strona główna // forum // chat // kontakt // dodaj do ulubionych // ustaw jako startową


Strona główna działu
-> Przed premierą
-> Krótki opis
-> Levele
-> Dane techniczne
-> Gdzie kupić

Screeny
Rendery
Lokacje
Przeciwnicy
Bronie
Klawiszologia
Pojazdy
Solucja
Tłumaczenia
Cheaty
Okładki
Soundtrack
Times Level
Anulowany TR4 Gold


  » Poruszanie się
• Bieg

Aby biec naprzód, naciśnij klawisz kierunkowy w górę. Aby podczas biegu zmieniać kierunek, w którym biegnie Lara użyj klawisza kierunkowego w lewo lub w prawo.
• Odskok w tył

Po naciśnięciu klawisza kierunkowego w dół, Lara odskoczy w tył. Jeżeli za bohaterką znajdowała się przepaść, przycisk Ctrl sprawi, że panna Croft złapie się krawędzi, zamiast spaść.
• Chód

Czasami przydatny jest chód. Aby iść do przodu naciśnij Shift i klawisz kierunkowy w górę. Możesz także zmieniać kierunek, w którym idzie Lara. Służą do tego klawisze kierunkowe w lewo i w prawo. Chód często sprawdza się, jeżeli chcemy podejść do krawędzi podłogi bez ryzyka upadku.
• Chód w tył

Lara, zamiast odskakiwać, może powoli cofnąć się w tył. Służy do tego Shift i klawisz kierunkowy w dół. W takim wypadku Lara nie spadnie z podwyższenia, jeżeli się na takim znajduje.
• Kroki w bok

Lara może także robić małe kroki w bok. Krok w lewo wykonujemy za pomocą klawisza Delete lub kombinacji klawiszy Shift i klawisza kierunkowego w lewo. Aby zrobić krok w prawo, naciśnij klawisz Page Down lub Shift i klawisz kierunkowy w prawo.
• Kucanie

Aby kucnąć należy nacisnąć >. Aby się poruszyć trzeba przytrzymać > i nacisnąć odpowiedni klawisz kierunkowy. Czynność ta jest pomocna przy pokonywaniu niskich przeszkód czy pułapek.
• Sprint

Dzięki niemu możemy bardzo szybko przebiec dany odcinek drogi. Czynność ta jest przydatna przy czasówkach. Podczas biegu należy nacisnąć ?. Podczas sprintu w prawym górnym rogu ekranu pojawi się pasek energii, który informuje o tym jak długo Lara może szybciej biec.
  » Skoki
• Skok w górę

Aby podskoczyć, naciśnij klawisz Alt. Jeżeli w górze znajduje się coś, na czym Lara może się uwiesić, naciśnij Ctrl, aby to zrobić.
• Skok z rozbiegu

Po naciśnięciu Alt i klawisza kierunkowego w górę, Lara skoczy do przodu. Możliwy jest skok z rozbiegu. W takim wypadku, należy najpierw, używając klawisza kierunkowego w górę, rozpędzić się, a później w odpowiednim momencie wcisnąć Alt. Skoki z rozbiegu są zdecydowanie dłuższe od normalnych. Jeżeli w trakcie skoku blisko Lary znajduje się coś, czego można się chwycić, naciśnij Ctrl, aby to zrobić.
• Skok w różnych kierunkach

Aby zrobić salto w lewo lub w prawo naciśnij kombinację klawiszy Alt i odpowiednio klawisz kierunkowy w lewo lub w prawo. Możliwy jest również skok do tyłu. Służy do tego kombinacja Alt i klawisza kierunkowego w dół.
• Skok z obrotem o 180 stopni

Aby wykonać skok z obrotem w powietrzu o 180 stopni, naciśnij kombinację klawiszy Alt, klawisz kierunkowy w górę i End lub zamiast End klawisze kierunkowe w górę i w dół jednocześnie.
• Skok na główkę

Lara może także skoczyć na główkę. Aby wykonać taki skok naciśnij Alt, Shift i klawisz kierunkowy w górę. Jeżeli nie będzie to skok do wody, ale z dużej wysokości na twardą powierzchnię, Lara najprawdopodobniej straci całe zasoby energii.
• Fikołek do przodu

Przydaje się do pokonywania przeszkód na drodze. Aby go wykonać, należy biec sprintem (wciśnięty ?) i w odpowiednim momencie nacisnąć Alt.
  » Obroty
• Obrót w miejscu

Po naciśnięciu klawisza kierunkowego w lewo lub w prawo, Lara obróci się w odpowiednią stronę.
• Przewrót

Gdy naciśniesz End, Lara wykonując przewrót w przód, obróci się o 180 stopni. Zamiast End można w trakcie biegu nacisnąć klawisz kierunkowy w dół. Jeżeli w trakcie przewrotu Lara zsunie się z podwyższenia, naciśnij Ctrl, aby złapać się jego krawędzi.
  » Pływanie
• Pływanie pod wodą

Gdy skoczysz do wody, Lara się w niej zanurzy. Aby płynąć do przodu, naciśnij Alt. W trakcie wykonywania tego ruchu, możesz zmieniać kierunek, w którym płynie Lara. Służą do tego klawisze kierunkowe. Przytrzymanie klawisza kierunkowego w dół spowoduje ustawienie Lary maksymalnie w górę, natomiast gdy przytrzymasz kursor górny, Lara ustawi się maksymalnie w dół.
• Pływanie na powierzchni

Aby wynurzyć się z wody, płyń po prostu w kierunku jej powierzchni. Tutaj do pływania w przód służy klawisz kierunkowy w górę. Podczas wykonywania tego ruchu, możesz zmieniać kierunek, w którym płynie Lara. Użyj w tym celu klawisza kierunkowego w lewo lub w prawo.
• Pływanie w bok

Gdy wynurzysz się na powierzchnię wody, możesz także pływać na boki. Aby popłynąć w lewo, naciśnij Delete, w prawo - Page Down.
• Pływanie do tyłu

Po naciśnięciu klawisza kierunkowego w dół, Lara popłynie w tył.
• Wyjście z wody

Aby wyjść z wody, podpłyń do brzegu i naciśnij Ctrl i klawisz kierunkowy w górę.
• Obrót o 180 stopni

Aby w wodzie wykonać obrót o 180 stopni, naciśnij klawisz End.
  » Wspinanie się
• Złapanie się krawędzi

Jeżeli chcesz się złapać krawędzi, naciśnij Alt, a później w odpowiednim momencie w powietrzu Ctrl. Musisz teraz cały czas trzymać Ctrl, aby nie puścić się krawędzi.
• Poruszanie się po krawędzi

Po uwieszeniu się na krawędzi, możesz naciskając odpowiednie klawisze kierunkowe poruszyć się w lewo lub w prawo.
• Wejście na podwyższenie

Jeżeli przed Larą znajduje się podwyższenie, naciśnij Ctrl i klawisz kierunkowy w górę, aby się na nie wspiąć. Jeżeli miejsce, do którego chcemy się dostać, jest małą wnęką, naciśnij kombinację klawiszy > i klawisza kierunkowego w górę, aby się wspiąć.
• Stanie na rękach

Jeżeli chcesz, aby Lara podczas wchodzenia na blok, stanęła na rękach, naciśnij Ctrl, klawisz kierunkowy w górę i Shift.
• Drabinki

Jeżeli chcesz wspiąć się po drabince, podejdź do niej i naciśnij Ctrl i klawisz kierunkowy w górę. Aby nie spaść, nie puszczaj Ctrl. Gdy Lara jest na drabince możesz poruszać pannę Croft w lewo lub w prawo, w dół lub w górę. Służą do tego odpowiednie klawisze kierunkowe.
• Odskok od drabinki

Gdy Lara jest na drabince, możesz odskoczyć w tył. Służy do tego klawisz Alt. Jeżeli chcesz wykonać odskok z obrotem o 180 stopni, naciśnij Alt i End lub zamiast End klawisze kierunkowe w górę i w dół jednocześnie. W wypadku odskoku z obrotem o 180 stopni, Lara może w powietrzu złapać się krawędzi lub drugiej drabinki. Wykorzystaj w tym celu klawisz Ctrl.
• Małpie wspinanie

Poziome drabinki lub pnącza umożliwiają przejście nad przepaścią. Aby tego dokonać, należy stanąć tuż pod taką drabinką, podskoczyć oraz wcisnąć i przytrzymać Ctrl. Za pomocą klawiszy kierunkowych podążasz w odpowiednią stronę. Nie puszczaj Ctrl, bo inaczej spadniesz!
  » Liny i tyczki
• Złapanie liny

Jeżeli lina znajduje się bezpośrednio pod Larą i w zasięgu jej rąk, należy nacisnąć klawisz Alt i przytrzymać klawisz Ctrl, aby złapać się liny. Jeżeli lina jest za wysoko, należy wejść na podwyższenie i skoczyć ku niej z rozbiegu. Aby złapać linę podczas skoku, należy przytrzymać klawisz Ctrl. Lara trzyma linę tylko wtedy, gdy przyciśnięty jest klawisz Ctrl. Puszczenie tego klawisza spowoduje upadek Lary.
• Poruszanie się po linie

Po złapaniu liny, możemy wspiąć się wyżej naciskając klawisz kierunkowy w górę. Aby się zsunąć, należy użyć klawisza kierunkowego w dół. Do obrócenia Lary w dowolną stronę możemy natomiast użyć klawiszy kierunkowych w lewo lub w prawo.
• Bujanie się na linie

Dzięki linom możemy się dostać w niedostępne normalnie miejsca. Ustaw Larę w kierunku, w którym ma skoczyć i przytrzymaj klawisz ?, aby rozbujać się na linie. Gdy lady Croft będzie w najwyższym punkcie, naciśnij klawisz Alt, aby skoczyć. Jeśli w locie chcemy się złapać krawędzi, należy użyć klawisza Ctrl.
• Pionowa tyczka

Aby wejść na tyczkę znajdującą się przed Larą, należy wcisnąć Ctrl. Po tyczce poruszamy się w górę i w dół oraz obracamy dookoła jej osi korzystając z klawiszy kierunkowych. Wciśnięcie klawisza Alt spowoduje, że Lara odskoczy z tyczki identycznie, jak ma to miejsce w przypadku zwykłej drabiny.
  » Rozglądanie się
Aby się rozejrzeć naciśnij i przytrzymaj klawisz 0 Ins na klawiaturze numerycznej. Teraz, naciskając klawisze kierunkowe możesz zmieniać ustawienie kamery. Gdy puścisz 0 Ins, kamera wróci do poprzedniego układu.
  » Broń i celowanie
• Wyciąganie broni

Po naciśnięciu Spacji, Lara wyciągnie broń. Aby ją schować naciśnij ten klawisz ponownie. Nie jest możliwe pływanie z wyciągniętą bronią. Podczas trzymania broni nie da się także użyć klawisza Ctrl w innym celu niż strzelanie.
• Strzelanie

Gdy przeciwnik pojawi się w zasięgu broni, Lara automatycznie do niego wyceluje. Aby strzelać, należy przytrzymać klawisz Ctrl. Podczas strzelania możemy wykonywać skoki, przewroty i biegać, jednak już pływanie i wspinanie się nie jest możliwe. Jeśli walczymy z kilkoma przeciwnikami naraz, możemy przełączać się pomiędzy nimi. Do zmiany celu służy klawisz 0 Ins.
• Szybki wybór broni

W trakcie gry możesz szybko, bez zaglądania do ekwipunku, wybrać broń. Wystarczy nacisnąć klawisz z odpowiednią cyfrą. 1 - podstawowe pistolety, 2 - Shotgun, 3 - Uzi, 4 - Rewolwer, 5 - Granatnik, 6 - Kusza.
• Celownik laserowy

Do rozwiązania niektórych zagadek niezbędne jest użycie celownika laserowego. Z bronią łączymy go w menu ekwipunku. Następnie wyciągamy ją, naciskając Spację. Aby patrzeć przez celownik laserowy, należy przytrzymać klawisz 0 Ins. Kierunek, w którym patrzymy zmieniamy korzystając z klawiszy kierunkowych. Do powiększenia obrazu służy klawisz >, a zmniejszenia - ?. Strzał oddajemy za pomocą klawisza Ctrl. Z widoku celownika laserowego wychodzimy, puszczając klawisz 0 Ins.
  » Akcja
• Podnoszenie przedmiotów

Gdy zobaczysz przedmiot, który można podnieść, stań blisko niego i naciśnij Ctrl. Po zabraniu danego przedmiotu, znajduje się on w menu.
• Przesuwanie przedmiotów

Niektóre rzeczy da się przesunąć. Aby to zrobić, wystarczy podejść jak najbliżej danego przedmiotu i przytrzymać klawisz Ctrl. Jeśli Lara przygotuje się do wykonania ruchu, będzie to jednoznacznie znaczyło, że można daną rzecz przesunąć. Nie zwalniając Ctrl, należy nacisnąć klawisz kierunkowy w górę (jeśli chcemy popchnąć tą rzecz) lub klawisz w dół (jeśli chcemy ją przysunąć do siebie).
• Drewniane koło

Aby kręcić kołem, należy podejść do niego od odpowiedniej strony i przytrzymać klawisz Ctrl. Koła często służą do podnoszenia bram. Jeżeli nie zdążymy dobiec do bramy przed jej samoczynnym opuszczeniem się, musimy wrócić do koła i ponownie nim kręcić. Należy jednak pamiętać, aby robić to tak długo aż brama całkowicie się podniesie.
• Dźwignie

Jeśli zobaczymy wajchę bądź dźwignię, koniecznie przestawmy ją. Aby to zrobić, wystarczy do niej podejść i nacisnąć klawisz Ctrl. W wypadku wajch znajdujących się na ziemi, należy podejść od odpowiedniej strony. Czasami będziemy musieli podskoczyć do wiszących dźwigni, naciskając klawisz Alt. Aby przełączyć taką dźwignię, trzeba podczas skoku przytrzymać Ctrl.
• Dźwignie podwodne

Lara znajduje na swojej drodze także podwodne dźwignie. Aby je pociągnąć, podpłyń jak najbliżej oraz wciśnij i przytrzymaj Ctrl.
• Klucze, artefakty

Gdy zobaczymy miejsce (najczęściej na ścianie), które przypomina dziurkę od klucza lub kształtem zbliżone jest do znalezionego przez nas przedmiotu, najprawdopodobniej tutaj trzeba go umieścić. Wystarczy podejść do takiego miejsca i nacisnąć klawisz Ctrl. Uwaga! Niektóre przedmioty można łączyć ze sobą w menu.
• Drzwi i klapy

Nie wszystkie wejścia otwiera się za pomocą klucza. Podejdź do drzwi jak najbliżej i naciśnij klawisz Ctrl. Pod wodą także spotkamy się z drzwiami tego typu. Klapy (na podłodze i w suficie) znajdujące się na lądzie otwieramy podobnie. Należy podejść do widocznego uchwytu takiej klapy i ustawić się w tym miejscu przodem do klapy. Potem wystarczy już nacisnąć klawisz Ctrl.
• Pochodnie

Pochodnię podnosimy klawiszem Ctrl. Trzymając pochodnię, możemy ją zapalić, jeżeli w pobliżu znajduje się druga, zapalona pochodnia. Trzeba do niej podejść i przytrzymać klawisz Ctrl. Gdy już zapalimy pochodnię, możemy zapalić inną, takżę przytwierdzoną do ściany, jeśli się nie pali. Wystarczy podejść do niej i przytrzymać klawisz Ctrl. Pochodnię wyrzucamy za pomocą klawisza Spacja.
• Łom

Podczas gry Lara będzie zmuszona do kilkukrotnego użycia łomu. Metalowy pręt jest niezastąpiony przy odłupywaniu artefaktów z wnęk w ścianach, czy też otwierania niektórych przejść, np. drzwi czy krat. Aby użyć łomu, stań przed wybranym miejscem/przedmiotem i użyj klawisza akcji Ctrl.
  » Pojazdy
• Jeep

Aby wejść do jeepa, podejdź do niego i naciśnij Ctrl (musisz mieć kluczyki). Aby jechać do przodu, naciśnij klawisz Ctrl i użyj klawiszy kierunkowych w lewo lub w prawo. Jeep posiada dwa biegi: wsteczny i postępowy. Aby zmienić na wsteczny, naciśnij klawisz ?. Teraz do jazdy w tył służy klawisz Ctrl. Do zmiany biegu ponownie na postępowy służy klawisz Shift. Z pojazdu wychodzimy za pomocą kombinacji klawiszy Alt i klawisza kierunkowego w lewo lub w prawo.
• Motor

Aby wejść do motoru, podejdź do niego i naciśnij klawisz Ctrl. Do przyspieszania służy klawisz Ctrl, a hamowania - Alt. Klawiszem kierunkowym w dół cofamy się. Z dopalacza nitro korzystamy, naciskając podczas jazdy klawisz ?. Aby opuścić pojazd, naciśnij kombinację klawiszy Alt i klawisza kierunkowego w lewo lub w prawo.
  » Flary

Aby rozświetlić ciemności najlepiej zapalić flarę. Służy do tego klawisz <. Flary palą się nawet w wodzie. Gdy Lara trzyma flarę, można się nadal wspinać, ale gdy wyciągnie broń, upuści flarę. W takim wypadku można ją podnieść, naciskając Ctrl.

  » Lornetka

Lornetka służy do dokładnego oglądania terenu. Patrzymy przez nią, wchodząc do menu ekwipunku, i wybierając pozycję "Binoculars". Teraz możemy korzystając z klawiszy kierunkowych zmieniać kierunek, w którym patrzymy. Aby przybliżyć obraz, naciśnij >, a aby oddalić ?. Z widoku lornetki wychodzimy za pomocą Spacji.

  » Menu

W grze występują trzy rodzaje menu: menu główne, menu ekwipunku i menu pauzy. Do menu ekwipunku wchodzimy, naciskając podczas gry klawisz Esc. Widzimy tutaj wszystkie posiadane bronie, apteczki, flary i znalezione przedmioty. Po pozycjach menu przemieszczamy się za pomocą klawiszy kierunkowych. Aby skorzystać z danego przedmiotu należy go wskazać i nacisnąć klawisz Enter. Tutaj możemy także wczytać lub zapisać grę, połączyć niektóre przedmioty używając opcji combine oraz zmienić rodzaj amunicji broni. Do menu pauzy wchodzimy natomiast naciskając podczas gry klawisz P. Z poziomu tego menu możemy wyświetlić statystki i opcje, bądź też zakończyć grę i wyjść do menu głównego.

  » Szybki zapis/wczytywanie

Podczas gry można od razu otworzyć menu zapisu czy wczytania gry. Służy do tego klawisz F5 - zapis i F6 - odczyt.
  » Szybkie uzdrowienie

Larę można podczas gry ekspresowo uzdrowić, bez wchodzenia do ekwpiunku. Aby użyć małą apteczkę naciśnij 0, a dużą - 9.