strona główna // forum // chat // kontakt // facebook // youtube

Strona główna działu
-> Krótki opis
-> Galeria
-> Edycja kolekcjonerska
-> W pigułce

Recenzje
Solucja
Filmy
Pokaz w Londynie
Pokaz w Warszawie
Targi Gamescom 2018

Wycięta zawartość

SOLUCJA



|Przejście głównej fabuły | Grobowce opcjonalne |
| Misje poboczne | Mapy: znajdźki i wyzwania |
| DLC: misje i grobowce |



DLC - MISJE I GROBOWCE:

Dodatki DLC składają się z nowych misji pobocznych i grobowców. Aby aktywować misję, należy znaleźć zleceniodawcę w odpowiednim hubie. Lokacje startowe zleceniodawców oznaczyliśmy na mapach niebieskimi ikonkami „DLC + liczba rzymska”, gdzie liczba rzymska odpowiada numerowi danego DLC. Twórcy zaplanowali łącznie siedem dodatków - oznaczyliśmy je od I do VII.

I DLC: THE FORGE (KUŹNIA)

Lokalizacja: Kuwak Yaku
Warunek odblokowania: dotrzyj wraz z fabułą do Ukrytego Miasta (Paititi), następnie użyj szybkiej podróży i wróć do Kuwak Yaku

• MISJA POBOCZNA: ECHA PRZESZŁOŚCI
Zleceniodawca zadania, z którym musisz porozmawiać, znajduje się w centralnej części mapy. Zlokalizuj różowy domek, a tam Pilar. Kliknij przycisk odpowiedzialny za interakcję i dowiedz się o tajemniczej mapie zostawionej przez babkę Abby - Marianę. Twoim pierwszym zadaniem będzie udać się do domu Diego, który zlokalizowano w północno-zachodniej części mapy. Spotkasz tam samego właściciela, a po chwili również dotrze do was Abby. Mapa ukaże 3 ukryte miejsca - Abby zajmie się jednym z nich, a Lara - dwoma. Oba cele znajdują się na północnych krańcach mapy Kuwak Yaku. Kolejność ich zbadania jest dowolna.

Kieruj się na północ, miń wejście do świątyni, przejdź przez błotnisty przesmyk i dalej obok obozowiska. Idź schodami w górę i trzymaj się lewej ścieżki. Po kilkunastu metrach zwróć uwagę na ścianę po prawej i zobacz kolisty znak - wciśnij jego centralną część i wejdź do ukrytej lokacji. W nowym pomieszczeniu zejdź do niszy i rozłup czekanem ścianę po lewej. Przejdź przez jaskinię ze stalaktytami, stalagmitami oraz gorącą lawą. Przeciśnij się przez wąską szczelinę i dojdź do wielkiej sali z widocznym ołtarzem na dziwnej konstrukcji.

Spójrz nieco w lewo i zobacz wiszący panel. Jeden fragment będzie owinięty białą liną, dzięki czemu możesz go obrócić strzelając z łuku w to miejsce. Odkryje się miękka ściana, którą złapiesz skacząc do niej i używając czekana. Przesuń się w lewo i skocz do widocznej półki. Z niej strzel do kolejnego panelu i obróć go. Ponownie złap miękką ścianę i przeskocz na półkę w lewo. Postąp podobnie z kolejnym panelem. Jak już go obrócisz, podskocz i złap miękką ścianę nad półką, na której stoisz. Wejdź nieco wyżej i wykonaj skok z łapsem do odwróconego przed chwilą panelu. Przesuń się znów w lewo i oddaj skok do kolejnej miękkiej ściany i wspinaj się w górę. Stań na nogach i zobacz przed sobą krawędź, po której możesz się przesunąć w prawo. Na końcu złap miękką ścianę, opuść się na linie i rozbujaj, by doskoczyć do kolejnej półki. Zlokalizuj kolejny panel - tym razem będzie on na ścianie. Odwróć go i przejdź po krawędzi na ścianie w jego kierunku. Opuść się i złap czekanem miękką ścianę i przesuń się w prawo, by przeskoczyć i złapać czekanem kolejny, miękki fragment. Wespnij się i stań na nogach. Spójrz teraz w stronę centralnego filaru - znajdziesz tam drewnianą blokadę, którą spokojnie zdejmiesz strzelając do niej z łuku. Wejdź w interakcję z sarkofagiem i... w stylu Lary zejdź na najniższy poziom lokacji. Czeka na ciebie walka z watahą wilków. Zlikwiduj ich dowolną bronią i znajdź miękką skałę blisko ziemi. Złap ją i wspinaj się na górę. Wejdź do korytarza i schodami na górę (uwaga na pułapki!). Dojdziesz do komina - na dole lawa. Złap miękką ścianę przed sobą i wspinaj się w górę konwersując z Abby. Przesuń się w prawo po krawędzi i stań na nogach. Użyj wajchy i otwórz bramę. Przeskocz nad niszą używając czekana i wyjdź z lokacji.

Idź w lewo i dostań się na tereny łowieckie (biega tam dużo kapibar). Idź prosto przed siebie i odszukaj miejsca do kopania (dla ułatwienia użyj Instynktu Przetrwania). Gdy już uda ci się odnaleźć fragment artefaktu, wróć do domu Pilar i spotkaj tam Abby. Następnie kieruj się w stronę obozowiska Tereny Łowieckie i podążaj dalej strumieniem, aż zobaczysz ruiny po prawej stronie. Stań przed nimi i potwierdź zmianę lokalizacji (gra przeniesie cię do innego huba).

• GROBOWIEC OPCJONALNY: KUŹNIA PRZEZNACZENIA
Wskazówka: w dalszej części będzie sporo czasówek. Już teraz wyrób sobie nawyk tworzenia ognistych strzał na bieżąco!

Znajdziesz się w niewielkim kanionie w dżungli. Możesz iść dolną, bądź górną ścieżką. Twoim celem jest brama po drugiej stronie. Stojąc przed nią zobaczysz kamienną głowę węża po lewej i wajchę tuż obok. Aktywacja sprawi, że z głowy węża będzie wydobywał się zielony, trujący i wybuchowy gaz. Użyj strzały ognistej, by usunąć przeszkodę. W dalszej części kanionu po prawej stronie znajdziesz wajchę skakaną. Jej aktywacja podniesie czasowo drewniany most po lewej. Przejdź po nim na drugą stronę. Tam znajdziesz kolejną, taką samą wajchę - użyj jej i podnieś połowę mostu drewnianego. Przejdź po nim i skocz do wejścia do ruin.

W środku gorącej od lawy jaskini jest niewielka zręcznościówka polegająca na przebujaniu się z jednej strony na drugą używając wiszących wahadeł. Te jednak musisz najpierw wprowadzić w ruch używając ognistych strzał. Przejdź na drewniane zbocze po prawej i miń zawieszone nad lawą wahadło. Zobaczysz stąd, że po drugiej stronie jest znana ci już głowa węża ulatniająca wybuchowy gaz. Strzel w nią ognistą strzałą i skocz na wahadło, które siłą wybuchu przesunie się w twoją stronę. Będąc nad głową węża, zeskocz w prawo. Teraz idź niżej i trzymaj się prawej strony ścieżki. Kolejne wahadło czeka na wprawienie w ruch, jednak tym razem - nie skorzystasz z przejażdżki. Strzel w gaz po prawej i gdy tylko wahadło odsunie się wystarczająco - skocz przed siebie i wyceluj czekan w miękką skałę. Podciągnij się i wspinaj w górę. Na końcu ścieżki aktywuj w znany sposób trzecie wahadło i złap je, gdy tylko zbliży się w twoją stronę. Zeskocz w lewo i idź do kolejnej wajchy skakanej. Przejdź po moście i dostań się do głównej sali grobowca.

Przed tobą wysoka konstrukcja z obrotową platformą wokół niej. Platforma owa nie tylko kręci się wokół filaru, ale również podnosi się za każdym razem, gdy użyjesz wężowego gazu w odpowiednim miejscu i momencie. Wejdź do środka filaru i znajdź wajchę skakaną po prawej. Fragment platformy z koszykowym "odbijaczem" podniesie się i możesz wypalić ognistą strzałę w ziejącego gazem węża. To podniesie platformę obracając ją nieco. Niestety, ciężar po chwili spowoduje, że wróci do swojej poprzedniej pozycji. Skorzystaj z wysokości, na której się znajdujesz i przeskocz na półkę na lewo od spadającej wąsko lawy. Skręć w lewo i znajdź wajchę, która otworzy paszczę kolejnego węża i uwolni wybuchowy gaz. Wróć teraz do wajchy na najniższym poziomie filaru centralnego. Przygotuj minimum 2 ogniste strzały! Strzel teraz w ziejącego węża i podjedź na poziom 1. Gdy tylko kolejny wąż zacznie emitować gaz, wypal kolejną strzałę zanim platforma zacznie zjeżdżać w dół. Dojedziesz na poziom 2 i część platformy z "odbijaczem" opadnie, ale sama platforma nie zjedzie już niżej.

Wejdź znów w centralny filar i użyj wajchy skakanej. Szybko wybiegnij na zewnątrz i odpal płonącą strzałę w gaz, by podjechać na poziom 3. Znajdziesz tam półkę, na którą możesz przeskoczyć. Po lewej znów znajdziesz kolejną wajchę do pchnięcia, która uwolni wężowy gaz. Platforma zjedzie do poziomu 2, więc zeskocz na nią z bezpiecznej wysokości, skorzystaj z wajchy skakanej wewnątrz filaru i szybko strzel w źródło gazu, po czym wjedź na poziom 3 i wykorzystaj dopiero co uruchomiony wyziew. Poziom 4 to kolejne miejsce, gdzie platforma się zatrzyma. Stąd zeskocz na półkę niżej. Obok fragmentu, który się zapadnie dostrzeżesz wejście do ruin i płonący znicz wewnątrz - po oddanym skoku Lara stwierdzi, że to dobra droga. Wejdź po schodach w lewo i znajdź kolejną wajchę otwierającą paszczę kolejnego węża. Teraz idź dalej w lewo (w górę). Znajdź wiszące wahadło i buchający gaz za nim. Strzel w gaz i skocz na wahadło, gdy to doleci w twoją stronę. Dzięki niemu skocz w prawo na dalszy fragment ścieżki i idź w górę. Znajdziesz tam kolejną wajchę do wyziewu gazu. Stąd podejdź jeszcze dalej w górę i stań na drewnianej skoczni. Po lewej daleko w dole, tuż przy platformie zauważ, że wyziew gazu kieruje się ku "odbijaczowi". Wykorzystaj to miejsce i strzel, by podnieść platformę do poziomu 5. Teraz skocz przed siebie i bezpiecznie wyląduj na platformie. Idź po niej w prawo i szybko strzel w ziejącego gazem węża i wyjedź na poziom 6. Poziom 6 to kolejny "bezpieczny" stop dla twojej platformy. Jej fragment opadnie w dół, więc musisz go podnieść. Wejdź do środka i wykorzystaj wajchę skakaną i wjedź na poziom 7. Tutaj twoja wspinaczka się kończy. Obejdź platformę i znajdź miejsce, do którego możesz przeskoczyć. W oddali zobaczysz ołtarz ze swoją nagrodą.

Po aktywacji ołtarza i poznaniu jego tajemnicy zostaniesz automatycznie przeniesiony nad strumyk w okolice ruin-wejścia do tej lokacji. Wróć przez tereny łowieckie do domu Pilar. Porozmawiaj z kobietą, by zakończyć misję.

II DLC: THE PILLAR (FILAR)

Lokalizacja: Ukryte Miasto
Warunek odblokowania: zakończ misję fabularną w Cenote i wróć do Ukrytego Miasta (Paititi)

• MISJA POBOCZNA: TWÓRCY EPOKI
W Jaskini Czaszki odszukaj postać o imieniu Q'orianka. To wojowniczka z grupy rebeliantów zwanych "Ostrzyżonymi" - stąd jej "fryzura". Porozmawiaj z nią, by dowiedzieć się o celu swojej misji. Po wyjściu z jaskini skręć w prawo, przejdź przez kopalnię soli i wskocz do wody z platformy. Wyjdź na brzeg. Wespnij się na górę po miękkiej skale używając czekana. Stań przy wąskim i ciemnym wejściu do jaskini i zaakceptuj zmianę lokalizacji. Gra przeniesie cię na start Drogi Huracana.

• GROBOWIEC OPCJONALNY: DROGA HURACANA
Wskazówka: w tym grobowcu musisz uważać na silne podmuchy wiatru, gdyż te z łatwością zepchną Larę w przepaść.

Idź przed siebie, przeskocz rozpadlinę i wespnij się na skałę przed sobą. Kontynuuj drogę przed siebie i zeskocz z drewnianej platformy w kierunku małej, miękkiej skały. Złap ją czekanem i przesuń się w prawo. Skocz do kolejnego miękkiego fragmentu i opuść się na linie. Następnie rozbujaj tak, by skoczyć na półkę poniżej. Podskocz na wyższy poziom i z niego do krawędzi na ścianie przed tobą. Przesuń się w lewo, skocz do miękkiej skały i opuść się używając linki i czekana. Na dole rozbujaj się biegając po ścianie i skocz w lewo łapiąc kolejną krawędź. Podskocz do góry, złap kolejną miękką skałę i wspinaj się w lewo do krawędzi. Z niej dostrzeżesz kolejny fragment miękkiej skały. Aby go złapać, musisz rzucić czekanem w locie. Podciągnij się i wespnij na górę. Idź dalej i zeskocz do dawno opuszczonego obozowiska konkwistadorów (jest tu kilka surowców do zebrania, jeśli masz ochotę). Wejdź do ruin.

Przeskocz nad pierwszą rozpadliną i idź dalej aż Lara wspomni, że most mógł zawalić się w wyniku trzęsienia ziemi. Przeskocz na niewielki fragment - zobaczysz niebieski "dyndający" lampion. Tutaj się zatrzymaj i poczekaj, aż wiatr ustanie (nie będzie widać liści ani podmuchów). Wtedy szybko przejdź i schowaj się za stojącym fragmentem po lewej. Poczekaj, aż minie kolejny podmuch i znów szybko przejdź po wąskim fragmencie podłogi. Zeskocz teraz na półkę w lewo i zobacz owinięty liną fragment zasłony. Pociągnij ją w swoją stronę dzięki celnemu strzałowi z łuku. To zabezpieczy Larę przed wiatrem. Gdy ten ucichnie, przejdź do połowy wąskiego mosteczku i zatrzymaj się. Osłonięty materiałowym żaglem przeczekaj kolejny podmuch. Gdy będzie bezpiecznie - idź dalej. Przebujaj się skacząc i łapiąc czekanem za wieszak nad rozpadliną. Następnie zaczep czekan o miękką skałę nad wyrwą w podłodze i opuść się na linie na bezpieczną wysokość. Przejdź po wiszącym w powietrzu pniu drzewa i z niego skocz w przód w kierunku wielkiego stalaktytu z miękką skałą. Żeby ją dosięgnąć, musisz rzucić czekanem w połowie lotu. Opuść się nieco i wykorzystaj wieszaki przed sobą, by przebujać się i złapać miękką skałę. Stań na nogach i przejdź wąską krawędzią klifu do kołowrotka. Owiniętą część mechanizmu połącz z podobnie ozdobionym fragmentem kurtyny przed tobą. Zamontuj czekan w kole i zakręć, by przyciągnąć zasłonę maksymalnie w swoją stronę. Przetnij linę i wejdź na wąski mostek zrobiony z belek. Kurtyna przymocowana jest do odważnika z drugiej strony, który będzie ją podciągał w wystarczającej szybkości, byś mógł bezpiecznie przejść na drugą stronę osłonięty od wiatru - nie wyprzedzaj i nie ociągaj się, bo spadniesz w przepaść!

Zeskocz z mostku i złap miękką skałę. Idź jak wskazuje jej kształt w górę i stań nad przepaścią. Poczekaj, aż wiatr ucichnie i przeskocz do kolejnego miejsca wspinaczkowego (pomoże ci w tym czerwona chorągiewka po lewej). Idź po krawędzi w prawo i skocz w górę łapiąc krawędź. Wejdź na drewniany mosteczek, który runie pod twoim ciężarem. Szybko więc wyceluj czekanem w miękką skałę i wespnij się na górę. Idź w prawo. Złap kolejną miękką skałę i idź w górę. Stań na nogach i podejdź do owiniętego liną słupa. Zauważ, że fragment obracającego się z wiatrem mechanizmu jest również owinięty białą liną. Gdy tylko się zatrzyma, połącz oba elementy liną - to zatrzyma mechanizm na chwilę, pozwalając ci przebiec po wąskim mosteczku. Wespnij się i po schodach na górę. Zauważ przed sobą dwa elementy z liną - zasłonę-kurtynę oraz wrota. Odbij w lewo i wejdź na szczyt obrotowego mechanizmu. Tam zlokalizujesz kolejną część owiniętą liną. Połącz ją z drzwiami po drugiej stronie. Obracający się mechanizm otworzy je, lecz nie na długo. Szybko zeskocz w stronę ruin i zejdź nieco niżej w lewo, gdzie stoi kolejny słup - tym razem połącz otwarte wrota z tym słupem, dzięki czemu lina nie zerwie się. Wróć na górę i podciągnij kurtynę jak poprzednim razem strzelając w nią z łuku. Przejdź bezpiecznie przez belkowy mosteczek i w kierunku bramy. Idź w prawo i następnie schodami w górę. Porozmawiaj z Q'orianką o swoim znalezisku i przejdź wyżej, gdzie znajdziesz ołtarz z nagrodą. To jeszcze nie koniec zadania.

• MISJA POBOCZNA: TWÓRCY EPOKI (2)
Wyjdź przez wrota, które otworzą się po aktywacji ołtarza z nagrodą i skorzystaj z tyrolkowej liny, by zjechać w dół. Przejdź po konarze i skocz do miękkiej skały. Przeskocz do kolejnego fragmentu i z niego opuść się niżej i rozbujaj, by skoczyć w prawo do wejścia do świątyni. Wejdź do środka i zejdź schodami w lewo. Deaktywuj pułapkę i przeskocz przez drewniany most. Znajdź krawędź, którą możesz złapać i przeskocz z niej w prawo do kolejnej i w górę. Wejdź do wąskiego przesmyku i wyjdź z drugiej strony. Złap miękką skałę nad rozpadliną i opuść się na bezpieczną wysokość. Puść linę i idź ścieżką na ścianie klifu. Przeskocz do miękkiej skały na stalaktycie, złap ją czekanem i przebujaj się do półki przed sobą i idź dalej. Wejdź przez wąskie przejście do warowni, w której napotkasz 10 kultystów. Wezwą pomoc, jeśli cię zobaczą, więc staraj się likwidować ich po cichu. Odszukaj drewnianą część ściany obok niewielkiego wodospadu i sadzawki. Wespnij się wyżej i przejdź przez niewielkie przejście do kolejnego pomieszczenia z wojownikami (7 sztuk). W oddali zobaczysz na wpół otwarte drzwi i cień jednego z kultystów. Przejdź niezauważony i dostań się do kolejnego pomieszczenia.

Krótka cutscenka i czas na kolejną walkę, tym razem - chcesz, nie chcesz - wrogowie wiedzą o twojej obecności. Przejdź przez jaskinię i zlikwiduj jeszcze kilku kultystów (uwaga na rzucane bomby!). Idź przed siebie. Napotkasz członka Trójcy - Rourke'a i kilku jego najemników, więc przygotuj cięższą broń (choć możesz też skorzystać z otoczenia i ukryć się w wielu kryjówkach). Po ogólnym oczyszczeniu lokacji z wrogów znajdź samochód, a za nim miękką ścianę wspinaczkową. Idź w górę i wróć do wioski (automatyczne przejście do Paititi). Znajdź Q'oriankę i obejrzyj scenkę kończącą tę misję.

III DLC: THE NIGHTMARE (KOSZMAR)

Lokalizacja: Ukryte Miasto
Warunek odblokowania: zakończ misję fabularną Oberwanie Chmury w hubie Pola Naftowe Porvenir i wróć do Ukrytego Miasta (Paititi)

• MISJA POBOCZNA: DROGA STRACHU
Porozmawiaj z Jonahem w Jaskini Czaszki i dowiedz się od Uchu o tajemniczej recepturze mogącej pomóc rebeliantom. Wskaże ci drogę przez zalaną część jaskini. Wskocz do wody i płyń przed siebie. Przeciśnij się przez wąskie przejście i płyń jeszcze trochę, by w końcu wyjść na ląd. Jeśli jednak myślałeś, że koniec z pływaniem, to się myliłeś - przed tobą jeszcze niewielki odcinek, gdy wskoczysz do wody po lewej. Wynurz się po prawej stronie i wespnij na ląd. Następnie podskocz nieco wyżej i przed sobą zobaczysz miękką skałę. Skocz w jej kierunku i złap czekanem. Przesuń się w prawo, skocz na ścianę i odbij się wyżej łapiąc gzyms. Stań na nogach i biegnij przed siebie. Przeskocz zawaloną część przejścia. Zobaczysz stalagnat i fragment wiszącej grubej liany. Użyj linki i czekana, by przebujać się na drugą stronę i wskocz znów do wody za kamienną tamą. Płyń po powierzchni i zlokalizuj niewielkie otwarcie daleko po prawej. Przepłyń obok skały i następnie skręć w prawo i wyjdź na brzeg. Rozpędź się i skocz do miękkiej skały, złap ją czekanem i wespnij najwyżej jak się da. Zobacz po lewej stronie miękki sufit - skocz i złap o niego czekanem z liną i pnij się w górę. Podskocz, odbij się od ściany i stań na nogach. Idź w lewo i znajdź rampę ze skały tuż obok drzewa. Rozpędź się na niej i skończ w stronę świątyni wykorzystując lianę jak wieszak dla czekana. Złap drewnianą kładkę przy wejściu do świątyni. Idź przed siebie i wejdź do dżungli. Obejrzyj scenkę.

Ockniesz się w Croft Manor. Przeciśnij się przez drzwi i zobacz krótką scenkę. Otwórz drzwi, do których ktoś się dobija i przejdź korytarzem, co jakiś czas widząc fragmenty z przeszłości w gablotach. Podejdź do gabloty z małą Larą, po czym nagle znajdziesz się w wodzie. Rozłup zatorowaną drogę czekanem i płyń dalej, oglądając kilka kolejnych wspomnień, tym razem o wiele mroczniejszych. Wydostań się w końcu z wody i w ciasnej jaskini uratuj Jonaha zabijając wrogich Yaaxil (do dyspozycji masz nielimitowane naboje w pistolecie). Po chwili oprócz kreatur pojawią się również najemnicy Rourke'a i kultyści (używaj dymiących dzbanów, które wybuchają po strzale). W pewnym momencie siła wrogów cię przewyższy i... zginiesz.

Ale nie do końca! Przeniesiesz się do Cozumel i zobaczysz jak miasteczko wygląda po fali tsunami, jaka przeszła przy okazji ostatniej wizyty Lary w tej okolicy. Przejdź przez zdewastowaną miejscowość i zobacz kilka scen z okolicznościami, w jakich ginęli mieszkańcy. Podejdź do drewnianych wrót i otwórz je. Znajdziesz się znów w okolicach rodzinnej posiadłości Croftów, konkretnie na cmentarzu. Wygląda na to, że Jonah został pogrzebany żywcem. Lokalizuj jego głos i gdy staniesz na odpowiedniej mogile, pojawi się ikonka "kop". Próbuj do skutku, aż trafisz na właściwy grób... Obejrzyj scenkę. Wrócisz na miejsce, w którym rozpylono na ciebie pył. Przeciśnij się przez wąskie przejście (zaakceptuj przeniesienie do lokacji z grobowcem).

• GROBOWIEC OPCJONALNY: SKOWYT MAŁPICH BOGÓW
Masz do dyspozycji dwie ścieżki, prawą i lewą, bo to miejsce tworzyli dwaj bracia. Tutaj nieliniowość się nie kończy - możesz łączyć ścieżki na kilku etapach. My w solucji pójdziemy lewą stroną. Wejdź na powalone drzewo i zeskocz z niego w przód do gałęzi i przeskocz na ziemię. Idź po kamiennych schodach prosto przed siebie i skocz z krawędzi w kierunku niewielkiej miękkiej skały w sklepieniu. Złap ją czekanem z liną i opuść się na bezpieczną wysokość. Puść linę. Idź przed siebie, wykorzystaj lianę jako wieszak i przebujaj się na czekanie w przód. Trzymaj się lewej ściany i powtórz akrobacje na lianie. Zejdź niżej i znajdź schody. Zejdź nimi w dół i przejdź po wąskiej, kamiennej części. Przeskocz do miękkiej skały i złap ją czekanem. Idź w prawo, przeskocz na kolejny fragment i dalej na ląd, z którego rozpędź się i złap gzyms na ścianie przed tobą. Zjedź linką tyrolkową na drugą stronę wąwozu i idź w lewo. Zlokalizuj miękką ścianę przed sobą i skocz w jej kierunku rzucając czekanem. Podciągnij się i stań na nogach. Przejdź obok drewnianego żurawia i odbij w prawo do wejścia do ruin po wąskiej belce. W środku po prawej stronie znajdź gzymsy, dzięki którym wespniesz się na górę, gdzie jest wyjście. Stamtąd złap czekanem miękkie sklepienie i opuść się na bezpieczną wysokość, po czym przeskocz nad rozpadliną. Idź przed siebie i skręć w lewo za ciemnobrązowy filar wbity w ziemię. Po konstrukcji wiatraka możesz z łatwością przejść na drugą stronę. Idź w prawo i znajdź zerwaną drabinę. Odbij się od ściany, złap ją i stań na nogach. Zdejmij blokadę czekanem i utoruj sobie dalszą drogę. Staniesz przed wrotami, które otwierają dwa kamienie tuż przed nimi - musisz nimi pchnąć i chwilkę poczekać.

Przed tobą zręcznościowo-czasówkowy test. Ruchome kładki-fujarki nie są niebezpieczne, to tylko powietrze. Pamiętaj tylko, że aby można było po nich przejść, małpa musi w nie zadąć. Przeskocz przed siebie i stań przed śmiercionośnymi pałkami. Przeskocz po dwóch głowach i wyląduj w miejscu, gdzie powinna być trzecia. Na tym poziomie jest kilka czasowych pułapek z kolcami, zauważ opadające mini filary - gdy znajdą się na równi z podłogą, mechanizm aktywuje kolce i zabije Larę. Pchnij kamień-wajchę i wysuń trzecią głowę. Idź po drewnianej kładce na początek levelu, dostań się na skałę przed pierwszą głową i gdy pałki uderzą w głowo-bębenki, przeskocz i stań obok drewnianej konstrukcji. Jedna część jest owinięta liną tak, jak część po drugiej stronie wąwozu - połącz te dwa elementy celnym strzałem z łuku i zjedź po linie. Aktywuj wajchę zaraz po prawej w bezpiecznym momencie - uruchomisz małpę grającą na kładce-fujarce. Po lewej od miejsca, w które zjechałeś, jest brakująca głowa - wysuń ją pchnąwszy kamień w bezpiecznym momencie. Przejdź teraz do aktywowanej przed chwilą fujarki. Gdy małpa przestanie grać, skocz w przód, złap gzyms i stań na nogach. Odwróć się i gdy fujarka się podniesie, przeskocz po niej i po głowach aż do bezpiecznego miejsca (uważaj na pałki!). Zejdź teraz po schodach w dół i w bezpiecznym momencie aktywuj kolejną małpę. Idź teraz w lewo i aktywuj tam kolejną (uwaga na kolce!). Wróć do tyrolkowej liny i przejdź po niej na drugą stronę. Biegnij teraz przed siebie, wykorzystując grające małpy i uważając na pałki. Złap wiszącą na żurawiu platformę i z niej na ostatnią fujarkę, po czym na bezpieczny ląd. Tam znajdź mechanizm obracający żurawia. Pociągnij najdalej jak możesz i od razu wyceluj w owinięty liną fragment z łuku. Przeskocz po platformie, którą właśnie przesunąłeś w nowe - pomocne miejsce na drugą stronę wąwozu. Idź w lewo i w dół, gdzie znajdziesz kołowrotek. Po drugiej stronie wąwozu, pod żurawiem znajdziesz wyrwę - zlokalizuj mały fragment mechanizmu owinięty liną i połącz go z kołowrotkiem. Zakręć maksymalnie tak, by przesunąć wiszącą platformę maksymalnie w prawo. Teraz wespnij się na górę po lewej stronie i stamtąd skocz na platformę. Uważając na pałki przeskakuj po głowach-bębenkach aż do wielkich schodów. Przejdź na górę i znajdź ołtarz - odbierz swoją nagrodę.

Następnie wrócisz do Jaskini Czaszki, gdzie po rozmowie z Uchu i Jonahem zakończysz misję.

IV DLC: THE PRICE OF SURVIVAL (CENA PRZETRWANIA)

Lokalizacja: Ukryte Miasto
Warunek odblokowania: ukończ DLC pt. Filar

• MISJA POBOCZNA: SMOK I KSIĄŻĘ
Początek misji znajdziesz w Paititi w Jaskini Czaszki. Odszukaj Q'oriankę i porozmawiaj z chłopcem, siedzącym tuż obok. Obejrzyj scenkę. Twoim celem będzie dostać się do Wschodniej Góry. Wychodząc z jaskini spójrz przed siebie i na zboczu przed tobą zobacz jakby wielkie wrota nad wioską. Idź w tamtym kierunku (ubierz strój dający ci możliwość rozmowy z wieśniakami). Porozmawiaj tam z siedzącym na schodach starszym panem. Po rozmowie idź w prawo od wejścia do świątyni i znajdź miękką skałę do wspinaczki. Wejdź na górę i idź przed siebie. Odszukaj ukryte wejście w głąb do jaskini. Zanurkuj i płyń zalaną częścią jaskini w kierunku światła. Wyjdź na brzeg. Napotkasz kilku kultystów - wykorzystaj teren, by zlikwidować ich po cichu (jeśli cię zobaczą - wezwą pomoc!). Dojdź do przepaści i wespnij się na skałę po lewej. Idź po wąskiej ścieżce na urwisku, wespnij się na fragment zawalonego mostu i z rozpędu przeskocz na drugą stronę. Przejdź przez kamienną bramę i idź aż do tyrolkowej linki. Skorzystaj z niej i zjedź niżej w stronę dalszej części z ruinami. Tam czeka cię kolejna, większa tym razem grupa kultystów. Skorzystaj z błota i elementów otoczenia, by zlikwidować wszystkich wojowników z ukrycia - wykrycie spowoduje ściągnięcie posiłków. Obszar jest dość duży, więc przygotuj się na całkiem niezłą skradankę. Po walce wejdź po schodach do okrągłego mechanizmu blokującego wejście do świątyni. Uruchom go torując sobie dalszą drogę. Wewnątrz wejdź schodami w górę i na szczycie dezaktywuj pułapkę. Wejdziesz do grobowca i uzyskasz dalsze wskazówki. Po scence wrócisz do Paititi. Musisz teraz dotrzeć do miejsca z wieloma drzewami przy tańczącej wodzie. Wróć do starszego pana przy wejściu do świątyni, który powie ci o systemie irygacji. Porozmawiaj i ruszaj dalej. Dostań się do pól w dolnej części miasta, a obok nich znajdź małą sadzawkę z szumiącą kaskadą. To tutaj znajdziesz wejście do kolejnego etapu.

Idź niskim korytarzem i skręć w lewo do wejścia. Dezaktywuj pułapkę i znajdź w korytarzu po prawej luźne kamienie, które możesz rozłupać czekanem. Idź w dół ciasnym korytarzem, odszukaj wajchę, której aktywacja otwiera bramę i podnosi kolczasty wał w następnym pomieszczeniu. Uważaj, jest niebezpieczny! Omiń go z prawej bądź lewej i dokładnie na wprost wejścia znajdziesz wąską szczelinę, przez którą możesz się przeturlać dalej. Tam obracać się będzie kolejny wał, a po lewej znajdziesz schody wiodące na górę. Tam aktywuj kolejną wajchę i przeskocz na pierwszy aktywowany kolczasty wał. Z niego zdejmij drewnianą blokadę przed tobą (strzał z łuku) i przeskocz tam z rozpędu. Uważaj, żeby nie spaść! Skocz i złap czekanem miękką ścianę przed tobą i wespnij się w górę. Odwróć się i przeskocz do okna na tej samej wysokości. Połącz owinięty liną pal po lewej z liną nad kolejnym oknem po drugiej stronie sali. W pomieszczeniu kolczasty wał będzie wyposażony dodatkowo w kolczaste pale kręcące się dookoła (kto wpadł na pomysł budowania systemu irygacji z wykorzystaniem takich pułapek?). Idź w prawo po patyczkowej podłodze i przeskakuj w odpowiednim momencie nad kręcącymi się metalowymi ostrzami. Gdy wejdziesz przez drzwi, podłoga pod tobą załamie się, lecz wylądujesz bezpiecznie w wodzie. Zanurkuj i pod drzwiami, przez które przed chwilą wszedłeś, na tej samej ścianie znajdziesz podwodną wajchę. Pociągnij ją i obniż całkowicie poziom wody. W centralnej części znajdziesz obracający się mechanizm i pod nim - fragment owinięty liną. Połącz go z owiniętym liną fragmentem naprzeciwko wajchy, której przed momentem użyłeś. Gdy wrota się otworzą, ułatw sobie dalszą drogę i wyłącz kręcące się ostrza. By to zrobić, odwróć się o 180 stopni i połącz obracający się mechanizm z wrotami tuż obok podwodnej wajchy - woda znów zaleje część pomieszczenia. Przepłyń między ostrzami, wynurz się i po lewej znajdziesz miejsce, gdzie możesz wyjść z wody. Zdejmij blokadę strzałem z łuku i skręć w lewo. Połącz znajdujące się tam owinięte liną fragmenty mechanizmu i wskocz do wody. Użyj wajchy podwodnej, by obniżyć poziom wody. Teraz połącz dolną część mechanizmu z fragmentem przy kręcących się ostrzach jak poprzednim razem. Dostań się na górę dzięki miękkiej skale pod zdjętą łukiem przed chwilą blokadą. Na górze podejdź do obracającego się pionowo pala z liną i połącz go z wrotami po drugiej stronie - otworzysz dzięki temu kolejne źródło wody, lecz jej poziom jeszcze nie wzrośnie. Odwróć się i otwórz pierwsze wrota wykorzystując obrotowy pal obok siebie (nie musisz schodzić na sam dół). Poziom wody ruszy w górę i będziesz mógł dostać się do wyjścia nad drugimi wrotami. Obejrzyj scenkę.

Znajdziesz się przy małej sadzawce. Idź w lewo i przejdź przez błotnistą ścieżkę i przeturlaj się przez wąskie przejście. Dojdziesz do starej wioski. Od obozowiska po prawej pójdź za ścieżką i po lewej zobacz okno z belką owiniętą liną. Wejdź tam i połącz ją używając łuku z chatką naprzeciwko. Przejdź po linie i odszukaj wąskie przejście pokryte czerwonymi grzybami.

• GROBOWIEC OPCJONALNY: SZÓSTA PIECZĘĆ
W nowej lokacji przejdź po drzewie i wejdź do ruin. Po prawej zobaczysz miękką skałę - wespnij się na nią i przeskocz obok wodospadu (most musiał się zawalić). Następnie przebujaj się na lianowym wieszaku, używając czekana z liną i przejdź obok porośniętej grzybem blokady (grzyb jest śmiertelnie trujący!). Po lewej zobaczysz wiszącą armatę. Wskocz na domek odbijając się od jego ściany i opuść armatę na ziemię. Zdetonuj ją używając czekana. Przejdź przez nowe przejście, użyj czekana i niczym Tarzan przebujaj się do miękkiej skały przed tobą. Przeskocz nad zapadającą się podłogą i wskocz wyżej łapiąc gzyms. Przejdź przez korytarz ukryty w wąskiej jaskini i odkryj główny grobowiec. Przejdź po zwalonym konarze drzewa i nad dziurą z trującym, czerwonym gazem. W górę po schodach. Droga do ruin jest zablokowana. Skorzystaj z linki tyrolkowej po prawej. W małej drewnianej chatce ukryto fragment torów. Zepchnij żelastwo w dół i pchnij do końca. Po lewej znajdziesz wagonik. Złap go i pociągnij tak, by znalazł się na torach. Teraz komplet pchnij w miejsce tak, by wózek można było połączyć z kołowrotkiem po twojej lewej. Zanim jednak je połączysz, po drugiej stronie znajdziesz chatkę, do której dostaniesz się z przeciwległego (do tego, na którym jest działo) odważnika. Wejdź do domku i zepchnij skrzynię, by ta wylądowała na odważniku. Teraz wróć do kołowrotka. Połącz go z wózkiem i przetnij linę. Biegnij co sił w nogach używając lianowego wieszaka aż do odważnika, na który wrzuciłeś przed momentem skrzynię - to podniesie go jeszcze trochę i tym samym wózek wjedzie pod platformę, na której znajduje się armata. Teraz użyj jej, by utorować sobie dalszą drogę. Znów skorzystaj z linki tyrolkowej i idź przed siebie. Tuż przed wejściem ścieżka odbija w prawo - skorzystaj z niej, gdyż główne wejście do świątyni jest zawalone. Wspinaj się po gzymsach w górę, odbij w lewo i przeturlaj się przez wąskie przejście. Idź schodami w górę. Przed sadzawką odbij w lewo i wespnij się na drzewo. Z niego na fragment ruin przed tobą i w górę. Tam wykorzystaj lianowy wieszak i złap czekanem miękką skałę. Przeskocz z niej w prawo do kolejnej i opuść się na bezpieczna wysokość. Stań przed ołtarzem - zbierz swoją nagrodę.

Wrócisz do wioski. Przejdź przez błotniste ścieżki i udaj się znów do starszego pana przy wejściu do świątyni w centralnej części miasta po wyjaśnienia. Usiądź przy ognisku i wdziej strój kultysty, a następnie idź do regionu strzeżonego przez wojowników Kukulkana. Odszukaj właściciela artefaktu, wróć do Jaskini Czaszki oraz porozmawiaj z chłopcem i Q'orianką, by zakończyć misję.

V DLC: THE SERPENT'S HEART (SERCE WĘŻA)

Lokalizacja: Ukryte Miasto
Warunek odblokowania: ukończ Misję Poboczną pt. Wstrzymanie wyroku

• MISJA POBOCZNA: DWA GROBY
W południowej części Ukrytego Miasta znajdziesz Hakana, który opowie ci o swoim zaginionym szwagrze, A'aronie. Ostatnia znana jego lokalizacja to koszary w centralnej części miasta, strzeżone pilnie przez Wężową Gwardię. Ubierz strój kapłanki. Przejdź przez strzeżony most i idź schodami w górę. Po chwili w ciemnym korytarzu kilku strażników biorąc cię za kapłankę, poprosi o udzielenie błogosławieństwa zwycięskim wojownikom. Otworzą przejście do koszar.

Idź schodami w dół. Gdy Lara wyciągnie broń, idź przed siebie nad głowami kultystów i zabij ich obu z ukrycia. Odbij w lewo i idź cały czas przed siebie, aż usłyszysz kolejną rozmowę wojowników. Przez wyjście po prawej zobaczysz trzech dyskutujących wrogów, których możesz z łatwością przechytrzyć trującą strzałą, bądź wykorzystać moment, gdy jeden z nich odejdzie. Na wprost od wejścia możesz podskoczyć odbijając się ściany i łapiąc gzyms, by dostać się na wyższy poziom. Przejdź wąskim przesmykiem i zobacz scenkę. Zaraz po niej czterech kultystów będzie musiało przygotować się na spotkanie z Kukulkanem. Dostań się wyżej wykorzystując którąś ze ścian, przeskocz na środkową konstrukcję i z niej do przesmyku, którym się tutaj dostałeś. W znanej ci lokacji pojawi się kolejna grupa wrogów. Za rogiem kolejna para stawi ci czoła. Podskocz wyżej dzięki ścianie i zobacz scenkę pokazującą sekretne wyjście z koszar. Przejdź krótkim korytarzem i znów odbij się od ściany, by wejść nieco wyżej i odszukaj wejście do jaskini. Przejdź przez wąską kładkę i przeskocz w stronę dalszej części jaskini. Przejdź przez wąski przesmyk, skocz i przebujaj się na gałęzi i bezpiecznie wyląduj na ziemi. Idź przed siebie, schowaj broń i wskocz do wody. Następnie wróć do Hakana i jego szwagra. Porozmawiaj z nimi.

Spotkaj się z dwoma mężczyznami w opuszczonej wiosce na północ stąd. Gdy przejdziesz przez błotnistą ścieżkę miniesz stare chatki i odnajdziesz przejście zatorowane przez konar drzewa. Możesz jednak przejść pod nim. Idź wzdłuż strumyka i wskocz do wody. Po prawej znajdziesz machającego Hakana. Zostanie on zaatakowany przez kultystów, z którymi Lara pójdzie na układ, by uratować Hakana. Wróć do wody i do opuszczonej wioski. Idź w lewo i wskocz do kolejnej sadzawki. Wyjdź na brzeg - na sporą polanę z jaskinią w tle. W środku spotkasz watahę wilków - zlikwiduj zagrożenie. Odszukaj wejście i zaakceptuj zmianę lokacji.

• GROBOWIEC OPCJONALNY: PRÓBA ZABÓJCY
W tej części liczą się przede wszystkim czas, celność i... zęby piranii. Im dłużej znajdujesz się w wodzie, tym bliżej śmierć. Im wolniej celujesz, tym bliżej twój koniec. Ruszaj. Przebiegnij przez kamienną bramę. W pierwszej sadzawce z krwiożerczymi rybami przeskakuj po blokach, by znaleźć się na drugiej stronie. Wejdź do pomieszczenia i aktywuj dwie wajchy - jedną po prawej, drugą po lewej. Teraz szybko suń przez otwarte wrota i wskocz na oddalającą się tratwę. Z niej strzel w zielone kryształy i później zestrzel turkusowy blok - masz na to kilka sekund. Powtórz tę czynność po przeciwnej stronie wrót. Tratwa ruszy dalej. Przeskocz nad kolcami, przeturlaj się pod kolejnymi ciągle pozostając na tratwie. Teraz musisz wybrać, w którą stronę pójdziesz (po jednej i drugiej stronie czeka cię to samo - liche, patyczkowe tratwy i setki zębów - biegnij!). Skocz w lewo i pędź ile sił w nogach obserwując co dzieje się przed tobą, czyli gdzie możesz, a gdzie nie powinieneś skoczyć. Jeśli nie popełniłeś zbyt wielu błędów, na końcu trasy powinieneś zsynchronizować się z tratwą. Płyń z nurtem wody. Podobna sytuacja - zdecyduj, w którą stronę chcesz biec. My pójdziemy tym razem w prawo. Skocz na pierwsze liche patyczkowe tratwy i pędź. Przejdź po wąskim bloku i złap sterczącą gałąź - przebujaj się na niej i pędź dalej. Stań na kamiennym bloku, który pod twoim ciężarem zacznie znikać w wodzie pełnej krwiożerczych ryb. Gdy tylko twoja duża tratwa podpłynie - bez wahania wskocz na nią i płyń dalej z nurtem.

Tratwa aktywuje pułapki. Przeskocz nad niskimi obrotowymi kolcami, miń kręcące się zestawy z prawej strony i poczekaj, aż tratwa zbliży się do kolejnych wrót. Skocz w lewo, użyj wajchy skakanej na ścianie i wykorzystaj wyciągnięty z wody odważnik. Złap jego bok i wespnij się na górę. Skocz w przód rzucając liną z czekanem. Przebujaj się i złap miękką ścianę wspinaczkową. Idź w górę i znajdź linę tyrolkową - użyj jej i zjedź prosto na dużą tratwę. Znajdź przed sobą zielony kryształ - strzel w niego i zniszcz turkusowy kamień. Poziom wody się obniży. Znajdź kolejny zielony kryształ i zrób z nim co należy. Płyniesz dalej z nurtem. Miń kręcące się w koło kolce i przeskocz w prawo na kamienną podłogę. Część z jej fragmentów zapadnie się od razu. Idź do końca i znajdź zielony kryształ nad wrotami po lewej stronie. Strzel w niego i zniszcz ukryty turkusowy kamień. Fragmenty podłogi zaczną tonąć, więc spiesz się i wróć do miejsca, gdzie zostawiłeś tratwę. Jej już nie będzie, więc żeby uniknąć spotkania z zębami piranii, użyj wieszaka i zaczep o niego czekan, dzięki czemu przebujasz się na drugą stronę. Tam sytuacja będzie podobna - idź do końca po zachowanych fragmentach podłogi i zniszcz ukryty turkusowy kamień. Kolczasta ściana opadnie, więc skocz w stronę swojej tratwy i płyń dalej. Zobacz w oddali na ścianie po prawej miejsce, gdzie możesz odbić się i podskoczyć wyżej. Złap gzyms i wespnij się na górę.

Idź przed siebie ścieżką i zobacz centralną część grobowca. Zejdź niżej i pchnij dwie wajchy, po czym szybko wskocz na tratwę. Przed tobą okrągły, centralny filar. Strzel w zielony kryształ i zniszcz turkusowy kamień. Woda zacznie opadać, a tratwa ruszy w prawo. Unikaj kolców, a gdy zobaczysz ogień - strzel w zielony kryształ i zniszcz ukryty turkusowy kamień by zablokować ogień. Jeśli nie uda ci się, możesz spróbować przepłynąć pod ogniem, lecz uważaj na piranie! Tratwa dopłynie do doku, w którym się zatrzyma. Wyceluj więc łuk w centralny filar, a dokładniej w zielony kryształ. Trudność polega teraz na tym, że zielone kryształy się obracają, a kamień turkusowy jest ukryty w środku. Gdy ci się uda go zniszczyć, poziom wody raz jeszcze się obniży i będziesz miał do pokonania kolejny tor przeszkód z piraniami, kolcami i ogniem. Tratwa dopłynie do ostatniego doku. Zniszcz turkusowy kamień ukryty w centrum znaną ci już metodą. Poziom wody obniży się nieznacznie tym razem, wykorzystaj dok, by dostać się z niego do filara. Tam zniszcz przeszkodę czekanem i wespnij się po kręcących pierścieniach mechanizmu w górę. Złap belkę, wespnij się na nią i przejdź po niej na zewnątrz filaru. Skocz i złap jeden z gzymsów i wspinaj się po zewnętrznej ścianie w górę. Przesuń się w lewo wisząc na rękach i podciągnij, by stanąć na nogach. Przed tobą ołtarz z nagrodą.

• MISJA POBOCZNA: DWA GROBY (2)
Automatycznie zostaniesz przeniesiony do sadzawki przy opuszczonej wiosce. Wróć do miejsca, gdzie strażnicy zatrzymali Hakana. Okazuje się, że on wraz z A'aronem stawili opór wojownikom, w wyniku czego Hakan został ciężko ranny. Podążaj ich śladem walcząc z wojownikami. Gdy załatwisz pierwszą czwórkę, miń stalagnat po jego prawej stronie i wespnij się na półkę przed tobą. Idź wąskim przesmykiem, aż dojdziesz na porośniętą bujną roślinnością krawędź klifu. Idź w lewo, skocz do liany i przebujaj się dzięki niej przed siebie i złap czekanem miękką skałę. Wejdź do jaskini i załatw trzech kolejnych gwardzistów. Kawałeczek dalej spotkasz kolejną grupę wojowników. Załatw ich po cichu i idź dalej przez dżunglę. Gdy Lara zauważy, że nadchodzą posiłki, nie zatrzymuj się - biegnij sprintem przez linowy most do Hakana i zetnij go, by uniemożliwić wojownikom dostanie się na drugą stronę. Używaj klawisza odpowiedzialnego za interakcję nożem, by przeciąć linę. Obejrzyj scenkę kończącą tę przygodę.

VI DLC: THE GRAND CAIMAN (WIELKI KAJMAN)

Lokalizacja: Misja San Juan
Warunek odblokowania: ukończ misję fabularną w San Juan

• MISJA POBOCZNA: ROZGNIEWANY BÓG
Gdy zbliżysz się do bramy miasteczka, skontaktuje się z tobą Jonah i poprosi o spotkanie przy fontannie na placu głównym. Wchodząc do miasta odczujesz lekki wstrząs sejsmiczny. Podejdź do siedzącego na fontannie Jonaha i rozpocznij konwersację, by rozpocząć misję.

Twoim zadaniem jest odnaleźć tajemniczą kryptę, o której wspomniał Jonah i Abby. Przejdź przez bramę po prawej stronie i idź w dół wąską ścieżką mając rzekę po swojej prawej stronie. Zobaczysz kilka ruin i mosteczek. Przejdź na drugą stronę wartkiego strumienia i wejdź do zrujnowanej dzwonnicy. Wewnątrz znajdziesz fragment belki owinięty liną. Odszukaj przed sobą podobny pal w zaroślach. Połącz te dwa elementy i przejdź na półkę skalną. Zaraz obok ciebie znajdziesz zakratowane wejście. Zaakceptuj przeniesienie do innej lokalizacji.

Przejdź wąskim korytarzem i znajdź zabarykadowany belkami fragment ściany. Użyj liny, by zdjąć blokadę. Wejdź w interakcję z inskrypcjami. Idź przed siebie, skręć w lewo i przejdź pod ostrzami zdezaktywowanej pułapki. Miń zamkniętą bramę i idź korytarzem. Znajdź kolejną inskrypcję za belkami. Po prawej stronie będzie niewielka szczelina - przeciśnij się na drugą stronę i idź w dół korytarzem (kabel biegnie po lewej stronie). Przeskocz przez dwie przepaście. W ślepym zaułku użyj wajchy, by podnieść bramę i przejdź przez pomieszczenie i dalej wespnij się do wyrwy po prawej. Za sarkofagiem będzie kolejna ukryta inskrypcja. Wróć do poprzedniego pomieszczenia i idź dokładnie na drugą stronę. Wewnątrz znajdź generator i użyj go, by oświetlić ciemny grobowiec i otworzyć metalowe bramy. Wyjdź do korytarza, którym tu przyszedłeś i idź w prawo. Wróć do szczeliny, przeciśnij się w nią i znów w dół korytarzem. Przeskocz nad wyrwami w ziemi i idź schodami w górę (po lewej). Tam znajdź otwarte, metalowe drzwi i przejdź przez nie. Pamiętasz co przedstawiały inskrypcje, jakie widziałeś wcześniej? Wybierz więc drzwi z tym właśnie symbolem (krab).

Jeśli udało ci się odnaleźć przejście kraba, biegnij przed siebie, złap czekanem miękką skałę i opuść się na linie na bezpieczną wysokość. Czeka cię walka z trzema najemnikami Trójcy - zlikwiduj ich raz-dwa (możesz poczekać, aż jeden z nich oddali się). Na podwyższeniu znajdziesz blok skalny, a na nim szperacz. Wejdź w interakcję i skontaktuj się z Abby. Zabierz artefakt i idź przez mostek do wyjścia z krypty - wejdź w interakcję ze złotą pieczęcią.

• GROBOWIEC OPCJONALNY: GŁÓD ZIPACNY
Idź w kierunku opuszczonej wioski. Twoim celem będzie wieża kościelna. Jest kilka ścieżek. My sugerujemy taką: zeskocz z dachu na lewo od wieszaka, miń komin po prawej i skocz z platformy na kolejny dach. Złap gzyms, wespnij się i biegnij wzdłuż drewnianej ściany. Odbij w prawo i skocz przed siebie, a z tego poziomu prosto przed tobą będzie drewniana belka. Wskocz na nią. Wskocz do domu, skręć w lewo i dalej przed siebie. Skocz w kierunku balkonu i wejdź do budynku ze stołem pośrodku. Wyjdź oknem po lewej i skręć w lewo do małej chatki i przejdź na drugą stronę. Na balkonie skręć w prawo, skocz do wieszaka i przebujaj się dalej do niewielkiego domku i wskocz na jego dach. Przeskocz na kolejny płaski dach i odbij w prawo wprost do wieży. Wyjdź, zjedź po dachówkach i kieruj się w stronę zniszczonego mostu. Z rozbiegu skocz w jego stronę, przebujaj się dwa razy na belce i złap drewniany gzyms. Przesuń się w prawo i skocz do gałęzi, przebujaj się na niej do stałego lądu. Znajdź wiszącą platformę. Stań po jej lewej stronie i czekaj chwilkę aż drugi koniec podniesie się pod ciężarem Lary. Teraz biegnij i szybko skocz w prawo, łapiąc się wieszaka - przebujaj się na linie i złap kamienny gzyms. Przesuń się w prawo, skocz do miękkiej skały i wspinaj się w górę, podskocz do gzymsu powyżej i wejdź do świątyni.

Przed tobą zobaczysz malowidło. Po prawej stronie odbij się od ściany i podskocz wyżej. Wejdź do wąskiego przejścia i przejdź na drugą stronę. Zobaczysz imponujący mechanizm. Skręć w lewo i złap miękką skałę w poświacie lawy. Zejdź w dół, opuść się na linie i puść ją, następnie złap gzyms. Idź w prawo, za róg i złap czekanem kolejny fragment miękkiej skały. Rozbujaj się i skocz przed siebie na równą podłogę i ziejący ogniem korytarz. Po prawej stronie jest mechanizm, który czasowo wyłącza ogień. Użyj go strzelając strzałą z liną do kołowrotka. Teraz szybko co sił na drugą stronę, skocz i szybko wejdź na wyższą półkę. Idź teraz w prawo przed wielką paszczę kamiennego kajmana. Użyj wajchy pchanej, by go odwrócić i podnieść pysk wyżej. Wróć teraz i przy najbliższej okazji skręć w prawo. Znajdziesz dwie połączone ze sobą platformy-odważniki. Poczekaj aż pierwsza opadnie niżej, po czym odwróć się i połącz ją liną z kołowrotkiem zamocowanym na stałe do fragmentu budowli zaraz obok. Teraz z rozpędu zeskocz z platformy i rzuć czekanem, by złapać drugą szalę. Wespnij się na górę i stań przed ziejącą ogniem kolejną ścianą korytarza. Nad tobą kołowrotek, którego aktywacja na moment wyłączy śmiercionośne zagrożenie. Biegnij przed siebie i szybko skręć w prawo, skocz na małą półkę. Tam kolejny kołowrotek i ziejące ognie czekają na twój ruch. Złap gzyms na lewo od kołowrotka i przesuń się szybko w lewo, przeskakując na kolejne gzymsy po drodze. Skocz na prostopadły gzyms i dalej w lewo i szybko w górę, po czym skocz przed siebie łapiąc belkę, na której możesz się przebujać dalej. Znajdziesz się na bezpiecznym lądzie, znów z paszczą kajmana czekającą na paluszki krabowe. Użyj wajchy pchanej i podnieś machinę wyżej.

Wróć kawałek i przejdź przez otwartą bramę w kierunku buchających płomieni. Strzel w kołowrotek nad nimi i wyłącz niebezpieczeństwo. Przebiegnij sprintem i wespnij się na półkę wyżej. Podejdź do kołowrotka. Połącz go liną z innym kołowrotkiem nieco wyżej po lewej stronie (będzie przymocowany do drewnianej konstrukcji). Zakręć kołowrotkiem tak, by przesunąć platformę jak najbliżej siebie. Wejdź na platformę i SZYBKO biegnij w przód, rzuć czekanem w wieszak i przebujaj się na drugą platformę, a z niej a stały ląd. Idź w lewo. Ponownie połącz kołowrotek z innym umiejscowionym w podobnym miejscu, co poprzedni. Zakręć mechanizmem i wykonaj tą samą sekwencję - szybko na platformę, wieszak, kolejna platforma i szybko złap gzyms i wespnij się na górę. Idź w dół w lewo. Kolejna jaskinia ziejąca ogniem. Nieco na zewnątrz po prawej stronie znajdziesz kołowrotek-wyłącznik. Użyj go i szybko wskocz do jaskini łapiąc miękką skałę na wprost wejścia. Wspinaj się w górę i w prawo po czym szybko skocz w prawo rzucając czekanem w miękki sufit. Wespnij się wyżej i złap czekanem sufitu. Idź po nim aż do krawędzi, złap gzyms i podskocz łapiąc kolejny. Przeskocz w prawo łapiąc kolejny fragment skały i wejdź do korytarza. Dalej schodami na górę i nakarm kajmana kolejnym krabem pchając wajchę podłogową.

Wróć nieco i skręć w prawo, gdy będziesz miał możliwość. Odbij się od półki i złap gzyms pod otwarciem przed tobą. Idź przed siebie, znajdź dwie wiszące platformy - wiesz jak je pokonać - szybko na pierwszą - wieszak - przebujać się na drugą i szybko z niej zejść. Idź w lewo i znajdź kołowrotek. Połącz go z innym po lewej stronie nieco wyżej i zakręć tak, by przyciągnąć platformę jak najbliżej siebie. Stań na niej i poczekaj aż opadnie. Połącz ją teraz z innym kołowrotkiem na ścianie, by utrzymać ją w tym miejscu. Z rozbiegu zeskocz z platformy, rzuć czekanem i złap przeciwległą. Wespnij się na nią i stań przed płonącym korytarzem. W środku nad ogniem znajdziesz kołowrotek-wyłącznik. Niestety - tym razem nie zadziała, jakbyś się tego spodziewał. Idź więc w lewo i złap zawalony fragment konstrukcji. Idź po nim w górę i zlokalizuj miękką ścianę. Skocz do niej i złap czekanem z liną. Opuść się najniżej jak możesz i rozbujaj do uszkodzonej drewnianej konstrukcji z drewna. Biegnij po niej w górę i z rozbiegu skocz w stronę lądu z czasowo ziejącymi ogniami. Wyczuj moment, w którym bezpiecznie możesz minąć zagrożenie i idź w przód. W pewnym momencie zawali się pod tobą podłoga i zjedziesz nieco niżej - złap miękką ścianę czekanem oddając skok niemal z krawędzi pochylni. Opuść się niżej i przebujaj na podłogę po prawej. Idź przez drzwi po lewej i podążaj korytarzem. Przed tobą nagroda ukryta w paszczy wielkiego kajmana. Zabierz ją - zasłużyłeś!

• MISJA POBOCZNA: ROZGNIEWANY BÓG (2)
Odwróć się i idź przez otwarte drzwi na wprost siebie. Idź korytarzem lekko w prawo, zeskocz z przepaści przed siebie łapiąc miękką skałę. Idź w lewo i skocz do kolejnego fragmentu. Przejdź jeszcze dalej i skocz w lewo rzucając czekanem w miękką skałę nieco wyżej. Opuść się na bezpieczną wysokość i przebujaj do wyjścia przed tobą. Zobacz scenkę, której rezultatu pewnie się spodziewałeś. Czeka cię walka z najemnikami Trójcy. Niestety to zasadzka - dobrze wiedzą o twojej obecności, więc skradanka na nic się nie zda. Dzbany w lokacji zawierają wybuchową substancję, więc nie krępuj się użyć ich do pomocy z eliminacją ludzi Rourke'a. Walka jest dość dynamiczna i musisz mieć oczy naprawdę szeroko otwarte. Czeka cię kilka fal. Działaj na dystans, uważaj na najemników zjeżdżających po linie w twoją stronę oraz na materiały wybuchowe rzucane nader często. Skorzystaj z jednej z lin, by dostać się na drugą stronę. Wejdź na wyższą część wielkiego ołtarza i umieść znaleziony wcześniej artefakt w kształcie kraba w pysku kajmana.

Automatycznie wrócisz do San Juan. Miń wieżę kościelną, przejdź przez dwa mostki drewniane i schodami wróć na rynek główny San Juan, gdzie czekać będzie Jonah. Porozmawiaj z nim, by zakończyć misję.

VII DLC: THE PATH HOME (DROGA DO DOMU)

Lokalizacja: Misja San Juan
Warunek odblokowania: ukończ całą główną fabułę gry oraz pierwsze DLC The Forge (Kuźnia)

• MISJA POBOCZNA: WIECZYSTA NAGRODA
W San Juan między rynkiem głównym a cmentarzem spotkasz Abby. Po rozmowie spotkacie się razem z Jonahem oraz Q'orianką w lokalnej katedrze (będą to wydarzenia już po zakończeniu wątku głównego gry). Idź w dół z ołtarza i po prawej stronie znajdź wyrwę w podłodze. Złap czekanem miękką skałę i zjedź w dół na bezpieczną wysokość. Puść linę, idź przed siebie i płyń zalaną częścią korytarza. Podsłuchasz rozmowę kilku najemników Trójcy.

W dużej lokacji zlikwiduj wszystkich wrogów. Po walce znajdź ścianę z dwoma płonącymi zniczami. Po prawej stronie odbij się od ściany i wejdź do przejścia powyżej. Niszcząc blokadę shotgunem zwrócisz na siebie uwagę pozostałych najemników Trójcy. Uważaj na potężne działo, które zamontują w krótkiej scence. Walka jest dość wymagająca, więc użyj najcięższego arsenału, jakim Lara się posługuje. Sprawdzą się trujące i wybuchowe strzały oraz eksplodujące naboje. Kierując się naprzód i gdy będziesz już tuż przy dziale, idź na prawą stronę ruin, odbij się od ściany i złap gzyms. Wejdź wyżej po pochyłej, powalonej części, podskocz nieco wyżej odbijając się od ściany i przeciśnij się przez wąskie przejście. Zaskocz Trójcę zabójstwem z powietrza i obejrzyj scenkę. Idź przed siebie przechodząc pod kolcami. Skręć w prawo, schodami na górę i przez kolczastą pułapkę. Wyjdź na zewnątrz i wejdź na półkę po prawej i następnie do jaskini. Idź przed siebie, złap miękką skałę na stalaktycie i przesuń się w prawo. Skocz w kierunku małego fragmentu miękkiej skały w ścianie po prawej i opuść się tak, by móc swobodnie biegać po ścianie. Odskocz w lewo i idź za światłem czerwonej flary. Obok znajdziesz wejście do grobowca. Zaakceptuj zmianę lokalizacji.

• GROBOWIEC OPCJONALNY: MATKA OPIEKUNKA
Idź w górę ścieżką, wejdź na powalone drzewo wiszące nad przepaścią i z niego skocz na gałąź przed sobą, przebujaj się i dostrzeż miękką skałę. Żeby do niej doskoczyć użyj liany jako wieszaka. Idź po ścianie w prawo, skocz w prawo i złap gzyms na ścianie. Dojdź wisząc na rękach do miękkiej skały i złap ją czekanem. Opuść się na bezpieczną wysokość i wskocz do niewielkiej sadzawki. Użyj mechanizmu wielkich wrót, by je otworzyć i wejdź do środka. Czeka cię zagadka w obszarze wypełnionym pułapkami. Po lewej zobaczysz wajchę skakaną. Wskocz na nią i otwórz drzwi po lewej. Biegnij przez korytarz z śmiertelnymi kolcami w dziurach i na obniżającym się szybko suficie. Za korytarzem skręć w lewo i stań na okrągłym przycisku w ziemi. Utworzy to swego rodzaju przejście przez podłogę naszpikowaną kolcami. Po drugiej stronie znajdź wózek przypięty liną - przetnij ją nożem, by zatrzymać śmiercionośne kolce. Wróć do pierwszego przycisku i stań na nim, otwórz wrota z niebieskim światłem w środku. Wróć teraz do głównej sali.

Idź w prawo, miń pierwszą wajchę skakaną i użyj drugiej. Podobny korytarz z kolcami czeka aż go sprawnie i szybko przebiegniesz. Znajdziesz przycisk po lewej stronie. Stań na nim i wyłącz na chwilę kolce za pobliską ścianą z filarów. Biegnij utworzoną ścieżką i na jej końcu odbij się od ściany i wespnij na wyższy poziom tego pomieszczenia. Utwórz tyrolkową linę korzystając z łuku i dostań się na drugą stronę. Przetnij linę podtrzymującą wózek, by zdekatyzować kolce. Stań teraz na pierwszym przycisku i otwórz kolejne wrota z niebieskim światłem. Wróć do głównej sali i przejdź do drzwi vis-a-vis korytarza, z którego właśnie wyszedłeś. Użyj wajchy skakanej po lewej i przebiegnij przez pułapkowy korytarz. Skocz w prawo i odbij się od szarego filara łapiąc gzyms powyżej. Stań na nogach i wejdź na przycisk. Szybko wróć na miejsce startowe i przeskocz na kolczastą półkę przed zamkniętymi wrotami - użyj zdezaktywowanych miejsc z kolcami i skocz do szarego filara po prawej, odbij się i stań na nogach jak poprzednio. Przetnij linę trzymającą wózek i wróć do pierwszego przycisku tym razem bez obaw o kolce. Kolejne wrota zostaną otwarte. Wróć do głównej sali i stań przy kołowrotku. Z tej pozycji możesz zobaczyć, jakie symbole ukryte są za trzema otwartymi przez ciebie wrotami. Znajdź je na pierścieniu okalającym mechanizm drzwi i zakręć kołowrotkiem, by je umieścić na samej górze. Podejdź do mechanizmu i użyj go.

Wejdź do nowego pomieszczenia, idź w lewo i skorzystaj z wieszaka, by przebujać się na wąską półkę. Z niej zeskocz na miękką skałę po prawej i opuść się na bezpieczną wysokość. Użyj wajchy kręconej i przesuń symbole o jeden, kręcąc nią w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara. Otworzysz dwa nowe przejścia - lewe i prawe.

Zacznijmy od lewego. Biegnij przez korytarz, użyj wajchy skakanej i przejdź przez kolczasty korytarz. Stań na niebieskim przycisku i czekaj aż otworzą się okrągłe wrota. Idź schodami w górę i pociągnij wajchę przemieszczając ręce posągu dwukrotnie. Obok stoi inna wajcha - użyj jej, by przestawić mechanizm zmiany rąk na niższy poziom. Wróć do pierwszej wajchy i znów trzymaj ją tak długo, aż fragmenty przestawią się dwukrotnie. Skorzystaj z linki tyrolkowej, by wrócić do okolic wajchy kręconej. Użyj jej i pchnij zgodnie z ruchem wskazówek zegara o jeden. Przed tobą tuż przed posągiem znajdziesz wajchę - pociągnij ją i czekaj, aż posąg obróci się AŻ pięć razy, po czym puść. Wróć do wajchy kręconej i wróć do poprzedniego ustawienia (w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara o jeden).

Idź do prawego korytarza. Stań na niebieskim przycisku i ruszaj przed siebie bez zatrzymywania się przez pola, na których nie ma kolców (jeśli choć na chwilę się zawahasz - zginiesz). Stań na kolejnym niebieskim przycisku i otwórz okrągłe wrota. Biegnij schodami na górę i potem w lewo. Zmień ustawienia mechanizmu na dolną część posągu (wajcha po lewej) i użyj wajchy po prawej - zmień ustawienie elementów dwukrotnie i puść wajchę. Wróć do tej po lewej, zmień mechanizm na górną część posągu i zmień ustawienia używając wajchy po prawej - dwukrotnie. Jeszcze raz użyj wajchy po lewej i zmień ustawienie mechanizmu na dolną część elementów. Użyj wajchy na tyle długo, by elementy przesunęły się tylko o jedno miejsce. Zmień ustawienia na górne i pociągnij wajchę po prawej, by elementy zmieniły się trzykrotnie. Użyj linki tyrolkowej, by zjechać na dół - wejdź do posągu i odbierz swoją nagrodę.

Za ołtarzem z nagrodą zobaczysz przejście - wejdź tam i obejrzyj scenkę, by zakończyć misję.