strona główna // forum // chat // kontakt // facebook // youtube

Powrót do Archiwum

LIPIEC 2021



31 lipca 2021, by Krystian & Cez
Zamiast Pragi i Paryża miało być Peru i El Dorado
Przed Wami kolejna perełka - publikujemy zarys fabuły TR6, który obowiązywał na bardzo wczesnym etapie produkcji. Pierwotnie twórcy planowali wysłać Larę do dżungli amazońskiej w Peru na poszukiwania słynnego złotego miasta El Dorado. Informacje te pochodzą z jednego z około 250 plików pdf, które ukazują krok po kroku proces produkcji Angel of Darkness z lat 2000-2002. Całą paczkę możecie ściągnąć »TUTAJ«! Mamy tu takie rewelacje, jak opisy poszczególnych ruchów Lary, postaci czy też fabuły. Materiału jest tak dużo, że jego dokładne przestudiowanie zajmie Wam wiele, wiele długich tygodni.

Pomysłodawcą fabuły osadzonej w Peru był James Kenny, który stworzył również załączone obok szkice koncepcyjne. Niestety w 2000 roku zmarł jego ojciec i śmierć ta wpłynęła na twórcę. Kenny uznał, że kolejna gra z Larą powinna być bardziej mroczna. To właśnie wtedy Core Design zatrudnili Murtiego Schofielda, który stworzył gigantyczny, mroczny świat, w którym Lara miała spędzić aż trzy kolejne gry: Angel of Darkness, Lost Dominion i Dreams of Resurrection.

Poniżej zamieszczamy tłumaczenie wstępnego zarysu fabuły TR6:

Historia dotyczy poszukiwań najsłynniejszego zaginionego miasta, El Dorado. Lara, wycofawszy się z przygód po tym, jak prawie straciła życie w Egipcie, stała się naukowcem, badaczem archeologii w British Museum. Jej przyjaciel i współpracownik, Sam Swanson, wraca z wyprawy w Andy ze złotym pudełkiem, o którego zbadanie ją prosi. To zadanie będzie pierwszym krokiem na drodze Lary do powrotu do rabowania grobowców. Podczas samodzielnego badania pudełka przy swoim biurku w muzeum, Lara zostaje zaatakowana przez rozmaite nadprzyrodzone bestie i jest ścigana po pustym muzeum. Po ucieczce musi udać się do mieszkania swojego przyjaciela Sama, jednak znajduje je zdemolowane, a jej przyjaciel jest umierający. Mówi jej, że musi udać się do Peru, aby rozwiązać tajemnicę tego, do czego prowadzi pudełko i dowiedzieć się, kto ich zaatakował. Daje jej pewne wskazówki pomocne w poszukiwaniach.


Lara leci do Peru i udaje się do starożytnej stolicy Inków Cuzco, gdzie spotka swoich głównych przeciwników. Jest to hiszpańska rodzina Pizzaro, która wywodzi się od konkwistadorów i której obsesją od pokoleń jest poszukiwanie miasta El Dorado. Zatrudniają oni złych Szamanów, którzy wykorzystują swoje mistyczne moce (stąd dziwne wydarzenia w Londynie). Chcą oni zdobyć złote pudełko, które jest w posiadaniu Lary. Ta będzie się starać ich unikać. Musi udać się pod adres w miejskich slumsach, który podał jej Sam, gdzie spotka szamana. Zabierze on ją w przeszłość po to, aby zobaczyła miasto w czasach Inków i konkwistadorów, a także zobaczyła, jak gdzieś w mieście inkaski kapłan ukrył artefakt - berło pierwszego władcy Inków, Manco Capaca. Aby je odnaleźć, Lara będzie musiała wykorzystać swoją wiedzę na temat miasta, jakim było ono w XV wieku i jakie jest współcześnie (stare inkaskie budowle są wciąż widoczne pod kolonialną architekturą Hiszpanów). Berło otworzy pudełko, w którym znajduje się makieta Machu Pichu, czyli miasta Inków zaginionego przed wiekami w górach. Model ten ukazuje szczegóły miasta w czasach jego świetności. Lara musi się tam udać i użyć modelu, aby odszukać wejście do nieodkrytych jaskiń pod górą, gdzie natrafia na wejście do El Dorado, głęboko w amazońskiej dżungli.

Lara musi następnie przedostać się w dół rzeki na pokładzie parowca, który ma ją wysadzić w wiosce, będącej dla niej punktem startowym do wejścia do "zielonego piekła". Załoga parowca jest na żołdzie Pizzarów i Lara będzie musiała z nimi walczyć w trakcie podróży. Kiedy już wejdzie do dżungli, będzie musiała walczyć na swój sposób ze wszystkimi niebezpieczeństwami dżungli, zarówno rzeczywistymi, jak i nadprzyrodzonymi. Ścieżka przez dżunglę wiedzie zarówno przez dno lasu jak i korony drzew wysoko w powietrzu.

W końcu Lara odnajdzie ukryte drzwi do zaginionego miasta, otworzy je i wejdzie do środka. Głęboko pod ziemią będzie musiała zanurkować w podziemnych, rwących potokach, które zabiorą ją dalej do wnętrza ziemi, aż do podziemnego jeziora, na którego brzegu leży zaginione miasto. Lara musi dopłynąć do niego, wejść do miasta i przedostać się do jego centrum, rozwiązując po drodze różne zagadki i pokonując pułapki, które mają na celu powstrzymanie intruzów. Ku zdziwieniu Lary miasto nie wydaje się być wykonane ze złota, jak sugeruje legenda, lecz i tak jest wspaniałe. W centrum miasta znajduje się piramida, do której Lara musi wejść. Wewnątrz odkryje sekret miasta, który konkwistadorzy źle zrozumieli. To nie miasto zbudowane przez Inków było wartościowe, ale to co było w nim przechowywane. Mowa o maszynie, która zdaniem Inków była zbyt potężna, aby wpaść w ręce konkwistadorów - maszynie, która mogła okiełznać moc samego słońca. W tym momencie do środka wpadają jednak Pizzarowie, którzy pozwolili Larze doprowadzić ich do celu. Biorąc Larę do niewoli, próbują oni usunąć maszynę, co jest fatalnym posunięciem, gdyż prowadzi do zniszczenia miasta. Lara musi uciec od Pizzarów i wydostać się, zanim ziemia pochłonie ją razem z miastem.

   


31 lipca 2021, by Cez
Tak miała wyglądać Kapadocja i zamek w Niemczech!
Meagan Marie z Crystal Dynamics dokopała się do absolutnie unikalnych materiałów o TR Angel of Darkness. Chcielibyście wiedzieć, jak mogły wyglądać przykładowe levele z Kapadocji w Turcji oraz z zamku Kriegler w Niemczech? Proszę bardzo!


Tutaj zobaczcie absolutnie unikalny materiał wideo, w którym na początku widzimy wstępne projekty postaci Kurtisa Trenta. Następnie możemy zobaczyć duże sekcje z Paryża, które zostały przycięte, a na końcu perełki - pomieszczenia z zamku Kriegler w Niemczech (część tych screenów była już ujawniona w dodatkach gry Tomb Raider V), a także jaskinie słynnego kompleksu w Kapadocji, w których miał się rozgrywać finał Angel of Darkness. Jak wiemy lokacja ta została wycięta i miała się pojawić w kontynuacji pt. Tomb Raider: The Lost Dominion.

Hipotetyczny przebieg fabuły anulowanych gier Lost Dominion i Dreams of Resurrection opisaliśmy w newsie z 12 lipca. Zerknijcie również na nasz fanpage na Facebooku, gdzie zamieściliśmy galerię screenów z anulowanego zamku Kriegler i z Kapadocji.

   


30 lipca 2021, by Cez
The Tomb Raider Suite Synth Mixes już dostępne
Zgodnie z zapowiedzią Nathan McCree opublikował nowość - album o nazwie The Tomb Raider Suite Synth Mixes, na którym znalazły się wszystkie 24 utwory zawarte na orkiestrowym krążku TR Suite, ale tym razem zarejestrowane w inny sposób - z użyciem syntezatorów Roland JV1080, na których McCree w latach 90-tych skomponował soundtracki do trzech pierwszych Tomb Raiderów. Cyfrowy album w cenie 12 funtów (ok. 65 zł) możecie kupić »TUTAJ«!


Kompozytor informuje, że w pierwszej kolejności album The Synth Mixes zadebiutował w jego sklepie, a później będzie dostępny w serwisach streamingowych. Niewykluczone, że album mógłby zostać wydany na CD i winylu, ale będzie to zależało od skali zainteresowania.

   


29 lipca 2021, by Cez
Przeczytaj za darmo trzy powieści z Larą Croft!
Mamy dla Was ogromną niespodziankę! :) Dzięki studiu Crystal Dynamics możemy podzielić się z Wami pełnymi, cyfrowymi wersjami trzech powieści Tomb Raider, które były wydawane w latach 2003-2005. Mowa o książkach The Amulet of Power, The Lost Cult oraz The Man of Bronze, przy czym warto zwrócić uwagę, że akcja tej ostatniej rozgrywa się m.in. na starówce w Warszawie! To jedyna przygoda Lary Croft w naszym kraju.

Trzy powieści Tomb Raider zostały opublikowane przez wydawnictwo Del Rey na zlecenie Eidosa po tym, jak wydawca gier podjął decyzję o anulowaniu kontynuacji Angel of Darkness. Książki te miały wypełnić fabularne luki, jednak tak naprawdę nie miały nic wspólnego z pierwotną wizją scenarzysty Murtiego Schofielda, którą dokładnie opisaliśmy w newsie z 12 lipca (mowa o anulowanych grach The Lost Dominion i The Dreams of Resurrection). Zapraszamy do naszego działu Książki po więcej informacji na temat literackich przygód Lary. Poniżej informacje w pigułce oraz linki do plików.


Pierwsza powieść TR: The Amulet of Power, która została wydana w 2003 roku, opowiada o wydarzeniach dziejących się pomiędzy grami Tomb Raider IV, a Angel of Darkness. Historia ta nigdy nie była zatwierdzona przez Schofielda i nie ma nic wspólnego z jego wizją, wedle której Lara miała dołączyć do koczowniczego plemienia i spotkać szamankę Putai (pisaliśmy o tym w newsie z 8 lipca). Mimo to warto zapoznać się z treścią Amulet of Power. Dla osób, które nie znają języka angielskiego, mamy dobrą wiadomość: od 2008 roku w naszym serwisie można przeczytać bardzo szczegółowe streszczenie tej powieści >> klik!

Druga powieść, TR: The Lost Cult, została wydana w 2004 roku. Oto opis fabuły: w trakcie trwania misji CIA, której celem jest odzyskanie skradzionego irackiego artefaktu, Lara Croft ociera się o śmierć, po czym od razu zostaje wplątana w kolejną przygodę pełną wrażeń. Finałowa, trzecia książka TR: The Man of Bronze była wydana na początku 2005 roku. Po niemalże tragicznym zakończeniu misji w tajemniczych mglistych lasach Peru, Lara Croft przylatuje do Warszawy, aby odebrać kolejne zadanie, jednak okazuje się, że nieoczekiwanie zostaje wplątana w walkę o władzę absolutną.

Komplet trzech powieści w języku angielskim w formacie pdf, epub i mobi możecie ściągnąć tutaj. Z kolei tu, tu i tu możecie pobrać te powieści w serwisie Apple Books.

   


24 lipca 2021, by Cez
Connelly zamyka sklep, McCree wypuszcza miksy
Mamy dla Was dwie ważne, muzyczne informacje - dobrą i złą. Zła jest taka, że na początku sierpnia Peter Connelly zamknie swój sklep, w którym można kupić m.in. album Tomb Raider: The Dark Angel Symphony. Z kolei dobra informacja jest taka, że kompozytor Nathan McCree w przyszłym tygodniu wypuści nowość - miksy albumu The Tomb Raider Suite wykonane na syntezatorze.

Peter Connelly, autor albumu Tomb Raider: The Dark Angel Symphony z muzyką z gier TR4, TR5 i Angel of Darkness poinformował, że po 8 sierpnia zakupy w jego sklepie nie będą już możliwe. Kompozytor zamierza zamknąć sklep, ponieważ, jak sam przyznaje, koszt jego utrzymania przekracza zyski. Oznacza to, że jeśli ktoś z Was nie ma jeszcze w swojej kolekcji albumu The Dark Angel Symphony lub gadżetów (np. t-shirty, dziennik Kurtisa), może złożyć zamówienie najpóźniej w niedzielę 8 sierpnia. Jeśli chodzi o osoby, które nabyły produkty cyfrowe w tym sklepie - Connelly uspokaja, że nabywcy nadal będą mieli dostęp do tych plików.


Nathan McCree, autor albumu The Tomb Raider Suite z muzyką z gier TR1, TR2 i TR3 poinformował, że w najbliższy piątek 30 lipca opublikuje nowość - podwójny album o nazwie The Synth Mixes, na którym znajdą się wszystkie utwory zawarte na orkiestrowym krążku TR Suite, ale tym razem zarejestrowane w inny sposób - z użyciem syntezatorów Roland JV1080, na których McCree w latach 90-tych skomponował soundtracki do trzech pierwszych Tomb Raiderów. Innymi słowy - dźwiękowy powrót do korzeni. Kompozytor informuje, że w pierwszej kolejności album The Synth Mixes zadebiutuje w jego sklepie, a później będzie dostępny w serwisach streamingowych. Niewykluczone, że album mógłby zostać wydany na CD i winylu, ale będzie to zależało od skali zainteresowania.

Nathan McCree zapowiada również, że za jakiś czas ujawni kolejne nowości: film dokumentalny o powstawaniu The Tomb Raider Suite, oryginalne soundtracki trzech pierwszych Tomb Raiderów oraz trasę koncertową promującą TR Suite.

   


16 lipca 2021, by Cez
Ta książka opowie o początkach serii Tomb Raider
Od wielu lat w mediach oraz wśród fanów Lary krąży wiele legend o początkach serii Tomb Raider. Daryl Baxter postanowił sprawdzić, jak było naprawdę i w tym celu napisał nieoficjalną książkę pt. "The Making of Tomb Raider". Publikacja ukaże się 30 października w języku angielskim i będzie liczyła 144 strony oraz 80 kolorowych ilustracji. Autor nie wyklucza, że w przyszłości mogłaby się pojawić wersja polska.

W 2016 roku ukazała się oficjalna książka "20 Years of Tomb Raider" autorstwa Meagan Marie, w której temat genezy serii potraktowano skrótowo. Daryl Baxter postanowił dokładniej zbadać lata 1994-1998, w czasie których pierwotny, sześcioosobowy zespół stworzył gry Tomb Raider I i Tomb Raider II. W tym celu przeprowadził rozmowy m.in. z Jeremym Heath-Smithem, Gavinem Rummerym, Paulem Dauglasem, Heather Stevens (dawniej Gibson), Shelley Blond, Judith Gibbins, Susie Hamilton, czy z Nathanem McCree. Autor skontaktował się również z twórcą postaci Lary, czyli z Tobym Gardem, ale ten nie zgodził się na wywiad.


"Chciałem napisać książkę, która opowiedziałaby historię z punktu widzenia zespołu i jasno określałaby, kto co stworzył" - przekazał nam Daryl Baxter. Autor nie wyklucza, że w przyszłości mogłaby powstać kontynuacja, która opowiedziałaby o zespole, który tworzył gry od Tomb Raider III po Angel of Darkness.

Daryl Baxter napisał książkę "The Making of Tomb Raider" w dziewięć miesięcy. Publikacja zostanie wydana przez Pen & Sword. Obecnie książkę można zamówić jedynie na stronie tego wydawnictwa w cenie 20 funtów (link!), jednak autor zapewnia, że wkrótce pojawi się również możliwość zakupu poprzez sklep Amazon, Apple czy Waterstones.

To nie koniec nowości związanych z książką. 23 października w Derby w Anglii, czyli w mieście, w którym powstała seria Tomb Raider, odbędzie się nieoficjalny, jednodniowy event dla fanów z okazji 25-lecia serii. Będzie w nim uczestniczył autor książki oraz twórcy klasycznych Tomb Raiderów, m.in. Heather Stevens i Peter Barnard, a także Judith Gibbins, czyli jeden z głosów Lary. Bilet na to spotkanie kosztuje 25 funtów. Więcej informacji można znaleźć tutaj. Daryl Baxter deklaruje, że osoby, które nabędą jego książkę na tym spotkaniu, otrzymają 5 funtów zniżki.

   


13 lipca 2021, by Cez
Atrybuty Lary na okładce książki kucharskiej
Poznaliśmy ostateczny projekt okładki oficjalnej książki kucharskiej i przewodnika w jednym, czyli "Tomb Raider: The Official Cookbook and Travel Guide". Na grafice na pierwszym planie widzimy peruwiańskie danie Lomo Saltado, którego przepis znajdzie się w publikacji, a dookoła można zauważyć dodatki, które spodobają się fanom: atlantydzki artefakt Scion, lenonki Lary oraz czekan.


Książka "Tomb Raider: The Official Cookbook and Travel Guide" autorstwa Sebastiana Haley'a, Meagan Marie i Tary Theoharis zostanie wydana przez Insight Editions 26 października tego roku i będzie zawierała 144 strony wypełnione ponad czterdziestoma przepisami kulinarnymi z całego świata. W publikacji pojawią się opisy poszczególnych dań pochodzących z krajów, które Lara odwiedziła w ciągu 25 lat, a także opisy tych miejsc w formie przewodnika. Dodatkowo prócz zdjęć potraw w książce mają się znaleźć grafiki z Larą Croft. Cena książki wynosi 30 dolarów, czyli ok. 115 zł.

   


12 lipca 2021, by Cez
Oto co mogło dziać się po Angel of Darkness
Od 18 lat fani Lary zastanawiają się, jak mogła wyglądać kontynuacja Tomb Raider: The Angel of Darkness. Czy Kurtis Trent przeżył? Na czym miała polegać kolejna misja Lary? Scenarzysta AoD, Murti Schofield, kilka dni temu upublicznił ogromny zbiór dokumentów, luźnych notatek, z których wyłania się obraz tego, co mogło nastąpić dalej >> KLIK! Poniżej zamieszczamy naszą próbę zebrania kluczowych informacji na temat The Lost Dominion i The Dreams of Resurrection - dwóch kontynuacji Angel of Darkness. Dodajmy, że nie jest to opis w żaden sposób kanoniczny, a jedna z wielu możliwych interpretacji zapisków Murtiego.

Tomb Raider: The Angel of Darkness

- Gra pierwotnie miała się składać z czterech lokacji: Paryża, Pragi, zamku Kriegler w Niemczech i z Kapadocji w Turcji. Turcja została stosunkowo wcześnie wycięta i przesunięta do sequela, a finał AoD miał się rozgrywać na zamku. Ostatecznie zamek również wycięto, przez co tajne laboratorium XV-wiecznego alchemika Pietera Van Eckhardta z Niemiec przeniesiono do Pragi. W efekcie levele na zamku okazały się zbędne i nie planowano ich w sequelu.


Tomb Raider: The Lost Dominion

- Lara, Kurtis i Karel (ostatni żywy przedstawiciel rasy upadłych aniołów Nephilim) przeżyli zakończenie Angel of Darkness, a Eckhardt faktycznie zginął.

- Ciężko ranny członek Lux Veritatis Kurtis Trent wyczołgał się z Krypty Trofeów, znalazł bezpieczne miejsce i zapadł w śpiączkę. Po jakimś czasie przebudził się, uciekł z praskiej twierdzy Strahov i dostał się do Stanów Zjednoczonych, konkretnie w rodzinne strony w Utah, gdzie jego matka pomogła mu całkowicie wyzdrowieć. Inna wersja mówi o tym, że Kurtis wszedł do podziemi zamku Kriegler i tam skorzystał z komory uzdrawiającej.

- Po jakimś czasie Kurtis na pokładzie statku transatlantyckiego NATO dostał się do Europy. Od swojego znajomego dowiedział się, że dziwne zjawiska mają miejsce w południowej Francji, konkretnie w regionie Languedoc. Postanawia zbadać tę sprawę i trafia do ruin zamku Montségur związanego z Templariuszami. Tam odkrywa wskazówki na temat tego, gdzie Lux Veritatis ukryło dwa ostatnie ciała Śpiących Nephilim. Trop prowadzi do Kapadocji w Turcji.

- Tuż po wydarzeniach z AoD Lara Croft postanawia wrócić do północnej Afryki i odnaleźć swoją mentorkę Putai. Po jakimś czasie do Lary docierają plotki o tym, że Karel jednak żyje i działa w podziemnym kompleksie w Kapadocji w Turcji. Na miejscu okazuje się, że to jeden z wielu kompleksów zbudowanych w XV wieku przez Eckhardta (inne są na terenie Rosji i Skandynawii), w których szalony alchemik próbował ożywić rasę Nephilim. W tym celu kilkaset lat temu tworzył hybrydy z genami ludzi i Nephilim. Po tym jak Eckhardt został uwięziony na setki lat na zamku Kriegler przez Lux Veritatis, owoce jego eksperymentów wymieszały swoje geny ze zwykłymi ludźmi. W efekcie powstały rody, których przedstawiciele charakteryzują się specjalnymi zdolnościami. Niewykluczone, że ród Croftów i Trentów wywodzi się właśnie od krzyżówek ludzi z Nephilim.


- Lara weszła do jaskiń w Kapadocji, gdzie ku jej zaskoczeniu natrafiła także na Kurtisa. Para bohaterów ponownie zmierzyła się z Kabałą, na czele której wcześniej stał Eckhardt. Okazało się, że po jego śmierci zmiennokształtny Karel przyjął jego formę i udawał alchemika przed innymi żyjącymi członkami Kabały (mowa o najemniku Martenie Gundersonie i praskim bibliotekarzu Lutherze Rouzicu). Dodatkowo w poszukiwaniach dwóch ostatnich Śpiących Karelowi pomagała Morgau Vasiley, córka zmarłego Mathiasa Vasiley'a, którego mieszkanie Lara odwiedziła w AoD w Pradze. Okazuje się, że Mathias był byłym, zbuntowanym członkiem Lux Veritatis, który nauczył swoją córkę tajnik bractwa. Kobieta została jednak pojmana przez Karela, zmanipulowana i zmieniona genetycznie, tak że pełniła rolę prawej ręki Karela.

- W Kapadocji Lara, Kurtis i Kabała odkrywają, że spośród dwóch pozostałych Śpiących przetrwał tylko jeden. Co bohaterowie postanawiają zrobić z ostatnim Nephilim? To nie zostało przez scenarzystę w notatkach sprecyzowane, choć z tego co opiszemy poniżej może wynikać, że ostatniego Śpiącego pozostawiono przy życiu. Z notatek scenarzysty wiadomo jedynie, że z Kapadocji bohaterowie postanowili ruszyć na Antarktydę, gdzie zaprowadził ich kolejny trop. Okazało się, że pod koniec II wojny światowej hitlerowcy uciekli nie tylko do Ameryki Południowej, ale i założyli tajną bazę na Antarktydzie, gdzie kontynuowali swoje nieludzkie eksperymenty rozpoczęte w obozach koncentracyjnych. Część z nich była związana właśnie z wyhodowaniem hybryd Nephilim.

- Bohaterowie unieszkodliwiają bazę na Antarktydzie, gdzie dochodzi do finałowej konfrontacji z Karelem. W jej trakcie Karel przekonuje Larę i Kurtisa, że walka nie jest potrzebna - jedyne do czego on dąży to przetrwanie swojego gatunku, a nie wytępienie ludzi. Karel namawia Kurtisa do tego, by ten odbudował Lux Veritatis i pogodził działalność tego zakonu z istnieniem rasy Nephilim.

Tomb Raider: The Dreams of Resurrection

- Fabuła tej części nie jest w żaden sposób opisana, znany jest jedynie powyższy tytuł roboczy. Scenarzysta nie zdradził, jakie lokacje mieliby odwiedzić bohaterowie (kto wie, może wspomniana wcześniej Rosja i Skandynawia?). Wiadomo jedynie, że kluczową rolę w trzeciej części trylogii miała odegrać zbuntowana ex-Lux Veritatis, czyli Morgau Vasiley. Początkowo miała być bardzo wrogo nastawiona wobec Lary i Kurtisa, ale pod koniec gry miała przejść na dobrą stronę. Tytuł trzeciej części wskazuje, że mogło w tej grze dojść do planowanego przez Karela wskrzeszenia rasy Nephilim, ale w sposób pokojowy. Dodatkowo Core Design planowało po premierze finału trylogii wypuścić spin-off pt. Demon Hunter, w którym główną rolę otrzymałby Kurtis Trent. Bohater odbudowałby bractwo Lux Veritatis i wraz z Morgau Vasiley polowałby na tytułowe demony.

   


9 lipca 2021, by Cez
Słynny Indiana Jones wpłynął na TR4 i TR5
W serwisie YouTube możecie zobaczyć bardzo ciekawy wywiad z twórcami gier Tomb Raider IV i Tomb Raider V z dawnej firmy Core Design. Niemal dwugodzinną rozmowę poprowadziły przedstawicielki studia Crystal Dynamics. W trakcie wywiadu ciekawostki na temat TR4 i TR5 ujawnił projektant poziomów i scenarzysta Andy Sandham, projektant modeli i animacji Jerr O'Carroll, a także programista sztucznej inteligencji Tom Scutt. Film wraz z angielskimi napisami możecie zobaczyć »TUTAJ«!.

Dzięki długiej rozmowie poznaliśmy wiele ciekawostek, anegdot i smaczków dotyczących powstawania dwóch ostatnich klasycznych Tomb Raiderów. Przykładowo ujawniono, że nad TR4 pracowało zaledwie od 8 do 10 osób. Wielu fanów zastanawiało się, w jaki sposób twórcy tak dobrze odwzorowali egipskie lokacje i mitologię, skoro nie byli w tamtym czasie w Egipcie, a jedynie korzystali z książek oraz z ekspozycji w British Museum. Okazuje się, że twórcom bardzo pomógł kolega Toma Scutta, Kieron O'Hara, który specjalizuje się w tematyce starożytnego Egiptu. Jednym z jego pomysłów była widowiskowa walka Lary z Setem na końcu gry. O'Hara chciał, by Lara zyskała moc Horusa i stała się na czas walki olbrzymem. W efekcie ogromna panna Croft i wielki Set mieli stoczyć finałowy pojedynek na tle piramid. Z powodu ograniczeń technicznych nie udało się zrealizować tej wizji. Tutaj oraz tutaj możecie ściągnąć dwa pliki PDF z bardzo wstępnymi wersjami scenariusza nakreślonymi przez O'Harę.


Dowiedzieliśmy się również, że w TR4 zabrakło Croft Manor, ponieważ twórcy chcieli stworzyć prolog z samouczkiem na wzór przygody młodego Indiany Jonesa z filmu "Indiana Jones i Ostatnia Krucjata". Andy Sandham potwierdził, że na końcu TR4 twórcy autentycznie chcieli w tajemnicy przed szefami zabić Larę. Powodem było zmęczenie i niezwykle szybkie tempo pracy. Dowiedzieliśmy się także, że po wydaniu TR3 twórcy zakładali, że TR4 będzie składać się z różnorodnych lokacji, jednak szefostwo zdecydowało, że pora wrócić do grobowców i to najlepiej w obrębie jednego kraju - padło na Egipt.

W wywiadzie rozmawiano także o TR5. Okazuje się, że struktura tej części ponownie została zainspirowana przygodami innego słynnego archeologa. Twórcom spodobał się serial "Kroniki młodego Indiany Jonesa", w którym w każdym odcinku ukazywano inną przygodę z dzieciństwa i młodości Jonesa. Gdy po TR4 twórcy zostali po raz kolejny zmuszeni przez Eidosa, by stworzyć TR5, wybrali właśnie taki epizodyczny styl narracji.

   


8 lipca 2021, by Cez
Otwarto gigantyczne archiwum Angel of Darkness!
Na taką niespodziankę fani Tomb Raider: The Angel of Darkness czekali aż 18 lat! Scenarzysta tej gry Murti Schofield otworzył własną stronę internetową, na której zawarł prawdziwą kopalnię informacji na temat swoich pomysłów związanych z m.in. dokończeniem urwanych wątków w grze sprzed 18 lat. Link do strony znajdziecie »TUTAJ«!

Co można znaleźć na stronie Murtiego? Twórca zaprezentował wiele swoich projektów, ale to właśnie sekcja dotycząca Angel of Darkness wzbudziła największe zainteresowanie fanów Lary. Schofield zamieścił gigantyczny zbiór swoich notatek, które tworzył przed wydaniem Angel of Darkness, a także po. Twórca uprzedza, że w wielu jego zapiskach fani znajdą sprzeczne informacje, a to dlatego, że pochodzą one z różnych etapów powstawania gry. AoD był tworzony w latach 2000-2003 i jak powszechnie wiadomo proces produkcji był niezwykle burzliwy. W miarę upływu czasu twórcy wycinali całe sekcje gry i przez to scenarzysta musiał wielokrotnie modyfikować całą fabułę. To właśnie w jego zapiskach można znaleźć informacje na temat pierwotnego kształtu Angel of Darkness, który miał się składać nie tylko z leveli w Paryżu i Pradze, ale także z zamku Kriegler w Niemczech oraz z jaskiń w Kapadocji w Turcji. Z luźnych notatek autora wyłania się szkic tego, co mogliśmy zobaczyć w dwóch kontynuacjach Angel of Darkness, czyli w anulowanych grach The Lost Dominion oraz The Dreams of Resurrection, a także w solowej grze z Kurtisem Trentem.


Ważną sekcją strony Murtiego jest rozdział zatytułowany The Myth of El Hawa - jest to szczegółowo rozpisana opowieść o tym, co się działo między grami Tomb Raider IV a Angel of Darkness. Mowa o okresie, kiedy to Larą zaopiekowała się szamanka Putai po jej tragicznym wypadku w Wielkiej Piramidzie. Bohaterka sporo czasu spędziła z koczowniczym plemieniem, by po jakimś czasie powrócić do Europy, a konkretnie do Paryża na prośbę jej dawnego mentora Wernera Von Croya.

Na koniec dodajmy, że studio Crystal Dynamics udostępniło dwa niesamowite dokumenty - opisy postaci z Angel of Darkness. Pierwszy plik (link!) zawiera spis bohaterów datowany na lipiec 2000 roku, a drugi (link!) na grudzień 2000 roku. Widać wyraźnie, w jaki sposób zmieniały się pomysły twórców na bardzo wczesnym etapie produkcji.

   


6 lipca 2021, by Cez
Fani tworzą nowe okładki Angel of Darkness
Z okazji 25-lecia serii Tomb Raider lipiec poświęcamy grze Tomb Raider: The Angel of Darkness z 2003 roku. Na prośbę studia Crystal Dynamics utalentowani artyści przygotowują nowe wersje okładek wszystkich głównych części gier z Larą Croft. W przypadku TR6 na remake okładki stworzony przez artystę musimy jeszcze poczekać. W zamian Crystalsi postanowili wcześniej opublikować cztery okładki stworzone przez utalentowanych fanów.


Powyżej widzicie pracę, którą zaprojektował Caleb Groves, fan Lary ze Stanów Zjednoczonych. Caleb był w siódmym niebie w momencie, gdy dostał propozycję stworzenia swojej wersji okładki do Angel of Darkness. Twórca swoją pracę zaprojektował w stylu wycinanki. Na początku każdego kolejnego tygodnia lipca studio Crystal Dynamics będzie prezentować trzy kolejne okładki autorstwa fanów. Zaglądajcie na nasz fanpage na Facebooku, by nie przegapić.

P.S. News, który właśnie czytacie, to dokładnie TRZYTYSIĘCZNY news w historii serwisu World of Tomb Raider! :)