strona główna // forum // chat // kontakt // facebook // youtube

Powrót do Archiwum

SIERPIEŃ 2023



31 sierpnia 2023, by Cez
CoD: potwierdzony głos Lary, nowe grafiki i wideo
Lara Croft zadebiutuje w crossoverze Call of Duty dopiero 9 września, ale już w social mediach można znaleźć prawdziwy wysyp wyciekających renderów, screenów, filmików, a nawet kwestii dialogowych. Dzięki temu możemy zobaczyć pełny model słynnej archeolożki oraz usłyszeć, że jej głosem będzie po raz siódmy ulubienica fanów, Keeley Hawes (link). Masę grafik znajdziecie na naszym fanpage'u na Facebooku. Z kolei pod następującymi linkami zerknijcie na Larę w ruchu >> klik, klik, klik, klik!


Keeley Hawes była głosem Lary Croft w trylogii Legend, w dwóch spin-offach z pobocznej serii Lara Croft i ostatnio w grze mobilnej Tomb Raider Reloaded. Teraz będzie można ją usłyszeć w tej roli po raz siódmy - ta aktorka głosowa wcielała się w pannę Croft najwięcej razy w trakcie 27-letniej historii serii. Dzięki wyciekowi ponad siedmiominutowych kwestii dialogowych możemy usłyszeć, że aktorka odtwarza słynne słowa Lary zarówno z klasyków, z trylogii Legend jak i z najnowszych gier.


Z kolei dzięki wyciekowi filmików, screenów oraz renderów widzimy Larę Croft w całej okazałości, zarówno z przodu jak i z tyłu. Fani już zachwycają się warkoczem oraz klasycznym strojem, jednak zwracają uwagę, że twarz Lary daleka jest od doskonałości. Jednym bardzo się ona podoba, inni wskazują, że nie przypomina ona zbytnio panny Croft.


Lara zadebiutuje 9 września w piątym sezonie dodatków do Call of Duty: Modern Warfare II i Call of Duty: Warzone. Panna Croft będzie pełnić rolę Operatora. Pakiet o nazwie The Tracer Pack: Tomb Raider Bundle będzie zawierał trzy schematy: nową broń białą "Ice Axe", pistolet maszynowy "Mythic Defender" oraz słynne podwójne pistolety Lary "Mach-5". Pojawi się również finiszer o nazwie "Play for Sport". Dodatkowo w pakiecie znajdzie się skórka do pojazdu Chop Top o nazwie "Tomb Buggy", grafika ekranu ładowania, naklejka i emblemat.

   


30 sierpnia 2023, by Cez
Powstaje muzyka do serialu anime dla Netflixa
Tasha Huo, czyli reżyserka i scenarzystka powstającego serialu animowanego Tomb Raider, ujawniła, że aktualnie wraz z kompozytorką pracuje nad ścieżką dźwiękową. Twórczyni nie ujawniła jej nazwiska, zdradziła jedynie, że muzykiem jest kobieta. Tym samym Tasha ostatecznie potwierdziła, że serial anime ma się dobrze i nadal powstaje dla Netflixa - mimo że kilka tygodni temu platforma usunęła kartę tego serialu ze swojej strony internetowej.

Nowe informacje zostały ujawnione przez Tashę Huo (na zdj.) podczas podcastu, którego można posłuchać tutaj (kilkuminutowy fragment dotyczący Tomb Raidera rozpoczyna się od 8:20). Tasha przekazała, że aktualnie pracuje nad dźwiękami i muzyką razem z kompozytorką. Polega to na tym, że obie panie poprzez Zooma oglądają dany odcinek, w którym jest zawarta domyślna muzyka i Tasha mówi kompozytorce, czy dany rodzaj muzyki pasuje do tej sceny czy też nie. Wyraźnie zaznacza kompozytorce, jakie emocje chciałaby poczuć w danej scenie i jakie emocje w tym momencie czuje dana postać. Tasha przyznaje, że kompletnie nie zna się na muzyce, dlatego kwestię doboru instrumentów pozostawia kompozytorce. Ją interesuje jedynie to, jak ma się czuć oglądając daną scenę. Przykładowo, jeśli Lara ma czuć się smutna, Tasha wyraźnie to zaznacza.


Gdy kompozytorka podsyła gotowy materiał, Tasha Huo przekazuje jej kolejne uwagi - np. że w danej scenie ma być radośniej albo że muzyka jest zbyt mało przygodowa. Twórczyni wyjawiła, że główny wróg Lary będzie miał swój motyw muzyczny, podobnie jak sama panna Croft. Prowadzący podcast spytał reżyserkę, czy motyw ten będzie tak samo ikoniczny jak ten Indiany Jonesa skomponowany przez Johna Williamsa. Tasha powiedziała, co przekazała kompozytorce: "zrób tak jak u Indiany Jonesa, tylko lepiej, bardziej przygodowo, bardziej twardzielsko". Tashy tak bardzo podoba się ta muzyka, że chciałaby, aby z tego materiału powstał album.

Serial anime Tomb Raider nadal nie otrzymał oficjalnej daty premiery, ale biorąc pod uwagę fakt, że aktualnie komponowana jest muzyka - może to oznaczać, że prace są już niemal ukończone. Tytuł będzie składał się przynajmniej z dwóch sezonów, przy czym pierwszy będzie liczył 8 odcinków. Za scenariusz i reżyserię odpowiada Tasha Huo. Znane są nazwiska piątki aktorów, którzy użyczą swoich głosów w tym tytule. Są to: Hayley Atwell (Lara Croft), Earl Baylon (Jonah), Allen Maldonado (Zip), Richard Armitage (Devereaux) i Ncuti Gatwa (Eshu). Za tworzenie serialu odpowiada studio Legendary, a także dj2 Entertainment. Anime będzie kanoniczne względem serii gier i będzie się rozgrywać po wydarzeniach z Shadow of the Tomb Raider.

   


29 sierpnia 2023, by Cez & Patrycja
Pratchett: większą rolę powinny mieć mniejszości
Coś się kończy, coś się zaczyna… ale zanim zacznie się nowa epoka w serii Tomb Raider, warto podsumować tę poprzednią. W dziale Teksty opublikowaliśmy bardzo długą i niezwykle ciekawą rozmowę z Rhianną Pratchett, która ukazała się na łamach serwisu Eurogamer. Fani mogą się z niej dowiedzieć, jak scenarzystka gier Tomb Raider (2013) i Rise of the Tomb Raider widzi przyszłość serii (jej zdaniem większą rolę powinien odgrywać temat mniejszości), dlaczego w ostatniej chwili zmieniono mroczne zakończenie reboota, w którym miała zginąć Sam, dlaczego znacznie okrojono tryb multiplayer, i co twórczyni sądzi o znienawidzonym przez fanów wątku ojca. Zapraszamy do lektury >> KLIK!

Rhianna Pratchett NIE będzie odpowiadać za kolejną grę Tomb Raider, ale Eurogamer spytał ją o jej wizję przyszłości serii. "Dobry scenarzysta chce podejmować tematy związane z seksualnością i różnorodnością we wszystkich jej formach. Nie tylko pod względem orientacji seksualnej, ale także pochodzenia, umiejętności i wieku. Chce odkrywać ścieżki, które nie są tak dobrze zbadane, a jest wiele ścieżek, które nie są tak dobrze zbadane w grach. Mam nadzieję, że Crystalsi lub ktokolwiek, kto pracuje nad serią, wprowadzi w przyszłości większe zróżnicowanie pod względem reprezentacji. Myślę, że ta franczyza mogłaby mieć trochę takich elementów. I myślę, że to pójdzie w tym kierunku" - mówi Pratchett.


Gra Tomb Raider (2013) zawierała tryb multiplayer, ale wcześniej w przygotowaniu była jego inna wersja. "Kiedy dołączyłam do zespołu, mieliśmy mnóstwo postaci, ponieważ był moment, gdy gra wieloosobowa miała być nieco bardziej skoncentrowana na fabule niż w ostatecznej wersji" - mówi Pratchett. "W trybie wieloosobowym podążalibyśmy za innymi ocalałymi z Endurance, a Larą w grze dla jednego gracza... to było jedno z wczesnych założeń". Oznaczałoby to, że inni ocalali mieliby własne przeżycia w trybie wieloosobowym na statku, podczas gdy historia Lary będzie rozgrywać się na Yamatai. Te dwie części gry skrzyżowałyby się w różnych punktach.

Rhianna przyznaje również, że rozbudowanie wątku Jonaha w Rise of the Tomb Raider było dziełem przypadku, oraz że chętnie dokończyłaby historię surwiwalowej Lary w Shadow of the Tomb Raider, gdyby nie fakt, że za ten tytuł bardziej odpowiadało studio Eidos Montreal, które miało swoją scenarzystkę. "Byłoby miło, gdyby Crystalsi byli w stanie dokończyć trylogię, którą rozpoczęli" - mówi. "Spędziłam najlepsze chwile w ciągu około sześciu lat z Larą w grze lub z Larą w komiksach. Naprawdę miło byłoby doprowadzić ją do końca". Więcej tego typu ciekawostek i podsumowań w pełnym, bardzo obfitym tekście!

   


28 sierpnia 2023, by Cez
Tak wygląda Lara z crossovera Call of Duty!
Twórcy serii Call of Duty udostępnili pełny wizerunek Lary Croft, jaki pojawi się 9 września w piątym sezonie dodatków do Call of Duty: Modern Warfare II i Call of Duty: Warzone. Panna Croft będzie pełnić rolę Operatora. Na grafikach widać, że jej wygląd to połączenie klasycznej Lary z tą surwiwalową. W chwili obecnej nie ujawniono, kto podłoży głos pod bohaterkę.


Przypomnijmy, że pod koniec lipca graczy obiegła wiadomość o tym, że kolejny crossover z Larą Croft będzie dotyczył serii Call of Duty. Teraz już wiadomo, jak będzie wyglądać słynna archeolożka. Uwaga - studio Crystal Dynamics nie potwierdza ani nie zaprzecza, że taki wizerunek Lary Croft będzie również w kolejnej dużej grze z serii Tomb Raider, która powstaje na silniku Unreal Engine 5.

Pakiet o nazwie The Tracer Pack: Tomb Raider Bundle, który zostanie udostępniony 9 września, będzie zawierał trzy schematy: nową broń białą "Ice Axe", pistolet maszynowy "Mythic Defender" oraz słynne podwójne pistolety Lary "Mach-5". Pojawi się również finiszer o nazwie "Play for Sport". Dodatkowo w pakiecie znajdzie się skórka do pojazdu Chop Top o nazwie "Tomb Buggy", grafika ekranu ładowania, naklejka i emblemat.


Call of Duty: Modern Warfare II to wydana w 2022 roku multiplatformowa, pierwszoosobowa strzelanka studia Infinity Ward. Gra jest sequelem Modern Warfare z 2019 roku i podobnie jak pierwsza część oferuje kampanię fabularną, tryb kooperacyjny oraz sieciowe potyczki PvP przeciwko innym graczom. Z kolei Call of Duty: Warzone to wieloosobowy FPS oparty na modelu free-to-play, w którym głównym trybem rozgrywki jest battle royale. Gry są dostępne na platformach PC, PS4, PS5, Xbox One oraz Xbox Series. Twórcy ujawnili, że dodatki będą obowiązywać także w nadchodzącej grze Call of Duty: Modern Warfare III.

   


26 sierpnia 2023, by Cez
Zagraj w DEMAKE gry Tomb Raider Legend!
Fan Lary Croft z Francji dokonał czegoś niesamowitego - na silniku klasycznych odsłon serii Tomb Raider stworzył demake gry Tomb Raider Legend. Póki co autor opublikował połowę przekształconych leveli, ale już teraz fani są zachwyceni pokazem jego umiejętności i kreatywności. Koniecznie sami przekonajcie się, jak wygląda demake Legendy - pakiet leveli obejmujący Croft Manor, Boliwię, Peru i Japonię jest dostępny za darmo »TUTAJ«. Tu z kolei zobaczcie zwiastun projektu, a tutaj pełną solucję - na wypadek, gdybyście gdzieś utknęli.


Demake to rodzaj remake'u, konkretnie taki, który celowo pogarsza jakość oryginalnej gry, po to by wyglądała ona na tytuł retro. W ten sposób fan Lary z Francji, Delca, od wielu lat tworzy demake Tomb Raider Legend. Pierwotnie gra ta powstała na silniku studia Crystal Dynamics, z kolei Delca buduje swój projekt w oparciu o podrasowany Level Editor studia Core Design. W efekcie społeczność fanów otrzymała tę samą grę - o poszukiwaniu Excalibura i prawdy o zaginięciu matki Lary - ale podaną w oldschoolowym sosie. Z powodu ograniczeń Level Editora poziomy zostały w umiejętny i twórczy sposób przebudowane.


Delca jest fanem klasyków, dlatego chciał, aby w jego demake'u TR Legend znalazło się więcej elementów klasycznych i aby nie było w nim z kolei elementów, które fanów w oryginale irytowały. Z tego powodu fabuła została nieco uproszczona - przykładowo wycięto z niej Zipa i Alistera, którzy non stop szeptali Larze do ucha podczas rozgrywki. Autor wykorzystał oryginalną muzykę Troelsa Folmanna oraz francuski dubbing, do którego dodał angielskie napisy. W grze jest zawarty trening w Croft Manor, gdzie można nauczyć się znanych z podrasowanego Level Editora nowych ruchów, których nie było w oryginalnych klasykach. W posiadłości Lary jest nawet pokój z trofeami znalezionymi w klasycznych odsłonach serii. Z kolei w menu w każdej chwili można zmienić strój na inny, a także zobaczyć, ile znaleźliśmy reliktów. Po odszukaniu wszystkich uzyskamy dostęp do bonusowej zawartości, która pokazuje żmudny proces powstania tego demake'u.

W chwili obecnej nie wiadomo, kiedy twórca wyda drugi pakiet leveli, zawierający Ghanę, Kazachstan, Anglię, Nepal i wielki finał. Jedno jest jednak pewne - warto na to będzie poczekać.

   


21 sierpnia 2023, by Cez
Czy tak mogłyby wyglądać remastery klasyków?
Czy aby stworzyć remastery klasycznych Tomb Raiderów potrzeba wielkiego studia, dostępu do kodu źródłowego i setek godzin programowania? Okazuje się, że wystarczy skorzystać z technologii Nvidia RTX Remix, dzięki której stare gry mogą otrzymać lepszą oprawę graficzną, a wszystko to odbywa się w sposób uproszczony i zautomatyzowany. Nad mechanizmem trzeba jeszcze sporo popracować, ale fan Lary Croft Dominus Aurate pokazał w serwisie YouTube, jak taki hipotetyczny remaster mógłby wyglądać >> klik!


Fani serii Tomb Raider od lat czekają na remastery najstarszych przygód Lary Croft, które na współczesnych komputerach odpalają się z problemami, a na aktualnej generacji konsol są zupełnie niedostępne. Tradycyjnie to, czego nie dostarczają sami twórcy, jest tworzone w zaciszu domów przez fanów. Dominus Aurate wykorzystał dostępną od kwietnia technologię Nvidia RTX Remix, po to by sprawdzić, jak mógłby wyglądać remaster gry Tomb Raider I. Na podlinkowanym wyżej filmiku widzimy ulepszone przez sztuczną inteligencję tekstury, co sprawia, że gra jest nie do poznania. Mankamentem jest póki co mrok ogarniający zaprezentowane klasyczne levele, ale Dominus poradził sobie w ten sposób, że porozrzucał w jaskini pochodnie i flary.

Dominus nazwał swój projekt RTX Raider i omawia go na Discordzie RTX Remix Showcase, konkretnie na kanale Tomb Raider (link). Projekt wymaga zainstalowania OpenLara, czyli fanowskiego i bezpłatnego silnika dla klasycznego Tomb Raidera. Jak myślicie, co powstanie szybciej - remastery stworzone oficjalnie czy te autorstwa fanów?

   


19 sierpnia 2023, by Cez
Wkrótce wielka zapowiedź. Co z serialem anime?
Cisza przed burzą? O tym może świadczyć aktualizacja oficjalnej, światowej strony www.tombraider.com, na której studio Crystal Dynamics dodało możliwość rejestracji konta w oczekiwaniu na "breaking newsa", czyli przełomowej wiadomości ze świata Lary Croft, która najwyraźniej nadchodzi. Czy może mieć ona związek z grą czy z serialem anime?


"Czy jesteś gotowy, aby zostać Tomb Raiderem? Zarejestruj się, aby jako pierwszy otrzymywać najświeższe informacje dotyczące serii Tomb Raider - w tym nagrody, ekskluzywne produkty, premiery i nie tylko!" - tak brzmi oficjalny komunikat widniejący na oficjalnej, światowej stronie marki Tomb Raider. Na wspomnianej witrynie można utworzyć konto, podając e-maila oraz nick, co świadczy o tym, że w przyszłości strona być może będzie miała charakter społecznościowy. Można także zgodzić się na otrzymywanie newslettera. Za kilka dni, dokładnie 23 sierpnia, w Niemczech rozpoczną się coroczne targi gier Gamescom - póki co twórcy milczą i nie zapowiadają swojej obecności na tym wydarzeniu, ale kto wie, może celowo krótko przed targami zaktualizowano stronę internetową?

Jeśli wielkimi krokami nie zbliża się zapowiedź nowej gry, to być może chodzi o długo oczekiwany serial anime, od kilku lat powstający dla platformy Netflix. Kilka dni temu świat obiegła wiadomość, że domyślna podstrona z tym serialem, którą można było znaleźć tutaj, została usunięta. W sieci zawrzało i pojawiły się plotki, jakoby serial został anulowany albo został przeniesiony na platformę Amazon Prime, o której wiemy, że wyprodukuje serial aktorski i film. Przez kilka dni wstrzymywaliśmy się z publikacją newsa na ten temat, czekając na oficjalne wyjaśnienie ze strony Crystal Dynamics. Niestety twórcy odmówili nam komentarza, uzasadniając to tym, że nie są na to gotowi, ponieważ czekają na informacje od partnera, czyli Netflixa.


Mimo braku oficjalnego komunikatu, pewna poszlaka wskazuje na to, że serial nie został anulowany. Tasha Huo, czyli reżyserka i scenarzystka powstającego serialu animowanego Tomb Raider, zamieściła na Twitterze wymowną grafikę ze słowami "Cierpliwość jest gorzka, ale jej owoce są słodkie - Arystoteles" (tak naprawdę autorem tych słów jest Jean-Jacques Rousseau). Twórczyni nie napisała wprost, że chodzi o Tomb Raidera, ale fani mają przeczucie, że słowa te odnoszą się do tego, że serial anime nie został anulowany. Gdyby doszło do kasacji, z pewnością Tasha by o tym poinformowała.

Wychodzi na to, że tej jesieni możemy otrzymać długo oczekiwane newsy na temat przyszłości serii Tomb Raider. O przygotowaniach do tego momentu świadczą ostatnie liczne posty w social mediach publikowane przez twórców na oficjalnych kanałach marki. Wpisy te zawierają najlepsze fanarty z panną Croft (w tym polskie!). Wysyp crossoverów z Larą również świadczy o tym, że Crystalsi chcą przypomnieć światu o serii Tomb Raider zanim ogłoszą "breaking newsy".