strona główna // forum // chat // kontakt // facebook // youtube

Powrót do Archiwum

MAJ 2022



29 maja 2022, by Cez
Inspiracja czy plagiat? Afera z grą Among Walls
Głośny skandal towarzyszył premierze gry z podróżniczką Kiarą Bell pt. Among Walls, która łudząco przypomina Tomb Raidera I. Fani Lary Croft namawiają do bojkotu tego tytułu, który najprawdopodobniej może okazać się plagiatem. Firma Square Enix do tej pory nie przedstawiła swojego stanowiska w tej sprawie.

Pod koniec maja na platformie Steam zadebiutowała gra Among Walls, której fani serii Tomb Raider przyglądali się od wielu miesięcy. Gdy wreszcie można było zagrać w ten tytuł, okazało się, że zawiera on wiele elementów skopiowanych z gry Tomb Raider I (np. dźwięki, animacje, projekty poziomów w tym Croft Manor), a także z custom levelu autorstwa AODfan pt. TR1 Re-Imagined. Dodajmy do tego także wykorzystanie edytora uRaider autorstwa Tiernana Watsona, który wyraźnie zastrzegł, że może być on używany wyłącznie w darmowych grach.


Gdyby twórca Among Walls (jednoosobowe studio M3M) oferował grę za darmo, byłby to z pewnością hołd względem kultowego Tomb Raidera z 1996 roku. Problem w tym, że za ten tytuł trzeba było zapłacić ponad 40 zł. Krótko po premierze gry posypała się w mediach społecznościowych i na Steamie lawina krytycznych komentarzy, zarzucających twórcy plagiat, czyli po prostu kradzież nie swoich pomysłów. Kilka dni po premierze możliwość zakupu gry została na Steamie wyłączona. Czy firma Square Enix wyciągnie konsekwencje wobec twórcy M3M? Tego w chwili obecnej nie wiadomo - żadnego komunikatu w tej sprawie póki co nie otrzymaliśmy.

   


21 maja 2022, by Cez
Jest szansa na remastery i remaki starszych gier
Dobra wiadomość dla wszystkich fanów Lary Croft. Szwedzka korporacja Embracer Group, która jest w trakcie finalizacji zakupu m.in. studia Crystal Dynamics oraz wielu marek dawnego Eidosa, w swoim najnowszym raporcie finansowym wyraziła chęć nie tylko tworzenia nowych gier z serii Tomb Raider, Deus Ex, Thief czy Legacy of Kain, ale także remake'ów lub remasterów.


W oświadczeniu Grupy Embracer czytamy: "Po zakończeniu kwartału jeszcze bardziej wzmocniliśmy nasze możliwości rozwoju i portfolio IP, zawierając umowę nabycia Crystal Dynamics, Eidos Montreal i Square Enix Montreal, w tym gier Tomb Raider, Deus Ex, Thief i Legacy of Kain oraz innych IP. Ogłoszenie to spotkało się z ogromnym i pozytywnym odzewem. Widzimy ogromny potencjał, nie tylko w sequelach, ale także w remake'ach, remasterach, spin-offach oraz projektach transmedialnych w całej Grupie. Spodziewamy się, że transakcja zostanie zamknięta w miesiącach lipiec-wrzesień".

Powyższe słowa już dały wielu fanom nadzieję, że na aktualnej generacji konsol uda się wreszcie zagrać w starsze części Tomb Raidera. Czy tak będzie w rzeczywistości? Czas pokaże. Jedno jest pewne - projekty transmedialne już powstają. W przyszłym roku ma zadebiutować serial anime Tomb Raider na platformie Netflix.

   


10 maja 2022, by Cez
The Live Experience oficjalnie otwarte [RECENZJA]
Choć pierwsi szczęśliwcy mogli skorzystać z Tomb Raider: The Live Experience już od 28 kwietnia, to właśnie 10 maja otwarto tę interaktywną atrakcję dla szerokiej publiki. W związku z tym w serwisie World of Tomb Raider w dziale Parki rozrywki przygotowaliśmy specjalną sekcję dotyczącą The Live Experience, w której znajdziecie naszą WoTR-ową recenzję autorstwa współpracowniczki Marty Piątkowskiej. Zapraszamy do lektury!


Przypomnijmy, że Tomb Raider: The Live Experience to interaktywna atrakcja znajdująca się w Londynie, która łączy w sobie elementy escape roomu, teatru oraz toru przeszkód. Atrakcja nie jest tymczasowa - będzie otwarta na pewno w tym i w przyszłym roku. Koszt uczestnictwa w The Live Experience wynosi od 66 do 99 funtów za osobę. Zadania wykonuje się w grupach liczących maksymalnie 8 osób. W trakcie ok. 1,5-godzinnej rozgrywki fabuła zaprowadzi nas do Finlandii i Kostaryki, a także na tonący statek płynący po Oceanie Atlantyckim.

Czy warto skorzystać z Tomb Raider: The Live Experience? Przekonajcie się, czytając recenzję Marty! W naszym dziale Parki rozrywki zamieściliśmy także najważniejsze informacje o tej nowej atrakcji w pigułce wraz z masą zdjęć i grafik.

   


8 maja 2022, by Cez
Dlaczego Square Enix sprzedało Tomb Raidera?
Od tygodnia dziennikarze z branży gier oraz sami gracze zastanawiają się, z jakiego powodu japońska korporacja Square Enix sprzedała szwedzkiej Embracer Group trzy studia - Crystal Dynamics, Eidos Montreal i Square Enix Montreal - wraz z ich wszystkimi markami, w tym serią Tomb Raider. Tego typu transakcje zdarzają się często, ale nieczęsto tak znane marki i studia są sprzedawane za bezcen - a tak jest oceniana przez fachowców transakcja na sumę zaledwie 300 milionów dolarów. Sprawdźmy, co na ten temat mówi się oficjalnie i nieoficjalnie.

Square Enix stawia sprawę prosto. Firma twierdzi, że sprzedała wspomniane studia i marki, by zyskać 300 mln dolarów wkładu własnego na zainwestowanie w kryptowaluty, a konkretnie tokeny NFT. "Transakcja ma na celu pomóc spółce w dostosowaniu się do zmian zachodzących w globalnym środowisku biznesowym poprzez bardziej efektywną alokację zasobów" - mówi w oficjalnym komunikacie prasowym prezes Square Enix Yosuke Matsuda. "To z kolei zwiększy wartości korporacyjne poprzez przyspieszenie rozwoju głównych obszarów działalności spółki w dziedzinie rozgrywki cyfrowej. Oprócz tego transakcja umożliwia rozpoczęcie nowych przedsięwzięć poprzez inwestycje w takie dziedziny, jak blockchain, AI oraz chmura".


Uzasadnienie dotyczące inwestowania w kryptowaluty zbiegło się z komunikatami, że… w ciągu ostatnich miesięcy niesłychanie one straciły na znaczeniu i niektórzy komentatorzy zapowiadają im katastrofę. Dziwi zatem podążanie Square Enix właśnie w tym kierunku. Pojawiły się jednak nieoficjalne doniesienia, jakoby prawdziwym powodem sprzedaży zachodnich studiów należących do Square Enix były plany związane ze... sprzedażą azjatyckiej centrali tej firmy. Miałoby to polegać na tym, że Square najpierw w pośpiechu pozbywa się mało dochodowych europejskich i amerykańskich oddziałów, po to by łatwiej mogło być przejęte przez np. Sony. Pozostaje otwarte pytanie, dlaczego wykupu m.in. Crystal Dynamics i serii Tomb Raider nie dokonało właśnie np. Sony lub Microsoft.

Jak jest naprawdę - tego w chwili obecnej nie wiemy. Wiemy jedynie, że Square Enix od wielu, wielu lat było niezadowolone z wyników sprzedaży zachodnich gier, choćby tych z trylogii surwiwalowej. Mimo że trzy ostatnie Tomb Raidery otrzymywały świetne recenzje i bardzo dobrze się rozchodziły (zwłaszcza Tomb Raider z 2013 roku), to japońskiemu wydawcy wciąż było mało. Prawdopodobnie o niskiej cenie transakcji zaważyła tragiczna sprzedaż ostatniej gry Crystal Dynamics, czyli Marvel's Avengers. Z kolei Strażnicy Galaktyki od Eidos Montreal, mimo że zebrali dobre recenzje, również otrzymali baty od Square Enix za niezadowalającą sprzedaż.

   


3 maja 2022, by Cez
Londyńskie The Live Experience przetestowane
10 maja nastąpi oficjalne otwarcie Tomb Raider: The Live Experience dla szerokiej publiki, ale już 28 kwietnia odbył się premierowy event z udziałem dziennikarzy i youtuberów. W centrum Londynu w dzielnicy Camdem można już korzystać z interaktywnej atrakcji, która łączy w sobie elementy escape roomu, teatru oraz toru przeszkód. Co ważne - atrakcja nie jest tymczasowa.

Tutaj możecie zobaczyć serię trzech krótkich zwiastunów, a na naszym fanpage'u na Facebooku serię zdjęć. Na więcej w chwili obecnej nie ma co liczyć, ponieważ uczestnicy zabawy nie mogą w trakcie wykonywania zadań korzystać z telefonów komórkowych, a co za tym idzie nie wolno im robić zdjęć i filmików. Wszystko po to, by każdy gracz samemu odgadł przygotowane przez twórców zagadki, a nie dowiedział się o nich z internetu.


Jeśli martwiliście się, że The Live Experience będzie atrakcją tymczasową, to uspokajamy - mamy zapewnienie od twórców, że w Londynie będzie można z niej korzystać przez cały rok 2022, a pod jego koniec ruszą zapisy na rok 2023. Nie jest to zatem atrakcja chwilowa, a jak najbardziej stała.

Powierzchnia atrakcji wynosi ok. 2800 metrów kwadratowych podzielonych na 16 pomieszczeń. W każdym z nich gracze przebywają po ok. 10 minut. Koszt uczestnictwa w Tomb Raider: The Live Experience wynosi od 66 do 99 funtów za osobę. Zadania wykonuje się w grupach liczących maksymalnie 8 osób. W trakcie ok. 2-godzinnej rozgrywki fabuła zaprowadzi nas do Finlandii i Kostaryki, a także na tonący statek płynący po Oceanie Atlantyckim. Na swojej drodze, jako studenci Lary, trafimy nie tylko na pannę Croft (specjalny filmik nagrała Alicia Vikander), ale także na Jonaha i Zipa.

   


2 maja 2022, by Cez
Szwedzka firma kupuje Tomb Raidera i Crystalsów!
Taki news zdarza się raz na kilkanaście lat. Już wkrótce marka Tomb Raider wraz ze studiem Crystal Dynamics ma zostać sprzedana szwedzkiemu wydawcy Embracer Group. Prócz tego szwedzki gigant otrzyma również studia Square Enix Montreal i Eidos Montreal wraz z prawami do marek Deus Ex, Thief, Legacy of Kain, czy mobilnych produkcji z cyklu GO. Transakcja ma zostać sfinalizowana najpóźniej we wrześniu. Tutaj możecie zobaczyć zapis z wideokonferencji.

Wiadomość ta zaskoczyła nie tylko graczy i dziennikarzy, ale również… pracowników Square Enix Europe, czyli londyńskiego oddziału japońskiego giganta Square Enix, którzy dowiedzieli się o planach sprzedaży wydawanych przez nich marek z komunikatu prasowego. Jaka przyszłość czeka Square Enix Europe, tego nie wiemy. Wiemy natomiast, że trzy studia za zaledwie 300 milionów dolarów staną się własnością Embracer Group i to szwedzki wydawca będzie publikował kolejne gry z serii Tomb Raider. Już teraz nowy właściciel zapewnia, że wyda nie tylko powstającą kolejną grę Tomb Raider 12, ale i nie wyklucza wydania długo oczekiwanej kontynuacji np. Legacy of Kain.


Główna siedziba Embracer Group mieści się w Karlstad w Szwecji. W skład grupy wchodzą m.in. firmy THQ Nordic czy Koch Media. Cała grupa obecnie zatrudnia ponad 12 tysięcy pracowników w 40 krajach, posiada 119 studiów deweloperskich oraz 850 marek gier. Zakupienie przez nią Crystal Dynamics, Eidos Montreal i Square Enix Montreal oznacza przejęcie około 1100 pracowników (w tym 300 z Crystal Dynamics) oraz ponad 50 marek dawniej należących do firmy Eidos Interactive. Grupa Embracer przewiduje, że proces finalizowania transakcji zostanie zakończony między lipcem a wrześniem tego roku. Grupa chwali się, że po przejęciu wspomnianych studiów będzie posiadać ich w sumie 124. Łącznie wszystkie firmy do niej należące obecnie pracują nad 230 nowymi grami, w tym nad 30 wysokobudżetowymi potencjalnymi hitami. Przy okazji dodajmy, że w oświadczeniu prasowym pada liczba 88 milionów sprzedanych egzemplarzy w kontekście marki Tomb Raider.

"Cieszymy się, że możemy powitać te studia w grupie Embracer" - mówi Lars Wingefors, współzałożyciel i dyrektor generalny grupy Embracer. "Doceniamy fantastyczną własność intelektualną, światowej klasy talent twórczy i osiągnięcia w zakresie najwyższej doskonałości, które wielokrotnie ukazywano w ciągu ostatnich dekad. Z wielką przyjemnością spotkaliśmy się z zespołami kierowniczymi i omówiliśmy plany na przyszłość dotyczące tego, jak mogą one zrealizować swoje ambicje i stać się częścią Embracer".

Co ciekawe, od grudnia 2021 roku w skład Embracer Group wchodzi także komiksowe wydawnictwo Dark Horse, które publikowało komiksy z Larą Croft w epoce reboota.