strona główna // forum // chat // kontakt // facebook // youtube

Strona główna działu
-> Krótki opis
-> Galeria
-> Edycja kolekcjonerska
-> W pigułce

Recenzje
Solucja
Filmy
Pokaz w Londynie
Pokaz w Warszawie
Targi Gamescom 2018

SOLUCJA



|Przejście głównej fabuły | Grobowce opcjonalne |
| Misje poboczne | Mapy: znajdźki i wyzwania |
| DLC: misje i grobowce |



DLC - MISJE I GROBOWCE:

Dodatki DLC składają się z nowych misji pobocznych i grobowców. Aby aktywować misję, należy znaleźć zleceniodawcę w odpowiednim hubie. Lokacje startowe zleceniodawców oznaczyliśmy na mapach niebieskimi ikonkami „DLC + liczba rzymska”, gdzie liczba rzymska odpowiada numerowi danego DLC. Twórcy zaplanowali łącznie siedem dodatków - oznaczyliśmy je od I do VII.

I DLC: THE FORGE (KUŹNIA)

Lokalizacja: Kuwak Yaku
Warunek odblokowania: dotrzyj wraz z fabułą do Ukrytego Miasta (Paititi), następnie użyj szybkiej podróży i wróć do Kuwak Yaku

• MISJA POBOCZNA: ECHA PRZESZŁOŚCI
Zleceniodawca zadania, z którym musisz porozmawiać, znajduje się w centralnej części mapy. Zlokalizuj różowy domek, a tam Pilar. Kliknij przycisk odpowiedzialny za interakcję i dowiedz się o tajemniczej mapie zostawionej przez babkę Abby - Marianę. Twoim pierwszym zadaniem będzie udać się do domu Diego, który zlokalizowano w północno-zachodniej części mapy. Spotkasz tam samego właściciela, a po chwili również dotrze do was Abby. Mapa ukaże 3 ukryte miejsca - Abby zajmie się jednym z nich, a Lara - dwoma. Oba cele znajdują się na północnych krańcach mapy Kuwak Yaku. Kolejność ich zbadania jest dowolna.

Kieruj się na północ, miń wejście do świątyni, przejdź przez błotnisty przesmyk i dalej obok obozowiska. Idź schodami w górę i trzymaj się lewej ścieżki. Po kilkunastu metrach zwróć uwagę na ścianę po prawej i zobacz kolisty znak - wciśnij jego centralną część i wejdź do ukrytej lokacji. W nowym pomieszczeniu zejdź do niszy i rozłup czekanem ścianę po lewej. Przejdź przez jaskinię ze stalaktytami, stalagmitami oraz gorącą lawą. Przeciśnij się przez wąską szczelinę i dojdź do wielkiej sali z widocznym ołtarzem na dziwnej konstrukcji.

Spójrz nieco w lewo i zobacz wiszący panel. Jeden fragment będzie owinięty białą liną, dzięki czemu możesz go obrócić strzelając z łuku w to miejsce. Odkryje się miękka ściana, którą złapiesz skacząc do niej i używając czekana. Przesuń się w lewo i skocz do widocznej półki. Z niej strzel do kolejnego panelu i obróć go. Ponownie złap miękką ścianę i przeskocz na półkę w lewo. Postąp podobnie z kolejnym panelem. Jak już go obrócisz, podskocz i złap miękką ścianę nad półką, na której stoisz. Wejdź nieco wyżej i wykonaj skok z łapsem do odwróconego przed chwilą panelu. Przesuń się znów w lewo i oddaj skok do kolejnej miękkiej ściany i wspinaj się w górę. Stań na nogach i zobacz przed sobą krawędź, po której możesz się przesunąć w prawo. Na końcu złap miękką ścianę, opuść się na linie i rozbujaj, by doskoczyć do kolejnej półki. Zlokalizuj kolejny panel - tym razem będzie on na ścianie. Odwróć go i przejdź po krawędzi na ścianie w jego kierunku. Opuść się i złap czekanem miękką ścianę i przesuń się w prawo, by przeskoczyć i złapać czekanem kolejny, miękki fragment. Wespnij się i stań na nogach. Spójrz teraz w stronę centralnego filaru - znajdziesz tam drewnianą blokadę, którą spokojnie zdejmiesz strzelając do niej z łuku. Wejdź w interakcję z sarkofagiem i... w stylu Lary zejdź na najniższy poziom lokacji. Czeka na ciebie walka z watahą wilków. Zlikwiduj ich dowolną bronią i znajdź miękką skałę blisko ziemi. Złap ją i wspinaj się na górę. Wejdź do korytarza i schodami na górę (uwaga na pułapki!). Dojdziesz do komina - na dole lawa. Złap miękką ścianę przed sobą i wspinaj się w górę konwersując z Abby. Przesuń się w prawo po krawędzi i stań na nogach. Użyj wajchy i otwórz bramę. Przeskocz nad niszą używając czekana i wyjdź z lokacji.

Idź w lewo i dostań się na tereny łowieckie (biega tam dużo kapibar). Idź prosto przed siebie i odszukaj miejsca do kopania (dla ułatwienia użyj Instynktu Przetrwania). Gdy już uda ci się odnaleźć fragment artefaktu, wróć do domu Pilar i spotkaj tam Abby. Następnie kieruj się w stronę obozowiska Tereny Łowieckie i podążaj dalej strumieniem, aż zobaczysz ruiny po prawej stronie. Stań przed nimi i potwierdź zmianę lokalizacji (gra przeniesie cię do innego huba).

• GROBOWIEC OPCJONALNY: KUŹNIA PRZEZNACZENIA
Wskazówka: w dalszej części będzie sporo czasówek. Już teraz wyrób sobie nawyk tworzenia ognistych strzał na bieżąco!

Znajdziesz się w niewielkim kanionie w dżungli. Możesz iść dolną, bądź górną ścieżką. Twoim celem jest brama po drugiej stronie. Stojąc przed nią zobaczysz kamienną głowę węża po lewej i wajchę tuż obok. Aktywacja sprawi, że z głowy węża będzie wydobywał się zielony, trujący i wybuchowy gaz. Użyj strzały ognistej, by usunąć przeszkodę. W dalszej części kanionu po prawej stronie znajdziesz wajchę skakaną. Jej aktywacja podniesie czasowo drewniany most po lewej. Przejdź po nim na drugą stronę. Tam znajdziesz kolejną, taką samą wajchę - użyj jej i podnieś połowę mostu drewnianego. Przejdź po nim i skocz do wejścia do ruin.

W środku gorącej od lawy jaskini jest niewielka zręcznościówka polegająca na przebujaniu się z jednej strony na drugą używając wiszących wahadeł. Te jednak musisz najpierw wprowadzić w ruch używając ognistych strzał. Przejdź na drewniane zbocze po prawej i miń zawieszone nad lawą wahadło. Zobaczysz stąd, że po drugiej stronie jest znana ci już głowa węża ulatniająca wybuchowy gaz. Strzel w nią ognistą strzałą i skocz na wahadło, które siłą wybuchu przesunie się w twoją stronę. Będąc nad głową węża, zeskocz w prawo. Teraz idź niżej i trzymaj się prawej strony ścieżki. Kolejne wahadło czeka na wprawienie w ruch, jednak tym razem - nie skorzystasz z przejażdżki. Strzel w gaz po prawej i gdy tylko wahadło odsunie się wystarczająco - skocz przed siebie i wyceluj czekan w miękką skałę. Podciągnij się i wspinaj w górę. Na końcu ścieżki aktywuj w znany sposób trzecie wahadło i złap je, gdy tylko zbliży się w twoją stronę. Zeskocz w lewo i idź do kolejnej wajchy skakanej. Przejdź po moście i dostań się do głównej sali grobowca.

Przed tobą wysoka konstrukcja z obrotową platformą wokół niej. Platforma owa nie tylko kręci się wokół filaru, ale również podnosi się za każdym razem, gdy użyjesz wężowego gazu w odpowiednim miejscu i momencie. Wejdź do środka filaru i znajdź wajchę skakaną po prawej. Fragment platformy z koszykowym "odbijaczem" podniesie się i możesz wypalić ognistą strzałę w ziejącego gazem węża. To podniesie platformę obracając ją nieco. Niestety, ciężar po chwili spowoduje, że wróci do swojej poprzedniej pozycji. Skorzystaj z wysokości, na której się znajdujesz i przeskocz na półkę na lewo od spadającej wąsko lawy. Skręć w lewo i znajdź wajchę, która otworzy paszczę kolejnego węża i uwolni wybuchowy gaz. Wróć teraz do wajchy na najniższym poziomie filaru centralnego. Przygotuj minimum 2 ogniste strzały! Strzel teraz w ziejącego węża i podjedź na poziom 1. Gdy tylko kolejny wąż zacznie emitować gaz, wypal kolejną strzałę zanim platforma zacznie zjeżdżać w dół. Dojedziesz na poziom 2 i część platformy z "odbijaczem" opadnie, ale sama platforma nie zjedzie już niżej.

Wejdź znów w centralny filar i użyj wajchy skakanej. Szybko wybiegnij na zewnątrz i odpal płonącą strzałę w gaz, by podjechać na poziom 3. Znajdziesz tam półkę, na którą możesz przeskoczyć. Po lewej znów znajdziesz kolejną wajchę do pchnięcia, która uwolni wężowy gaz. Platforma zjedzie do poziomu 2, więc zeskocz na nią z bezpiecznej wysokości, skorzystaj z wajchy skakanej wewnątrz filaru i szybko strzel w źródło gazu, po czym wjedź na poziom 3 i wykorzystaj dopiero co uruchomiony wyziew. Poziom 4 to kolejne miejsce, gdzie platforma się zatrzyma. Stąd zeskocz na półkę niżej. Obok fragmentu, który się zapadnie dostrzeżesz wejście do ruin i płonący znicz wewnątrz - po oddanym skoku Lara stwierdzi, że to dobra droga. Wejdź po schodach w lewo i znajdź kolejną wajchę otwierającą paszczę kolejnego węża. Teraz idź dalej w lewo (w górę). Znajdź wiszące wahadło i buchający gaz za nim. Strzel w gaz i skocz na wahadło, gdy to doleci w twoją stronę. Dzięki niemu skocz w prawo na dalszy fragment ścieżki i idź w górę. Znajdziesz tam kolejną wajchę do wyziewu gazu. Stąd podejdź jeszcze dalej w górę i stań na drewnianej skoczni. Po lewej daleko w dole, tuż przy platformie zauważ, że wyziew gazu kieruje się ku "odbijaczowi". Wykorzystaj to miejsce i strzel, by podnieść platformę do poziomu 5. Teraz skocz przed siebie i bezpiecznie wyląduj na platformie. Idź po niej w prawo i szybko strzel w ziejącego gazem węża i wyjedź na poziom 6. Poziom 6 to kolejny "bezpieczny" stop dla twojej platformy. Jej fragment opadnie w dół, więc musisz go podnieść. Wejdź do środka i wykorzystaj wajchę skakaną i wjedź na poziom 7. Tutaj twoja wspinaczka się kończy. Obejdź platformę i znajdź miejsce, do którego możesz przeskoczyć. W oddali zobaczysz ołtarz ze swoją nagrodą.

Po aktywacji ołtarza i poznaniu jego tajemnicy zostaniesz automatycznie przeniesiony nad strumyk w okolice ruin-wejścia do tej lokacji. Wróć przez tereny łowieckie do domu Pilar. Porozmawiaj z kobietą, by zakończyć misję.

II DLC: THE PILLAR (FILAR)

Lokalizacja: Ukryte Miasto
Warunek odblokowania: zakończ misję fabularną w Cenote i wróć do Ukrytego Miasta (Paititi)

• MISJA POBOCZNA: TWÓRCY EPOKI
Jaskini Czaszki odszukaj postać o imieniu Q'orianka. To wojowniczka z grupy rebeliantów zwanych "Ostrzyżonymi" - stąd jej "fryzura". Porozmawiaj z nią, by dowiedzieć się o celu swojej misji. Po wyjściu z jaskini skręć w prawo, przejdź przez kopalnię soli i wskocz do wody z platformy. Wyjdź na brzeg. Wespnij się na górę po miękkiej skale używając czekana. Stań przy wąskim i ciemnym wejściu do jaskini i zaakceptuj zmianę lokalizacji. Gra przeniesie cię na start Drogi Huracana.

• GROBOWIEC OPCJONALNY: DROGA HURACANA
Wskazówka: w tym grobowcu musisz uważać na silne podmuchy wiatru, gdyż te z łatwością zepchną Larę w przepaść.

Idź przed siebie, przeskocz rozpadlinę i wespnij się na skałę przed sobą. Kontynuuj drogę przed siebie i zeskocz z drewnianej platformy w kierunku małej, miękkiej skały. Złap ją czekanem i przesuń się w prawo. Skocz do kolejnego miękkiego fragmentu i opuść się na linie. Następnie rozbujaj tak, by skoczyć na półkę poniżej. Podskocz na wyższy poziom i z niego do krawędzi na ścianie przed tobą. Przesuń się w lewo, skocz do miękkiej skały i opuść się używając linki i czekana. Na dole rozbujaj się biegając po ścianie i skocz w lewo łapiąc kolejną krawędź. Podskocz do góry, złap kolejną miękką skałę i wspinaj się w lewo do krawędzi. Z niej dostrzeżesz kolejny fragment miękkiej skały. Aby go złapać, musisz rzucić czekanem w locie. Podciągnij się i wespnij na górę. Idź dalej i zeskocz do dawno opuszczonego obozowiska konkwistadorów (jest tu kilka surowców do zebrania, jeśli masz ochotę). Wejdź do ruin.

Przeskocz nad pierwszą rozpadliną i idź dalej aż Lara wspomni, że most mógł zawalić się w wyniku trzęsienia ziemi. Przeskocz na niewielki fragment - zobaczysz niebieski "dyndający" lampion. Tutaj się zatrzymaj i poczekaj, aż wiatr ustanie (nie będzie widać liści ani podmuchów). Wtedy szybko przejdź i schowaj się za stojącym fragmentem po lewej. Poczekaj, aż minie kolejny podmuch i znów szybko przejdź po wąskim fragmencie podłogi. Zeskocz teraz na półkę w lewo i zobacz owinięty liną fragment zasłony. Pociągnij ją w swoją stronę dzięki celnemu strzałowi z łuku. To zabezpieczy Larę przed wiatrem. Gdy ten ucichnie, przejdź do połowy wąskiego mosteczku i zatrzymaj się. Osłonięty materiałowym żaglem przeczekaj kolejny podmuch. Gdy będzie bezpiecznie - idź dalej. Przebujaj się skacząc i łapiąc czekanem za wieszak nad rozpadliną. Następnie zaczep czekan o miękką skałę nad wyrwą w podłodze i opuść się na linie na bezpieczną wysokość. Przejdź po wiszącym w powietrzu pniu drzewa i z niego skocz w przód w kierunku wielkiego stalaktytu z miękką skałą. Żeby ją dosięgnąć, musisz rzucić czekanem w połowie lotu. Opuść się nieco i wykorzystaj wieszaki przed sobą, by przebujać się i złapać miękką skałę. Stań na nogach i przejdź wąską krawędzią klifu do kołowrotka. Owiniętą część mechanizmu połącz z podobnie ozdobionym fragmentem kurtyny przed tobą. Zamontuj czekan w kole i zakręć, by przyciągnąć zasłonę maksymalnie w swoją stronę. Przetnij linę i wejdź na wąski mostek zrobiony z belek. Kurtyna przymocowana jest do odważnika z drugiej strony, który będzie ją podciągał w wystarczającej szybkości, byś mógł bezpiecznie przejść na drugą stronę osłonięty od wiatru - nie wyprzedzaj i nie ociągaj się, bo spadniesz w przepaść!

Zeskocz z mostku i złap miękką skałę. Idź jak wskazuje jej kształt w górę i stań nad przepaścią. Poczekaj, aż wiatr ucichnie i przeskocz do kolejnego miejsca wspinaczkowego (pomoże ci w tym czerwona chorągiewka po lewej). Idź po krawędzi w prawo i skocz w górę łapiąc krawędź. Wejdź na drewniany mosteczek, który runie pod twoim ciężarem. Szybko więc wyceluj czekanem w miękką skałę i wespnij się na górę. Idź w prawo. Złap kolejną miękką skałę i idź w górę. Stań na nogach i podejdź do owiniętego liną słupa. Zauważ, że fragment obracającego się z wiatrem mechanizmu jest również owinięty białą liną. Gdy tylko się zatrzyma, połącz oba elementy liną - to zatrzyma mechanizm na chwilę, pozwalając ci przebiec po wąskim mosteczku. Wespnij się i po schodach na górę. Zauważ przed sobą dwa elementy z liną - zasłonę-kurtynę oraz wrota. Odbij w lewo i wejdź na szczyt obrotowego mechanizmu. Tam zlokalizujesz kolejną część owiniętą liną. Połącz ją z drzwiami po drugiej stronie. Obracający się mechanizm otworzy je, lecz nie na długo. Szybko zeskocz w stronę ruin i zejdź nieco niżej w lewo, gdzie stoi kolejny słup - tym razem połącz otwarte wrota z tym słupem, dzięki czemu lina nie zerwie się. Wróć na górę i podciągnij kurtynę jak poprzednim razem strzelając w nią z łuku. Przejdź bezpiecznie przez belkowy mosteczek i w kierunku bramy. Idź w prawo i następnie schodami w górę. Porozmawiaj z Q'orianką o swoim znalezisku i przejdź wyżej, gdzie znajdziesz ołtarz z nagrodą. To jeszcze nie koniec zadania.

• MISJA POBOCZNA: TWÓRCY EPOKI (2)
Wyjdź przez wrota, które otworzą się po aktywacji ołtarza z nagrodą i skorzystaj z tyrolkowej liny, by zjechać w dół. Przejdź po konarze i skocz do miękkiej skały. Przeskocz do kolejnego fragmentu i z niego opuść się niżej i rozbujaj, by skoczyć w prawo do wejścia do świątyni. Wejdź do środka i zejdź schodami w lewo. Deaktywuj pułapkę i przeskocz przez drewniany most. Znajdź krawędź, którą możesz złapać i przeskocz z niej w prawo do kolejnej i w górę. Wejdź do wąskiego przesmyku i wyjdź z drugiej strony. Złap miękką skałę nad rozpadliną i opuść się na bezpieczną wysokość. Puść linę i idź ścieżką na ścianie klifu. Przeskocz do miękkiej skały na stalaktycie, złap ją czekanem i przebujaj się do półki przed sobą i idź dalej. Wejdź przez wąskie przejście do warowni, w której napotkasz 10 kultystów. Wezwą pomoc, jeśli cię zobaczą, więc staraj się likwidować ich po cichu. Odszukaj drewnianą część ściany obok niewielkiego wodospadu i sadzawki. Wespnij się wyżej i przejdź przez niewielkie przejście do kolejnego pomieszczenia z wojownikami (7 sztuk). W oddali zobaczysz na wpół otwarte drzwi i cień jednego z kultystów. Przejdź niezauważony i dostań się do kolejnego pomieszczenia.

Krótka cutscenka i czas na kolejną walkę, tym razem - chcesz, nie chcesz - wrogowie wiedzą o twojej obecności. Przejdź przez jaskinię i zlikwiduj jeszcze kilku kultystów (uwaga na rzucane bomby!). Idź przed siebie. Napotkasz członka Trójcy - Rourke'a i kilku jego najemników, więc przygotuj cięższą broń (choć możesz też skorzystać z otoczenia i ukryć się w wielu kryjówkach). Po ogólnym oczyszczeniu lokacji z wrogów znajdź samochód, a za nim miękką ścianę wspinaczkową. Idź w górę i wróć do wioski (automatyczne przejście do Paititi). Znajdź Q'oriankę i obejrzyj scenkę kończącą tę misję.