strona główna // forum // chat // kontakt // dodaj do ulubionych // ustaw jako startową


Strona główna działu
-> Opis gry
-> Levele
-> Filmiki

Fabuła
Tłumaczenie dialogów
Screeny
Okładki



OPIS GRY

Trzecia część Tomb Raidera na konsolę Gameboy, a zarazem pierwsza na Gameboy Advance pojawiła się w sklepach w listopadzie 2002 roku. W Polsce dystrybucją tego tytułu zajmuje się CD Projekt. W przeciwieństwie do poprzednich dwóch części, trzecia gra nie została wyprodukowana przez Core Design. Zarówno producentem (przy współpracy z Core Design) jak i dystrybutorem „Lara Croft Tomb Raider: The Prophecy” jest firma Ubisoft, która wykupiła licencję od Eidosa na ten tytuł. Nowa przygoda Lary w pełni wykorzystuje możliwości Gameboy Advance, zwłaszcza graficzne i dźwiękowe. Cała masa udoskonaleń względem Gameboy Color powoduje, że przygody Lary na tej platformie jeszcze bardziej przypominają te znane z PC i Playstation.

Fabuła jest ukazywana w postaci specjalnych scenek z tekstem, który opowiada o kolejnych odkryciach Lary Croft. Pojawiają się po raz pierwszy cutscenki na silniku gry. Teksty dialogowe wyświetlają się wówczas u dołu ekranu, podczas gdy my oglądamy rozmawiające postacie powyżej. Tradycyjnie nie mogło zabraknąć wątku fabularnego, opowiadającego o kolejnym (który to już raz?) ratowaniu świata przez pannę Croft. Lara znajduje tajemniczą Księgę Ezechiela, która mówi, że na początku nowego Millenium ziemi grozi zniszczenie przez tajemniczą moc. Znajduje się tam również informacja mówiąca o trzech legendarnych Magicznych Kamieniach rozproszonych po całym świecie. Jak łatwo się domyślić, Lara rusza na poszukiwanie artefaktów, które mogą powstrzymać tajemnicze Bractwo Teg-Du-Bhorez i ich Wielką Szarą Boginię przed zniszczeniem naszej planety.

I tym razem nie zabrakło nawiązań do klasycznej serii. Podobnie jak w TR4, zwiedzimy w „The Prophecy” świątynny kompleks Angkor Wat w Kambodży oraz podobnie jak w TR1 i TR5, antyczne śródziemnomorskie budowle starożytnego Rzymu. Nowością są góry w Szwecji oraz stare, opuszczone zamczysko w Rumunii. Nowa gra zaskakuje nas także ogromem ciekawych animacji głównej bohaterki. Lara porusza się tutaj niemal jak w klasycznym TR1 z 1996 roku. Jak to możliwe? Otóż „The Prophecy” nie jest grą 2D, jak to miało miejsce w „The Nightmare Stone” i „Curse of the Sword”. Środowisko jest częściowo trójwymiarowe, ponieważ zastosowano rzut izometryczny. Larę widzimy pod pewnym kątem. Teraz nie tylko możemy poruszać się w prawo bądź w lewo, ale także do góry i w dół. Bohaterka nawet zyskała swój słynny warkocz! Zatem jak zwykle biegamy, wspinamy się, otwieramy drzwi kluczami bądź za pomocą dźwigni, staramy się omijać pułapki (najczęściej kolce lub ogień), spieszymy się gdy mamy do czynienia z czasówkami. Dodano także sprint oraz bardzo długi skok. Oczywiście w grze walczymy z przeciwnikami. W „The Prophecy” mamy do dyspozycji trzy rodzaje broni. Zwykłe pistolety, Uzi oraz Golden Gun, który wbrew pozorom ma w grze barwę niebieską ;) Ostatnia broń jest najskuteczniejsza, ale i też najdziwniejsza. Pociski przypominają wystrzał lasera, natomiast by broń była silniejsza musimy przez chwilkę przytrzymać przycisk strzału, po czym go puścić. Naładowany w ten sposób impuls będzie bardzo skuteczny. Gra ma oczywiście także wady. To pierwszy Tomb Raider, w którym nie będzie nam dane popływać w wodzie. Nie ma również żadnego pojazdu. Przeciwnicy są bardzo monotonni, ograniczają się tylko do wilków, duchów, kościotrupów i czarnoksiężników. Po pewnym czasie zaczyna się to robić nudne.

Gra składa się z trzydziestu dwóch leveli. Poziomy nie mają swoich nazw (kolejny ewenement w serii TR), jak wspomniano wcześniej akcja dzieje się w Szwecji, Kambodży, we Włoszech oraz w Rumunii. Podobnie jak w „Curse of the Sword” zastosowano podpowiedzi dla gracza. Gdy użyjemy jakiejś dźwigni, kamera pokazuje nam, które drzwi zostały otwarte. Gdy podejdziemy do jakiegoś aktywnego obiektu, takiego jak przełącznik, mała lub duża apteczka, amunicja, wówczas wyświetla się niebieska ikonka. Z racji tego, że leveli w tej grze jest bardzo dużo, są one dość krótkie. Na dodatek nie można zapisać stanu gry! Gdy zginiesz w jakimś etapie, musisz zacząć poziom od początku. Jednak skoro levele nie są za długie, nie powoduje to zbyt częstego zdenerwowania. Zapisywanie gry zostało w „The Prophecy” inaczej rozwiązane. Każdy z trzydziestu dwóch leveli w grze ma swój czteroliterowy kod. Gdy zginiesz, wyświetla ci się aktualny kod levelu, po czym powtarzasz poziom od początku. Gdyby gracz chciał po ukończonej grze powrócić do jakiegoś konkretnego levelu, to może wstukać kod w początkowym menu. Przykładowo pierwszy poziom we Włoszech został zakodowany czterema literami: „ROME”.

Grafika prezentuje się bardzo przyzwoicie. Postać Lary jest dopracowana, i poza tym, że ma warkocz, ubrana jest w swój klasyczny strój, to na dodatek w „The Prophecy” zyskała cień. Na świat gry patrzymy pod pewnym kątem, co sprawia wrażenie trójwymiarowego środowiska. Każde lokacje są graficznie urozmaicone. W Szwecji pada śnieg, dookoła widzimy lodowe jaskinie czy zamarznięte świątynie. W Kambodży dominuje zielony kolor dżungli otaczającej świątynię. We Włoszech podziwiamy architekturę grecko-rzymską, natomiast na zamku w Rumunii wszędzie dookoła widnieje mgła. Dźwięk jest na znacznie wyższym poziomie niż w poprzednich grach TR na Gameboy Color. Podczas przechodzenia kolejnych poziomów nie towarzyszy nam jedynie dźwięk kroków Lary. Podobnie jak w klasycznych grach TR, słyszymy odgłosy otoczenia, takie jak: wiatr, wycie wilków, krople wody, niepokojące dudnienie. Jak na Gameboya dźwięki te prezentują się znakomicie. Dodano nawet krzyk Lary, gdy bohaterka ginie. Muzyka przygrywa tylko w niektórych cutscenkach oraz podczas walki. Niestety motyw ten ciągle jest identyczny i szybko zaczyna irytować.

Podsumowując, gra „Lara Croft Tomb Raider: The Prophecy” jest bardzo ciekawym tytułem na konsolę Gameboy Advance. Jest w tej grze wszystko, co powinno być w każdym TR (niestety poza pływaniem!). Grobowce, jaskinie, walka z wrogo nastawionym bractwem – Lara jest po prostu kolejny raz w swoim żywiole.


LEVELE

Szwecja
- 8 leveli

Kambodża
- 9 leveli

Włochy
- 7 leveli

Rumunia
- 8 leveli



FILMIKI

Gameplay ( 1 )
czas: 1:00
format: MOV
rozmiar: 12,5MB
[ ściągnij ]
Gameplay ( 2 )
czas: 1:00
format: MOV
rozmiar: 12,5MB
[ ściągnij ]
Gameplay ( 3 )
czas: 1:50
format: WMV
rozmiar: 5,25MB
[ ściągnij ]



Producent
Wydawca
Premiera
Platforma
Core Design,
Ubisoft Milan
Ubisoft,
Eidos
12.11.2002
Gameboy Advance