solucja



| croft manor - prolog | morze śródziemne | wybrzeże tajlandii | croft manor |
| meksyk | wyspa jan mayen | morze andamańskie | morze arktyczne |





resztki


Kolejny poziom znów zaczynasz na pokładzie jachtu Lary. Tym razem jednak nie posiadasz sprzętu do nurkowania, więc uważaj z przebywaniem pod wodą.

Droga na górę
[pobierz save] Dokładnie na wprost ciebie znajduje się półka, którą mogłeś zobaczyć przez kamerę Lary i którą wykorzystasz, by dostać się na górę. Wskocz do wody; pływają w niej 3 rekiny. Popłyń w stronę półki, nie wchodź jednak jeszcze na nią. Opłyń dookoła ten skalny filar i wpłyń do niewielkiej zatoczki za nim. Na jej dnie znajdziesz skarb 1/30. Teraz możesz wrócić i wyjść z wody. Zauważ, że skała przed tobą nadaje się do wspinaczki. Chwyć się jej i idź na górę. W pewnym momencie występy skalne skręcają w lewo i tędy wiedzie właściwa droga. Jeśli jednak spojrzysz w prawo, zobaczysz kolejny fragment do wspinania. Przeskocz tam, następnie skocz do krawędzi nad tobą, potem do następnej i ruszaj w prawo. Skocz na kolejną, która zaprowadzi cię do niewielkiej wnęki, gdzie wyskoczy na ciebie kilka pająków. Znajdziesz tutaj skarb 2/30 i eliksir życia. Wracaj do ściany wspinaczkowej i ruszaj w lewo, złapawszy się krawędzi, kontynuuj. Gdy dojdziesz do końca, skocz za siebie. Wejdź na gzyms i po dojściu do jego końca, skocz. Biegnij po schodkach, gdzie czai się kilka pająków. Idź dalej przed siebie, na drodze zobaczysz eliksir życia. Skręć w prawo, wejdź na pochylnię i skocz w trakcie zjazdu, by chwycić się drążka. Następnie po krawędziach wespnij się na górę. Po pokonaniu zakrętu i trzech schodków, zauważ po prawej krawędź, której możesz się chwycić. Złap się jej, opuść niżej, a potem za pomocą występów skalnych rusz w lewo. Przesuń się maksymalnie blisko ściany, po czym skocz do tyłu – w małej alkowie leży skarb 3/30. Wróć na górę i biegnij dalej, pozbywając się pająków. Gdy wyjdziesz z tunelu, po lewej stronie zobaczysz wystające krawędzie. Skacząc po kolejnych gzymsach dostań się na górę. Spójrz w lewo – zobaczysz wysepkę z sekretem. Skocz na nią – będzie trochę bolało, ale znajdziesz tam skarb 4/30. Wrócić możesz, skacząc na półkę za tobą, na której już byłeś.

Pierwsze ruiny
Teraz biegnij przed siebie zarośniętą ścieżką. Gdy dojdziesz do dziury w ziemi, przeskocz na drugą stronę za pomocą linki magnetycznej. Przeczołgaj się pod głazami i ruszaj w stronę ruin. Gdy po wejściu po schodach skierujesz się w prawo, zobaczysz kilka dzbanków – jeden z nich skrywa skarb 5/30. Teraz idź w lewo, stań między kolumną i ścianą i wykorzystując umiejętność Lary do odbijania się od ścian, dostań się do wystającej krawędzi – pamiętaj, żeby najpierw odbić się od słupa, inaczej Lara nie doskoczy. Przesuń się w lewo, skocz na krawędź na sąsiedniej kolumnie, podskocz wyżej, po czym wróć z powrotem na pierwszą kolumnę, teraz jednak trzymając się wyższej krawędzi. Ruszaj w prawo. Ponownie skocz za siebie, obejdź kolumnę dookoła, podskocz wyżej, po czym skocz w lewo i przesuwaj się dalej. [pobierz save] Na samym końcu skocz jeszcze raz i przesuń się w prawo, aż będziesz mógł się podciągnąć.

Na dół do strumienia
Gdy przed sobą ujrzysz dwa rzędy kamiennych filarów, skocz na krawędź na lewym z nich. Wespnij się wyżej i przesuń w prawo. Skocz za siebie, pokonaj róg i opuść się na drążek poniżej. Wykorzystując go, przeskocz na następny, a z niego na gzyms na ścianie przed tobą. Teraz przesuń się po nim w prawo. Gdy Lara będzie już miała podporę dla nóg, skocz ponownie za siebie. Teraz przesuń się w lewo, opuść niżej i skocz na kolejny drążek po twojej lewej stronie. Przejdź po nim do ostatniego filara najbliżej ruin, po czym przy pomocy wystających krawędzi zejdź na sam dół.

Na dole strumienia
Na wysepce, na której się znajdziesz, leży eliksir życia. Podnieś go i skieruj się w prawo, wzdłuż strumienia. Po chwili wyskoczą na ciebie 2 tygrysy. Uważaj jednak, bo to nie koniec – po chwili dołączy do nich jeszcze jeden tygrys. Gdy już się z nimi rozprawisz, zerknij w prawo – znajduje się tam kamienna konstrukcja, a za nią dzbanek skrywający skarb 6/30. Teraz przejdź na drugi brzeg i porozglądaj się – z prawej strony na kamiennym podłożu leży eliksir życia. Teraz skręć w lewo i pobiegnij pomiędzy dwoma rzędami kolumn, przy ścianie znajdziesz kolejny eliksir życia.

Po filarach na górę
Odnajdź wąską belkę znajdującą się pomiędzy dwoma filarami i wejdź na nią. Jeden z filarów ma wystającą krawędź, chwyć się jej i przesuń w lewo, następnie skocz do tyłu (możesz też tu doskoczyć bezpośrednio z pierwszej belki). Złap się kolejnej krawędzi na filarze i przesuń przez róg w prawo. Teraz odskocz do tyłu i odbijając się od ścian przedostań się wyżej. Gdy chwycisz się krawędzi i przesuniesz za pierwszy róg, są dwie drogi – ta w lewo prowadzi do sekretu. Aby go zdobyć przeskocz więc na krawędź na sąsiednim filarze, a następnie na jeszcze kolejny. Przesuń się w lewo i opuść na belkę. Chwyć się jej, i przesuń w lewo aż zmieni się w gzyms, wtedy opuść się niżej i skocz w lewo. Przejdź przez róg i wejdź na krawędź wyżej, a następnie się podciągnij. Teraz dwa razy skręć w prawo, a ujrzysz skarb 7/30. Gdy go już podniesiesz będziesz musiał się uporać z kilkoma nietoperzami. Wróć do miejsca, gdzie były dwie drogi – tą samą trasą jednak nie wrócisz. Spójrz przed siebie, na kolumnie zobaczysz krawędź. Chwyć się jej i rusz w prawo. Następnie skocz na wąski filar i wejdź na jej szczyt. Z tego miejsca przeskocz na kolejny szczyt kolumny, a z niego na gzyms. Przejdź w prawo, wespnij się na belkę i skocz do góry. Teraz wystarczy przejść w prawo, a znajdziesz się w punkcie wyjścia. Kontynuuj drogę w prawo i opuść się na belkę. Dojdź do jej końca, skocz na szczyt filaru (w tym momencie pojawi się trochę nietoperzy), a z niego na krawędź przed tobą. Zanim pójdziesz dalej, przesuń się w prawo – tam na półce stoi dzbanek ze skarbem 8/30. Potem tą samą krawędzią przejdź w lewo – leży tam eliksir życia. Gdy już wszystko pozbierasz, wespnij się na schody.

Druga walka z tygrysami
Gdy będziesz na górze, skieruj się w lewo i przejdź pod zwalonym konarem. Złap się krawędzi poniżej i przesuń w lewo. Przeskocz nad pękiem bluszczu, i gdy zobaczysz kolejny konar, podciągnij się i przejdź pod nim. Czas na walkę z 3 tygrysami. Po uporaniu się z nimi możesz biec dalej, lub zebrać sekret.

Sekret za strumieniem
Rusz po schodach, jednak nie wchodź do korytarza – zamiast tego wejdź na podwyższenie po twojej lewej. Pobiegnij przed siebie, aż zobaczysz tyczkę. Za jej pomocą przedostań się na drugą stronę. Teraz rusz ku końcowi półki, na której się znalazłeś. Kiedy staniesz już za barierką znajdującą się piętro niżej, zejdź z półki, chwytając się jej krawędzi. Opuść się, a Lara stanie na pochyłym daszku. Z niego możesz łatwo doskoczyć do kolejnej krawędzi z lewej strony. Zeskocz na krawędź poniżej, przesuń się maksymalnie w lewo, skocz na drążek, z niego na kolejny. Potem wystarczy już tylko chwycić się krawędzi naprzeciw, przesunąć w lewo i wejść na półkę. Skarb 9/30 jest twój. Aby wrócić, chwyć się krawędzi na lewej ścianie alkowy (patrząc w stronę jej wnętrza), przejdź na kolejna wyżej, po czym wespnij się na krótką belkę. Zerknij w lewo – zauważysz kolejną belkę, na którą powinieneś wskoczyć. Teraz opuść się z niej i po gzymsie idź w prawo. Gdy złapiesz oparcie dla nóg, skocz dwa razy w górę. Jeszcze tylko w prawo przez róg i możesz się podciągnąć.

Korytarz w świątyni
Biegnij korytarzem zaczynającym się na szczycie schodów. Gdy dotrzesz do przepaści, będziesz musiał zastrzelić kilka nietoperzy. Wskocz na belkę naprzeciwko i przejdź po niej maksymalnie w lewo. Skocz ku wystającej ze ściany krawędzi i przesuwaj się w prawo. Gdy dojdziesz do jej końca, skocz za siebie i kontynuuj wędrówkę po krawędziach. Będziesz musiał jeszcze dwa razy się opuścić. Wejdź na krótką belkę i przeskocz z niej na dłuższą naprzeciwko. Po dojściu do jej końca musisz chwycić się jej rękami i przejść w lewo. Potem wejdź na krawędź wyżej (może to być frustrujący moment, gdyż nie da się tego zrobić za pomocą przycisku skoku – musisz użyć strzałki w górę/do przodu), podciągnij się i przejdź pod kamieniami. Na górze czeka na ciebie kilka pająków. Gdy dojdziesz do kolejnej rozpadliny, zejdź na dół – łażą tam kolejne pająki. Skręć w prawo i wespnij się wyżej. Teraz wejdź na stos kamieni po lewej i odbij się od ściany, a następnie chwyć belki naprzeciwko i wejdź na nią. Na półce, na którą prowadzi, stoją dwa dzbanki – w jednym z nich jest skarb 10/30. Następnie rusz belką z powrotem, na jej koniec. Teraz trzeba będzie skakać po skosie – najpierw na belkę po prawej, potem na kolejną po lewej i dwie znów z prawej strony. Z ostatniej skocz na tyczkę i wyląduj bezpiecznie, po czym rozpraw się z pająkami. Kolejna belka znajduje się na lewej ścianie, następna nieco po lewej. Skocz na schody i wyjdź na zewnątrz.


bhogavati


[pobierz save]Przed tobą dwie drogi oraz platforma na wprost, a obok niej dźwignia – niestety mechanizm jest zablokowany. Jest tak dlatego, ponieważ coś blokuje liny znajdujące się z dwóch stron. Kolejność ich odblokowania jest dowolna. Dostaniesz się do nich dwoma korytarzami, które widzisz z obu twoich stron. Pomiędzy platformami wiodącymi do każdej z lin można się również przemieszczać dołem – wszystko zostało opisane poniżej.
Opisana tu kolejność to udanie się najpierw korytarzem w prawo, przejście dołem w lewo i wrócenie na górę.

Korytarze (prawy i lewy)
Droga każdym z dwóch korytarzy wygląda podobnie – schodki w górę, schodki w dół. Po przebyciu tych drugich zauważysz umykające przed tobą stwory, przypominające jaszczurki – na razie nie musisz się nimi przejmować, nic ci nie zrobią. Po dotarciu do końca korytarza, przyjrzyj się barierce – znajduje się w niej dziura. Przejdź pod nią, opuść się na krawędź, a potem bezpiecznie zejdź na dół (w prawym korytarzu zrobisz to opuszczając się na niższą krawędź, potem na ziemie; w lewym korytarzu posłużą do tego występy skalne, po których zejdziesz bezpiecznie).

Prawa lina
Od razu odszukaj leżący na ziemi drążek. Podnieś go i umieść w otworze znajdującym się w słupie najbliżej barierki. Wespnij się na niego, po czym przeskocz na krawędź na kolumnie naprzeciwko. Stąd na kolejną kolumnę i jeszcze raz w prawo, by złapać się krawędzi w ścianie. Przesuń się trochę w lewo i po wystających kamieniach wespnij na najwyższą krawędź. Przesuń się maksymalnie w prawo i skocz za siebie. Wylądujesz na szczycie kolumny, gdzie wyleci na ciebie kilka nietoperzy – po pokonaniu ich przeskocz z niego na kolejny. Odwróć się w lewo i skocz na belkę. Chwyć się jej rękami i przesuń w lewo, w stronę kolumny. Gdy już nie będziesz mógł przesunąć się dalej, odskocz do tyłu. Podciągnij się i wejdź na górę. Po twojej prawej stronie leży eliksir życia, po lewej – lina do odblokowania. Aby to zrobić, chwyć się drążka i wyciągnij go za pomocą przycisku akcji, wisząc twarzą do ściany. Możesz go odłożyć, nie przyda się więcej. Wróć na dół tą samą drogą. Jeżeli odblokowałeś już obie liny, z jednej z kolumn możesz skoczyć od razu ku szczelinie prowadzącej z powrotem do korytarza. Jeśli nie, znalazłszy się na dole, ustaw się tak, by barierkę mieć po prawej ręce, i biegnij do jej końca – zauważysz wyrwę, przez którą możesz się przeczołgać. Z tego miejsca możesz za pomocą linki magnetycznej przeskoczyć na drugą stronę. Zanim to jednak zrobisz, zwróć uwagę na samotny dzbanek – znajduje się w nim skarb 11/30.

Lewa lina
Na samym początku będziesz musiał rozprawić się z nietoperzy. Teraz ustaw się tak, żeby ścianę wspinaczkową mieć po lewej, a barierkę po prawej ręce i podbiegnij do ściany, gdzie ujrzysz wystającą krawędź. Chwyć się jej i ruszaj w prawo. Gdy dojdziesz do końca, skocz na następną po prawej i idź dalej w tym kierunku. Znajdujesz się dość wysoko, więc trzeba uważać. Po przejściu za róg podciągnij się wyżej, na występy skalne, po których możesz kontynuować podróż w tą samą stronę. Gdy dojdziesz do końca tej ściany, zejdź z powrotem na gzyms i pokonaj dwa kolejne rogi. Teraz wespnij się na krawędź, której się przytrzymywałeś i skocz przed siebie, po czym odbij się od ściany – znajdziesz się na górze.
Naprzeciw mechanizmu blokującego linę, pod ścianą, ukrywa się eliksir życia. Sam zaś mechanizm pokonasz, zaczepiając twoją linkę magnetyczną o złotą obręcz i pociągając ją. Gdy to zrobisz, podejdź do krawędzi po twojej prawej (nie tej tuż przy linie, lecz trochę dalej). Jeśli nie odblokowałeś jeszcze drugiej liny, opuść się na krawędź pod tobą, z niej na ziemię i ruszaj do końca, potem w prawo, po czym za pomocą linki magnetycznej przedostań się na drugą stronę.
Jeżeli obie liny zostały już odblokowane, skocz przed siebie na szczyt kolumny, z niej na belkę, której musisz chwycić się z prawej strony.
Przesuwaj się po krawędzi i wejdź na belkę z drugiej strony. Teraz wskocz na szczyt kolejnej kolumny, a z niej na gzyms, po którym przesuwając się w lewo, dojdziesz do wyrwy, w którą będziesz mógł się wczołgać.

Lewa lina – droga na skróty
Do platformy z tą liną można się też dostać szybszą drogą. Zaraz po skręceniu w odpowiedni korytarz zobaczysz przy ziemi dziurę w barierce. Przeszedłszy pod nią i chwyciwszy się krawędzi, przesuń się w prawo. Teraz wejdź na gzyms i skocz ku kolumnie – powinieneś wylądować na belce. Chwyć się jej z lewej strony i przesuwaj dalej w lewo. Wejdź na belkę z drugiej strony tej kolumny, skocz na szczyt kolejnej, po czym skocz przed siebie – znajdziesz się na podeście z liną do odblokowania.

Przy posągu Sziwy/Kali
Gdy obie liny zostaną już odblokowane, wejdź na drewnianą platformę i pociągnij za dźwignię, znajdującą się po lewej stronie. Platforma zacznie spadać na dół i nastąpi zwolnienie czasu. Nie jest to najlepszy sposób na dostanie się tam, więc szybko wykorzystaj linkę magnetyczną, by chwycić się obręczy na ścianie. [pobierz save] Teraz spokojnie możesz opuścić się na dół. Czas na spotkanie ze starymi znajomymi – zaatakuje cię 5 jaszczuropodobnych stworów (nagi) – 2 czerwone i 3 zielone (plujące jadem), lecz tym razem nie będą już tak nieśmiałe. Po pokonaniu ich rozejrzyj się – dostrzeżesz elementy kolejnej zagadki – szkiełka w rękach posągu Sziwy, kryształ na czole Kali, oraz dwa posągi z lustrami. Tym wszystkim jednak zajmiemy się później – teraz zlokalizuj dwa przejścia w pobliżu rozwalonej platformy i ruszaj którymkolwiek z nich, oba prowadzą do tego samego miejsca.

Korytarz z nordyckimi runami
Na dole zastaniesz pomieszczenie z dziurą na środku i posągiem, do którego przymocowana jest metalowa obręcz. Zaczep o nią swoja linkę i opuść się bezpiecznie do dziury. Idź przed siebie, niedaleko, po lewej stronie, zobaczysz dwa dzbanki – jeden z nich zawiera skarb 12/30. Zbierz go i biegnij dalej. Po obejrzeniu przerywnika filmowego przebiegnij jeszcze kawałek, po czym spójrz w lewo – ujrzysz krawędź, której da się chwycić zrób to, po czym wejdź na nią i przeskocz wyżej. Będąc na najwyższej krawędzi przesuń się maksymalnie w lewo, po czym skocz. Lara chwyci się belki, nie wchodź jednak na nią, tylko przesuwaj się dalej w lewo. Wejdź na belkę po drugiej stronie kolumny; z niej skocz na kolejną, znajdującą się po przeciwnej stronie korytarza – może to być trudne ze względu na dziwne zachowanie kamery. Chwyć się jej rękami, po czym przesuń w lewo, po minięciu kolumny, ponownie wejdź na górę i ponownie przeskocz na przeciwległą stronę korytarza. Musisz opuścić się jeszcze raz, minąć jeszcze jedną kolumnę i wówczas z belki, na której się znajdziesz, będziesz mógł skoczyć na ścianę, w której znajdowały się zamknięte drzwi. Podejdź do krawędzi tej półki, z jej prawej strony i bezpiecznie opuść się na dół po szczelinach w skale.

Dziedziniec z jaszczurkami
Gdy wyjdziesz po schodach na górę, zastrzel parę nietoperzy. Skieruj się ku schodom po prawej stronie – zwróć uwagę na leżący tuż przy nich eliksir życia. Gdy znajdziesz się na samym dole, pozbądź się 4 jaszczurek (2 zielone i 2 czerwone). Teraz czas zorientować się w dziedzińcu, na którym się znaleźliśmy. Wydawać się on może dość skomplikowany, zwłaszcza że cały zarośnięty jest bujną tajską roślinnością – być może pomoże więc mapa sonarowa. Zwróć uwagę, że znajdują się tu trzy „wieżyczki” – jedna na wprost wejścia oraz dwie po obu bokach – a każda z nich posiada dwa „piętra”. Ta na wprost chowa tylko sekrety, więc najlepiej udać się tam najpierw. Na wyższych piętrach wieżyczek po bokach znajdują się 2 klejnoty, które musimy zebrać. Na niższym piętrze wieżyczki po lewej znajdziesz tylko eliksir życia, chroniony przez dwie kraty, które otworzą się dopiero po zebraniu obu klejnotów. Natomiast na niższym piętrze wieżyczki po prawej jest korytarz, wiodący do dalszych lokacji.

Wieżyczka na wprost (sekrety)
Przyjrzyj się ścianie naprzeciwko wejścia. Blisko prawej strony, dostrzeżesz dwie krawędzie, po których możesz wspiąć się na górę. Zaatakuje cię tam zielona jaszczurka i trochę pająków. Teraz obejdź filar, z jego drugiej strony znajdziesz ścianę wspinaczkową. Ruszaj do góry, a potem skocz, by chwycić się krawędzi nad tobą. Przesuwaj się nią w lewo, aż obejdziesz cały filar. Następnie skocz z niej na półkę po lewej. Tu czeka na ciebie czerwona jaszczurka. Po zabiciu jej zerknij w prawo – poniżej jest kolejna półka z dzbankami, zejdź więc tam. Są one puste, jednak nie przejmuj się tym, tylko złap się krawędzi tej półki i przesuwaj w prawo – trafisz do wąskiej, ciemnej wnęki, gdzie ukrywa się skarb 13/30. Teraz wróć na miejsce poprzedniego starcia i chwyć się dobrze widocznej ściany wspinaczkowej. Ruszaj do góry i w prawo, przeskocz na jej wyższy kawałek i kontynuuj drogę w prawo, aż dotrzesz do dwóch równoległych krawędzi blisko rogu. Chwyć się tej niższej i pokonaj róg. Po minięciu korzenia wespnij się wyżej i podciągnij na półkę, na której stoi eliksir życia. Teraz zerknij za siebie – zauważysz niewielką, prostokątną półkę. Wskocz na nią i podnieś skarb 14/30. Chwyć się jej krawędzi i opuść niżej, na krawędź, która wcześniej zaprowadziła cię do miejsca z czerwoną jaszczurką. Zacznij wspinaczkę jeszcze raz, lecz tym razem gdy dojdziesz do miejsca, gdzie zobaczysz nad sobą ciemną dziurę w ścianie, przejdź maksymalnie w lewo i skocz, a Lara chwyci się krawędzi i trafisz na schody. Wejdź po nich i we wnęce po prawej znajdź skarb 15/30. Teraz podejdź do krawędzi na wprost, podnieś eliksir życia, i opuść się. Pod tobą znajduje się kolejna krawędź – możesz się spokojnie puścić, Lara chwyci ją. Wespnij się i podnieś skarb 16/30, po czym zestrzel kilka nietoperzy. Aby bezpiecznie się stąd wydostać, podejdź do lewej krawędzi (patrząc przodem do ściany) i skocz przed siebie – znajdziesz się mniej więcej w połowie drogi do lewej wieżyczki, ominiesz jednak sekret. Możesz kontynuować drogę, a sekret ów zebrać później, gdy będziesz wracał na tą wieżyczkę, by zebrać eliksir życia, znajdujący się za zamkniętymi na razie kratami. Możesz jednak z półki z poprzednim skarbem skoczyć w prawo, zejść spokojnie na sam dół i zaczynać wspinaczkę ku lewej wieżyczce od początku.

Wieżyczka po lewej (klejnot + eliksir życia)
Będąc na dziedzińcu, stań tak, by wejście do lokacji mieć za plecami. Teraz pobiegnij na wprost i w lewo, a trafisz do wnęki, której jedna ze ścian posiada występy skalne, po których można się wspinać. Chwyć się ich i wejdź na górę i w lewo, potem przeskocz wyżej i przejdź w prawo. Przeskocz na ścianę po prawej i kontynuuj w tym samym kierunku, aż będziesz mógł przeskoczyć na półkę. Zauważ dzbanki w rogu naprzeciw ciebie – w jednym z nich jest skarb 17/30. Ruszaj w prawo, teraz czeka cię potyczka z 2 jaszczurami (zielony i czerwony). Po zabiciu ich nie zmieniaj kierunku, aż dotrzesz do niewielkiej wnęki, w której znajduje się eliksir życia. Teraz odbijaj się od jej ścian, aż Lara złapie się gzymsu. Wejdź na niego tam, gdzie jest szerszy, i skocz przed siebie, po czym podciągnij się (jest to miejsce, gdzie trafiłeś, jeżeli skoczyłeś ze środkowej wieżyczki w lewo). Podejdź do filara zagradzającego ci drogę i opuść się na krawędź z lewej strony, po czym miń przeszkodę i wespnij się po drugiej stronie – tu czają się 2 czerwone jaszczurki. Teraz przyjrzyj się filarowi z tej strony – jest na nim krawędź, na którą wskoczysz. Przesuń się w prawo, skocz wyżej i wespnij się na sam szczyt. Teraz możesz skoczyć na belkę i przejść na półkę, na którą ona prowadzi, ale nie jest to niezbędne, bo następną czynności można wykonać i stąd – zaczep swoją linkę o obręcz znajdującą się nad wejściem do wnęki z dziwną konstrukcją i skocz, po czym wespnij się do wspomnianej wnęki. Konstrukcja jest postumentem, na którym leży klejnot Sziwy. Weź go, a konstrukcja obróci się, ukazując kolejną obręcz. Użyj linki, po czym opuść się na niej na dół, schodząc przez krawędź naprzeciw urządzenia. Trafisz na półkę, gdzie za kratami leży eliksir życia, lecz póki co nie możesz się tam dostać (chyba że odwiedziłeś wcześniej prawą wieżyczkę). Na dół możesz zejść albo opuszczając się na ścianę wspinaczkową po lewej (patrząc tak, by kraty mieć za plecami), albo zeskakując na pochylnię po prawej. Możesz też iść zebrać jeszcze jeden sekret. Aby go zdobyć, podejdź do prawej krawędzi i zauważ półkę za pochylnią. Musisz do niej doskoczyć. Gdy już tam się znajdziesz, poszukaj leżącego w krzakach eliksiru życia, po czym skieruj się na ścianę wspinaczkową i ruszaj do góry. Kiedy będziesz w najwyższym punkcie, skocz w prawo. Chwyciwszy się krawędzi, przesuwaj się dalej w prawo. Wespnij się do niewielkiej wnęki, po czym zacznij się odbijać od ścian. Złap krawędź, przesuń się w lewo i wejdź na półkę ze skarbem 18/30. Za tobą znajduje się obręcz, za jej pomocą możesz przehuśtać się do miejsca, gdzie znajdował się klejnot i zejść na sam dół.

Wieżyczka po prawej (klejnot + wyjście z lokacji)
Zwróć się twarzą do wejścia do tej lokacji, i skieruj się do schodów po twojej lewej. Zatrzymaj się na pierwszej platformie, tuż przed sobą zobaczysz ścianę wspinaczkową. Chwyć się jej i wejdź na górę, zaraz po lewej stoi eliksir życia. Przejdź za filar i skręć w lewo – nad tobą jest belka, na którą powinieneś wskoczyć. Zerknij na filar po lewej stronie, jest na nim krawędź. Chwyć się jej i przeskocz w prawo, po czym wespnij się na gzyms. Przejdź maksymalnie w lewo i skocz przed siebie, następnie podciągnij się. Załatw nietoperze i obróć się w prawo – bez problemu możesz doskoczyć do wnęki z klejnotem. Weź go, a postument się odwróci, odsłaniając kolejną obręcz. Zaczep o nią linkę i zjedź na dół. Teraz wszystkie kraty stoją otworem. [pobierz save] Jeżeli załatwiłeś już wszystko w tym miejscu, możesz ruszać korytarzem przed siebie.
Jeżeli chcesz jeszcze zebrać eliksir życia po drugiej stronie pomieszczenia, możesz zejść na dół, podchodząc do lewej krawędzi i zeskakując na pochylnię. Następnie ruszaj drogą wiodącą do lewej wieżyczki; gdy znajdziesz się w miejscu, gdzie wcześniej zaatakowały cię 2 czerwone jaszczurki, będziesz mógł skoczyć bezpośrednio do miejsca, gdzie znajduje się twoja zdobycz.

Korytarz z przepaściami
Wbiegnij w korytarz. Po skręceniu w prawo czeka cię pierwsza przeszkoda. Wypuść linkę magnetyczną, którą chwycisz się obręczy na wprost, po czym skocz. Aby przedostać się na drugą stronę przepaści, będziesz musiał wydłużyć trochę linkę. Biegnij dalej i skręć w lewo. Teraz zauważ drążek wystający ze ściany po lewej i wejdź na niego. Chwyć się krawędzi znajdującej się nad nim i skocz w lewo. Podskocz wyżej i wespnij się na górę. Leży tu eliksir życia.
Jeżeli chcesz zdobyć sekret, skręć w prawo – zapewne widzisz go już na drugim końcu. Przed tobą, nieco z prawej strony, znajduje się kamienna belka, na którą możesz wskoczyć. Zrób to i od razu chwyć się jej rękami, po czym przesuń w lewo. Podciągnij się, przeskocz na drugą stronę i po tej belce przejdź na półkę. Kolejną przepaść pokonasz podobnie – wejdź na belkę po prawej, przeskocz na drugą stronę, chwyć belkę rękami i przesuwaj się w prawo. Wespnij się, po czym skocz na półkę, gdzie leży skarb 19/30. Wróć albo tą samą drogą, co tu przyszedłeś, albo chwytając się obręczy i pokonując pierwszą przepaść identycznie jak poprzednim razem, a następnie wchodząc jeszcze raz na półkę, na której leżał eliksir. Teraz zwróć się w kierunku, z którego wspiąłeś się tutaj. Po prawej stronie są dwa drążki, dzięki którym przeskoczysz dalej. Na wprost wisi metalowe koło – zaczep linkę magnetyczną i spuść się na dół. Skręć w lewo i pobiegnij schodami na górę.

Mały dziedziniec z okrągłymi ruinami
Gdy wyjdziesz na zewnątrz, zaatakuje cię tygrys. Po zabiciu go spójrz w lewo – niedaleko dzbanków leży eliksir życia. Następnie rusz w prawo, potem w lewo i mijając plamę światła dojdź do najciemniejszego kąta – tam w dzbanku ukryty jest skarb 20/30. Wróć na środek pomieszczenia – na wprost wejścia jest głaz, na który możesz wejść. Podskocz do krawędzi przed tobą i przesuń się po niej w lewo. Wejdź na nią i skocz przed siebie, na szczyt filaru, z niego na kolejny. Teraz obróć się w lewo i przeskocz na krawędź. Z niej skoczysz na półkę ze skarbem 21/30. Wróć do drugiej kolumny i tym razem obróć się w prawo – skocz tam, by chwycić się krawędzi. Przesuń się w lewo, opuść się niżej i idź dalej w lewo. Teraz wejdź na gzyms i skocz na wprost, by odbić się kilka razy od ściany. Kiedy będziesz na górze, podąż w prawo i rozpraw się z nietoperzami. Podnieś eliksir życia i podejdź do krawędzi półki, na którą możesz się opuścić. Puść się jej, a Lara złapie się wyrwy poniżej. Teraz przejdź w prawo. Gdy dotrzesz do belki wejdź na nią i skocz na krawędź naprzeciwko. Idź w lewo, opuść się na krawędź poniżej i odskocz do tyłu. Dojdź do końca belki i przeskocz na sąsiednią, a z niej na szczyt kolumny. Teraz złap się krawędzi w ścianie przed tobą. Gdy wejdziesz na wyższą krawędź i przejdziesz w prawo, będziesz mógł doskoczyć do półki ze skarbem 22/30. Po zdobyciu go wróć na krawędź, na którą skoczyłeś z kolumny i rusz w lewo, skacząc z krawędzi na krawędź. Podskoczywszy z ostatniej z nich, złapiesz się drążka. Z niego możesz przeskoczyć na kolejną krawędź, na ścianie po lewej stronie. Wejdź wyżej i dostań się na półkę. Biegnij po resztkach schodków, następnie skręć w lewo i doskocz do krawędzi, po której przejdź w prawo. Po dojściu do jej końca skocz i wejdź na górę.

Nad małym dziedzińcem
Pobiegnij w prawo, wzdłuż rzędu czerwonych kolumn; na końcu zobaczysz krawędź na ścianie – złap się jej i wejdź na nią, po czym skocz w prawo. Z tej krawędzi przejdź na belkę, z której zastrzel kilka nietoperzy. Idź po niej i doskocz do krawędzi na drugiej kolumnie. Obejdź ją i skocz za siebie, na szczyt kolejnej. Następnie złap się krawędzi na ostatniej już kolumnie, obejdź ją dookoła i wespnij się na belkę – z niej możesz doskoczyć do korytarza.
Pobiegnij nim; gdy dotrzesz do przepaści, zwróć uwagę na lewą ścianę – znajduje się tam krawędź. Przeskocz z niej w prawo i opuść na belkę pod tobą. Przejdź na jej drugi koniec i obróć w lewo, gdzie zobaczysz fragment drugiej belki. Z tej skocz na krawędź po lewej, przesuń się w prawo i doskocz wyżej. Przesuwaj się w prawo dalej a następnie skocz na drążek nad tobą. Przejdź ku jego końcowi i skocz na kolejny drążek. Przesuń się jeszcze trochę w prawo i skoczywszy, będziesz mógł wylądować po drugiej stronie. Biegnij w lewo, i schodami w prawo.

Prawa ręka Sziwy
[pobierz save] Na górze wyskoczą na ciebie 2 zielone jaszczurki. Gdy je zabijesz, rusz na prawo od wejścia – tam we wnęce leży skarb 23/30. Teraz pobiegnij w przeciwnym kierunku. Dojdź do kamiennej szali, trzymanej przez posąg, i wejdź na nią. Gdy przeważy ona drugą szalę, posąg Sziwy opuści jedną rękę. Teraz odwróć się i z powrotem wejdź na półkę, po czym skieruj ku schodom z prawej. Po drodze zabij zieloną jaszczurkę i dotrzyj do ręki Sziwy. Umieść jeden z zebranych wcześniej klejnot na miejscu, po czym wróć do dwóch szali. Wskocz na tą, która tym razem jest na górze, a ręka Sziwy wróci na miejsce. Zabij nietoperze i zejdź z szali. Porozglądaj się – przy ścianie, między dwiema czerwonymi kolumnami, leży tu eliksir życia. Teraz trzeba zejść na dół. Aby to zrobić, podejdź do przerwy w barierce i spójrz nad siebie. Jest tam coś podobnego do wskazówki, o co możesz zahaczyć swoją linkę. Zrób to, a wskazówka opadnie. Teraz możesz bezpiecznie zejść na dół po swojej lince. Spotkasz się z kolejną jaszczurką.

Lewa ręka Sziwy
Spójrz w górę i zlokalizuj identyczną wyrwę w barierce i identyczną „wskazówkę”, jak te, które przed chwilą wykorzystałeś, po przeciwnej stronie. Wypuść linkę, która się o nią zaczepi i wspinaj się na górę. Niestety po tej stronie mechanizm jest nieco bardziej sfatygowany, więc uruchomienie go wymaga więcej wysiłku. Zacznij od złapania sporej klatki stojącej z lewej strony i przysunięcia jej jak najbliżej jedynej szali. Teraz wejdź na górę – zanim zajmiesz się dalszą częścią zagadki, zbierz skarb 24/30, znajdujący się w bliźniaczej wnęce na wprost ciebie. Teraz skieruj się ku schodkom; wejdź po nich i skręć w lewo, nie wchodź jednak na kolejne. Spójrz na kolumnę, przy której się zatrzymałeś – ujrzysz na niej gzyms. Chwyć się go i skocz wyżej, do drążka. Z niego przeskocz na następny i następny. Poczekaj, aż on opadnie, a wtedy opadnie i ręka Sziwy. Teraz szybko puść się drążka i chwyć klatkę, po czym wsuń ją pod szalkę, tak, by ją blokowała. Spokojnie biegnij schodami na górę i umieść drugi klejnot na swoim miejscu. Zrobiwszy to, wyciągnij klatkę spod szali (ręka Sziwy wróci na górę) i możesz ponownie udać się na sam dół.

Posągi z lustrami
Teraz skupimy się na dwóch posągach, trzymających w ręku wachlarze z luster, znajdujących się na okręgu i jego średnicy. Musimy ustawić je tak, by odbijały promienie płynące z klejnotów w rękach Sziwy i kierowały je na kryształ na postumencie znajdującym się na wprost klejnotu w czole Kali. Stanie się tak wówczas, gdy posągi będą stały z dwóch stron okręgu, twarzą do posągu Kali, a ręce z wachlarzami będą miały na zewnątrz tego okręgu.
Z ich położenia wyjściowego, czyli takiego, jakie tu zastałeś, zrobisz to następująco:
Najpierw chwyć posąg stojący na średnicy okręgu. Pociągnij go do końca w tą stronę, gdzie został dłuższy kawałek średnicy. Teraz przesuwaj go po okręgu, w kierunku posągu Kali, aż dotrzesz z nim do promienia spływającego z lewej ręki Sziwy. Teraz chwyć posąg stojący na okręgu. Zacznij przesuwać go po nim w stronę od posągu Kali, aż dotrzesz do zetknięcia okręgu ze średnicą. Wprowadź posąg na nią i przeciągnij tym sposobem na drugą stronę okręgu. Teraz wystarczy jeszcze mały kawałek w stronę posągu Kali. Gdy oba promienie popłyną na klejnot w czole Kali, otworzy ci się przejście pod posągiem – ruszaj więc na dół. [pobierz save]

Dziedziniec z posągiem naga
Trafisz na prostokątny dziedziniec z kolejnym, choć nieco mniejszym już posągiem. Zanim się nim zajmiesz, idź za niego – schowany jest tam skarb 25/30. Teraz chwyć linką metalową obręcz w posągu i pociągnij, by go zwalić.


pradawny świat


Po tym dość niekulturalnym zagraniu, wylezie na ciebie zgraja pająków. Po odpowiednim zajęciu się nimi, zajrzyj w głąb dziury, którą zrobiłeś. Na ścianie, przy której stoisz, poniżej znajduje się krawędź; opuść się więc i chwyć jej. Potem zejdź jeszcze niżej, tak, żeby nogi Lary zwisały swobodnie. Tuż pod tobą znajduje się spora przepaść, więc zejście na dół nie będzie takie proste. Wydaje się to być sytuacje bez wyjścia, lecz spójrz przed siebie – zobaczysz spore metalowe kółko, które pomoże ci przetrwać. Teraz więc musisz puścić się krawędzi – Lara zacznie spadać, szybko więc wypuść w locie linkę i bezpiecznie opuść się na dół. Następnie podejdź do sporych wrót, by obejrzeć przerywnik filmowy.

Pierwsze wrota
Super – teraz Lara ma nadludzką moc i może przesuwać przedmioty oznaczone specjalnymi runami, które świecą na niebiesko, gdy zbliżyć do nich rękawicę. Nie zwlekaj więc, tylko złap bramę i otwórz ją, przesuwając w lewo. Za nią czeka cię kilka pająków. Rozprawiwszy się z nimi, ruszaj dalej i przebiegnij przez most na okrągłą wysepkę. [pobierz save]

Sekret na dole
Po obejrzeniu kolejnego przerywnika filmowego, wróć z powrotem na drugą stronę mostu i zerknij w prawo – zobaczysz tam metalową obręcz, o którą zahaczysz swoją linkę magnetyczną, by móc bezpiecznie zejść na dół. Na końcu półki, na której się znajdziesz, leży skarb 26/30. Po zebraniu go wróć na górę tą samą drogą.

Pierwsze przesunięcie mostu
Teraz naszym celem będzie przedostanie się do drugich wrót na przeciwnym końcu pomieszczenia. Zrobimy to, przesuwając most dookoła okrągłej wysepki.
Przejdź na drugi koniec wysepki i zauważ krawędź pod twoimi nogami. Opuść się na nią, a potem stopniowo schodź niżej, aż znajdziesz się na samym dole. Jak zapewne widzisz, ściana przed tobą jest pokryta tymi samymi świecącymi symbolami, co brama, możesz więc ją przesuwać. Złap ją i rusz w prawo. Odsłonisz wnękę, w której znajdziesz skarb 27/30.

Drugie przesunięcie mostu
Teraz spójrz w lewo – przeskocz na wyrwą i idź półką, aż dojdziesz do ściany mostu. Zauważ, że znajduje się na nim obręcz, której możesz się chwycić linką. Zrób tak i przebiegnij po ścianie na drugą stronę przepaści. Teraz chwyć most i pociągnij go niemal do końca – pamiętaj, by zatrzymać go w takim miejscu, byś mógł swobodnie przejść pomiędzy ścianą a mostem. Zrób tak, chwyć go z drugiej strony i tym razem popchaj maksymalnie. Puść go i z pomocą linki przebiegnij po ścianie z powrotem w stronę wysepki. Biegnij po półce w lewo, przeskocz wyrwę i pobiegnij jeszcze trochę, aż znów znajdziesz się przy świecącej ścianie z krawędziami.

Sekret na górze
Jeżeli chcesz zdobyć sekret, wejdź po nich na górę, przebiegnij wysepkę i most (spotkasz kilka nietoperzy). Na półce przed tobą leży skarb 28/30. Gdy go weźmiesz, wróć na dół do świecącej ściany.

Trzecie przesunięcie mostu
Chwyć ją i przesuń teraz maksymalnie w prawo – udało się, most prowadzi teraz prosto do wyjścia. Możesz wejść teraz na górę i pobiec tam.

Relikt za posągiem Thora
W tym pomieszczeniu jednak zostało coś jeszcze do zrobienia. Jeżeli interesuje cię zbieranie skarbów, nie przechodź jeszcze przez wrota. Zamiast tego stań mniej więcej w połowie mostu i podejdź do jego lewej krawędzi. Chwyć się jej, po czym puść i w locie uruchom linkę magnetyczną. Teraz z jej pomocą przedostań się na półkę przy zewnętrznej ścianie pomieszczenia. Chwyć most i pociągnij. Zrób tak jak poprzednio – zostaw przerwę między mostem a ścianą, nie ma jednak potrzeby pchać go z drugiej strony. Teraz za pomocą linki przebiegnij do półki otaczającej wysepkę i biegnij dookoła niej, aż trafisz na ścianę, po której będziesz mógł się wspiąć. Gdy znajdziesz się na górze, przebiegnij most i przeskocz na półkę z lewej strony. Zerknij za posąg - skrył się tam relikt. Teraz możesz spokojnie skoczyć na most, a z niego ku wyjściu (jeżeli będąc na dole popchałeś most do końca, teraz będziesz musiał tam wrócić i pociągnąć go trochę, inaczej Lara nie doskoczy do wyjścia).


koniec z byciem marionetką


[pobierz save] To niestety koniec zabawy z boskimi mocami – dalej jednak musimy się stąd wydostać. Podbiegnij kawałek przed siebie i po zabiciu kilku pająków zwróć uwagę na obręcz na ścianie po prawej. Skocz w jej kierunku i wypuść linkę dopiero w locie – inaczej Lara wpadnie do wody. Przebiegnij się po ścianie, i odskocz tak, by wylądować na półce po drugiej stronie. Może być to ciężkie, bo Lara nie do końca będzie skakać tak, jak byśmy chcieli. Ważne jest, by wcisnąć klawisz skoku wraz z przyciskiem do tyłu w odpowiednim momencie – tuż przed tym, jak Lara zacznie biec w drugą stronę. Pamiętaj również, by nie skakać od razu, ale najpierw przebiec raz w jedną i drugą stronę. Gdy uda ci się ten trik i znajdziesz się na półce, biegnij ku jej lewemu końcowi, gdzie zobaczysz dwie krawędzie. Wespnij się na nie i z wyższej przeskocz w lewo na drążek. Pod twoim ciężarem opadnie on i otworzy podwodne przejście. Czas na nurkowanie; zanim jednak udasz się dalej, przeszukaj uważnie wszystkie kąty basenu. W jednym z nich ukryty jest skarb 29/30. Jeśli masz problem ze zlokalizowaniem go, ustaw się plecami do otwartego przejścia. Teraz płyń przed siebie aż do ściany, po czym skręć w lewo.

Podwodny tunel
Przed wpłynięciem do tego korytarza nabierz lepiej powietrza. Płyń cały czas prze siebie, obserwując dno. W pewnym momencie zobaczysz jakby rozpadlinę, na dole której leży ostatni już skarb 30/30. Skieruj się w górę, tutaj będziesz mógł na chwilę się wynurzyć, by zaczerpnąć oddech. Po zanurzeniu się z powrotem kontynuuj drogę naprzód. Dotrzesz do zamkniętych wrót, w których ujrzysz uchwyt podobny do tych użytych w podwodnym mechanizmie w poprzednim poziomie. Pociągnij za niego, a drzwi staną otworem. Teraz wystarczy już tylko wypłynąć tunelem na otwarte wody i wrócić na jacht...