strona główna // forum // chat // kontakt // facebook // youtube

Powrót do Archiwum

LIPIEC 2022



31 lipca 2022, by Cez
Square Enix sprzedało Larę, by dołączyć do Sony?
Stephane D'Astous, były szef studia Eidos Montreal, odpowiedzialnego m.in. za Shadow of the Tomb Raider, uważa, że japońska centrala Square Enix sprzedała w maju studia Crystal Dynamics, Eidos Montreal i Square Enix Montreal szwedzkiej firmie Embracer, po to by mogła zostać łatwiej wykupiona przez Sony. D'Astous plotki te ujawnił serwisowi Games Industry, nazywając majową transakcję wyprzedażą garażową.

W maju w newsie napisaliśmy takie oto przypuszczenie - prawdziwym powodem sprzedaży zachodnich studiów należących do Square Enix miałyby być plany związane ze sprzedażą azjatyckiej centrali tej firmy. Miałoby to polegać na tym, że Square najpierw w pośpiechu pozbywa się mało dochodowych europejskich i amerykańskich oddziałów, po to by łatwiej mogło być przejęte przez np. Sony. Kilka miesięcy później te przypuszczenia potwierdza Stephane D'Astous, który w latach 2007-2013 był szefem Eidos Montreal. Co prawda od wielu lat już nie pracuje w firmie, ale od maja otrzymuje wiele telefonów od swoich byłych pracowników i jest w temacie na bieżąco.


"Oczywiście krążą plotki, że przy tych wszystkich działaniach związanych z fuzjami i przejęciami, Sony bardzo chciałoby mieć Square Enix w swoich rękach. Słyszałem plotki, że Sony powiedziało, że są naprawdę zainteresowani Square Enix Tokyo, ale nie resztą. Myślę więc, że prezes Square Enix Yosuke Matsuda zastosował wyprzedaż garażową" - mówi Stephane D'Astous nawiązując do zaledwie 300 milionów dolarów, jakie zapłaciła szwedzka firma Embracer za przejęcie trzech studiów wraz z ich wszystkimi markami.

Dlaczego Sony miałoby kupić japońską centralę Square Enix, pozbywając się szansy na zagarnięcie np. marki Tomb Raider, która mogłaby wzbogacić listę exclusivów PlayStation 5? Nieoficjalnie mówi się, że pochodzące z Japonii Sony nie chce mieć do czynienia z Federalną Komisją Handlu, więc postanowiło kupić jedynie w obrębie swojego kraju japońską centralę Square Enix bez wszelkich europejskich i amerykańskich satelitów. Jako dowód media podają fakt, że niedawno Sony zatrudniło Gregory'ego McCurdy jako specjalistę na stanowisko nowego starszego dyrektora ds. konkurencji i spraw regulacyjnych, który ma poprowadzić nieokreślone przejęcie.

   


29 lipca 2022, by Cez
Alicia już nie zagra Lary - sequel anulowano
Stało się. Sequel filmu Tomb Raider (2018), nazywany roboczo Tomb Raider: Obsidian, jednak nie powstanie, a Alicia Vikander utraciła rolę Lary Croft - donosi amerykański serwis The Wrap. Powodem jest utracenie licencji przez wytwórnię MGM. Aktualnie trwa bitwa o zakupienie praw przez nową wytwórnię.

Zaledwie 10 dni temu pisaliśmy o tym, że Alicia Vikander jest zaniepokojona ciszą w sprawie kolejnego filmu Tomb Raider: Obsidian i podejrzewa, że może mieć to związek z tym, że wytwórnia MGM w marcu została sprzedana platformie Amazon. Można było się spodziewać komplikacji, ale na pewno nie tego, że licencja MGM na produkcję filmów Tomb Raider wygasła w maju. Oznacza to, że cały plan na nakręcenie sequela pt. Tomb Raider: Obsidian z Alicią Vikander został anulowany.


Jak obecnie wygląda sytuacja prawna? Cofnijmy się o 11 lat. Producent Graham King reprezentujący firmę GK Films w 2011 roku nabył prawa do ekranizacji Tomb Raidera od Square Enix i dwa lata później użyczył tej licencji wytwórni MGM, która pomogła mu wyprodukować film Tomb Raider (2018). Ten sam skład w ostatnich latach zajmował się realizacją sequela, jednak producenci mieli niezwykłego pecha, ponieważ premierę filmu planowaną na wiosnę 2021 roku pokrzyżowała pandemia COVID-19, która uniemożliwiła realizację zdjęć w 2020 roku. W międzyczasie kilkukrotnie poprawiano scenariusz Amy Jump (za reżyserię wówczas miał odpowiadać Ben Wheatley). Gdy w 2021 roku epidemia nieco złagodniała, okazało się, że Alicia Vikander jest w ciąży. Wówczas producenci zdecydowali, że ten dodatkowy czas przeznaczą na stworzenie zupełnie nowego scenariusza, który przygotowała Misha Green - przy okazji zajęła się ona również reżyserią, zastępując Wheatley'a. Kolejną, ostateczną przeszkodą okazały się zawirowania w samej wytwórni MGM.

Po tym jak licencja MGM przepadła, wróciła ona do studia Crystal Dynamics, które potwierdziło nam tę informację. MGM z kolei milczy i niczego nie komentuje. Kolejny krok polega na tym, że producenci z GK Films muszą teraz znaleźć inną chętną wytwórnię, która nakręciłaby zupełnie inny sequel, już bez Alicii Vikander. Amerykańskie media donoszą, że od poprzedniego tygodnia trwa prawdziwa wojna o zakup licencji na Tomb Raidera. Wśród największych graczy miałyby być wytwórnie Warner Bros, Paramount Pictures (firma stworzyła dwa filmy z Angeliną Jolie), Legendary oraz platforma Netflix, która aktualnie pracuje nad serialem anime z Larą Croft.

Kto nabędzie prawa do filmowej marki, kto będzie nową Larą, kiedy odbędzie się premiera nowego filmu? To wszystko jest obecnie jedną, wielką niewiadomą.

   


24 lipca 2022, by Cez
Wkrótce książka o historii serii po francusku
Wydawnictwo Pix'n Love oferuje francuskojęzycznym fanom Lary Croft nową niespodziankę - firma wkrótce wyda aż 6 tomów książkowej kolekcji poświęconej historii serii Tomb Raider. Pierwszy tom, którego okładkę zaprojektowała ukraińska artystka Inna Vjuzhanina, zadebiutuje 9 września. Cała sześcioczęściowa kolekcja kosztuje 60 euro. Zamówienia można składać tutaj.


Pix'n Love specjalizuje się w wydawaniu publikacji poświęconym grom wideo. W 2017 roku informowaliśmy o wydaniu francuskiej książki "L'Histoire de Tomb Raider: 1996-2008 L'Odyssee de Lara Croft" (link do newsa), która miała zostać przetłumaczona na język angielski, jednak dotąd tak się nie stało. Z kolei kolekcja Pix'n Love to seria 128-stronicowych książek poświęconych różnym seriom gier. Dotąd wydano 37 tomów - te związane z Tomb Raiderem będą miały numery #38-43. W poprzednich tomach można było przeczytać m.in. o Zeldzie, Cyberpunku, Final Fantasy czy Resident Evil.

UPDATE (22.08)
UWAGA! Informacja o serii sześciu książek okazała się nieprawdziwa. Informacje o historii serii Tomb Raider można znaleźć w jednym tomie nr 38, który nie jest w całości poświęcony jedynie temu tematowi.

   


19 lipca 2022, by Cez
Vikander: kolejny film jest w stanie zawieszenia
Czarne chmury zbierają się nad kinowymi przygodami Lary Croft. Alicia Vikander ujawniła, że sequel filmu Tomb Raider (2018) znajduje się obecnie w pewnym zawieszeniu ze względu na politykę związaną z zakupem wytwórni MGM przez Amazon.

W styczniu (link do newsa) informowaliśmy, że drugi Tomb Raider z Alicią Vikander wszedł wówczas w fazę przedprodukcyjną, po której miało nastąpić wejście ekipy i aktorów na plan filmowy. W marcu wydarzyło się jednak coś, co skomplikowało cały proces powstawania nowego filmu z Larą Croft. Wiosną platforma Amazon sfinalizowała przejęcie wytwórni MGM, a to właśnie pod jej skrzydłami powstał pierwszy film z Alicią i miał powstać również kolejny. Wychodzi na to, że filmowa Lara ma sporego pecha - najpierw przeszkodziła jej pandemia koronawirusa, następnie ciąża aktorki, a obecnie przejęcie MGM przez Amazon. Alicia Vikander wypowiedziała się na ten temat na łamach serwisu Entertainment Weekly.


"Po wykupie MGM przez Amazona nie mam pojęcia co dalej. Teraz zależy to od swego rodzaju polityki. Myślę, że Misha i ja byłyśmy gotowe, więc szczerze mówiąc wszystko jest w zupełnie innych rękach" - powiedziała Alicia Vikander nawiązując do Mishy Green, czyli reżyserki i scenarzystki sequela. Aktorka dodała, że była bardzo podekscytowana tym, że pokaże światu interpretację Lary autorstwa Mishy. Kolejny film nie został co prawda skasowany, ale jest od dłuższego czasu w permanentnym stanie zawieszenia.

   


17 lipca 2022, by Cez
Poznaliśmy scenarzystkę kolejnej dużej gry
Sezon ogórkowy w pełni, ale nareszcie jest - przed Wami nowa informacja o długo powstającej grze Tomb Raider 12. Studio Crystal Dynamics ujawniło, że scenarzystką nowej gry została pochodząca z Filipin Belinda Garcia, która do tej pory współpracowała m.in. z Ubisoftem czy Sledgehammer Games.

Scenariusze do gier Tomb Raider (2013) i Rise of the Tomb Raider napisała córka słynnego pisarza, czyli Rhianna Pratchett, a do Shadow of the Tomb Raider Jill Murray ze studia Eidos Montreal. Kolejna gra ma zapewnić świeżość i ma stanowić połączenie linii czasowej Lary klasycznej z Larą surwiwalową. Zadanie to ma wykonać nowa scenarzystka Belinda Garcia, która ma na swoim koncie takie tytuły jak Call of Duty czy Stonefly.


"Czuję się tak szczęśliwa, że jestem częścią tej franczyzy" - napisała na Twitterze Belinda Garcia. "Podekscytowana, zaszczycona - każde wspaniałe uczucie. Ten zespół jest wypełniony tak wieloma utalentowanymi i wspaniałymi ludźmi i nie mogę uwierzyć, że teraz jestem jedną z nich. Jestem wdzięczna, wdzięczna, wdzięczna" - powtórzyła trzykrotnie nowa scenarzystka.

Kolejna gra Tomb Raider powstaje na silniku Unreal Engine 5. Data premiery nie została jeszcze ogłoszona, nieznany jest nawet przybliżony rok wydania. Studio Crystal Dynamics obecnie masowo zatrudnia nowych artystów i programistów, co oznacza, że prace nad nowym tytułem postępują dynamicznie.