strona główna // forum // chat // kontakt // facebook // youtube

Powrót do Archiwum

LISTOPAD 2021



26 listopada 2021, by Cez
Studio Crystal Dynamics czekają trudne decyzje
Dallas Dickinson, czyli producent wykonawczy marki Tomb Raider ze studia Crystal Dynamics, udzielił wywiadu kanadyjskiemu serwisowi The Gamer. Dickinson poruszył temat przeszłości, a także przyszłości serii Tomb Raider, która jest związana z trudnymi decyzjami.

Producent Dallas Dickinson uważa, że gdyby nie Tomb Raider I z 1996 roku, nie byłoby dziś takich serii jak Uncharted, Assassin's Creed czy Horizon Zero Dawn. Twórca został zapytany przez redakcję The Game, jakie cechy musi mieć gra, aby mogła być nazwana Tomb Raiderem. Dickinson wymienił kilka podstawowych zasad: "Wszystkie gry dotyczą poszukiwań tajemnic powiązanych z mitami i zawierają grobowce - chociaż kilka razy rozszerzyliśmy definicję słowa 'grobowiec', uwzględniając inne miejsca, w których ktoś mógł ukryć i przechować te tajemnice. Oprócz tego, wszystkie gry zawierają różnego rodzaju filary rozgrywki: walkę, przemieszczanie się, łamigłówki i fabułę. Nie może powstać gra Tomb Raider, która nie zawiera któregoś z tych filarów - najlepiej jeśli obejmują one kombinację wszystkich wymienionych".


Producent wykonawczy marki odniósł się również do pytań o przyszłość serii. "Nie mam żadnych konkretnych informacji dotyczących przyszłych gier, ale powiem, że wiemy, iż gracze absolutnie uwielbiają odkrywać grobowce i szukać potężnych reliktów i artefaktów".

Dickinson zapytany o planowane połączenie linii czasowej klasycznej z surwiwalową, odpowiada: "Nie wiem, czy jakikolwiek deweloper może zadowolić wszystkich fanów, nawet w przypadku gier z prostszą historią. Naszym celem jest uszanowanie różnych linii czasowych i podjęcie jak największej liczby decyzji, aby je ujednolicić. Wiemy, że będziemy musieli dokonać kilku trudnych wyborów dotyczących ustalenia tego, co ma być faktem, a co legendą. Kiedy to już zrobimy, mamy nadzieję, że fani zrozumieją, że dokonaliśmy wyborów, które najlepiej pozwolą nam kontynuować naszą historię".

   


22 listopada 2021, by Cez
Fan tworzy remastera TR3. Przetestuj Indie!
"Czego Square Enix nie zrobi, zrobią to fani" - wiele razy już przytaczaliśmy to zdanie pisząc o miłośnikach Lary Croft, którzy zawstydzili światowego wydawcę. Tak jest w przypadku Brazylijczyka Giovanniego Lucca, który postanowił spełnić swoje marzenie i samodzielnie stworzyć Tomb Raider III HD Remaster. Autor opublikował pierwsze cztery levele osadzone w Indiach z teksturami o wysokiej rozdzielczości. Paczkę plików znajdziecie tutaj, tu zobaczycie zwiastun, z kolei tutaj możecie obejrzeć stream z indyjskimi poziomami.


Giovanni Lucca pracuje nad swoim nieoficjalnym remasterem gry Tomb Raider III od trzech lat. Z okazji 23. rocznicy tej części Brazylijczyk udostępnił fanom pani archeolog sekcję rozgrywającą się w Indiach. Dzięki jego pracy możemy zobaczyć nie tylko lepsze tekstury czy gęstszą roślinność, ale i poprawiony model klasycznej Lary. Od razu uprzedzamy, że nie wiemy, kiedy należy spodziewać się premiery kolejnych sekcji gry - prosimy o uzbrojenie się w cierpliwość. Ciekawostką jest fakt, że do gry dodano zremasterowany soundtrack stworzony przez utalentowanego fana Deana Kopriego, który oparł go oczywiście na oryginalnej ścieżce Nathana McCree. Wspomnianej muzyki możecie posłuchać tutaj. Poniżej widzicie okładkę stworzoną przez Nicole Bounxe.


Tomb Raider III HD Remaster został wydany w formie wielkiego, darmowego patcha, który nadpisuje niektóre pliki oryginalnej gry. Oznacza to, że jeśli chcecie zagrać w tego remastera, musicie posiadać oryginalną, pełną wersję TR3 - może być to gra zakupiona na platformie Steam czy GOG, jak i tradycyjna wersja z płyty CD, zarówno z wydań premierowych jak i zbiorczych typu Ultimate Edition. Po rozpakowaniu paczki plików należy dokładnie wykonać wszystkie czynności opisane w instrukcji. Gdybyście mieli problemy techniczne, po pomoc zwróćcie się bezpośrednio do twórcy. Namiar na niego znajdziecie na Twitterze.

   


19 listopada 2021, by Cez (thx: Patryk)
Polacy mogą grać w Tomb Raider Reloaded
Niemal rok po rozpoczęciu testów gry mobilnej Tomb Raider Reloaded przyszła pora na graczy z Polski. Ze sklepu Google Play można już pobrać darmową grę na swojego smartfona. Tutaj możecie zobaczyć fragment gameplayu, który dziś zarejestrowaliśmy.

Tomb Raider Reloaded od grudnia ubiegłego roku jest testowany w wybranych krajach. Oficjalna, światowa premiera miała nastąpić w tym roku, jednak Ed Perkins, szef studia Square Enix London Mobile, niedawno poinformował, że gra wciąż potrzebuje doszlifowania stąd decyzja o przesunięciu światowej premiery gry dopiero na przyszły rok. Mimo sporego opóźnienia pojawiła się dobra wiadomość dla polskich fanów: każdy gracz dysponujący kompatybilnym urządzeniem mobilnym z systemem Android może wypróbować ten tytuł.


Rozgrywka w TR Reloaded polega m.in. na przebieganiu przez kolejne plansze i pokonywaniu przeciwników, np. pająków, wilków, nietoperzy czy… żab. Przykładowo pierwszy level składa się z dwudziestu plansz. Gdy Lara zginie, istnieje możliwość kontynuowania przygody np. poprzez obejrzenie reklam. W przeciwnym razie należy rozpocząć level od nowa po uprzednim "zapłaceniu" pięcioma biletami - bilety odblokowują się automatycznie po upływie ściśle określonego rzeczywistego czasu. Jak na darmową grę przystało nie zabrakło mikrotransakcji. W trakcie rozgrywki zdobywa się darmowe monety, za które można ulepszać np. bronie czy odblokowywać umiejętności. Istnieje również możliwość wykupienia za specjalne diamenty zawartości lootboxów - za diamenty trzeba zapłacić prawdziwymi pieniędzmi.


W grze można usłyszeć znany wszystkim fanom głos Keeley Hawes. Po oficjalnej premierze zostaną również na pewien czas dodane trzy inne kultowe głosy należące do Shelley Blond, Judith Gibbins i Jonell Elliott. W grze można trafić na mnóstwo easter eggów, np. na postacie znane z całej serii, takie jak Winston, Werner von Croy czy Kurtis Trent.

   


18 listopada 2021, by Cez
Lara miała się zmagać z zaburzeniami i alkoholem
Studio Crystal Dynamics opublikowało alternatywne wersje intra gry Rise of the Tomb Raider, które możecie zobaczyć tutaj. Widzimy, że wątek zespołu stresu pourazowego miał być mocno wyeksponowany.

PTSD, czyli zespół stresu pourazowego, to zaburzenie psychiczne będące formą reakcji na skrajnie stresujące wydarzenie. W przypadku Lary Croft takim wydarzeniem był pobyt na wyspie Yamatai w grze Tomb Raider (2013). W pierwszym zwiastunie RotTR widzieliśmy rozmowę bohaterki z psychologiem, który próbował ją wyleczyć z PTSD. W samej grze wątek ten został bardzo zmarginalizowany. Wspomniany filmik nie pojawia się w produkcji, a o wizytach Lary u psychologa możemy jedynie przeczytać w jej notatkach.


Zaprezentowane przez Crystal Dynamics filmiki pokazują alternatywne intro gry Rise of the Tomb Raider. W jednej z wersji widzimy pannę Croft ogarniętą psychozą na ulicy. Bohaterka boi się, że zwykli przechodnie ją zaatakują i czuje się ciągle śledzona. Widzimy także rozmowę Lary z Aną, która w tej wersji jest jej psycholożką. W kolejnym wariancie intra Ana występuje jako prawniczka rodziny Croftów. Z filmików wynika, że Lara miała mieć też problem z alkoholem. W obu wersjach intra Ana próbuje uspokoić pannę Croft, jednak ta zdaje się być ogarnięta obsesją udowodnienia światu, że to co przeżyła na Yamatai, było prawdą. To właśnie z tego powodu Lara zamierzała odnaleźć kolejne źródło nieśmiertelności - była pewna, że skoro Himiko była długowieczna, to gdzieś istnieją inne takie osoby.


Na końcu polecamy Wam jeszcze inną, alternatywną wersję intra RotTR >> klik! W tym wariancie zamiast do Syrii Lara miała polecieć do Stambułu, gdzie miała znaleźć wskazówki na temat Nieśmiertelnego Proroka.

   


16 listopada 2021, by Cez
O genezie Tomb Raidera I w CD-Action
W najnowszym numerze magazynu CD-Action opublikowano 6-stronicowy artykuł pt. "Tomb Raider: 25 lat agresywnej archeologii". Jak przyznał sam autor tekstu, Smuggler, artykuł miał opowiadać o historii całej serii, jednak przez to, że okazała się ona tak długa i zawiła, w najnowszym numerze wydrukowano zaledwie pierwszą część tej opowieści.


Tekst opublikowany w numerze 13/2021 ukazuje genezę gry Tomb Raider I z 1996 roku. Autor przypomina o kulisach pracy sześcioosobowego zespołu, który wchodził w skład firmy Core Design. To właśnie ten zespół na czele z Tobym Gardem, twórcą postaci Lary Croft, zaprojektował kultową "jedynkę" - grę, która zapoczątkowała ogromną franczyzę, dziś składającą się nie tylko z gier, ale i filmów, komiksów czy książek z panią archeolog.

   


6 listopada 2021, by Cez
Square zrzuca winę za porażkę na Crystalsów?
Firma Square Enix opublikowała podsumowanie ostatniego roku fiskalnego, w którym pojawia się m.in. temat porażki gry Marvel's Avengers stworzonej przez studio Crystal Dynamics. Prezes Square Enix Yosuke Matsuda stwierdza, że powodem fiaska jest zły dobór dewelopera.

Marvel's Avengers to gra, która zadebiutowała we wrześniu ubiegłego roku. Mimo że jej potencjał był ogromny, związany z niezwykle popularnymi marvelowskimi superbohaterami, gra otrzymała bardzo złe recenzje oraz bardzo słabo się sprzedała. Crystalsi od roku robią co mogą, by dodać do gry kolejne DLC z kolejnymi superbohaterami, by w ten sposób podtrzymać zainteresowanie tytułem. Mimo to sprzedaż nie rośnie. Wielu graczy jest zawiedzionych tym, że gra nie okazała się tytułem action adventure, a grą usługą zwaną w j. angielskim GaaS, czyli Games as a Service. W tego typu produkcjach płaci się nie tylko za sam tytuł, ale za drobne, wewnętrzne usługi typu przyspieszacze czy nowe bronie.


Na temat fiaska Avengersów wypowiedział się prezes Square Enix (na zdj. po lewej). "Przezwyciężyliśmy wiele nieoczekiwanych trudności w końcowej fazie rozwoju gry, w tym konieczność pracy zdalnej w trakcie pandemii. Udało się pokonać te problemy i wydać produkcję, ale niestety nie odniosła ona takiego sukcesu, jakiego byśmy sobie życzyli. Niemniej jednak stosowanie modelu GaaS uwypukliło problemy, z którymi prawdopodobnie zmierzymy się w przyszłości, jest to między innymi konieczność dobierania typów gier tak, by pasowały one do unikalnych cech i gustów naszych studiów i zespołów" - mówi Yosuke Matsuda.

Prezes japońskiej korporacji nie napisał tego wprost, ale niektórzy odczytują jego słowa w ten sposób, że powodem porażki jest studio Crystal Dynamics. Przypomnijmy, że wcześniej Crystalsi zajmowali się przede wszystkim grami action adventure, a nie grami w formie usługi. Pozostaje zatem otwarte pytanie, czy porażką jest niepodołanie zadaniu przez pracowników studia Crystal Dynamics, czy też winne jest Square Enix, które dokonało niewłaściwego wyboru już na samym początku po podpisaniu kontraktu z Marvelem.

   


4 listopada 2021, by Cez
Którą Larą jesteś i dlaczego? Oto wyniki!
Pora poznać wyniki konkursu, który polegał na odpowiedzeniu na proste pytanie: "którą Larą jesteś i dlaczego?" Do wygrania były bardzo wartościowe nagrody zasponsorowane przez studio Crystal Dynamics: dwa pakiety Tomb Raider: Definitive Survivor Trilogy, czyli łącznie aż 6 pełnych gier! Wszystkim uczestnikom dziękujemy za zgłoszenia, a zwycięzcom gratulujemy! Oczekujcie kolejnych konkursów! :)


Oto odpowiedź Janusza Mrozkowiaka, który otrzyma od nas kod na całą trylogię surwiwalową na Xboxa:

"Jestem już dziadkiem, lubię wnukom bajki pleść,
a ciągle jestem tą Larą spod dziewięćdziesiąt sześć.
Oszczędzałem i zabawiłem się wtedy w bossa,
kupiłem sobie komputer z Windowsem pod DOSa.
I zamiast iść na randkę z jakąś niewiastą,
przemierzałem zza pleców Lary Wilków Miasto.
Przypalony czajnik, na obiad parówki, kiełbasa,
bo trzeba zaliczyć level z pałacem Midasa.
Eh, łza się kręci, gry już nie mają tej przygody.
Choć czasem włączę... znów jestem młody".

Z kolei Paulina Belcarz otrzyma kod na całą trylogię surwiwalową na PlayStation. Oto jej odpowiedź nadesłana w języku angielskim:

"Lara from Angel of Darkness. Recently I feel confused, looking for clues to solve problems from past that affect me to this day. I make a lot of chaos around myself, then avoid responsibility and accusations, like Lara running away from police. Chasing after a mysterious edgy guy who I felt in love with, then we share the same purpose, start working together and get into the same troubles. Often I feel like my legs aren't strong enough, but I feel a bit stronger after eating a chocolate bar".

   


2 listopada 2021, by Cez
Lara Croft doczeka się wystawy w muzeum
Studio Crystal Dynamics ujawniło, że wkrótce na mapie Europy pojawią się dwa specjalne miejsca związane z marką Tomb Raider. W Wielkiej Brytanii zostanie uruchomiona interaktywna atrakcja Tomb Raider: The Live Experience, a w Holandii muzealna wystawa The World of Lara Croft - 25 Years of Tomb Raider.


W Londynie firma Little Lion Entertainment przygotowuje Tomb Raider: The Live Experience, które ma być połączeniem teatru z interaktywną atrakcją. Powyżej widzicie poglądowe zdjęcie innego przedsięwzięcia tej firmy z minionych lat. The Live Experience to doświadczenie, które da fanom możliwość zanurzenia się w świecie Tomb Raidera poprzez wspólne uczestniczenie we wciągającej przygodzie. Podczas zabawy fani napotkają na postacie znane z serii. Gracze wezmą udział w wyścigu z czasem, pomagając Larze Croft rozwiązać zagadkę, która ocali świat. Atrakcja ma zadebiutować w przyszłym roku.


W muzeum Storyworld, które mieści się w Groningen w północnej Holandii, już 22 grudnia zostanie otwarta wystawa pt. The World of Lara Croft - 25 Years of Tomb Raider. Będzie ona zawierała następujące elementy: informacje o historii serii od gry Tomb Raider I z 1996 roku aż po trylogię surwiwalową, sztukę, opis wpływu Lary Croft na popkulturę, kulisy poszczególnych produkcji, gadżety z Larą Croft oraz jej występy w filmach i komiksach. Powyżej widzicie zdjęcie ukazujące jedną z istniejących już wystaw o innej tematyce. Dodajmy, że muzeum Storyworld specjalizuje się w tworzeniu atrakcji związanych z komiksami, animacjami oraz grami.

   


1 listopada 2021, by Cez
Powstaje gra RPG Lara Croft's Tomb Raiders
Fani liczyli na jakąkolwiek grę w roku 25-lecia serii Tomb Raider i okazuje się, że się tego doczekają. Studio Crystal Dynamics zapowiedziało fabularną, "stołową" grę RPG pt. Lara Croft's Tomb Raiders, która zadebiutuje jeszcze w tym roku przed świętami. Tutaj możecie zobaczyć pięciostronicową próbkę instrukcji gry.

Gry wideo z gatunku RPG oparte są na pierwowzorze - na fabularnych, towarzyskich grach RPG, gdzie nie liczy się to, co widzimy na ekranie telewizora, a w naszej wyobraźni. Gry fabularne są oparte na narracji i na wyobrażeniu sobie, że wcielamy się w fikcyjne postacie. Właśnie taką grą ma być Lara Croft's Tomb Raiders (w wolnym tłumaczeniu "rabusie grobowców Lary Croft"), gdzie fani pani archeolog wcielą się w jej pomocników. Okazuje się, że sama Lara ma tyle na głowie, że potrzebuje pomocy innych osób w szukaniu wskazówek, tropów itp. Gracze będą eksplorować starożytne miejsca, aby odkryć informacje i artefakty, a wszystko to pod kierunkiem Mistrza Gry. Kampanie będą koncentrować się na wiedzy, języku i umiejętnościach śledczych, a także na akcji, tak by gra fabularna była wierna założeniom serii.


Grę Lara Croft's Tomb Raiders zaprojektował Matthew Gaston - starszy projektant techniczny ze studia Crystal Dynamics, który pracował nad tym tytułem od 2007 roku. Crystalsi informują, że wewnętrzne testy ruszyły w 2009 roku. Pierwszy epizod gry zatytułowany Lara Croft's Tomb Raiders: Mark of the Phoenix zadebiutuje jeszcze przed świętami jako niespodzianka dla fanów. Crystalsi informują, że Brenoch Adams stworzy okładkę gry, z kolei artyści Kameliya Minkova i Johann Blais odpowiadają za pozostałe aspekty wizualne tej produkcji.