strona główna // forum // chat // kontakt // facebook // youtube

Powrót do Archiwum

PAŹDZIERNIK 2022



30 października 2022, by Cez
Jak Crystalsom idzie praca z Unreal Engine 5?
Dzięki Unreal Fest 2022, czyli eventowi, który odbył się w Nowym Orleanie, poznaliśmy szczątkowe informacje o tym, jak studiu Crystal Dynamics idzie praca na nowym silniku Unreal Engine 5, na którym tworzą kolejnego, next-genowego Tomb Raidera. Przypomnijmy, że studio w kwietniu tego roku ujawniło graczom, że nowa gra nie powstanie na dotychczasowym Foundation Engine (link do newsa).


Podczas drugiego dnia eventu odbył się godzinny panel pt. "Heroiczny przeskok z autorskiego silnika na UE5" z udziałem kilku pracowników Crystal Dynamics (Till Brenner, Alyssa Reuter, Alisha Thayer, Scott Stevens, Ben Irving). Całą rozmowę z Crystalsami możecie zobaczyć tutaj. Mimo że w tytule panelu widniało logo Tomb Raider, fani niczego się nie dowiedzieli o powstającej grze. Już na samym wstępie Crystalsi uprzedzili, że nic na temat kolejnej przygody Lary nie zdradzą, a jedynie ujawnią informacje ściśle związane z silnikiem Unreal Engine 5.

Pracownicy Crystal Dynamics przypomnieli, że od czasów gry Gex pracowali na swoim własnym, autorskim silniku zwanym Foundation Engine. To na nim powstały takie gry jak wspomniany Gex, Legacy of Kain, Soul Reaver czy też wszystkie główne gry z Larą począwszy od Tomb Raider Legend, a kończąc na Shadow of the Tomb Raider, a także na grze na licencji Marvela o Avengersach. Crystalsi wyjawili, że już od dawna zastanawiali się nad zmianą silnika, jednak dopiero teraz zdecydowali się na porzucenie Foundation Engine na rzecz Unreal Engine 5. Głównym powodem było dostosowanie się do obecnych wymagań rynku. Poza tym nowy silnik dał im wiele usprawnień np. podgląd tworzonych animacji czy lepsze cienie, z czym bywały problemy w Foundation Engine.


Crystalsi ujawnili, że przerzucili się na Unreal Engine 5 dokładnie piętnaście miesięcy temu, czyli latem 2021 roku. Nauka tego silnika od podstaw zajęła im pierwsze sześć miesięcy, przy czym nowi pracownicy Crystalsów bardzo szybko się wdrożyli, podczas gdy starsi pracownicy, którzy przez dekady pracowali na Foundation Engine, miewali z tym problemy. Decyzja nie była łatwa, bo wielu elementów starego silnika będzie im brakować, jednak zalety Unreal Engine 5 przeważyły jego wady. Ogromnym plusem będzie np. to, że porty gier powstających na PC będą od teraz o wiele łatwiejsze do przygotowania na konsole.

   


26 października 2022, by Cez
Onoma tworzy grę mobilną TR Reloaded
Po tym jak Embracer Group wykupiło od Square Enix m.in. serię Tomb Raider i kilka studiów, pod znakiem zapytania była powstająca gra mobilna Tomb Raider Reloaded, tworzona przez Square Enix London Mobile i Emerald City Games. Okazuje się, że tytuł przetrwał "przeprowadzkę" i powstaje obecnie pod skrzydłami firmy Onoma, czyli do niedawna Square Enix Montreal.

Onoma to kanadyjskie studio mieszczące się w Montrealu, którego nazwa oznacza w języku greckim właśnie... "nazwę". Onoma nie jest nowym studiem - to właściwie kontynuacja studia Square Enix Montreal, które stworzyło takie gry mobilne jak Lara Croft GO, Hitman GO czy Deus Ex GO. Jest to jedna z firm wykupionych w tym roku przez Embracer Group, więc było oczywiste, że prędzej czy później Square Enix Montreal będzie musiało zmienić nazwę, ponieważ nie ma już obecnie nic wspólnego z japońską "matką" Square Enix.


To nie koniec nowości, bo w skład Onoma weszło także londyńskie studio Square Enix London Mobile, które odpowiada m.in. za Tomb Raider Reloaded. Przypomnijmy, że pierwsi szczęśliwcy w ramach beta testów mogli zagrać w ten tytuł już w grudniu 2020 roku. Square Enix London Mobile obiecywało, że oficjalna data premiery odbędzie się w 2021 roku, jednak i tak się nie stało. Dobrą wiadomością było jedynie to, że od listopada ubiegłego roku Polacy dołączyli do testowej rozgrywki (link do newsa). Oficjalna data premiery została wówczas przesunięta na rok 2022, ale i ten rok zmierza już ku końcowi. Przekształcona firma Onoma nie informuje o nowej dacie premiery. Na jej nowej stronie widnieje jedynie hasło "coming soon", czyli "wkrótce".

   


25 października 2022, by Cez
Posłuchaj dziesięciu nowych utworów z Kolebki Życia
Kompozytor Alan Silvestri sprawił wszystkim fanom Lary Croft sporą niespodziankę. Opublikował wersję Deluxe swojego soundtracku do filmu Cradle of Life, który został wzbogacony aż o 10 dodatkowych utworów. Pełnej, 25-utworowej ścieżki dźwiękowej możecie posłuchać np. w serwisie YouTube, Spotify czy Apple Music. Fizyczną wersję CD ograniczoną jedynie do 2000 sztuk możecie zamówić np. tutaj.


Alan Silvestri, utalentowany kompozytor, który ma na swoim koncie muzykę do takich hitów jak trylogia Powrotu do Przyszłości, Mumia powraca czy Avengers: Endgame, w 2003 roku skomponował ścieżkę dźwiękową do filmu Cradle of Life. Wówczas na płycie CD ukazało się 15 utworów, których tytuły możecie znaleźć w naszym dziale poświęconym temu filmowi >> klik! Po 19 latach muzyk postanowił opublikować w internecie ten sam album w rozszerzonej wersji Deluxe, która zawiera aż 10 dodatkowych utworów.

W efekcie fani otrzymali następujące, bonusowe kawałki: Jet Ski - Meet Lara, Traitor Dying, Kill Me - Leaving Prison, Shay Ling - Tilt Your Head Back, To Shanghai - Flower Pagoda Battle Part 2, She Escaped - Break In, Shoot Her Between The Eyes, Skydiving Sequence, Why Didn't You Kill Reiss oraz Tribal Journey. Życzymy miłego słuchania!

   


23 października 2022, by Cez
Wiemy, jak Lara przeżyła wypadek w Egipcie!
Po 23 latach fani Lary Croft poznali kanoniczną, oficjalną odpowiedź na pytanie, co się stało z panią archeolog po jej wypadku, jaki miał miejsce pod koniec gry Tomb Raider IV w Wielkiej Piramidzie. Odpowiedź poznaliśmy za sprawą filmu animowanego Tomb Raider: The Myth of El Hawa (Mit o El Hawie), w którym głosu Larze ponownie użyczyła Jonell Elliott. Film możecie zobaczyć »TUTAJ« - dostępne są angielskie napisy, możecie również włączyć automatyczne tłumaczenie napisów na j. polski.

Wypadek Lary Croft w świątyni Horusa w Wielkiej Piramidzie miał zostać wyjaśniony w grze TR Angel of Darkness, w której miała pojawić się postać szamanki Putai. 20 lat temu wiedzieliśmy jedynie tyle, że to ona miała uratować Larę i przekazać jej amulet w kształcie skarabeusza. Do tej pory dostępny na ten temat był tylko krótki filmik wycięty z Angel of Darkness. W ubiegłym roku scenarzysta gry Murti Schofield opublikował ogromne archiwum (link do newsa), a w nim ostateczną wersję 19-stronicowego opowiadania The Myth of El Hawa (link), które wyjaśnia, co się stało między wypadkiem w piramidzie, a pojawieniem się Lary w Paryżu na początku AoD. Brytyjski fan serii Ash Kaprielov postanowił wyreżyserować film animowany na podstawie tego opowiadania. Pomogła mu w tym Tina Ljubenkov, a także artystka Jasmine Steiner oraz kompozytor Dean Kopri. W ten sposób w ciągu jednego roku powstał 16-minutowy film, który stylem przypomina cutscenki z m.in. gry The Guardian of Light. Głosu pannie Croft użyczyła Jonell Elliott, która wcielała się w Larę w grach Tomb Raider IV, Tomb Raider V i TR Angel of Darkness.


Film ma formę dziennika Lary. Dowiadujemy się z niego tego, jak Putai zaopiekowała się Croft po wypadku i jak później nasza bohaterka dołączyła do koczowniczego plemienia Bantiwa. W kolejnych miesiącach Lara udowodniła, że zasługuje na miano prawowitej członkini plemienia. Jej umiejętności walki przydały się, gdy Bantiwa było napadane. Po pewnym czasie dokonania Lary zaowocowały powstaniem na Saharze mitu o ubranej na niebiesko wojowniczce o imieniu El Hawa, co oznacza Pustynny Wiatr. Croft została wówczas wtajemniczona do wąskiego kręgu członków plemienia, którzy znali sekrety Szóstego Oleju wytwarzanego z rośliny Sh'mulahl (łzy nocy). Rzekomo miał on zapewniać nieśmiertelność, dlatego Bantiwa bardzo cenili swoją izolację i nie dzielili się z obcymi plemionami tym sekretem.

Początkowo Lara nie chciała wracać do cywilizacji, jednak po czasie zmieniła zdanie przez to, że miała w Londynie kilka niedokończonych spraw. Gdy już wróciła do Anglii, dotarły do niej tragiczne wiadomości o tym, że na Saharze doszło do rzezi członków Bantiwy - plemię to całkowicie wyparowało z powierzchni Ziemi. Spanikowana Lara zamierzała szybko wrócić do Afryki, jednak nagle zadzwonił do niej Werner von Croy z prośbą o przyjazd do Paryża. W tym momencie zaczyna się akcja gry Angel of Darkness. Scenarzysta Murti nie wyjawia w Micie o El Hawie o przyczynach rzezi plemienia Bantiwa. W notatkach udostępnionych na jego stronie pada sugestia, że plemię to nie zginęło, a jedynie gdzieś bez śladu odeszło, czego świadomość miała Lara. Niewykluczone, że poszukujący nieśmiertelności Pieter van Eckhardt nakazał swojej organizacji Kabała odszukać plemię oraz zdobyć Szósty Olej i dlatego plemię postanowiło zapaść się pod ziemię, aby do tego nie dopuścić. Murti wyjawił, że w sequelach TR Angel of Darkness Lara miała wrócić do Egiptu i odnaleźć prawdę o przyczynach zaginięcia plemienia. Prawdopodobnie w amulecie, który Lara otrzymała od Putai, była kropla Szóstego Oleju, która w trakcie gry miała dodawać bohaterce sił.


Tutaj możecie zobaczyć ponad godzinną rozmowę z Murtim Schofieldem, Jonell Elliott i z twórcami filmu - przykładowo scenarzysta wyjawił, że w pierwszej wersji Mitu o El Hawie Von Croy odnalazł Larę w Egipcie i się z nią skonfrontował. W ostatecznej wersji Werner odnalazł jedynie jej plecak w piramidzie, a nie ją samą. Z kolei tutaj możecie posłuchać pełnego soundtracku skomponowanego przez Deana Kopriego, któremu towarzyszą w tle piękne arty Jasmine Steiner.

Na koniec dodajmy, że do tej pory jedyne wyjaśnienie związane z wypadkiem Lary w piramidzie było zawarte w powieści z 2003 roku pt. Tomb Raider: The Amulet of Power (pełne streszczenie możecie przeczytać tutaj). Treść ta nie była jednak zależna od scenarzysty Murtiego i nie ma nic wspólnego z jego wizją. W zapowiedzianych dwóch książkowych sequelach Angel of Darkness pisarka J. R. Milward nawiąże do wydarzeń w Egipcie i do szamanki Putai, jednak niewykluczone, że będzie to wersja alternatywna względem tego, co zobaczyliśmy w filmie animowanym The Myth of El Hawa.

   


21 października 2022, by Cez
Dołącz do kolekcji anulowane Anniversary Edition
Dobra wiadomość dla wszystkich kolekcjonerów - pod koniec tego roku w pudełku DVD zostaną wydane zarchiwizowane pliki anulowanej gry Tomb Raider: 10th Anniversary Edition z 2006 roku, która była ostatnią produkcją studia Core Design. Za projekt archiwizacji odpowiada Ash Kaprielov, który dwa lata temu upublicznił wszystkie pliki związane z tą grą w internecie (pisaliśmy o tym tutaj). Uwaga - tytuł nadal nie jest w pełni grywalny, jednak dzięki fanom takim jak Ghostblade czy Xproger można odpalić prototyp gry i pochodzić po levelach w roli Lary Croft, a nawet Indiany Jonesa.

Pomysł wydania plików 10th Anniversary Edition w pudełku narodził się dzięki dążeniu Asha do jak największego zabezpieczenia dziedzictwa studia Core Design dla potomnych. W internecie dane bywają ulotne, więc Ash wpadł na pomysł, by nagrać wszystkie pliki na płytę DVD, włożyć ją do pudełka wraz z profesjonalną okładką i instrukcją i w ten sposób przekazać do muzeów z całego świata, które zajmują się szeroko pojętą tematyką gier czy popkultury. Przy tej okazji Ash daje wszystkim fanom możliwość zakupienia takiego wydania do własnej kolekcji. Koszt pudełka to zaledwie 5 funtów (+ wysyłka do Polski 11,25 funtów), ponieważ nabywca płaci jedynie za wytłoczenie płyty oraz za stworzenie pudełka - projekt jest niekomercyjny, nieoficjalny, dlatego nie ma mowy o żadnym zysku dla pomysłodawcy.


Grafiki do wydania pudełkowego przygotowała ukraińska artystka Inna Vjuzhanina, a całościowy projekt graficzny pudełka opracował Gary Larochelle - dawny pracownik Eidosa, który zaprojektował okładki i instrukcje do dodatków Tomb Raider II Gold i Tomb Raider III Gold. Ash Kaprielov zapowiada, że prócz zarchiwizowanych plików na płycie umieści też prace artystów z całego świata, które nawiązują do anulowanej gry. Jeśli chcecie, aby Wasze grafiki lub filmiki pojawiły się w tym wydaniu, odezwijcie się pilnie do Asha.

Zamówienia na pudełkowe wydanie Tomb Raider: 10th Anniversary Edition można składać do 28 listopada poprzez serwis Ko-fi. Po tym terminie Ash zleci wyprodukowanie zamówionej liczby sztuk, po czym nastąpi ich wysyłka. Prezentację prototypu pudełka możecie zobaczyć na kanale Asha - klik!

   


20 października 2022, by Cez
W Derby uczczono 26-lecie serii Tomb Raider
25 października fani Lary Croft będą świętować 26-lecie gry Tomb Raider I. Z tej okazji w miniony weekend w Wielkiej Brytanii fani serii zorganizowali nieoficjalne urodziny o nazwie Celebration Day #TR26. Gościem specjalnym była Jonell Elliott, czyli głos panny Croft m.in. w grze TR Angel of Darkness oraz Eric Loren, czyli głos Kurtisa Trenta.


Wydarzenie odbyło się 15 października w Derby w Anglii, czyli w mieście, w którym studio Core Design stworzyło sześć pierwszych gier z serii Tomb Raider. Urodziny zorganizował fan Lary z Derby, Luke Earle. W ubiegłym roku fani wraz z twórcami głośno świętowali 25-lecie całej serii, dlatego tym razem więcej uwagi poświęcono grze Angel of Darkness, która w przyszłym roku będzie obchodziła swoje 20-lecie. Chris z youtubowego kanału Raidercast przeprowadził wywiad z głosem Lary i Kurtisa, czyli z Jonell Elliott i Ericiem Lorenem (na zdj.). Podczas Celebration Day pojawił się także scenarzysta tej gry, Murti Schofield. To właśnie przy tej okazji J. R. Milward zapowiedziała dwie książki, które będą nieoficjalną kontynuacją Anioła Ciemności - informowaliśmy o tym w poprzednim newsie.


Ważnym elementem wydarzenia była rozmowa z Ashem Kaprielovem - fanem Lary z Wielkiej Brytanii, który zasłynął w fandomie m.in. tym, że zdobył i zarchiwizował anulowaną grę Tomb Raider: 10th Anniversary Edition. Ash opowiedział o tym procesie oraz premierowo zaprezentował widowni wyreżyserowany przez niego film animowany The Myth of El Hawa, który powstał według pomysłu Murtiego Schofielda - o nim również wspomnieliśmy w poprzednim newsie, do którego odsyłamy. Internetowa premiera filmu nastąpi wieczorem 21 października.

Częścią Celebration Day była także rozmowa z byłymi pracownikami Core Design - z animatorem Jerrem O'Carrollem, programistą Alexem Daviesem oraz z artystą Adym Smithem. Odbyła się również sesja fotograficzna uczestników urodzin z głosem Lary i Kurtisa oraz sprzedaż gadżetów związanych np. z soundtrackiem Petera Connelly'ego pt. Tomb Raider: The Dark Angel Symphony. Na samym końcu spotkania uczestnicy obejrzeli wspólnie na dużym ekranie film Cradle of Life, który w przyszłym roku również będzie obchodził swoje 20-lecie. Po więcej informacji odsyłamy do wideorelacji oraz na oficjalne konto wydarzenia na Twitterze.

UPDATE (06.11)
Mimo problemów technicznych organizatorom spotkania w Derby z okazji #TR26 udało się częściowo odzyskać dźwięk zarejestrowany podczas rozmowy z Jonell Elliott (głos Lary Croft) i Ericiem Lorenem (głos Kurtisa Trenta). Posłuchajcie rozmowy tutaj.

   


19 października 2022, by Cez
Powstają książkowe sequele Angel of Darkness!
Na tę wiadomość fani gry TR Angel of Darkness czekali niemal od 20 lat - w przyszłym roku doczekamy się upragnionej kontynuacji tej gry w formie książki napisanej przez brytyjską pisarkę i jednocześnie fankę serii - J. R. Milward. Darmowa powieść pt. Tomb Raider: Path of the Black Alchemist zadebiutuje latem przyszłego roku i będzie to pierwsza z dwóch zaplanowanych książek. Obie powieści, które dokończą wątki Angel of Darkness, nie będą oficjalne, jednak otrzymały "błogosławieństwo" scenarzysty gry, czyli Murtiego Schofielda. Tutaj możecie zobaczyć zwiastun projektu.


W 2012 roku Jennifer Milward wydała powieść pt. Tomb Raider: The Angel Of Darkness napisaną na podstawie scenariusza gry. Można ją za darmo pobrać w formacie pdf lub mobi ze strony pisarki (link) lub też posłuchać audiobooka (link). W ciągu kolejnych lat fani kilkukrotnie podejmowali próby stworzenia kontynuacji gry Angel of Darkness o czym pisaliśmy np. tutaj i tu, jednak projekty te były porzucane. W 2018 roku J. R. Milward zdecydowała, że sama dokończy dzieło rozpoczęte przez Murtiego Schofielda i ekipę z Core Design - rozpoczęła wówczas prace nad dwiema powieściami, które będą książkową formą tego, co mieliśmy otrzymać w dwóch anulowanych sequelach gry. Oba dzieła są już wstępnie ukończone.

Rok temu ujawniliśmy wiele informacji o anulowanych grach pt. The Lost Dominion i The Dreams of Resurrection (możecie je przeczytać tutaj) i niektóre z nich zostaną zawarte w książce Path of the Black Alchemist (Ścieżka Czarnego Alchemika). Autorka zapowiada, że w powieści wykorzysta zarówno swoje pomysły jak i te oryginalne Murtiego Schofielda, np. to, że akcja zawędruje np. do Kapadocji w Turcji i na zamek Kriegler w Niemczech. Prócz Lary powróci Kurtis Trent, a także przedstawiciel rasy Nephilim, czyli Karel. Jennifer Milward wyjawiła nam, że zamierza przedstawić czytelnikom postacie, które stworzył Murti, i które jednak nie trafiły ostatecznie do gry. Mowa o praskim bibliotekarzu Lutherze Rouzicu oraz o Czeszce Morgau Vasiley, czyli córce Mathiasa, który tak jak Kurtis należał do Lux Veritatis. Wielką niespodzianką będzie to, że w książce ma się pojawić postać znana z gry Tomb Raider V, czyli ojciec Patrick.


J. R. Milward zapewnia, że dwie nowe książki będą dostępne za darmo w formie cyfrowej w internecie, podobnie jak jej nowelizacja Angel of Darkness. To nie koniec niespodzianek - na końcu powieści niczym u Tolkiena będą zawarte dodatki tj. linie czasowe, mapy, biografie postaci i inne elementy kanonu Anioła Ciemności. Książka Path of the Black Alchemist zadebiutuje latem przyszłego roku, co zbiegnie się z okrągłą, dwudziestą rocznicą premiery gry TR Angel of Darkness. Tytuł i data premiery drugiej książki nie zostały jeszcze ujawnione. Więcej informacji o projekcie Jennifer znajdziecie na jej stronie internetowej oraz na Twitterze.

Na koniec dwie ciekawostki - scenarzysta TR Angel of Darkness Murti Schofield opublikował filmik, w którym zapowiada, że 21 października zadebiutuje film animowany z jego opowieścią The Myth of El Hawa. To kanoniczna historia, która wyjaśnia, co się działo z Larą pomiędzy wydarzeniami z gry Tomb Raider IV a Angel of Darkness. Co ciekawe, w animacji głosu Larze użyczy nie kto inny jak Jonell Elliott. Film w reżyserii Asha Kaprielova będzie można zobaczyć tutaj. Druga ciekawostka jest związana z tym, że fani pracują nad grą The Angel of Darkness - Definitive Edition, która ulepszy graficznie (i nie tylko) oryginalną grę sprzed niemal 20 lat. Niebawem mamy otrzymać demo tej produkcji. Zwiastun możecie zobaczyć tutaj.