strona główna // forum // chat // kontakt // facebook // youtube

Powrót do Archiwum

SIERPIEŃ 2020



28 sierpnia 2020, by Cez
Współzałożyciel Core Design przerywa milczenie
W serwisie YouTube pojawił się 30-minutowy wywiad z Adrianem Smithem, współzałożycielem studia Core Design, które w latach 1996-2003 tworzyło gry z Larą Croft. Smith zabrał głos w sprawie serii Tomb Raider po wielu latach milczenia. Cały wywiad możecie zobaczyć na kanale Steve Of Warr >> KLIK!

Zanim amerykańskie studio Crystal Dynamics zaczęło od 2003 roku tworzyć Tomb Raidery, za serię odpowiadała brytyjska firma Core Design, która stworzyła postać Lary Croft i sześć pierwszych gier z panią archeolog. Core zostało założone w 1988 roku przez dwóch braci - Jeremy'ego Heath-Smitha i Adriana Smitha. Ten pierwszy był szefem studia do 2003 roku, czyli do premiery gry TR Angel of Darkness. Gdy okazało się, że tytuł ten został wydany w zabugowanej formie, wydawca Eidos (dziś Square Enix Europe) zwolnił obu braci. Od tego momentu Jeremy zabierał głos w sprawie serii kilkukrotnie - ostatnio pisaliśmy o nim w 2017 roku >> klik! Inaczej było z jego bratem Adrianem, który przez wiele lat milczał - aż do teraz. Youtuber Steve Of Warr przeprowadził rozmowę z Adrianem Smithem w 2018 roku, ale dopiero teraz ją opublikował. Współzałożyciel Core Design jest obecnie szefem studia Amuzo Games, czyli w przeciwieństwie do swojego brata nadal pracuje w branży gier wideo.


W trakcie wywiadu Smith wyjawił, że nie grał w najnowsze gry z Larą od Crystal Dynamics. Opowiedział o początkach serii i o stworzeniu postaci Lary przez Toby'ego Garda oraz o tym, jak czasochłonna i bardzo wyczerpująca była produkcja pierwszych Tomb Raiderów. Na pytanie Steve'a, czy jest coś, co by zmienił, gdyby mógł cofnąć czas, Adrian odpowiedział, że na pewno nie pozwoliłby na wydanie niedokończonej wersji TR Angel of Darkness. To właśnie pośpiech i naciski Eidosa sprawiły, że Core Design przekazało graczom produkt niedokończony i pełen błędów, co z kolei okazało się gwoździem do trumny dla całego studia, w tym dla braci Smith.

Na koniec przypominajka - zobaczcie filmik z 2003 roku promujący Angel of Darkness, w którym wystąpił m.in. Adrian Smith >> klik!

   


26 sierpnia 2020, by Cez
Drożej, drożej i jeszcze raz drożej
Ruszyła przedsprzedaż kolejnej figurki Gaming Heads ze specjalnego zestawu z okazji 20-lecia serii Tomb Raider. Tym razem mowa o statuetce promującej grę Rise of the Tomb Raider. Jest ona jeszcze droższa niż trzy poprzednie figurki, które były zapowiadane na "każdy portfel". Jej najtańsza wersja to... 1300 zł.

Mimo że kolekcję zapowiedziano w 2016 roku, to pierwsza figurka powiązana z grą Tomb Raider I zadebiutowała dopiero w październiku 2018 roku. Z kolei w kwietniu 2019 roku odbyła się premiera figurki z Tomb Raider III, a w październiku zadebiutuje statuetka z Lara Croft and the Temple of Osiris (zaliczy pół roku opóźnienia). Czwartym elementem sześcioczęściowego zestawu będzie Lara z Rise of the Tomb Raider. Najnowsza figurka będzie jeszcze droższa niż bardzo drogie trzy poprzednie. W 2016 roku studio Crystal Dynamics zapowiadało, że cena statuetek będzie przystępna dla każdego, jednak obietnica ta nie została dotrzymana. I tak figurka z TR1 kosztowała 280 dolarów, z TR3 300 dolarów, z The Temple of Osiris 340 dolarów, a najnowsza z RotTR kosztuje... od 350 do 430 dolarów, czyli od ok. 1300 zł do 1600 zł.


Najnowsza statuetka ma wysokość ok. 54 centymetrów (21 cali) i ukaże się w pierwszym kwartale przyszłego roku. Podobnie jak poprzednie trzy figurki można ją zamówić w trzech wersjach: regular w cenie 400 dolarów - limit 1000 sztuk (link), exclusive w cenie 430 dolarów - limit 500 sztuk (link) i collective w cenie 350 dolarów - limit 50 sztuk (link). Wersja exclusive oferuje wymianę rąk i zmianę czekana na flarę oraz umożliwia dodanie czapki z goglami, a wersję collective charakteryzuje srebrna barwa całej statuetki.


Powyżej przypominamy, jak będzie wyglądał cały, sześcioczęściowy zestaw wydany z okazji 20-lecia serii. Trzy spośród zaplanowanych figurek (wszystkie są w skali 1:6) ukażą panią archeolog z epoki Core Design (TR1, TR3 i Angel of Darkness), a pozostałe z Crystal Dynamics (TR Legend, The Temple of Osiris i Rise of the Tomb Raider). Powyżej widzicie projekt kompozycji, jaką będzie mógł ułożyć właściciel wszystkich sześciu statuetek.


Przy okazji dodajmy, że zupełnie inna firma, Weta Workshop, zapowiedziała nową figurkę klasycznej Lary Croft z okazji przyszłorocznego 25-lecia serii Tomb Raider. Figurka będzie bardzo duża, wykonana w skali 1:4. Weta Workshop póki co opublikowała jedynie powyższą szczątkową grafikę, z której wynika, że statuetka nawiąże do gry Tomb Raider Anniversary. Więcej szczegółów firma wyjawi w październiku.

   


21 sierpnia 2020, by Cez
Crystalsi już pracują nad Tomb Raiderem 12?
Najprawdopodobniej tak, choć wskazują na to nie oficjalne doniesienia, bo tych nadal nie ma, a drobne poszlaki. Jedna z nich jest zawarta w kodzie nadchodzącej gry studia Crystal Dynamics pt. Marvel's Avengers.

Pod koniec czerwca informowaliśmy o tym, że Crystal Dynamics poszukują m.in. nowego menadżera marki Tomb Raider, co jasno wskazuje na to, że studio nie porzuciło tej serii i kontynuacja na pewno powstanie. Z kolei w sierpniu za sprawą otwartej bety Marvel's Avengers jeden z fanów przeanalizował kod tej gry. Nie jest tajemnicą, że Avengersi powstali na silniku trylogii reboota, co widać gołym okiem np. w przypadku postaci Czarnej Wdowy (patrz załączony screen), której model postaci, animacje i zakres podstawowych ruchów został żywcem skopiowany z modelu Lary.

Wspomniany fan odkrył jednak coś, co nie jest tak łatwo widoczne. Mowa o zaprezentowanych niżej fragmentach kodu, w którym znajdziemy m.in. następujący zapis - TR12. To oczywiście skrót roboczego tytułu Tomb Raidera 12, czyli kolejnej części przygód Lary. Odkrycie fana może świadczyć o tym, że jednocześnie z Avengersami powstaje kolejna gra TR i to dokładnie na tym samym silniku. Oczywiście odkrycie to może też nie oznaczać niczego. Musimy cierpliwie poczekać na oficjalne wieści o TR12.


W ramach wyjaśnienia dodajmy, że kolejna gra będzie miała roboczy numer 12, ponieważ Crystalsi nadali Shadow of the Tomb Raider tytuł roboczy Tomb Raider 11, mimo że SotTR to dwunasta główna gra serii. Numeracja ta czasem dezorientuje nowych fanów cyklu. Wynika ona z tego, że w historii serii był jeden moment, kiedy grze z głównego cyklu twórcy nie nadali numerycznego tytułu roboczego. Gdy Crystalsi stworzyli Tomb Raider Legend, czyli TR7, następnie zapowiedzieli Tomb Raider Anniversary, któremu postanowili nie nadawać roboczego numeru TR8 z tego powodu, że był to remake Tomb Raidera I, a nie zupełnie nowy tytuł. Właśnie dlatego kolejny Tomb Raider Underworld był przed premierą określany przez Crystal Dynamics jako TR8, a nie TR9. TR9 to z kolei tytuł roboczy gry Tomb Raider (2013), a Rise of the Tomb Raider to TR10. Crystalsi są konsekwentni w tej numeracji aż po dziś.

Na koniec informacja dla osób zainteresowanych Avengersami. W dniach 21-23 sierpnia Crystalsi oferują otwartą betę dla wszystkich graczy niezależnie od platformy. Tytuł można wypróbować na PlayStation 4, Xboxie One oraz PC. Premiera pełnej wersji gry odbędzie się już 4 września.

   


18 sierpnia 2020, by Cez
Filmy z Angeliną dostępne na Netflixie
Dobra wiadomość dla fanów Lary, którzy jednocześnie są subskrybentami platformy Netflix. W sierpniu do usługi dołączyły dwa dobrze nam znane filmy, w których Larę zagrała Angelina Jolie. Mowa o Tomb Raider Movie z 2001 roku oraz o Kolebce Życia z 2003 roku. Film Tomb Raider (2018) z Alicią Vikander w chwili obecnej nie jest dostępny na Netflixie. Można go zobaczyć m.in. na platformie iTunes.


Netflix to internetowa wypożyczalnia, oferująca za zryczałtowaną opłatą dostęp do filmów i seriali poprzez media strumieniowe. Obecnie usługa dostępna jest na całym świecie, także w Polsce.

   


15 sierpnia 2020, by Cez
Petycja w sprawie ostatniego klasycznego TR!
Potrzebna jest Wasza pomoc, pomoc absolutnie każdego fana Lary Croft! Ruszyła petycja, która ma na celu przekonanie Crystal Dynamics i Square Enix, aby dali zielone światło do publikacji anulowanej ok. 15 lat temu gry Tomb Raider: 10th Anniversary Edition. Tytuł ten był ostatnią grą z Larą przygotowywaną przez twórców postaci panny Croft, czyli firmę Core Design. Razem sprawmy, aby po wielu latach fani mogli zagrać w ostatnią przygodę Lary autorstwa oryginalnych twórców. Link do PETYCJI!


Kilkanaście dni temu opublikowaliśmy newsa o tym, że zagraniczny serwis Tomb of Ash zdobył projekty poziomów z anulowanej w 2006 roku gry Tomb Raider: The 10th Anniversary Edition. Społeczność fanów była pewna, że strona ta otrzymała jedynie grafiki. Prawda okazała się zupełnie inna. Redaktor wspomnianego serwisu Ash Kaprielov zdobył nie grafiki, a pliki samej gry! Z pomocą innych fanów udało mu się z niej wydobyć zaprezentowane kilkanaście dni temu projekty poziomów. W tym miejscu dochodzimy do petycji: powstała ona po to, aby Crystal Dynamics i Square Enix dały zielone światło do publikacji całej niedokończonej gry w internecie. Ashowi marzy się, aby pliki, które udało się mu zdobyć, mogły być przekazane utalentowanym fanom, którzy mogliby uczynić z tego grywalny tytuł.


Dlaczego serwis Tomb of Ash nie opublikował plików Tomb Raider: 10th Anniversary Edition, a jedynie screeny? Ash Kaprielov tłumaczy, że chce to zrobić w sposób legalny, dlatego w pierwszej kolejności zwrócił się o zgodę do studia Crystal Dynamics. Niestety otrzymał negatywną odpowiedź od działu prawnego tej firmy. Z tego powodu w internecie trwa głośna akcja, która ma przekonać decydentów do przekazania zielonego światła Ashowi. Fani są przekonani, że publikacja anulowanej gry byłaby idealnym prezentem z okazji zbliżającego się 25-lecia serii Tomb Raider. Akcję wspiera wiele stron o serii Tomb Raider z całego świata, a także znana youtuberka i jednocześnie fanka Lary, Melonie Mac >> link do wideo.


Co możesz zrobić, by pomóc sprawie? Koniecznie podpisz PETYCJĘ (liczba podpisów zbliża się do 2,5 tysiąca) oraz wyślij maila do studia Crystal Dynamics na adres community@crystald.com - napisz choćby jedno zdanie w języku angielskim np. "Please could you give permission to Ash Kaprielov to publish Tomb Raider: The 10th Anniversary Edition?". Dobrze by również było, jakbyś udostępnił/a znajomym informację o tej petycji i adres e-mailowy Crystalsów. Niech petycja dotrze do wszystkich fanów Lary na świecie!

Na koniec przypominajka - tak wygląda zwiastun gry Core Design pt. Tomb Raider: 10th Anniversary Edition, która nigdy nie trafiła do sprzedaży >> KLIK! Tytuł miał znacznie różnić się od gry Tomb Raider Anniversary, którą w 2007 roku stworzyło studio Crystal Dynamics.

   


2 sierpnia 2020, by Cez
Unikalne grafiki z anulowanego Anniversary Edition
Serwis Tomb of Ash przedstawił społeczności fanów serii Tomb Raider niesamowite odkrycie: projekty poziomów z anulowanej gry Tomb Raider: The 10th Anniversary Edition, którą około 2006 roku tworzyło studio Core Design.


Fani Lary Croft nie tylko lubią odkrywać pradawne grobowce, ale także lubią wcielać się w archeologów w zakresie niemal 25-letniej historii serii Tomb Raider. W ciągu ćwierćwiecza powstało wiele gier z Larą Croft, choć niektóre z nich zostały anulowane. Takim tytułem był Tomb Raider: The 10th Anniversary Edition. Serwis Tomb of Ash zdobył unikalny content związany z tą grą - codziennie po kolei publikowane są projekty poziomów.

Gra The 10th Anniversary Edition miała być remakiem TR1, jednak jak wiemy, ostatecznie została anulowana, ponieważ w tym samym czasie studio Crystal Dynamics tworzyło swój własny remake o nazwie Tomb Raider Anniversary. Decyzja ówczesnego wydawcy Eidosa była jasna: oficjalny remake ma stworzyć firma, która w 2003 roku przejęła markę i która w 2006 roku wydała grę Tomb Raider Legend.


Z opublikowanych projektów poziomów wynika, że niektóre levele The 10th Anniversary Edition były dokończone, jednak większość z nich w momencie anulowania była jedynie napoczęta. Projektanci z Core Design najpierw kopiowali stare projekty poziomów z TR1, a następnie na ich bazie rozbudowywali je oraz uwspółcześniali korzystając z silnika, na którym stworzono grę TR Angel of Darkness. Gra The 10th Anniversary Edition powstawała z myślą o konsoli przenośnej PSP.

Pełną galerię projektów poziomów z Tomb Raider: The 10th Anniversary Edition znajdziecie tutaj. Z kolei tu przypomnijcie sobie zwiastun tej produkcji, która nigdy nie trafiła do sprzedaży.