solucja



| croft manor - prolog | morze śródziemne | wybrzeże tajlandii | croft manor |
| meksyk | wyspa jan mayen | morze andamańskie | morze arktyczne |





Pierwsze dwa rozdziały tego poziomu będą miały jeden cel – dostanie się do zaświatów Majów ukrytych pod boiskiem. W tym celu odwiedzisz dwa miejsca, gdzie trzeba będzie ustawić odpowiednio okrągłe kalendarze (najpierw wybrakowane), po czym jak najszybciej pojedziesz do zamykającego się powoli wejścia. Kolejność działań jest opisana poniżej, jednak jeśli się zgubisz lub ominiesz któryś fragment, oto krótki opis trasy:
- początek trasy: pierwsze ruiny (głowa jaguara);
- za tunelem: drugie ruiny (kalendarz ze statuą jaguara – początek drugiego rozdziału);
- rozdroża – w prawo: boisko (wejście do zaświatów);
- rozdroża – w lewo: trzecie ruiny (czaszka);
- rozdroża – na wprost: czwarte ruiny (kalendarz z postumentem na czaszkę).


nienazwane dni


[pobierz save] Czas ruszyć motorem przed siebie. Wjedziesz po schodach, potem zjedziesz po dwóch kolejnych. Gdy dotrzesz do zadaszonego korytarza, zejdź na chwilę z motoru i poszukaj przy prawej ścianie – stoją tam dzbanki, a w jednym z nich skarb 1/50. Teraz rozpędź się trochę i przeskocz nad przepaścią. Tuż za nią, z prawej strony, stoi kolejny dzbanek i kolejny skarb 2/50. Jedź dalej ścieżką. Wkrótce kamera pokaże ci pierwsze ruiny.

pierwsze ruiny
Czas zostawić motor na chwilę. Podbiegnij w stronę ruin i wejdź na kamienną posadzkę. Z prawej strony, tuż przy resztkach niskiego kamiennego murku stoją dwa dzbanki, w nich skarb 3/50. Teraz podejdź do niskiego słupa i wespnij się na niego. Obróć się twarzą ku ruinom, a przed sobą ujrzysz krawędź wystającą z sąsiedniej kolumny. Złap się jej, po czym przeskocz wyżej i przesuń się w lewo. Gdy dojdziesz do końca, przeskocz na gzyms na ścianie i wejdź na niego. Teraz skocz do góry, by chwycić się krawędzi. Wchodź tak po krawędziach aż do samej góry, gdzie przesuń się w lewo. Gdy dojdziesz do końca krawędzi, musisz się opuścić kilka razy na dół, aż trafisz do wnęki, którą wcześniej pokazała kamera.

głowa jaguara wewnątrz pierwszych ruin
Wejdź do środka. Zauważysz tam specyficzny mechanizm. Musisz zaczepić linkę magnetyczną o złotą obręcz, po czym powoli iść do tyłu i wyjść z wnęki, trzymając się cały czas linki. Twój ciężar sprawi, że otworzą się drzwi po prawej. Musisz więc rozhuśtać się na lince biegnąc po ścianie i skoczyć w kierunku otwartych drzwi. Lara powinna złapać się krawędzi – podciągnij się i szybko przejdź przez zamykające się wrota. Przed tobą jest postument, a na nim kamienna głowa jaguara – bardzo potrzebna później, więc chwyć ją. Skręć w lewo – stoi tam kilka dzbanków, w nich skarb 4/50. Teraz pobiegnij w drugą stronę. We wnęce po prawej leży eliksir życia. Po podniesieniu go dojdź do końca korytarza. Zauważ, że jest na tyle wąski, że możesz się odbijać od przeciwległych ścian. Tym sposobem wejdź na górę i podejdź do szczeliny w ścianie, którą wydostaniesz się na zewnątrz. Stąd możesz skoczyć na belkę nieco poniżej, przymocowaną do kolumny, po której wcześniej się wspinałeś. Zejdź na dół, gdzie czeka na ciebie potyczka z 2 panterami.

skarby niedaleko pierwszych ruin
Wskakuj z powrotem na motor i ruszaj ścieżką. Kawałek dalej, wśród fragmentów murów, ukryte jest kilka zdobyczy. Dojedź slalomem do miejsca, gdzie ujrzysz wjazd do podziemnego tunelu; zanim tam jednak wjedziesz, poszperaj w okolicy. Wejdź w labirynt ruin po lewej, tuż przy ścianie po lewej stronie jest naczynie ze skarbem 5/50. Na wprost wejścia, ukryty w kącie za rośliną, stoi kolejne, identyczne, a w nim skarb 6/50. Opuść labirynt i zlokalizuj kolejne dzbanki, tym razem przy konstrukcji z prawej strony zjazdu do tunelu. Po podniesieniu skarbu 7/50 możesz ruszać dalej.

drugie ruiny
Po wyjechaniu z drugiej strony tunelu nie zatrzymuj się aż do momentu, gdy natrafisz na kolejną porcję ruin. Zanim jednak podejdziesz bliżej, zwróć uwagę na niewielkie wzniesienie po lewej stronie – znajdziesz tam eliksir życia i naczynie zawierające skarb 8/50. Teraz wejdź po schodach. Z lewej strony na wpół zamkniętych drzwi stoją 2 dzbanki, w jednym skarb 9/50, a obok nich eliksir życia. Teraz przeturlaj się przez przejście i podbiegnij do okrągłej konstrukcji… [pobierz save]


xibalba


Teraz musisz ustawić okręgi na podłodze tak, by ich bordowo-żółte fragmenty wszystkie wskazywały na wprost. Podejdź do bezgłowej statuy wewnątrz okręgów i umieść na jej karku znalezisko. Teraz możesz spokojnie przesuwać wszystkie okręgi. Złap za statuę jaguara i kręć nią tak, aby środkowy okrąg znalazł się w odpowiednim położeniu. Następnie podejdź do postumentu z czaszką i przesuń największy okrąg w lewo – tym sposobem odblokujesz najmniejszy z nich. W ten sam sposób co środkowy, ustaw i najmniejszy. Teraz wróć do postumentu i przekręć duży z powrotem na swoją poprzednią pozycję.

rajdu przez dżunglę ciąg dalszy
Wyjdź na zewnątrz, zabij kolejne 2 pantery i wskakuj na motor, po czym ruszaj dalej. Na trasie czekają na ciebie dwie przeszkody – wilcze doły. Aby pokonać pierwszy, rozpędź się i wjeżdżając na rampę, przeskocz go. Dojechawszy do drugiego, zwróć uwagę na wąską ścieżkę po lewej – ona pozwoli ci bezpiecznie przejechać. Zauważ, że gdybyś chciał wrócić, możesz pokonać je w identyczny sposób, z tym że kolejność się zamieni – ten, który przeskoczyłeś będziesz mógł objechać, i odwrotnie. Jedź dalej, aż trafisz na kamienny korytarz. Zatrzymaj się na chwilę, bo po prawej stoi dzbanek ze skarbem 10/50.

rozdroże
[pobierz save] Nie minie wiele czasu, a dojedziesz do miejsca, gdzie drogi się rozchodzą. Po prawej są schody prowadzące w dół, a za nimi boisko, które widziałeś z góry. Na wprost droga prowadzi do bliźniaczego kalendarza, stanowiącego drugą część zagadki. Jeżeli pojedziesz natomiast w lewo, trafisz do ruin świątyni, w której ukryty jest brakujący element drugiego z kalendarzy. Tam też należałoby się teraz udać. Jednak jeżeli interesują cię sekrety, najlepiej odwiedzić teraz boisko, gdzie ukryło się ich sporo, ponieważ następnym razem, gdy się na nim pojawisz, będziesz się spieszył ku wejściu do Xibalby.

boisko – skarby
Pierwszy sekret znajdziesz zanim jeszcze wjedziesz na boisko – na schodach, po prawej stronie, stoją dzbanki, w jednym z nich skarb 11/50. Na samym dole schodów, również w schowany w naczyniu, znajdziesz skarb 12/50. Teraz ruszaj w lewo dookoła boiska. Kolejny dzbanek stoi w trawie, za postumentem, na którym jest druga część kalendarza, po rozbiciu go będziesz mógł zebrać skarb 13/50. Wróć do wejścia i tym razem biegnij w prawo. Skarb 14/50 ukryty jest w dzbanku dokładnie na wprost, wśród bujnej roślinności. Ostatni dzbanek ukrywa się w rogu, do którego dobiegniesz, skręcając teraz w lewo – jak i inne jest ukryty wśród trawy, więc łatwo można go przeoczyć, ale gdy go już zlokalizujesz, skarb 15/50 będzie twój. To wszystko tutaj, możesz teraz jechać na poszukiwanie czaszki.

trzecie ruiny
Przejdź przez tunel i zaraz za nim skręć w lewo, by wjechać na wzgórze – tam obok murku znajdziesz skarb 16/50. Po podniesieniu go jednak nie wchodź jeszcze na motor, tylko pobiegnij ku bujnej roślinności na samym końcu tego wzniesienia – tam ukrył się skarb 17/50. Jedź dalej, aż dotrzesz do przeszkody, która uniemożliwi dalszą podróż pojazdem – zsiądź więc i ruszaj pieszo. Biegnij aż zobaczysz kolejne ruiny, przed którymi rozgrywać będzie się walka pomiędzy 3 panterami i 4 kłusownikami. [pobierz save] Jeśli poczekasz chwilę przed dołączeniem się do niej, część z nich zdąży wykończyć się nawzajem i będziesz miał mniej roboty. Na dole, na wprost na kamiennym podwyższeniu leży eliksir życia. Jeżeli zeskoczysz z niego i skręcisz w prawo, na końcu znajdziesz ukryty w rogu, wśród roślin, kolejny z eliksirów życia. Kolejna zdobycz czeka na ciebie w dzbanku stojącym w zagłębieniu ściany z lewej strony schodów, prowadzących na górę, a jest to skarb 18/50. Z drugiej strony w tym samym miejscu leży natomiast drążek, który musisz wziąć ze sobą na górę.

wejście do świątyni
Gdy wejdziesz po schodach zauważ, że kolumny naprzeciw ciebie mają dziury. Wybierz tą ostatnią z lewej i tam wsadź tyczkę. Zanim jednak zaczniesz się wspinać, jest tu jeszcze kilka cennych przedmiotów do zebrania. Zanotuj naczynie w lewym końcu kamiennej podłogi, na której stoisz, po rozbiciu go podnieś skarb 19/50. Teraz podejdź z powrotem do szerokich schodów – będąc obróconym plecami do świątyni, po prawej ich stronie ujrzysz eliksir życia. Przejdź na drugą stronę – niedaleko krawędzi stoi kolejne naczynie i kolejny skarb 20/50. Następnie odwróć się – za sobą zobaczysz kolumnę z charakterystycznym naczyniem. Przyjrzyj się jej, posiada ona otwór, w który można włożyć drążek i tym sposobem wejść na górę, jednak taka fatyga nie jest konieczna. Obejdź ją dookoła i zauważ, że blisko niej jest druga, możesz więc się od nich odbijać i tym sposobem dostać się do skarbu 21/50. Wróć teraz do kolumny, w której zostawiłeś drążek. Wejdź na niego i doskocz do wystającej krawędzi, po której przesuniesz się w lewo. Gdy miniesz róg, skocz na wyższą, a z niej w lewo, przejdź przez kolejny róg i skocz za siebie, by chwycić się ścianki wspinaczkowej. Po niej rusz w prawo, aż będziesz mógł skoczyć za siebie ponownie, na belkę. Z niej skoczysz na gzyms wystający z kolumny po twojej prawej, potem przejdziesz w prawo, wespniesz się na resztki belki i wykonasz skok w lewo, na następną belkę. Teraz musisz się jej chwycić i minąć kolumnę, po czym będziesz mógł znowu stanąć nogami na belce, z której przeskoczysz na następną, przymocowaną do ściany. Podskocz i chwyć się krawędzi, po której przejdź w prawo, by opuścić się za rogiem. W jednej z nisz stoi naczynie ze skarbem 22/50. Kolumna stojąca na środku posiada z jednej strony dwie tyczki – wskocz z jednej na drugą, po czym rozhuśtaj się i chwyć szerokiej, umocowanej między dwoma ścianami. Teraz musisz obrócić się twarzą do owej kolumny, skoczyć w jej kierunku, po czym odbić się od niej i wylądować bezpiecznie na górze. Zanim ruszysz dalej, obejrzyj się – na szczycie kolumny znajdziesz skarb 23/50.

wewnątrz świątyni
Skręć w lewo i pobiegnij aż natrafisz na obręcz do zaczepienia linki magnetycznej. Za jej pomocą bezpiecznie dostań się na dół pomieszczenia. Na wprost zobaczysz niedużą dziurę w ścianie, a w niej naczynie ze skarbem 24/50. Teraz udaj się do pomieszczenia, do którego prowadzi spore przejście obok – tam będziesz mógł wejść na półkę, z której przeskoczysz na wyższą obok. Także tutaj znajduje się charakterystyczne naczynie ze skarbem 25/50. Gdy go już podniesiesz, wespnij się jeszcze wyżej. Stąd będziesz widział miejsce, gdzie zszedłeś na dół, a także obręcz, która ci w tym pomogła. Wypuść w jej kierunku jeszcze raz linkę. Nie puszczając jej, przesuń się tak, by zagięła się na kolumnie, na szczycie której leży kamienny blok; następnie za pomocą przycisku akcji pociągnij ją – powinna zrzucić kamień, który „otworzy” nam przejście w podłodze, uwalniając przy okazji kilka nietoperzy. Wracaj na dół, pora zleźć do dziury.

czaszka pod ruinami świątyni
[pobierz save] Podejdź do krawędzi, gdzie brakuje kawałka podłogi i chwyć się go. Teraz puść tą krawędź – Lara złapie się niższej, jednak jest ślisko, więc musisz być czujny i szybko wcisnąć przycisk akcji. Potem powtórz tą czynność, aby chwycić się ścianki wspinaczkowej niżej. Przesuń się nieco w lewo i skocz na kolumnę za tobą, po której zjedziesz na sam dół. Teraz zauważ dwie wnęki po obu stronach pomieszczenia. W jednej z nich znajduje się postument z poszukiwaną przez nas czaszką, i do niej dostaniesz się bez problemu. Uważaj, bo gdy podniesiesz zdobycz, znikąd pojawi się kilka pająków do zabicia. W drugiej zaś stoi naczynie które wygląda, jakby zawierało coś cennego. Aby się do niego dobrać, podejdź do resztki kolumny po prawej stronie tej niszy i wejdź na jej szczyt. Stąd przeskocz na wystającą ze ściany krawędź na wprost. Przesuwaj się w lewo, na końcu przeskocz w lewo, a skarb 26/50 będzie twój.

wyjście ze świątyni
Czas się stąd wydostać – podejdź do trzeciej kolumny, średniej pod względem wysokości i wejdź na nią. Na ścianie, w której znajdowała się nisza z czaszką, są krawędzie, których możesz się chwycić. Po nich przesuwaj się w lewo, na końcu opuść się o jedną niżej, a po przejściu przez róg puść ją, by chwycić się ściany wspinaczkowej i ruszaj dalej w lewo. Na samym końcu powinieneś znaleźć się w pobliżu fragmentu kolumny zwisającego z sufitu niczym stalaktyt – skocz tam, z niego na kolejną ścianę dokładnie na wprost. Teraz cały czas do góry, aż dotrzesz do krawędzi, po której będziesz mógł przesuwać się w lewo. W końcu dotrzesz do miejsca, w którym opuściłeś się na dół i będziesz mógł wyjść. Aby wydostać się ze świątyni na zewnątrz, podejdź do kamiennych drzwi – nie otworzysz ich, ale z lewej strony u góry jest szczelina, przez którą spokojnie możesz przejść. Gdy wyjdziesz na zewnątrz czeka na ciebie jeszcze 3 kłusowników – dwóch na górze i jeden na dole. Po uporaniu się z nimi wracaj do motoru. Kiedy ruszysz, zaatakuje cię pantera, lecz łatwo może zginąć pod twoimi kołami.

czwarte ruiny
Gdy ponownie trafisz na rozdroża, ruszaj ścieżką, która teraz będzie z twojej lewej. Po chwili będziesz miał okazję spotkać na drodze jeszcze jeden wilczy dół, który będzie można przeskoczyć bez problemu, a kawałek dalej kolejną panterę. Niedługo po tym dotrzesz do kolejnych ruin. Tu na dole czai się kolejna pantera a na górze 3 kłusowników.
WAŻNE: Jeżeli ustawiłeś już dobrze pierwszy kalendarz, to niedługo czeka cię czasówka – aby się do niej przygotować, wjedź motorem we wnękę pomiędzy ścianą ruin a wzniesieniem, w miejsce, z którego wyskoczyła na ciebie pantera. Zauważysz w ścianie sporą dziurę, z której później wyskoczysz – ustaw pojazd jak najbliżej niej i skieruj go tak, by był gotowy do drogi w stronę, z której tu przyjechałeś.
Teraz czas dostać się do środka – obiegnij ruiny, aż znajdziesz się z tyłu, przy resztkach schodów. Mimo ich fatalnego stanu wejście na górę nie będzie stanowić trudności. Najpierw skręć w prawo – przy krawędzi leży eliksir życia. Potem w lewo, do samego rogu – tutaj ukrył się dzbanek ze skarbem 27/50. Teraz przyjrzyj się ścianie naprzeciw ciebie – dostrzeżesz w niej otwór idealny na drążek, który zresztą leży niemal u twoich stóp. Zanim jednak go chwycisz, zabierz się za kamienny blok, który przesuń tak, by znalazł się tuż pod otworem. Chwyć tyczkę i włóż ją na miejsce, po czym odsuń nieco blok, by nie przeszkadzał. Wejdź na niego ponownie i złap się drążka, który pod twoim ciężarem zsunie się na dół, co otworzy ci drzwi nieopodal (tuż obok miejsca, gdzie leżał skarb). Teraz musisz zeskoczyć na ziemie i jak najszybciej dobiec do przejścia, które zacznie się zamykać, jak tylko puścisz tyczkę.

drugi kalendarz
[pobierz save] Znajdziesz się w pomieszczeniu niemal identycznym jak to, gdzie ujrzałeś pierwszy z kalendarzy. Najpierw zwróć się trochę w prawo – na wprost w kącie stoi naczynie ze skarbem 28/50. Teraz podejdź do okrągłego kalendarza. Zauważ, że w miejscu, gdzie przy poprzednim mechanizmie stało podium, służące do przesuwania największego kręgu, widać jedynie zagłębienie. To tutaj musisz umieścić zdobytą przez siebie czaszkę. Teraz należy już tylko ustawić kręgi do identycznej pozycji, jak przy pierwszym z kalendarzy – jeśli nie wiesz, jak to zrobić, zajrzyj do fragmentu solucji, opisującego tę czynność („Xibalba”).

jazda na czas
[pobierz save] Gdy oba kalendarze zostaną ustawione w odpowiedniej pozycji, wejście do podziemi otworzy się. Teraz musisz jak najszybciej dotrzeć do boiska (na rozdrożach w lewo), gdyż nie minie wiele czasu, a przejście zamknie się ponownie. Naprzeciw drzwi, którymi tu wszedłeś, znajduje się dziura w ścianie – wyskocz tędy i wskakuj na ustawiony odpowiednio motor, po czym pędź przed siebie. Jeżeli nie zdążysz za pierwszym razem, a nie zapisałeś gry tuż przed ustawieniem kalendarza, będziesz jechał nieco inną trasą – trzeba będzie się wrócić do pierwszego kalendarza, bowiem on się „zresetuje”, ustawić go z powrotem i stąd pędzić ku boisku. Jeżeli wybierzesz tą alternatywną drogę, pamiętaj, by również przygotować sobie wcześniej pojazd, podjeżdżając nim jak najbliżej wyjścia, najlepiej na sam szczyt schodów. Tutaj, po twoim wybiegnięciu, wyskoczą na ciebie 2 pantery, ale nie przejmuj się nimi, tylko jedź.


wąż midgardu


Trafiliśmy do podziemi, a drzwi za nami zostały zamknięte – to może oznaczać tylko świetną zabawę. [pobierz save] Wskakuj z powrotem na motor i ruszaj korytarzem, do którego wejście znajduje się po lewej stronie. Dzbanek ze skarbem 29/50 ujrzysz na zakręcie tuż przed drugimi schodami prowadzącymi w dół.

korytarze i zapadnie
Pierwsza z nich jest uniesiona, więc bez problemu pomoże nam przeskoczyć głęboką dziurę. Druga również jest w górze, więc możesz nie zwalniać. Z trzecią jest gorzej – zatrzymaj się, zanim pojedziesz za daleko i wpadniesz w jakiś głęboki dół, bo trzeba będzie sobie utorować drogę. Zanim zaczniesz, podnieś eliksir życia leżący przy ścianie po lewej. Teraz wskocz na tyczkę, która znajduje się niedaleko i wejdź na nią. Zwróć się ku kolumnie znajdującej się po twojej lewej, jeżeli będziesz twarzą do ściany, po czym skocz w jej kierunku i odbij się, a złapiesz się kolejnego drążka. Z niego musisz przeskoczyć na gzyms na kolumnie naprzeciw tej, od której się odbijałeś. Pod twoim ciężarem opadnie on, podnosząc zapadnię. Gdy już się z tym uporasz, przyjdzie ci się zmierzyć z 3 olbrzymimi pająkami. Gdy już je załatwisz, pokonaj ostatnią przepaść i jedź dalej. Po pierwszym zakręcie możesz zatrzymać się jeszcze na chwilę, bo przy ścianie po lewej znajduje się eliksir życia. Po zjechaniu ze schodów uczyń podobnie – na dole, z prawej strony stoi kolejny eliksir życia. Teraz możesz przejechać przez bramę, która – co już nie dziwi – zamknie się zaraz za tobą.

sala z posągami władców xibalby
[pobierz save] Po obejrzeniu filmiku będziesz musiał zacząć od pokonania 2 wielkich pająków. Gdy się z nimi uporasz, czas przystąpić do eksploracji pomieszczenia – oprócz posągów, które są częścią mechanizmu, znajdziesz tu kilka ciekawych przedmiotów. Podejdź z powrotem do drzwi, które cię tu przyprowadziły - z prawej strony, w kącie, ujrzysz charakterystyczne naczynie ze skarbem 30/50. Niedaleko, za rogiem, znajduje się też eliksir życia. Teraz biegnij podestem w przeciwnym kierunku, aż dotrzesz do miejsca z czterema kolumnami – dwiema zewnętrznymi w całości i dwiema środkowymi, z których zostały tylko resztki. Tutaj znajdziesz aż 2 eliksiry życia: jeden tuż za pierwszą kolumną, drugi obok dzbanka. Zejdź z podestu, a po prawej stronie jedynych całych schodów dostrzeżesz jeszcze jeden eliksir życia. Wróć do drzwi i zauważ wystające krawędzie z lewej strony. Chwyć się ich i przeskakuj coraz wyżej, aż będziesz mógł przesunąć się w prawo nad drzwiami. Tak też zrób, po czym na końcu przeskocz krawędź wyżej i w lewo, a dostaniesz się do wnęki, w której leży skarb 31/50. Teraz możesz wrócić na dół i zająć się zagadką.

posągi władców xibalby
Na środku pomieszczenia znajduje się okrągły kamień z czterema kolorowymi wnękami, a dookoła niego na tronach zasiada siedmiu władców Xibalby. Czworo z nich jest połączonych z kręgiem kamiennymi kanalikami, trzech nie. Co jednak najważniejsze, każdy trzyma berło – no, przynajmniej powinien. Zacznijmy więc od naprawienia tego i oddania bereł tym władcom, którzy je zgubili. Ustaw się w jedynym miejscu, gdzie nie ma tronu, tyłem do wejścia, i licz posągi od lewej – drugiemu z nich czegoś brakuje, zguba na szczęście leży tuż pod nogami. Podnieś berło i umieść je w dłoni posągu. Kolejnym wybrakowanym jest szósty z władców – jego berło znajdziesz wbiegając na szczyt wysokich schodów, obok których leżał eliksir życia. Po włożeniu go do ręki posągu stanie się wiele ciekawych rzeczy – postument na środku uniesie się, a czworo z władców położy berła na kolanach. Czas przyjrzeć się uważniej okręgowi na środku – posiada cztery różnokolorowe wgłębienia, w których umieścisz odpowiednio pokolorowane kamienie. Zapewne zauważyłeś, że w pomieszczeniu znajduje się również czworo drzwi oznakowanych kolorami odpowiadającymi tym na postumencie. Nietrudno zgadnąć, że za nimi właśnie znajdziesz odpowiednio pasujące kamienie. By otworzyć owe drzwi, podejdź do każdego z czterech posągów, i chwyciwszy za berło, odwróć go plecami do okręgu – jeden posąg to jedne otwarte drzwi. Kamienie możesz zbierać w dowolnej kolejności.

klucz do domu grzechotów (biały)
Wygodnie będzie zacząć od jedynych całych schodów, na szczycie których leżało berło – to najprostsza droga. Zaprowadzą cię one do Domu Grzechotów. [pobierz save] Dostępu do kamienia bronią tutaj sporych rozmiarów głazy, uderzające o siebie w regularnych odstępach czasu. Pokonanie ich nie jest trudne, jeśli odpowiednio wybierzesz moment. Zacznij biec przed siebie, gdy tylko pierwsza para kamieni zacznie się oddalać od siebie – by przyspieszyć, użyj przycisku sprint. Na postumencie przed tobą ujrzysz upragniony klucz. Po podniesieniu go, z korytarza przybiegnie tu jeden z wielkich pająków, nie przejmuj się jednak – głazy załatwią go za ciebie. Czas wracać z powrotem, co może przysporzyć nieco więcej problemów. Odwróć się i przyjrzyj ścianie nad wejściem – tam we wnęce spoczywa sobie sześcienny kamień z metalową obręczą. Gdy głazy rozstąpią się, używając linki magnetycznej ściągnij go na ziemię. Przyciągnij tak, żeby znalazł się między parą głazów najbliżej ciebie, blokując je. Teraz wespnij się na niego, i gdy kamienie będą blisko siebie, skocz w kierunku jednego, odbij się i po chwyceniu się przeciwnego, wejdź na górę. Teraz ostrożnie, żeby nie spaść, rusz w stronę wyjścia. We wnęce, z której wyciągnąłeś kamień, leży skarb 32/50., więc możesz go podnieść. Teraz trzeba będzie zejść na dół, a to nie takie proste. Ustaw się na krawędzi wnęki i poczekaj, aż głazy znów się zetkną. Wtedy opuść się, chwytając krawędzi. Gdy głazy znów się od siebie oddalą, zeskocz z krawędzi i uciekaj do przodu. Możesz też ustawić się na krawędzi czwartego od drzwi głazu, i kiedy tylko pierwszy z nich zacznie się odsuwać, skoczyć przed siebie – powinieneś wylądować w bezpiecznym miejscu. Gdy wrócisz do pomieszczenia ze statuami, zaatakuje cię jeszcze jeden wielki pająk i kilka mniejszych.

klucz do domu płomieni (czerwony)
Stań na szczycie schodów prowadzących do Domu Grzechotów i ustaw się plecami do wejścia tam. Spójrz w lewo – zobaczysz tam wystający ze ściany fragment belki, na który musisz wskoczyć. Przejdź do jego końca i skocz na gzyms otaczający kolumnę przed tobą, po czym ruszaj po nim w lewo. Zaraz po minięciu rogu, skocz, a Lara chwyci się wysokiego słupa. Teraz obróć się ku ścianie, zauważ, że możesz się po niej wspinać. Gdy na nią skoczysz, idź w prawo, aż będziesz mógł skoczyć do tyłu na drążek, z niego na następny, na który musisz się wspiąć. Teraz skocz przed siebie, na krawędź wystającą ze ściany, przejdź w prawo i skocz na kolejny słup, a następnie na gzyms na kolumnie za nim. Obejdź ją dookoła – z drugiej strony wystaje z niej tyczka, której możesz się złapać. Teraz przejdź po niej na sąsiednią kolumnę i opuść się na gzyms. Rusz w lewo i po przejściu przez róg skocz przed siebie, na identyczną, pożółkłą belkę, od której zacząłeś tą wspinaczkę. Stąd bez problemu skoczysz ku drzwiom prowadzącym do Domu Płomieni. [pobierz save] Po obu stronach tego wejścia stoją znane ci naczynia, znajdziesz w nich skarby 33/50 i skarb 34/50. Po wejściu do środka spójrz w lewo, a będziesz mógł zebrać jeszcze jeden skarb 35/50. Teraz czas na kilka sprytnych skoków, by ominąć niebezpieczne płomienie. Podejdź do prawej części przejścia, i gdy tylko najbliższe płomienie zgasną, podbiegnij do pierwszego drążka, po czym wespnij się na niego. Przejdź po nim w lewo i zatrzymaj się tuż przed kolejnym płomieniem buchającym z dołu. Gdy i on zgaśnie, podejdź do końca drążka i skocz na następny przed tobą. Nie czekając długo, wespnij się na niego, po czym skocz, a Lara chwyci kolejny z drążków. Wejdź i na ten, a kiedy ogień przed tobą zgaśnie, skocz na ostatni z drążków, z którego wylądujesz w bezpiecznym miejscu. Na podium leży twój klucz. Po zabraniu go odwróć się i spójrz na lewą stronę przejścia – zauważysz stosunkowo niską tyczkę, dzięki której doskoczysz do tej wyższej, nad nią. Rozhuśtaj się i skocz, a wylądujesz w bezpiecznym miejscu. Teraz obróć się w prawo – poczekaj, aż pionowy płomień zniknie i wskocz na tyczkę nad nim, wespnij się na nią i skocz w stronę wyjścia. Wejdź ponownie na pierwszy z drążków i skocz z niego na ten nad posągiem wypluwającym ogień. Z niego możesz doskoczyć do wnęki, w której znajduje się skarb 36/50.

klucz do domu jaguarów (niebieski)
Podejdź do platformy na lewo od długich schodów. Zauważ, że wysoko na ścianie naprzeciw jest wnęka, a w niej błyszczy duża, złota obręcz. Stań w pewnej odległości od ściany i wypuść linkę magnetyczną. Gdy uda ci się już chwyć obręczy, podejdź do ściany i wespnij się na górę. Tutaj, oprócz pustych dzbanków, znajdziesz eliksir życia. Teraz ustaw się tyłem do ściany i rusz w prawo – niedaleko zauważysz kamienną półkę, na którą możesz wskoczyć. Jest ona połączona z pochylnią, zacznij się więc ześlizgiwać, a będąc niemal na dole, skocz – przed Tobą wejście do Domu Jaguarów [pobierz save]. Zanim tam wejdziesz, rozbij naczynie po lewej stronie i zabierz skarb 37/50. W środku, wbrew nazwie, nie ma żadnych jaguarów, nie ma też żadnego innego zagrożenia. Wystarczy, że przeturlasz się pod gruzem, a klucz będzie twój. Na platformie, na której znajdował się postument, z jednej strony stoją też eliksir życia i naczynie ze skarbem 38/50. Gdy obrócisz się ku wyjściu zwróć uwagę na ciemny kąt w lewym końcu pomieszczenia – leży tam samotny skarb 39/50. Teraz podejdź do kamiennej półki z prawej strony i wespnij się po niej na szczyt gruzowiska. Stąd możesz doskoczyć do wnęki nad wyjściem, w której znajduje się skarb 40/50. Przy drzwiach będzie czekał na ciebie wielki pająk, a w pomieszczeniu na dole kolejne 2 duże i kilka małych.

klucz do domu ostrzy (żółty)
Teraz skieruj się na podwyższenie, na którym stoją cztery kolczaste słupy z wiszącymi na nich kościotrupami. Zauważ wąską i wysoką wnękę w ścianie – odbijając się w lewo i w prawo dotrzesz do wystającej krawędzi, której Lara się złapie. Wespnij się na nią, po czym przeskocz na ścianę naprzeciw. Po wystających kamiennych wypustkach przejdź wyżej, aż będziesz mógł się chwycić gzymsu. Teraz przejdź po nim w lewo, za róg. Gdy to zrobisz, będziesz musiał nacisnąć równocześnie klawisz skoku i ruchu w prawo – tak, aby Lara przeskoczyła na ścianę wspinaczkową po drugiej stronie wnęki, a nie przesunęła się z powrotem za róg. Tutaj przejdź jak najniżej i jak najbardziej w prawo, a następnie skocz w tym kierunku. Znów idź w prawo, lecz tym razem w górę, aż będziesz mógł doskoczyć na jeden ze słupów. Jeśli chcesz zdobyć sekret, ustaw się przodem do środka pomieszczenia i zerknij w lewo – zauważysz tam kamienną półkę, na której znajduje się skarb 41/50. Po podniesieniu go wróć na słup i wespnij się na jego szczyt. Teraz zwróć się ku pozostałym słupom i skocz na kolejne dwa, potem na szczyt trzeciego, skąd będziesz mógł już wskoczyć na gzyms otaczający kolumnę. Obejdź ją dookoła, chwyć się drążka i przejdź po nim na sąsiednią kolumnę. Rusz w prawo i zaraz po minięciu rogu wskocz na pożółkłą belkę, z której już bez trudu dostaniesz się do drzwi do Domu Ostrzy. [pobierz save] Wewnątrz poczekaj, aż pierwsze ostrza, wysuwające się z ziemi, schowają się i przejdź zaraz za ich linię – tutaj nastąpi zwolnienie czasu i kolejne, płaskie ostrza, ruszą ku tobie. Żeby uniknąć spotkania z nimi, kucnij szybko. Poczekaj w tej pozycji, aż usuną się z drogi i ruszaj dalej. Teraz miń ostrza wysuwające się z sufitu, a czeka cię kolejna sytuacja ze zwolnieniem czasu, identyczna jak poprzednia. Teraz jeszcze tylko ostatnie z ostrzy i klucz jest twój. Na prawo od postumentu z nim znajdziesz też eliksir życia. Teraz stań tyłem do podium i zerknij w prawo – pokiereszowana ściana nadaje się do wspinaczki. Podejdź do niej i skocz, a Lara powinna chwycić się krawędzi. Przejdź po niej w lewo, maksymalnie do góry, potem znów w lewo i skocz – wylądujesz na krawędzi ostrza, na której możesz balansować jak na belce. Jeżeli nie interesujesz się skarbami, stąd możesz już wyjść z pomieszczenia, jeśli jednak chciałbyś coś zdobyć, wykorzystaj w ten sam sposób pozostałe trzy ostrza, by dostać się do wnęki ze skarbem 42/50. W głównym pomieszczeniu czeka cię walka z jeszcze jednym dużym pająkiem, a także kilkoma małymi.

otwarcie przejścia w sali z posągami
[pobierz save] Teraz możesz umieścić każdy z kamieni na swoim miejscu. Każda z tych czynności „odblokuje” odpowiedni posąg władcy tak, że będziesz mógł go przysunąć wzdłuż szyny w stronę okręgu (zrobisz to chwytając go za berło i pchając do środka). Teraz zlokalizuj dwie płyty naciskowe na podłodze niedaleko wejścia. Trzeba je nacisnąć jednocześnie i tu okazuje się, jak dobrym kumplem może być twój motor. Wskakuj na niego i ustaw go na jednym z przycisków, a sam stań na drugim.

ciemny tunel w głąb (klucz do wyjścia z xibalby)
Wracaj na motor i ruszaj w dół. Jedź cały czas, aż dotrzesz do miejsca, gdzie spotkasz pierwsze schody prowadzące do góry. Tu zsądź na chwilę z pojazdu, bo przy prawej ścianie leży naczynie ze skarbem 43/50. Teraz możesz wracać na motor i rozpędzić się – zaraz za schodami czeka cię mały skok nad stertą gruzu. Tuż po nim zatrzymaj się ponownie i wróć po schodach, by obejrzeć gruz z drugiej strony – tu, po prawej stronie, zobaczysz kolejne naczynie ze skarbem 44/50. Jedź, aż kolejne kamienie uniemożliwią ci to. Teraz zwróć uwagę na przedmiot, pokazany przez kamerę, leżący obok szczątek poprzedniego właściciela. Jest to kamienna głowa (klucz do Xibalby), która później pozwoli ci się wydostać z podziemi, więc podnieś ją koniecznie, zanim pójdziesz dalej. Teraz możesz wskoczyć na kamienie i przeczołgać się przez szczelinę w nich – zaraz po tym obróć się w lewo, a zobaczysz naczynie ze skarbem 45/50. Teraz jeszcze tylko fragment do przebiegnięcia i będziesz mógł obejrzeć przerywnik filmowy. Nim ruszysz w stronę niebieskiego światła jednak, zerknij ostatni raz w stronę schodów – po ich prawej stoi naczynie, a w nim skarb 46/50.

jezioro eitru
[pobierz save] Gdy wejdziesz do pomieszczenia i wysłuchasz już, co Lara ma do powiedzenia, zaatakuje cię thrall pantery. Po pokonaniu go możesz podnieść eliksir życia leżący tuż przy brzegu na wprost wejścia. Teraz ruszaj w prawo, dookoła tego basenu. Gdy dojdziesz do miejsca, gdzie ląd jest przecięty zatoczką niebieskiego płynu, wyłoni się z niego kolejny, tym razem ludzki, thrall. Po przeskoczeniu na drugą stronę i minięciu zakrętu przyjdzie ci się zmierzyć z kolejnymi 7 thrallami. Po rozprawieniu się z nimi biegnij dalej, aż dotrzesz do końca. Tutaj spójrz w lewo i wespnij się na głaz. Powinieneś przed sobą zobaczyć drążek wystający z boku głowy posągu węża. Skocz na niego, a paszcza posągu zamknie się i ten przestanie wypluwać jadowitą niebieską ciecz, jej poziom w basenie zmniejszy się. Wróć na głaz, z którego tu wskoczyłeś i zejdź z niego z powrotem do korytarza. Stojąc tyłem do basenu, spójrz w lewo – kolejny głaz i wystająca krawędź pomogą ci wrócić do miejsca, z którego zacząłeś wędrówkę dookoła trującego jeziorka.

jezioro eitru – niższy poziom
Ustaw się tyłem do schodów, a przed sobą powinieneś zobaczyć krawędź, której możesz się chwycić. Podejdź do niej i opuść się na nią, następnie jeszcze dwa razy. Teraz przesuń się w lewo i przeskocz na krawędź na sąsiedniej kolumnie, z niej zejdź na tą poniżej. Gdy opuścisz się na najniższą, będziesz musiał się spieszyć – każda z kolejnych krawędzi, których się chwycisz, ulegnie zniszczeniu w niedługim czasie. Skacz więc szybko w prawo, przesuń się dookoła kolumny, następnie skocz dwa razy w prawo, aż Lara wyląduje bezpiecznie na kamiennej półce. Wespnij się na najwyższy z głazów i stojąc twarzą do ściany zwróć się w prawo – zauważysz biegnące blisko sklepienia belki. Wejdź na nie i przedostań się po nich na kolejny bezpieczny ląd (uważaj jednak, niektóre z ich fragmentów mogą nie wytrzymać twojego ciężaru). Teraz skręć w prawo – tutaj czeka cię walka z 4 thrallami. Po pozbyciu się ich ruszaj dalej do przodu, aż ląd się skończy – zerknij w prawo, na kolumnie jest wystający gzyms, na który powinieneś się wspiąć. Przejdź po nim w lewo, aż Lara znajdzie się pomiędzy dwiema kolumnami, od których będzie mogła się odbijać, by dostać się wyżej. Gdy już złapie się kolejnej krawędzi, przesuń się maksymalnie w lewo i skocz też w tym kierunku. Z prawej strony podestu, na którym wylądujesz, zauważysz głaz. Podnieś leżący na nim eliksir życia i podejdź do jego końca. Wypuść linkę magnetyczną i z jej pomocą przehuśtaj się na drugą stronę. Zanim ruszysz dalej, odwróć się na chwilę – zauważ złotą obręcz przymocowaną do fragmentu olbrzymiego posągu wyłaniającego się z jeziora – zaczep o nią swoją linkę i pociągnij, a utorujesz sobie dalszą drogę. Skocz na przysuniętą w ten sposób krawędź i przesuń się do jej końca w lewo, a następnie odskocz do tyłu. Teraz obejdź kolumnę i wyląduj bezpiecznie po jej drugiej stronie. Po pokonaniu kolejnych 3 thralli podnieś leżące tutaj eliksir życia i skarb 47/50 (ukryty w charakterystycznym naczyniu). Teraz wejdź na kamień pomiędzy kolumną, obok której stały skarby a sąsiednią, z niego wskocz na krawędź wystającą z tej drugiej, po czym przeskocz wyżej i rusz w prawo – stąd możesz skoczyć na drążek, by zamknąć kolejną paszczę wypluwającą jad.

jezioro eitru – na samym dole
[pobierz save] Nie puszczając drążka, zwróć się z powrotem w stronę, z której przyszedłeś. Zauważ krawędzie na kolumnie pod posągiem węża – one pomogą ci bezpiecznie dostać się na dół. Na platformie na środku jeziora będziesz miał przyjemność z jeszcze 2 thrallami. Gdy już się z nimi rozprawisz, przyjrzyj się stojącemu na środku mechanizmowi z dwiema obręczami – trzeba będzie wkręcić go w podłoże niczym śrubę. Za pomocą linki magnetycznej chwyć jedną z obręczy i poruszając się dookoła kontrukcji i ciągnąc, wkręć ją w ziemię. Gdy to zrobisz, otworzy ci się wnęka w piersi posągu, do której trzeba się teraz dostać. Zanim to jednak zrobisz, krótka wyprawa po sekret – zwróć się twarzą do posągu i podejdź jak najbliżej. Teraz skręć w lewo – przy jednej z kolumn powinieneś dostrzec małą, kwadratową wysepkę na jeziorze eitru. Przeskocz na nią, a potem wejdź do wnęki po przesuniętym kamieniu – leży tam skarb 48/50. Wróć na główną platformę i stań znów twarzą do posągu, blisko niego. Powinieneś się znajdować między dwiema kolumnami: prawa posłuży do wspinaczki, ponieważ od strony posągu wystaje z niej krawędź, po której wespniesz się na górę. Leży na niej także eliksir życia. Stąd doskocz do szczątków schodów prowadzących do alkowy w posągu – w środku leży nie co innego, jak pas Thora…


królestwo umarłych


Mamy to, czego szukaliśmy – czas wydostać się na powierzchnię. Aby to zrobić, niestety trzeba będzie zatopić pomieszczenie z powrotem. Zanim wyjdziesz na górę, będziesz mógł zdobyć relikt, który – jak może już zauważyłeś – znajduje się w lewym oku posągu Thora. Jeżeli nie interesuje cię on, pomiń następny akapit.

droga do reliktu
Aby zdobyć relikt, trzeba będzie jeszcze trochę tu zabawić. Wróć na dół pomieszczenia, do wysuwanej konstrukcji i za pomocą linki magnetycznej wysuń ją do pierwotnej pozycji – młot Thora będzie idealnie pod cennym okiem. Teraz podejdź do trzeciej kolumny, stojącej nieco z tyłu – gdy się do niej zbliżysz, rozjarzy się błękitnymi runami, co oznacza, że możesz ją przesunąć. Tak też zrób, maksymalnie w jedynym kierunku, w jakim jesteś w stanie, aż utknie w zagłębieniu. Teraz czas wyjść poziom wyżej.

wyjście na górę – drugi poziom
Wskocz z powrotem na kolumnę, na której leżał eliksir i zwróć się w stronę posągu węża, który pod paszczą ma złotą obręcz. Skocz w jej kierunku, wypuszczając w powietrzu linkę magnetyczną. Pod twoim ciężarem paszcza się otworzy i zacznie ponownie wypluwać jad, którego poziom się podniesie. Nie zwlekaj więc, skocz od razu przed siebie – powinieneś chwycić się krawędzi. Przeskocz wyżej i rusz w lewo – wylądujesz na platformie, z której schodziłeś wcześniej na dół. Tutaj możesz spotkać 2 thralle, jeśli jednak nie będziesz się zatrzymywał, możesz w ogóle ich nie zobaczyć. Tym razem jednak skręć w prawo – na ścianie naprzeciw zauważysz kolejne gzymsy. Przesuwając się po nich cały czas w prawo, a następnie skacząc w tym kierunku, trafisz do sterty kamieni, przy której już byłeś. Powtórz więc kawałek drogi – po belkach przejdź na drugą stronę i pokonaj 2 thralle (może się na nich skończyć, czasem jednak są oni wspomagani przez kolejną parę thralli).

wyjście na górę - bez reliktu
Kontynuuj tak jak za pierwszym razem, gdy tu byłeś. Po odbijaniu się od sąsiednich kolumn, po krawędzi przejdź nie w lewo, a w prawo, stąd skoczysz na młot Thora. Znajdziesz się pod kolejną z wężowych paszcz – wypuść linkę magnetyczną i przeskocz na drugą stronę, ku wystającym krawędziom, które wcześniej służyły do zejścia na dół, i po nich wespnij się na górę.

wyjście na górę - zdobywając relikt
Czas na zmianę trasy – zlokalizuj głaz znajdujący się przy brzegu zaraz po prawej stronie. Wejdź na niego – przed tobą zobaczysz wierzch kolumny, którą niedawno przesunąłeś. Wskocz na nią, z niej na kolejną z lewej strony, i na końcu na młot. Relikt jest twój! Teraz obróć się w kierunku wyjścia i wypuść linkę magnetyczną w stronę drugiego posągu węża. Będziesz musiał się nieco obrócić w powietrzu, by wycelować w wystające krawędzie, które wcześniej pomogły ci zejść na dół. Po nich bez problemu dostaniesz się na górę.

podwójny sekret
Zanim wrócisz ku schodom jednak, skręć w lewo. W kącie stoi tam kamień, na który wcześniej nie zwróciłeś uwagi, a teraz dzięki pasowi Thora możesz przesunąć. Pod nim skrywały się skarby 49/50 oraz 50/50.

droga do domu – ciemny korytarz
Teraz wracaj dokładnie ta samą drogą, którą tu się dostałeś. Jeżeli wcześniej ominąłeś jakiś sekret bądź istotny klucz do Xibalby, najwyższy czas, by je jeszcze zabrać. Zatrzymasz się dopiero przy stercie gruzu, którą wcześniej przeskoczyłeś. Problem jednak w tym, że z tej strony nie ma rampy. Zsiądź więc z motoru i podejdź do kamienia po lewej stronie sterty. Dzięki sile Thora teraz będziesz mógł go przesunąć, by utorować sobie dalszą drogę. W pomieszczeniu władców Xibalby będą czekać na ciebie 3 duże pająki.

droga do domu – korytarz z zapadniami W tym miejscu znów pojawia się problem – ostatnia z zapadni jest opuszczona. Zsiadaj więc z motoru i wskakuj na tyczkę wystającą ze ściany po prawej stronie. Z niej dostań się na wyższą i wespnij na nią. Podejdź do jej końca i skocz przed siebie – Lara przeskoczy na tyczkę na przeciwnej ścianie. Będąc twarzą do ściany zwróć się w prawo i przeskocz na gzyms przed tobą – jego opuszczenie podniesie ci zapadnię.

otwarcie wyjścia z xibalby
[pobierz save] Jedź aż wrócisz do pomieszczenia z dziurą najeżoną kolcami, do której omal nie wleciałeś wjeżdżając do podziemi. Naprzeciw wyjścia z korytarza stoi dźwignia, strzeżona przez dwa posągi. Tak się składa, że prawego ktoś pozbawił głowy, a ty masz ją w plecaku. Podejdź wiec do niego, umieść głowę na swoim miejscu i przesuń dźwignię. Wskocz na motor i ruszaj ku powierzchni…