośród wszystkich pozostałych (niemiecki, francuski, hiszpański, portugalski, włoski i rosyjski). W każdym z tych języków w miejscu słowa "year" umieszczono odpowiednik tego słowa bądź kropeczkę oznaczającą liczebnik porządkowy. Język polski jest zupełnie inny. Przykładowo tłumaczenie "świętowanie/obchody 25-lecia", nie dość, że brzmi dziwnie, to na dodatek polskie słowo musiałoby być w belce nad, a nie pod liczbą 25. Poszliśmy zatem w kierunku zamiany słowa "celebration" na "anniversary", co zrobiono też w przypadku kilku innych języków.


Bazując na wytycznych Crystalsów, zaproponowaliśmy dwa rozwiązania, które nie ingerowały w strukturę logo:
- 25. rocznica - przy czym kropeczkę oznaczającą odmieniony liczebnik należałoby postawić nie w miejscu "year", a w prawym dolnym rogu cyfry "5",
- 25 lat serii - tu liczba pozostaje w mianowniku.

Crystalsi zdecydowali o wyborze drugiego rozwiązania, które i nam się podoba! Teraz możemy świętować 25 lat serii Tomb Raider także po polsku :)

   


15 maja 2021, by Cez
Tomb Raider: Obsidian to tytuł kolejnego filmu?
Misha Green, czyli nowa reżyserka i scenarzystka kolejnego filmu Tomb Raider, pochwaliła się na Twitterze tym, że zakończyła pisanie scenariusza. Na pierwszej stronie (kliknij, by powiększyć zdjęcie) widnieje tytuł roboczy Tomb Raider: Obsidian oraz data 14 maja 2021 roku. Twórczyni dała do zrozumienia, że teraz czeka na akceptację wytwórni i że jeszcze daleka droga do realizacji filmu.

Wcześniej, bo na początku kwietnia, serwis Geek Vibes Nation informował, że Misha Green zakończyła wówczas prace nad roboczą wersją scenariusza i przekazała go wytwórni (link do newsa). Według redakcji wspomnianego serwisu tekst miał zostać oceniony pozytywnie. Jeśli owe doniesienia były prawdziwe, oznacza to, że krok po kroku Misha otrzymuje kolejne zielone światła i przechodzi do kolejnych etapów realizacji filmu.


Czym jest tytułowy obsydian? Wikipedia informuje, że "to kwaśna skała wylewna, złożona niemal wyłącznie ze szkliwa wulkanicznego. W Mezopotamii wyrabiano z niego narzędzia, broń, rzeźby, ozdoby. Był popularny i ceniony przez Azteków i Majów - rytualne noże, groty strzał, zwierciadła".

Obsydianowe znajdźki pojawiły się w Lara Croft GO, a ostrza w Shadow of the Tomb Raider. Przypomnijmy, że początkowo wytwórnia zakładała, że kolejny film z Alicią Vikander będzie łączył fabułę gier Rise of the Tomb Raider i Shadow of the Tomb Raider. Czy tak będzie w rzeczywistości, czy też Misha Green stworzy zupełnie nową, niezależną historię - tego w chwili obecnej jeszcze nie wiemy.

   


10 maja 2021, by Cez
1000 osób w 3 miesiące! KONKURS dla Grupowiczów!
Minęły zaledwie trzy miesiące od otwarcie naszej Grupy WoTR na Facebooku, a już korzysta z niej ponad 1000 (!) fanów zarówno polskich jak i zagranicznych. Z tej okazji ogłaszamy konkurs dla członków Grupy w ramach podziękowania. Do wygrania pudełko kolekcjonerskie The Temple of Osiris z m.in. figurką zasponsorowane przez sklep Muve.pl.

Serdecznie dziękujemy wszystkim twórcom, artystom, youtuberom, cosplayerom, którzy dzielą się w Grupie WoTR swoją twórczością. Cieszymy się również, że pojawiają się w niej pytania np. o sposób przejścia gry czy porady na temat technikaliów - do niedawna tego typu sprawy wysyłaliście nam na maila lub na priva, a opublikowanie posta w Grupie to zawsze lepszy pomysł, ponieważ dotrzecie z nim nie tylko do redakcji WoTR, ale i do innych fanów. Świetne są również Wasze sondy, quizy i pytania problemowe, które sprawiają, że każdy fan może wyrazić zdanie na zadany temat. Dziękujemy, że jesteście częścią największej w Europie Środkowej społeczności fanów panny Croft :) Wszystkiego dobrego i zdrówka w tym trudnym czasie - życzy ekipa World of Tomb Raider - od fanów dla fanów!


Regulamin konkursu:

1. W konkursie może wziąć udział każdy członek facebookowej Grupy World of Tomb Raider - LaraCroft.PL z wyjątkiem redaktorów i moderatorów serwisu World of Tomb Raider.

2. W konkursie wyłoniony zostanie jeden zwycięzca, który otrzyma kolekcjonerskie pudełko Lara Croft and the Temple of Osiris, zawierające figurkę Lary, egipski manuskrypt z mapą oraz miniartbook. Wydanie nie zawiera gry.

3. Zadanie polega na napisaniu w języku polskim lub angielskim odpowiedzi na pytanie, które brzmi: spośród wszystkich artefaktów, jakie Lara zdobyła w grach, filmach, komiksach, książkach, wskaż jeden, jaki chciał(a)byś mieć w swojej kolekcji i uzasadnij dlaczego właśnie ten. Pisemną odpowiedź należy umieścić do niedzieli 16 maja 2021 roku do godziny 23:59 czasu polskiego w komentarzu pod POSTEM KONKURSOWYM w Grupie World of Tomb Raider - LaraCroft.PL na Facebooku.


4. Zwycięzcę konkursu wskażą członkowie Grupy WoTR, którzy od momentu startu konkursu do piątku 21 maja 2021 roku do godziny 18:00 mogą głosować za pomocą reakcji na opublikowane odpowiedzi. Rodzaj reakcji nie ma znaczenia - jedna reakcja oznacza jeden punkt. Odpowiedzi dodane po 16 maja i oddane na nie głosy nie będą brane pod uwagę.

5. Po zakończeniu głosowania redakcja serwisu WoTR wskaże wynik z największą liczbą punktów. W przypadku remisu redakcja serwisu wyłoni ostatecznego zwycięzcę. Nagroda zostanie przesłana do zwycięzcy za pomocą poczty lub paczkomatu wyłącznie na terenie Polski.

6. Uczestnik konkursu wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych (zgodnie z Ust. z dn. 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych - Dz. U. Nr 101/2002, poz. 926 z późn. zm. i zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. - Dz. U. UE L 119 z 2016 r., str.1-88) przez World of Tomb Raider wyłącznie na potrzeby przeprowadzenia konkursu. Uczestnik wyraża również zgodę na publikację swojego imienia i nazwiska, jeśli okaże się zwycięzcą.

UPDATE (21.05)
Spośród dwóch odpowiedzi, które otrzymały identyczną liczbę lajków, redakcja wybrała odpowiedź Ewy Popiołek. Gratulujemy! Ewa odpowiedziała: "Iris, żeby w tej obracającej się misce zrobić sałatkę". Ta krótka odpowiedź spodobała się zarówno członkom Grupy WoTR, jak i redakcji :) Gratulujemy także Maćkowi bardzo dobrej odpowiedzi, która zremisowała z odpowiedzią Ewy!

   


9 maja 2021, by Cez
Angelina po wielu latach wspomina Tomb Raidery
Po wielu, naprawdę wielu latach Angelina Jolie wspomniała publicznie o swoim udziale w filmach Tomb Raider. Fani Lary Croft ucieszyli się, że aktorka zabrała głos w roku, w którym obchodzimy 25-lecie całej serii oraz 20-lecie pierwszego Tomb Raider Movie.

Amerykańska aktorka wspomniała o filmach Tomb Raider w trakcie wywiadu dotyczącego najnowszej produkcji z jej udziałem, czyli filmu "Ci, którzy życzą mi śmierci" (org. Those Who Wish Me Dead). Angelina wciela się w tej produkcji w nieustraszoną strażaczkę. Dziennikarz zapytał Jolie, czy w trakcie swojej filmowej kariery zdarzyło się, że aktorka nauczyła się czegoś od postaci, którą odgrywała.


"Wiele bohaterek w ciągu minionych lat nauczyło mnie wielu rzeczy, ponieważ przez nie robiłam to, czego wcześniej nie robiłam i co pokazało mi inne strony mojej osobowości. Nie zdawałam sobie sprawy, jak bardzo lubię przygodę i jak kocham różne rzeczy, dopóki nie zagrałam w Tomb Raider Movie. Jest tego naprawdę dużo" - odpowiedziała Jolie.

Całą rozmowę z Angeliną znajdziecie »TUTAJ«. Fragment o filmach Tomb Raider rozpoczyna się od 2:40. Polska premiera "Ci, którzy życzą mi śmierci" została zaplanowana na 18 czerwca.

   


8 maja 2021, by Cez
Kulisy klasyków - pojazdy to przedłużenie... tyłka
W serwisie YouTube możecie zobaczyć nowy, bardzo ciekawy wywiad z twórcami pierwszych gier Tomb Raider z dawnej firmy Core Design. Półtoragodzinną rozmowę poprowadziła rzeczniczka prasowa studia Crystal Dynamics, czyli Meagan Marie. Film możecie zobaczyć »TUTAJ«.

Wywiad dotyczy gier Tomb Raider I, Tomb Raider II oraz Tomb Raider III. Ciekawostki na temat tych klasyków ujawnił programista Gavin Rummery, projektant leveli Richard Morton, a także brat tego ostatniego, czyli Jamie Morton, który w Core Design pełnił funkcję zarówno testera jak i projektanta leveli.


Dzięki długiej rozmowie poznaliśmy wiele ciekawostek, anegdot i smaczków dotyczących powstawania trzech pierwszych Tomb Raiderów. Przykładowo Gavin ujawnił, że pojazdy pojawiły się jako nowość w TR2 dlatego, że twórcom udało się zmodyfikować model panny Croft w nieoczekiwany sposób. Otóż programiści wpadli na pomysł przekształcenia… pupy Lary, która stanowi centralny punkt jej modelu, w pojazdy - twórcy po prostu jej tyłek odpowiednio powiększyli i przekształcili w środek transportu. W ten oto sposób w TR2 zadebiutowała motorówka i skuter śnieżny, co rozpoczęło długą tradycję dodawania kolejnych pojazdów w następnych częściach.

Dowiedzieliśmy się także, że w grze Tomb Raider II twórcy chcieli dodać jazdę konno, jednak animatorom nie udało się wykonać zadowalających animacji zwierzęcia. Okazuje się, że Winston, którego dodano do Croft Manor w TR2 niemal w ostatniej chwili, jest zaprojektowany jako wróg - z tego powodu jego postać ciągle podąża za panną Croft, ale nie ma czym jej zranić. Ciekawostką jest też fakt, że po premierze TR2 twórcy nie planowali od razu stworzyć kolejnej gry, a jedynie dodatek o tytule roboczym Tomb Raider 2,5 (nie ma on nic wspólnego z drugim Goldem). Wydawca, czyli Eidos, wówczas jednak zdecydował, że gra "2,5" ma być rozbudowana i wydana jako pełnoprawny produkt o numerze "3".

   


7 maja 2021, by Cez
I tom komiksowego Archiwum już dostępny!
Dziś w Polsce ukazał się pierwszy, ponad 400-stronicowy tom Tomb Raider Archiwa z przygodami klasycznej Lary znanymi z zeszytów wydawnictwa Top Cow sprzed 20 lat. Drugi tom niestety zaliczył opóźnienie, ale mimo to kolejne dwa Archiwa pojawią się po polsku jeszcze w maju.

"Dla uczczenia dwudziestej piątej rocznicy powstania ikonicznej postaci Lary Croft, przestawiamy oryginalne komiksy z serii Tomb Raider z roku 1999 wydawnictwa Top Cow, po raz pierwszy w powiększonym formacie" - informuje polski wydawca Scream Comics. "W tym tomie znajdziecie zeszyty 1-15 głównej serii, oraz galerię okładek tworzonych przez tak wielkich autorów jak Michael Turner, Marc Silvestri, David Finch, Andy Park i wielu innych".


Pierwszy tom Tomb Raider Archiwa składa się z 408 stron i twardej okładki w większym niż zwykle formacie 20x31 cm. Cena detaliczna wynosi 199,99 zł. W USA wspomniany tom ukazał się w listopadzie 2016 roku. Oto opis od wydawnictwa: "Tylko jedna kobieta jest w stanie odnajdywać najrzadsze artefakty na świecie - Lara Croft. Uzbrojona w parę ikonicznych, wielkokalibrowych pistoletów, Lara Croft, wraz z czarującym playboyem Chase'm Carverem i nieocenioną asystentką Madeline Hovan przemierza świat w poszukiwaniu przygody. Dołącz do niej w walce z sekretną organizacją, która postawiła sobie za cel zniszczenie jej, bądź z nią, gdy przyjdzie jej zmierzyć się z ostateczną zdradą i zobacz też jak odkrywa legendarne skarby". Streszczenia wszystkich 50 zeszytów od Top Cow możecie znaleźć w naszym dziale Komiks.


Z powodów niezależnych od wydawnictwa niestety nie udało się dziś wydać drugiego tomu Archiwów. Ten prawdopodobnie ukaże się 21 maja w cenie 249,99 zł, a trzeci tom 28 maja w cenie 229,99 zł (w przedsprzedaży są one znacznie tańsze). Archiwa jak i wcześniej wydane po polsku komiksy z młodą Larą możecie kupić np. tutaj, tutaj lub tutaj. Nie wiadomo, czy Scream Comics wyda po polsku czwarty tom Archiwów. Wydawnictwo uzależnia to od wyników sprzedaży pozostałych przygód Lary.

Przypomnijmy, że zeszyty wchodzące w skład pierwszego tomu Archiwów nie są nowe dla polskiego czytelnika. 14 spośród 15 zeszytów zawartych w tym tomie ukazało się nakładem wydawnictwa TM-Semic (później pod inną nazwą Fun Media) w latach 2001-2003. Z kolei wszystkie zeszyty, które pojawią się w tomie drugim i trzecim Archiwów będą absolutną nowością na polskim rynku wydawniczym. Tym samym marzenie fanów serii Tomb Raider sprzed niemal 20 lat o dokończeniu wydawania komiksów Top Cow wreszcie zostanie spełnione.

   


4 maja 2021, by Cez
Andy Park stworzył nową wersję okładki TR4
Z okazji 25-lecia serii Tomb Raider miesiąc maj poświęcamy grze Tomb Raider IV z 1999 roku. Na prośbę studia Crystal Dynamics utalentowani artyści przygotowują nowe wersje okładek wszystkich głównych części gier z Larą Croft. W przypadku TR4 remake'u okładki dokonał słynny amerykański artysta, Andy Park!


Andy Park w latach 1999-2002 rysował Larę na łamach regularnej serii komiksów Tomb Raider od wydawnictwa Top Cow. Jego przykładowe rysunki możecie zobaczyć tutaj. W 2004 roku mieliśmy zaszczyt przeprowadzić z tym artystą wywiad, który znajdziecie tutaj. Po przygodzie z komiksami Tomb Raider Park pracował przy grach z serii God of War, a od kilku lat jest cenionym artystą kinowego uniwersum Marvela.


"Oddanie hołdu jednej z oryginalnych, klasycznych gier Tomb Raider IV było czystą przyjemnością i zaszczytem" - mówi Andy Park. "W przypadku tej pracy chciałem, by była jak najbardziej ikoniczna. Mimo że na oryginalnym pudełku Lara trzymała latarkę, musiałem ją ukazać wraz z jej klasycznymi, podwójnymi, srebrnymi pistoletami Colt M1911, w momencie gdy przygotowuje się do starcia ze szkieletowymi przeciwnikami w egipskiej świątyni. Jej kostium jest zasadniczo taki sam jak ten, który rysowałem podczas pracy nad serią komiksów Tomb Raider, więc przyniosło mi to mnóstwo wspomnień, które towarzyszą mi przez całe życie. Nigdy nie mam dość rysowania tej ikony. To jak odwiedzanie starego przyjaciela sprzed lat! Nie mogę się doczekać, aby zobaczyć, co przyniesie przyszłość..." - tajemniczo kończy Park.

Przypominamy, że przez cały bieżący rok świętujemy 25-lecie serii Tomb Raider. W maju na naszych profilach społecznościowych będziemy publikować ciekawostki i materiały związane z TR4. Zapraszamy na nasz fanpage na Facebooku, do nowej Grupy WoTR na Facebooku, na Instagrama oraz na nasz kanał YouTube, gdzie w tym miesiącu pojawią się polskie napisy do wszystkich dialogów z TR4. Zasubskrybuj kanał, by nie przegapić!

   


2 maja 2021, by Cez
Prawdziwy skarb! Zagraj w prototyp Tomb Raidera I!
Fani Lary odkryli prawdziwy skarb, artefakt, "zabytek" w skali 25-letniej historii serii Tomb Raider! Mowa o demie technicznym z 1995 roku, które przedstawia bardzo wczesną fazę powstawania gry Tomb Raider I i w którym Lara miała jeszcze prototypowy warkocz i lenonki. Co najważniejsze - każdy może w to demo zagrać! Link do pliku >> KLIK! W 1995 roku to demko zostało zaprezentowane przez pracowników Core Design wydawcy, który dał wówczas zielone światło na realizację właściwej gry.

Chris prowadzący kanał Raidercast (polecamy!) robił porządki i niespodziewanie natrafił na płytkę, którą lata temu otrzymał od twórców klasycznych Tomb Raiderów. Nie spodziewał się, że znajduje się na niej prototypowe demo TR1, które było znane fanom jedynie w postaci krótkiego filmiku >> klik! Chris poprosił o pomoc fana o nicku Ghostblade, który sprawił, że demo może być uruchomione na każdym komputerze z Windowsem 10. Sprawą zainteresował się również Ash, który opublikował plik na swojej stronie. Przypomnijmy, że Ash i Ghostblade odpowiadają za publikację i uruchomienie anulowanej gry Tomb Raider: The 10th Anniversary Edition, o czym pisaliśmy w styczniu (link).


Po ściągnięciu i rozpakowaniu prototypowego dema TR1, należy je włączyć za pomocą pliku DOSBoxPortable.exe. Po chwili zobaczymy ekran startowy. Jeśli niczego nie zrobimy, automatycznie włączy się nagrana wcześniej autoprezentacja. Z kolei jeśli wciśniemy Spację, będziemy mogli w demko samodzielnie zagrać. Następnie warto nacisnąć kombinację Alt+Enter, by przejść do pełnego ekranu (tak samo z niego wychodzimy). Poruszamy się strzałkami kierunkowymi z wyjątkiem strzałki do tyłu, która nie działa. Spacja to standardowo wyjęcie broni, Ctrl to akcja, Alt to skok, a Shift to wolne chodzenie. Klawisz F odpowiada za zmianę pikselowej grafiki na nieco bardziej wygładzoną. W demie nie ma dźwięku.

Co ciekawe, w demie nie działa klawisz Ins odpowiadający w TR1 za rozglądanie. Zamiast tego warto nacisnąć W i S, które odpowiadają za zmianę kąta kamery w górę i w dół, Z i X za obrót kamery wokół Lary, a Q i A za przybliżanie i oddalanie. Uwaga, w demie można zginąć, jeśli spadniemy ze zbyt dużej wysokości. Lara potrafi wyciągnąć pistolety i namierzyć aż dwa cele jednocześnie (wilka i niedźwiedzia), ale nie działa wystrzał z broni.

UPDATE (02.05)
Nagraliśmy dla Was gameplay dema technicznego TR1, w które każdy może zagrać! Filmik możecie zobaczyć TUTAJ.