strona główna // forum // chat // kontakt // facebook // youtube

Powrót do Archiwum

LISTOPAD 2022



28 listopada 2022, by Cez
Obejrzyj 30-letnią historię studia Crystal Dynamics
Youtubowy kanał Noclip stworzył niemal dwugodzinny film dokumentalny o 30-letniej historii studia Crystal Dynamics, które zajmuje się serią Tomb Raider od 2003 roku. Z materiału można dowiedzieć się kilku ciekawostek o grach z Larą Croft, a także o innych produkcjach studia takich jak Gex czy Legacy of Kain. Cały film możecie zobaczyć tutaj.

Kanał Noclip specjalizuje się w tworzeniu filmów dokumentalnych na temat historii gier wideo. Tym razem twórcy zajęli się powstałym w 1992 roku studiem Crystal Dynamics. W tym celu przeprowadzili wywiady z wieloma byłymi i aktualnymi pracownikami. W pierwszej części dokumentu sporo uwagi poświęcono takim seriom jak Gex czy Legacy of Kain, które od wielu lat nie były kontynuowane (co może się zmienić dzięki przejęciu studia przez Embracer Group). Pod koniec materiału omówiono najnowszą grę Crystalsów, czyli Marvel's Avengers. W środkowej części filmu skupiono się na serii Tomb Raider - wspomniano nawet początki serii za czasów Core Design.


Wszystkie gry z Larą tworzone przez Crystalsów powstały na bazie wciąż ulepszanego silnika, który powstał w czasach gry Gex, a później został wykorzystany także przy produkcji sequela Legacy of Kain, czyli Soul Reaver. Z dokumentu dowiadujemy się, że na przełomie XX i XXI wieku Crystalsi chcieli przekazać studiu Core Design swój engine, jednak firma z Derby odmówiła i stworzyła TR Angel of Darkness na swoim autorskim silniku. Co się odwlecze, to nie uciecze - jak wiemy silnik dawnego Soul Reavera faktycznie był używany przy tworzeniu gier z Larą od gry Tomb Raider Legend.

To samo przysłowie pasuje również do przebiegu kariery słynnej scenarzystki gier Amy Hennig, która odpowiadała m.in. za serię Legacy of Kain. Z filmu dowiadujemy się, że twórczyni bardzo chciała pracować nad serią Tomb Raider, ale Crystalsi jej odmówili. Temat ten jednak jej nie uciekł, ponieważ Amy zrealizowała swoje marzenie w studiu Naughty Dog, gdzie odpowiadała za pierwsze trzy gry z serii Uncharted, a jak wiemy marka ta zawiera w sobie wiele elementów Tomb Raidera.

Sporą część dokumentu poświęcono epoce reboota. Twórcy wyjaśnili, dlaczego chcieli całkowicie zredefiniować serię Tomb Raider. Dowiedzieliśmy się, że we wstępnej wersji gry Tomb Raider (2013) miał być postawiony nacisk na walkę wręcz za pomocą dwóch czekanów zamiast dwóch pistoletów. Crystalsi od początku wiedzieli, że będą łącznie trzy gry w ramach epoki reboota. Jeśli chodzi o wcześniejsze części, to reżyser Tomb Raider Anniversary wyjawił, że remake powstał zaledwie w 9 miesięcy. Po więcej ciekawostek odsyłamy do pełnego filmu - mimo że jest długi, warto zobaczyć cały.

   


17 listopada 2022, by Cez
Przyszłość serii będzie ujawniona w przyszłym roku
"Zespół jest podekscytowany tym, aby w przyszłym roku, tak szybko jak to możliwe, pokazać dokąd zmierzamy" - powiedział reprezentujący Crystal Dynamics i Eidos Montreal Phil Rogers w kontekście przyszłości serii Tomb Raider. Słowa te padły podczas prezentacji raportu Embracer Group na temat drugiego kwartału tego roku. Raport można zobaczyć tutaj - wystąpienie Rogersa rozpoczyna się od pierwszej godziny i jedenastej minuty.

Przypomnijmy, że pod koniec sierpnia szwedzka korporacja Embracer Group wykupiła od Square Enix trzy studia wraz z ich markami - utworzyły one dwunastą grupę operacyjną Embracer. W jej skład wchodziły Crystal Dynamics, Eidos Montreal i Square Enix Montreal zwane przez moment Onoma. Nieoczekiwanie w listopadzie Embracer poinformowało o likwidacji tego ostatniego studia, w efekcie czego dwunasta grupa operacyjna składa się obecnie tylko z Crystalsów i Eidosa. Zespół tych dwóch studiów nosi nazwę CDE Entertainment, na czele którego stanął Phil Rogers, czyli do niedawna szef Square Enix Europe. Rogers podsumował niecałe trzy miesiące, które minęły od przejęcia studiów przez Embracer. Wspomniał o serii Tomb Raider i potencjalnych remasterach starszych gier. Żadne konkrety jednak nie padły.


"Jeśli chodzi o stronę kreatywną, to badamy szereg możliwości, od remasterów niektórych naszych klasycznych gier po badanie nowych możliwości i nowych doświadczeń na platformach takich jak VR" - powiedział Phil Rogers podczas prezentacji. "W kwietniu ogłosiliśmy, że przyszłość Tomb Raidera jest związana z silnikiem Unreal Engine 5, a podczas eventu Unreal Fest producent wykonawczy i kilku naszych reżyserów serii Tomb Raider wyszło na scenę, aby omówić przejście z naszego własnego silnika na Unreal Engine 5. Chodzi nam zasadniczo o głęboko zakorzenione partnerstwo, które tworzymy z myślą o przyszłości serii Tomb Raider, czyli ukochanej franczyzy świata gier i wszystkich innych mediów. Nasza współpraca z Epic Games i integracja silnika Unreal Engine 5 z naszymi narzędziami deweloperskimi naprawdę pozwala nam wynieść opowiadane historie na nowy poziom. Nie ujawniliśmy jeszcze żadnych szczegółów dotyczących naszych planów związanych z serią, ale zespół jest podekscytowany tym, aby w przyszłym roku, tak szybko jak to możliwe, pokazać dokąd zmierzamy".

Prezes CDE Entertainment potwierdził również, że studio Crystal Dynamics wciąż pracuje razem z The Initiative nad produkcją gry Perfect Dark, która zmierza na Xboxy i PC (pisaliśmy o tym rok temu w newsie). Co ciekawe, na samym końcu 10-minutowego wystąpienia Phil Rogers poinformował, że aż 73 tysiące osób wypełniło ankietę dotyczącą Legacy of Kain, czyli zapomnianej od wielu lat marki należącej do Crystal Dynamics. Ostatnia gra z tej serii, Legacy of Kain: Defiance, została wydana w 2003 roku. Ze słów Rogersa wynika, że franczyza może zostać reaktywowana, jednak nie padły na ten temat żadne konkrety.

   


6 listopada 2022, by Cez
Onoma zamknięte, TR Reloaded nadal powstaje
Zaledwie kilka tygodni temu studio Square Enix Montreal, które stworzyło m.in. grę Lara Croft GO, zmieniło nazwę na Onoma, a nieoczekiwanie właściciel firmy, czyli szwedzka korporacja Embracer Group z dnia na dzień to studio zamknęła pozbawiając pracy 200 osób. Firma Crystal Dynamics odpowiedzialna za markę Tomb Raider uspokaja, że mimo to gra mobilna Tomb Raider Reloaded nadal powstaje.

Nie tak dawno studio Onoma świętowało z szampanem w ręku i to dosłownie. W social mediach pracownicy byłego Square Enix Montreal chwalili się nową nazwą firmy, która miała być dla nich nowym rozdziałem historii. Historia ta jednak została brutalnie zakończona przez decyzję Embracer Group.


Przypomnijmy, że kilka miesięcy temu Embracer Group kupiło trzy studia od Square Enix: Crystal Dynamics, Eidos Montreal i Square Enix Montreal. Ta ostatnia firma musiała zmienić nazwę, po to aby już nie kojarzyć się z japońską korporacją. Ponadto pod skrzydłami Embracer powstała spółka wydawnicza CDE Entertainment, na czele której stanął Phil Rogers, czyli do niedawna szef Square Enix Europe. Rogers, który przeszedł do Embracer po transformacji, wyjaśnił zaskakującą decyzję odnośnie likwidacji Onoma tym, że szwedzki właściciel nie chce skupiać się na produkcji mniejszych, mobilnych tytułów, a na tych wielkich, konsolowych.

"Widzimy możliwości rozwoju skupione wokół naszych pierwszorzędnych franczyz i gier AAA. Zamknięcie naszego studia Onoma to trudna decyzja - taka, którą podjęliśmy z wielką uwagą i rozwagą. Bardzo dziękujemy wszystkim członkom zespołu za ich wieloletni wkład i mamy nadzieję, że znajdziemy stanowiska dla jak największej liczby tych osób" - powiedział Phil Rogers serwisowi Games Industry w dniu, w którym pracę straciło około dwustu osób. Niektórzy z nich najprawdopodobniej otrzymają zatrudnienie w znajdującym się w tym samym kanadyjskim mieście studiu Eidos Montreal, jednak nie wiadomo co z pozostałymi. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że Crystalsi również szukają dla niektórych wolnych posad.


W skład studia Onoma wchodziła nie tylko dawna firma Square Enix Montreal, ale i Square Enix London Mobile, które od kilku lat tworzy grę mobilną Tomb Raider Reloaded. Okazuje się, że produkcja nie jest zagrożona. Rzeczniczka Crystal Dynamics przekazała nam, że mimo zamknięcia Onoma gra TR Reloaded zostanie ukończona, choć nie ujawniła przez kogo. Premiera tytułu, który wciąż jest w fazie testów, została przełożona na początek przyszłego roku. Powyżej widzicie nową grafikę promocyjną, ukazującą postacie z gry. Od lewej jest to Anaya Imanu, Lara Croft, Kurtis Trent i Werner von Croy.