strona główna // forum // chat // kontakt // facebook // youtube

Powrót do Archiwum

SIERPIEŃ 2022



31 sierpnia 2022, by Cez
Cenega czy Plaion? Kto wydawcą w Polsce?
Kilka dni temu japońska firma Square Enix ostatecznie przestała pełnić funkcję światowego wydawcy serii Tomb Raider. Kolejne gry z Larą Croft na świecie wyda szwedzka korporacja Embracer Group. Co z kolei z naszym lokalnym, polskim rynkiem?

Pewna odpowiedź w chwili obecnej brzmi: nie wiadomo. Wiemy jedynie, że wydawcą w Polsce może przestać być Cenega z jednego, prostego powodu. "Nie jesteśmy dystrybutorem gier wydawców należących do Embracer Group" - wyjaśnia przedstawiciel Cenega Poland.


Cenega i jej bezpośredni "przodkowie" - czyli Mirage Media i IM Group byli polskimi wydawcami gier Tomb Raider od samego początku, czyli od 1996 roku. Teraz nie jest to takie pewne, ponieważ aby Cenega nadal mogła wydawać kolejne gry z Larą w Polsce, Embracer Group musiałoby podpisać z nią nową umowę. Ta nie jest jednak pewna, ponieważ Embracer posiada już w naszym kraju lokalnego dystrybutora. Kto to taki?

Mowa o firmie Plaion Polska, do niedawna znanej pod nazwą Koch Media Poland. Przedstawiciel firmy Plaion przekazał nam, że nie ma aktualnie informacji, czy będzie ona nowym, polskim wydawcą gier z Larą. Wiadomość ta pojawi się dopiero podczas oficjalnej zapowiedzi kolejnej gry, a jak wiemy od studia Crystal Dynamics, kolejne przygody Lary są nadal we wstępnym etapie produkcji.

   


28 sierpnia 2022, by Cez
Dwie figurki Lary z serii Mini Epics
Nowozelandzka firma Weta Workshop wyprodukuje kolejne dwie figurki Lary Croft, tym razem z serii Mini Epics, charakteryzującej się niewielkimi rozmiarami oraz karykaturalnymi kształtami. Obie figurki nawiązują do gry Tomb Raider Anniversary.

W ubiegłym roku Weta stworzyła figurę o wysokości 80 cm, która ukazywała Larę Croft podczas walki z raptorami. Produkt ukazał się z okazji 25-lecia serii (link do newsa). Z kolei w pierwszym kwartale 2023 roku Weta rozpocznie wysyłkę dwóch tombraiderowych Mini Epics. Pierwsza figurka o wysokości 16 cm i cenie 40 euro (ok. 190 zł) ukazuje samą Larę Croft, a druga o wysokości 23 cm i cenie 100 euro (ok. 500 zł) pannę Croft walczącą z welociraptorem. Obie figurki można zamówić tutaj.


Przy okazji dodajmy, że wkrótce inna firma, Gaming Heads, nareszcie zacznie wysyłkę figurki Rise of the Tomb Raider opóźnionej o półtora roku (link do newsa), a także figurki Lara Croft and the Temple of Osiris opóźnionej aż o rekordowe dwa lata (link do newsa). Z kolei dopiero pod koniec tego roku ukaże się figurka TR Angel of Darkness, która pierwotnie miała być gotowa pod koniec 2021 roku (link do newsa). Trzy wspomniane figurki wchodzą w skład 6-częsciowego zestawu powstałego z okazji 20-lecia serii Tomb Raider.

   


26 sierpnia 2022, by Cez
Tomb Raider oficjalnie w rękach Embracer Group!
Dziś dokonało się, to co zapowiedziano 2 maja. Szwedzka korporacja Embracer Group sfinalizowała przejęcie od japońskiej firmy Square Enix studiów Crystal Dynamics, Square Enix Montreal i Eidos Montreal wraz z prawami do takich marek jak Tomb Raider, Deus Ex, Thief, Legacy of Kain, czy mobilnych produkcji z cyklu GO.

W maju (link do newsa) informowaliśmy o tym, że finalizacja transakcji zostanie zakończona między lipcem a wrześniem tego roku. 26 sierpnia stało się to, na co branża gier czekała od kilku miesięcy. Japońska korporacja Square Enix przestała być właścicielem m.in. studia Crystal Dynamics. Finalizacja zakupu dokonana przez Embracer Group oznacza przejęcie około 1100 pracowników (w tym 300 z Crystal Dynamics) oraz ponad 50 marek dawniej należących do firmy Eidos Interactive. Jednocześnie poinformowano, że studio Square Enix Montreal wkrótce zmieni nazwę na zupełnie inną oraz że nowe nabytki szwedzkiej korporacji utworzyły dwunastą grupę operacyjną, na czele której stanął Phil Rogers.


Główna siedziba Embracer Group mieści się w Karlstad w Szwecji. W skład grupy wchodzą m.in. firmy THQ Nordic czy Koch Media. Cała grupa obecnie zatrudnia ponad 12,5 tysiąca pracowników w 40 krajach, posiada 120 studiów deweloperskich oraz 850 marek gier. Łącznie wszystkie firmy do niej należące obecnie pracują nad 230 nowymi grami, w tym nad 30 wysokobudżetowymi potencjalnymi hitami.

Dodajmy, że kilkanaście dni temu grupa Embracer ogłosiła, że wykupiła prawa do dwóch potężnych marek: Władcy Pierścieni i Hobbita poprzez przejęcie Middle-earth Enterprises.

   


23 sierpnia 2022, by Cez
Posłuchaj za darmo The Dark Angel Symphony
Album Tomb Raider: The Dark Angel Symphony, który zawiera nowe wersje utworów znanych z gier TR4, TR5 i TR Angel of Darkness, jest od teraz możliwy do pobrania zupełnie za darmo. Pliki zostały legalnie udostępnione dzięki serwisowi Tomb of Ash, blisko współpracującemu z autorem tych utworów, czyli z kompozytorem Peterem Connelly.

Przypomnijmy, że w 2018 roku w serwisie Kickstarter odbyła się akcja, mająca na celu sfinansowanie wydania albumu Tomb Raider: The Dark Angel Symphony. Akcja się powiodła i w efekcie w grudniu 2019 roku album ukazał się w wersji cyfrowej, a w marcu 2020 roku na płytach CD i na winylu.


Niedawno sklep Petera Connelly'ego został zamknięty i pojawiło się pytanie, co z osobami, które przegapiły możliwość zakupu The Dark Angel Symphony - czy oznacza to, że nikt już nigdy nie będzie mógł go zdobyć legalnie nawet w formie cyfrowej? Kompozytor wyszedł naprzeciw fanom i zgodził się na darmowe udostępnienie całego cyfrowego albumu m.in. w serwisie Archive.org (link). Z tego źródła można ściągnąć nie tylko cztery płyty CD, ale także m.in. zapis nut czy też dziennik Kurtisa Trenta.

   


9 sierpnia 2022, by Cez
Square sprzedało Crystalsów przez kanibalizm
Kolejny odcinek serialu o tym, dlaczego japońskie Square Enix sprzedało w maju studia Crystal Dynamics, Eidos Montreal i Square Enix Montreal wraz z ich wszystkimi markami, w tym serią Tomb Raider. Analityk branży gier wyjawił, że firma chciała w ten sposób zapobiec korporacyjnemu kanibalizmowi.

Analityk David Gibson poinformował na Twitterze o tym, że Square Enix przyznało na spotkaniu z inwestorami, jakie są powody sprzedaży m.in. Crystal Dynamics. Okazuje się, że była to pierwsza faza sprzedaży swoich udziałów, po to aby wydawca mógł się skoncentrować na swoich rodzimych produkcjach powstających w Japonii. Gibson wprost napisał o tym, że Square nie chce doprowadzić do kanibalizacji, czyli sytuacji, w której gry tworzone przez swoje własne zachodnie studia pożerają tytuły produkowane w Japonii.


Przyznanie się, że sprzedaż Crystal Dynamics, Eidos Montreal i Square Enix Montreal było pierwszą fazą, oznacza, że będą i kolejne. Square Enix na spotkaniu z inwestorami poinformowało, że ich kolejne studia przejdą spore zmiany (głównie te ze Stanów Zjednoczonych i Europy), a niektóre pozostaną nienaruszone. Gibson podejrzewa, że jeśli faktycznie kolejne składowe Square zostaną wystawione na sprzedaż, to zainteresowane kupnem może być Sony, Nexon i Tencent. Pojawia się również informacja, że po sprzedaży m.in. Crystal Dynamics japońska spółka będzie miała 1,4 miliarda dolarów gotówki i zerowe zadłużenie, co pozwoli na sfinansowanie kolejnych inwestycji związanych z produkcją gier.

Przypomnijmy, że Square Enix ogłosiło sprzedaż studiów Crystal Dynamics, Eidos Montreal i Square Enix Montreal na początku maja (link do newsa). Nabywcą okazała się szwedzka firma Embracer Group. Finalizacja transakcji wciąż trwa i ma się zakończyć najpóźniej we wrześniu. Dopiero po sfinalizowaniu sprzedaży będzie można mówić o tym, że Crystal Dynamics i Tomb Raider są własnością Embracer Group.

   


7 sierpnia 2022, by Cez
Powstawał remaster TR Anniversary. Grę skasowano
W 2021 roku miała się ukazać gra Tomb Raider 25th Anniversary będąca remasterem Tomb Raider Anniversary i stanowiąca wstęp do połączenia linii czasowych. Gra miała być tworzona przez Crystal Dynamics oraz singapursko-chińskie studio Virtuos, jednak została anulowana przez Square Enix - takimi rewelacjami podzielili się z fandomem chińscy fani Lary Croft, którzy dokonali tego odkrycia. Sprawę opisuje fanpage Tomb Raider Info na chińskim odpowiedniku Twittera, a serwis World of Tomb Raider jest pierwszym zachodnim źródłem, który tego newsa przekazuje. Uwaga, informacja jest niepotwierdzona i należy ją traktować jako plotkę.

Przypomnijmy, że we wrześniu 2021 roku doszło do gigantycznego wycieku z serwerów Nvidia. Pozwoliło to dokopać się do listy tytułów z GeForce Now, które nie zostały włączone do biblioteki, choć znajdowały się w niej ukryte. W kolejnych miesiącach okazało się, że lista jest prawdziwa. Znajduje się na niej wiele tytułów, których istnienie potwierdzono dopiero po wycieku. Znajdują się również na niej dwie tajemnicze pozycje dotąd niepotwierdzone: Tomb Raider Anniversary (2021) i Tomb Raider 25th Anniversary (2021). Ten drugi tytuł w październiku pojawił się nawet omyłkowo na stronie Square Enix, jednak szybko zniknął. Minął cały rok 2021, zakończyło się świętowanie 25-lecia, jednak żadnej gry nie otrzymaliśmy. Naszej redakcji wydawało się, że wzmianka o Tomb Raiderze na liście Nvidia była pomyłką. Okazuje się jednak, że może być to prawda.


Chińscy fani twierdzą, że gra Tomb Raider 25th Anniversary zaczęła powstawać jeszcze przed wydaniem Shadow of the Tomb Raider w 2018 roku. Nad tytułem miało pracować zaledwie kilka osób z Crystal Dynamics, którym miało pomóc studio Virtuos. Okazuje się, że na stronie tej firmy można znaleźć odniesienia do SotTR - studio pomagało w tworzeniu tego tytułu, o czym dotąd mało kto wiedział (link do strony). Gra na 25-lecie serii miała być remasterem Tomb Raider Anniversary wydanym na PS4 i Xbox One. Zdaniem Chińczyków Crystalsi wiedzieli, że kolejna duża gra ukaże się wiele lat po Shadow of the Tomb Raider, dlatego w trakcie długiego oczekiwania chcieli umilić fanom czas mniejszym tytułem, tańszym w produkcji, analogicznie jak to miało miejsce w przypadku pobocznej gry The Guardian of Light w 2010 roku.

Według chińskiego źródła Tomb Raider 25th Anniversary miało powstawać na silniku Rise of the Tomb Raider i zawierać dodatkowe elementy gameplayu znane z trylogii surwiwalowej. Okazało się jednak, że silnik TR Anniversary nie był kompatybilny z silnikiem RotTR i w efekcie projekt porzucono około 2020 roku. Chińczycy dodają, że co prawda w firmie mówiło się, że niekompatybilność silnika to główny powód anulowania gry, ale ostateczną decyzję miało podjąć Square Enix, które uważało, że projekt jest nieopłacalny.

Według chińskiego źródła remaki okładek gier Tomb Raider I i Tomb Raider Anniversary, które prezentowano w ubiegłym roku (link i link), mogły być tak naprawdę projektami okładek do anulowanej gry Tomb Raider 25th Anniversary. Chińczycy dodają, że wyciek wyjaśnia, dlaczego z Shadow of the Tomb Raider wycięto ósme DLC o Croft Manor, a także oryginalne zakończenie gry, w którym pojawiał się list od Natli, czyli bohaterki "jedynki" (link do opisu wyciętej zawartości). Być może było tak, że gdy remaster nie był do końca pewny, zdecydowano się na anulowanie tych elementów SotTR, które mogły wskazywać na powstawanie Tomb Raider 25th Anniversary.

Czy te rewelacje są prawdziwe? Tego nie wiemy, choć chińskie źródło i nasz informator przekonują, że tak. Skontaktujemy się w tej sprawie zarówno z Crystal Dynamics jak i Virtuos i poprosimy o komentarze.

UPDATE (08.08)
Otrzymaliśmy odpowiedź od studia Crystal Dynamics, która brzmi: "nie komentujemy plotek i spekulacji".

   


6 sierpnia 2022, by Cez
Ujawniono powody anulowania sequela z Alicią
Tydzień temu świat obiegła zaskakująca wiadomość o tym, że z powodu wygaśnięcia licencji wytwórnia MGM straciła prawa do realizacji sequela filmu Tomb Raider (2018) zwanego roboczo Tomb Raider: Obsidian. Serwis The Wrap ujawnił kolejne powody, dla których doszło do takiej sytuacji.

Jeszcze kilkanaście dni temu informowaliśmy o tym, że Alicia Vikander nie może się doczekać realizacji zdjęć na podstawie scenariusza Mishy Green (na zdj. po prawej). Aktorka mówiła mediom, że jest pod wrażeniem tej fabuły i że bardzo ceni sobie twórczość Green. Serwis The Wrap informuje jednak, że o dziwo właśnie kreatywne różnice między Alicią a Mishą były jednym z kilku powodów ślimaczenia się prac nad kolejnym filmem. Alicii miały nie podobać się niektóre elementy ostatniej wersji scenariusza, jednak nie zdradzono konkretnie jakie.


Kolejnym powodem były obawy wytwórni MGM odnośnie coraz większego budżetu, jaki byłby potrzebny do realizacji drugiego filmu z Alicią. Po tym jak powstały kolejne wersje scenariusza, okazało się, że spowodowałyby one o wiele większe wydatki na realizację poszczególnych scen. Kolejnym powodem było to, że MGM przyjęło taktykę "bez pośpiechu" - kiedy prace wydłużały się, władze wytwórni miały stwierdzić, że najwyżej film zacznie być kręcony w 2023 roku. Problem w tym, że dokładnie 1 maja tego roku wygasła licencja. Wytwórnia ubiegała się o jej wydłużenie u właściciela praw, czyli firmy Square Enix, jednak wydawca gry stracił cierpliwość i odmówił, mając dość przedłużającego się procesu powstawania filmu.

Aktualnie prawa do filmowej wersji Tomb Raidera zostały wystawione na sprzedaż. The Wrap informuje, że największymi graczami, którzy chcieliby zakupić licencję są: Amazon (czyli nowy właściciel MGM), Netflix (aktualnie produkuje serial anime z Larą), a także Warner Bros (dystrybutor pierwszego filmu z Alicią).

   


3 sierpnia 2022, by Cez
Serial animowany niemal na ukończeniu
Tasha Huo, scenarzystka i producentka serialu anime Tomb Raider, dała na Twitterze do zrozumienia, że prace nad tytułem są już zaawansowane. Z kolei aktor, który użyczy głosu Zipowi, odniósł się do swojej roli.

W przyszłym roku na platformie Netflix ma zadebiutować pierwszy z dwóch zaplanowanych sezonów anime Tomb Raider, który będzie się składał z ośmiu odcinków. Póki co nie zobaczyliśmy nie tylko zwiastuna, ale nawet żadnego screena. Tasha Huo twierdzi jednak, że produkcja zmierza ku końcowi. "Widziałam kilka końcowych animacji i..." - tajemniczo napisała scenarzystka, urywając nagle wpis.


Allen Maldonado (na zdj.), który w serialu anime użyczy głosu hakerowi Zipowi, wypowiedział się na temat swojej roli w portalu Bleeding Cool. "Nie mogę zdradzić zbyt wiele poza tym, że jestem podekscytowany, że będę grał postać Zipa i przywrócę go do uniwersum Tomb Raidera" - powiedział aktor. "Nie było go w kilku częściach, ale wrócił, a raczej ja wróciłem [śmiech], będzie zabawnie. Nie mogę się doczekać, aż ludzie zobaczą ten projekt. To niesamowity zaszczyt. Pamiętam, jak grałem w pierwszą grę wideo na pierwszym PlayStation [śmiech]. Pamiętam, że nie spałem całą noc, kończąc grę. Przez to, że teraz jestem częścią dziedzictwa, które uwielbiałem jako dziecko, koło się dla mnie zatoczyło".

Przypomnijmy, że akcja serialu będzie się rozgrywać tuż po wydarzeniach z gry Shadow of the Tomb Raider. Tytuł będzie kanoniczny. Nowym głosem Lary Croft w anime będzie brytyjska aktorka Hayley Atwell. W serialu pojawi się również Earl Baylon w roli Jonaha znanego z trylogii surwiwalowej.