strona główna // forum // chat // kontakt // dodaj do ulubionych // ustaw jako startową


Strona główna działu
-> Opis gry
-> Fabuła i rozgrywka
-> Galeria
-> Levele

Tapety
Filmy


OPIS GRY


W czerwcu 2015 roku podczas corocznych targów E3 Square Enix zapowiedziało kolejną grę w ramach pobocznego cyklu "Lara Croft" pod tytułem Lara Croft GO. Pomysł zrodził się na kanwie sukcesu mobilnej gry Hitman GO - marki również należącej do Square Enix. Założenie było proste - gracz wcielał się w pierwowzorze w tytułowego Hitmana, czyli Agenta 47, gdzie kolejnymi ruchami wirtualnego pionka przemierzał kolejne plansze usiane przeciwnikami, zagadkami oraz potencjalnymi narzędziami, by następnie zlikwidować cel i uciec z miejsca zbrodni. Mimo zupełnie odmiennej formy w stosunku do dość stałych dotąd założeń serii Hitman, gra została przyjęta bardzo pozytywnie, do dziś stanowiąc jedną z lepszych gier logicznych dostępnych na urządzenia mobilne.

Idąc za ciosem, studio Square Enix Montreal opierając się na podobnym schemacie, podjęło się opracowania gry z panną Croft, która w początkowym założeniu miała działać i wyglądać podobnie do wspomnianego Hitmana GO. Szybko jednak zorientowano się, że nieruchomy pionek Lary oraz przypominające planszówkę mapy nie do końca sprawdzają się z założoną mechaniką gry, postanowiono ją więc nieco przebudować. Lara otrzymała pełen wachlarz animacji poruszania się, potrafi się wspinać na ścianki, poruszać po krawędziach, przestawiać dźwignie, korzystać z włóczni oraz pochodni (zapożyczonych z dwóch wcześniejszych odsłon Lara Croft and the Guardian of Light oraz The Temple of Osiris), broniąc się oraz unikając szeregu różnych przeciwników. Każdy, kto zna klasyczne odsłony serii Tomb Raider, rozpozna tu znajome dźwięki - w większości zapożyczone z Tomb Raidera z 1996 roku, a także niektóre animacje (jak choćby stanie na rękach) czy stroje nawiązujące do najstarszych części (np. pianka kąpielowa z TR2). Na mapach zadbano o odpowiednią ilość sekretów oraz różnych znajdziek, które odblokowują nowe ciuszki dla Lary. Zmiany stroju można dokonać z poziomu menu głównego, zaś sam interfejs gry został ściśle zapożyczony z pierścieniowego menu pierwszych trzech odsłon serii Tomb Raider. Kolejne rozdziały gracze wybierają z paszportu, zaś zegarek, plecak czy radio pozwolą nam przejrzeć relikty, ubrania czy ustawienia gry.

Lara Croft GO, która zadebiutowała w sierpniu 2015 roku, jest dotykową grą mobilną, ale nie przeszkadza jej to być jedną z ciekawszych - choć w teorii pobocznych - odsłon marki i bez wątpienia jedną z najbardziej klimatycznych spośród dostępnych na rynku gier z dzielną panią archeolog w roli głównej. Wraz z kolejnymi rozdziałami Lara Croft GO stawia przed graczem coraz większe wyzwania. Ruchome pułapki, czasówki z drzwiami, ruchome ostrza, spękane chodniki - wszystko to spójnie łączy się w jedną całość w wyprawie w sumie liczącej 5 rozdziałów, a każdy z nich składa się z od kilku do kilkunastu map. Dodatkowe levele pojawiły się wraz szóstym rozdziałem pt. "The Shard of Life", który udostępniono wraz z późniejszą aktualizacją - za darmo dla każdego, kto posiadał już zakupioną grę.

Lara Croft GO zebrała cały szereg nagród, wpasowując się do czołówki gier mobilnych na długie miesiące. Podczas facebookowego głosowania twórcy nawet pozwolili graczom wybrać strój do darmowej aktualizacji, gdzie miażdżącą przewagą głosów zwyciężył ikoniczny strój z gry Tomb Raider: The Angel of Darkness. Specjalnie napisany, niezwykle klimatyczny soundtrack autorstwa studia Pixel Audio - który warto nadmienić został doceniony i nagrodzony podczas prestiżowych rozdań nagród i plebiscytów - został nawet przez twórców udostępniony do ściągnięcia za darmo w internecie.

Czy warto zagrać? Każdy, kto lubi wyzwania, Larę Croft i tęskni za klimatem klasycznych części, zdecydowanie znajdzie tu coś dla siebie. Nie warto jej dyskredytować tylko za to, iż napisano ją z myślą o tabletach i telefonach komórkowych - oferuje bowiem więcej klimatu, atmosfery oraz nawiązań względem klasycznych odsłon niż tytuły z głównej serii TR z epoki reboota. Lara Croft GO to zdecydowanie jedna z najlepszych mobilnych odsłon w ramach serii i jeśli tylko telefon oraz system Wam na to pozwala - warto się nią zainteresować. Zagadki i rozgrywka są zdecydowanie na tombraiderowym poziomie, a klimat jest wręcz unikalny.

FABUŁA I ROZGRYWKA


W Lara Croft GO jest zawarta szczątkowa fabuła - wiemy jedynie tyle, że Lara poszukuje artefaktu znanego jako The Atlas of Beyond (Atlas Zaświatów). Studio Square Enix Montreal potwierdziło, że cała wyprawa ma miejsce w rejonach Amazonii - stąd też początkowo typowy tropikalny klimat. Twórcy wyjaśnili również, że interpretacja tego czym jest Atlas Zaświatów zależy tylko od nas, graczy. Mimo oszczędności w narracji fabularnej - braku dialogów, napisów, tekstów - w miarę upływu czasu spędzonego nad grą zaczynamy coraz bardziej interesować się tym, czy naszej dzielnej pani archeolog uda się dotrzeć do celu.

Początkowy zestaw poziomów w tropikalnej dżungli pozwala graczom zaznajomić się z mechaniką gry, sterowaniem oraz podstawowymi zasadami rozwiązywania zagadek. Przeciwników jest mało i bez trudu przychodzi nam się z nimi uporać. Wszystko się zmienia, gdy twórcy stawiają przed nami coraz bardziej złożone, skomplikowane zadania i choć pozornie dotarcie z punktu A do punktu B wydaje się dość proste, gra szybko wyprowadza nas z błędu, gdy Lara wpada na ostrze, pod strzały lub spada w przepaść wchodząc na pęknięte pole mapy o jeden raz za dużo. Gra zdecydowanie może poirytować osoby, które nie lubią kombinować, głowić się dłużej niż 3 sekundy nad jednym zadaniem, a takich w miarę postępów jest sporo. Warto dodać, że choć poszukujemy tajemniczego artefaktu i powinniśmy znaleźć wyjście z mapy, na której się znajdujemy, warto również wypatrywać innych znajdziek. Czasem są to jedynie klejnoty, innym razem fragmenty większych artefaktów, które odblokowują stroje.

Chociaż twórcy zrezygnowali z możliwości manipulacji mapą, by obejrzeć planszę z innej strony, gra jest w pełni trójwymiarowa, a uproszczona, geometryczna grafika potrafi nieraz zachwycić kolorystyką oraz specyficzną estetyką postaci. Wszystko jest pięknie udźwiękowione i animowane - przeciwnicy bywają wyzwaniem, gdyż z racji turowej budowy gry nasz jeden ruch - to również ruch przeciwnika. Gdy my odpoczywamy, spacerujący po planszy wąż, jaszczurka lub pająk mogą nas wypatrzeć i tylko od nas zależy czy zdołamy je wymanewrować. Pod koniec głównego wątku przyjdzie nam się też zmierzyć z finalnym bossem - Królową Jadu, którą - podobnie jak w kilku odsłonach serii - należy pokonać sposobem. Jaki to sposób? Warto samemu spróbować, bo finał jest nie tylko satysfakcjonujący, ale też nie lada widowiskowy. Po przejściu gry na 100% wszystkie skarby, znajdźki i artefakty można zresetować w opcjach i zacząć przygodę od nowa. Warto zostawić grę po pierwszym przejściu na parę dni, by kolejne podejście znów mogło stanowić wyzwanie.

Bonusowy poziom - szósty rozdział z darmowej aktualizacji - to dodatkowa przygoda, w której szukamy tytułowego artefaktu o nazwie The Shard of Life (Okruch Życia). Mimo iż dodatek nie jest tak obszerny w mapy jak ma to miejsce w wypadku głównej kampanii gry, poprzeczka jest zawieszona jeszcze wyżej, a gracze będą musieli podjąć nie lada wyzwanie, by pomóc dzielnej pani archeolog w zdobyciu finalnego skarbu. Nowości, w tym odradzający się przeciwnicy, dają pole do popisu w zaplanowaniu strategii przejścia każdego etapu, a rozwiązania wcale nie są już tak oczywiste jak byśmy tego chcieli. Warto uważnie obserwować otoczenie i planować następny ruch.

W grudniu 2016 roku Lara Croft GO pojawiła się na platformach PS4, PS Vita i PC. Wraz z tą premierą zadebiutował nowy dodatek pt. The Mirror of Spirits, który został zainspirowany dworem Croft Manor, a także sobowtórem Lary znanym m.in. z gry Tomb Raider: Underworld. Pakiet leveli zawiera nową mechanikę i 25 zagadek. Fabuła przedstawia się następująco: Lara przypadkowo uwalnia moc Lustra Dusz w swojej galerii trofeów. Następnie musi odbyć podróż po dworze Croft Manor, który jest rozdarty pomiędzy światem rzeczywistym, a duchowym.


GALERIA

Screeny i grafiki


Za kulisami


Promocja w Londynie


Dodatek The Shard of Life


Dodatek The Mirror of Spirits



LEVELE


Podstawowy zestaw leveli i tłumaczenia nazw:

• The Entrance (Wejście)
- Forgotten Path (Zapomniana Ścieżka)
- Sleepy Cave (Śpiąca Jaskinia)
- Ruined Route (Zniszczony Szlak)
- Clever Climb (Sprytna Wspinaczka)
- Key to an Unknown Gate (Klucz do Nieznanych Wrót)

• The Maze of Snakes (Labirynt Węży)
- The Swamp of Fangs (Bagno Kłów)
- Snake Pit (Gniazdo Węży)
- The Bridge of Many Sides (Most Wielu Oblicz)
- The Tower of Blades (Wieża Ostrzy)
- Scaling by Danger (Usuwanie Niebezpieczeństwa)
- The Canyon of a Thousand Snakes (Kanion Tysiąca Węży)
- Dodging a Fang (Unikanie Kłów)
- One Deadly Step (Jeden Śmiertelny Krok)
- Cold-Blooded Cliff (Zimnokrwiste Urwisko)
- The Key of Stones (Klucz Kamieni)
- Return to the Gate (Powrót do Wrót)

• The Maze of Stones (Labirynt Kamieni)
- Through the Web (Poprzez Pajęczynę)
- Down a Spider's Leg (Obciąć Pająkowi Nogę)
- The Terrace of Forked Tongues (Taras Rozwidlonych Języków)
- Blades of Prey (Ostrza Zdobyczy)
- Pushing Right Back (Popychadło)
- The Dam's Edge (Krawędź Tamy)
- The Temple of the Wise (Świątynia Mądrości)
- The Balcony of Stone (Kamienny Balkon)
- The Chamber of Balance (Komnata Równowagi)
- A Narrow Escape (Wąska Ucieczka)
- Rolling On (Toczą się)
- The Key of Spirits (Klucz Dusz)
- Through the Gate (Poprzez Wrota)

• The Maze of Spirits (Labirynt Dusz)
- The Lowest Point (Najniższy Punkt)
- The Doorstep of Spirits (U Progu Dusz)
- The Cliffs of Fire (Urwiska Ognia)
- A Well-Placed Arrow (Dobrze Wykorzystana Strzała)
- Using the Trap (Korzystanie z Pułapki)
- The Wall of Blades (Ściana Ostrzy)
- The Throne of the Ancients (Tron Starożytnych)
- The Queen of Venom (Królowa Jadu)
- The Atlas of Beyond (Atlas Zaświatów)

• The Escape (Ucieczka)
- A Closing Door (Zamykające się Drzwi)
- One Last Challenge (Ostatnie Wyzwanie)
- A Bridge to Daylight (Most do Światła Dziennego)


Dodatek The Shard of Life: (Okruch Życia)

• The Cave of Fire (Jaskinia Ognia)
- A New Adventure (Nowa Przygoda)
- Fields of Lava (Wszędzie Lawa)
- Help from an Enemy (Pomoc od Wroga)
- The Burnt Tree (Spalone Drzewo)
- A Restless Chase (Niespokojny Pościg)
- A Slow Ascent (Powolna Wspinaczka)
- Twilight Below (Po Zmierzchu)
- A Crystal Cavern (Kryształowa Grota)
- Deadly Steps (Śmiertelne Kroki)
- The Wreathing Depth (Wieńcząca Głębia)
- Core of the Mountain (Serce Góry)



Producent
Wydawca
Światowa premiera
Platforma
Square Enix
Montreal,
KO_OP
Square Enix

27.08.2015

03.12.2016

04.12.2016
iOS, Android,
Windows Mobile

PS4, PS Vita

PC (Steam)