strona główna // forum // chat // kontakt // dodaj do ulubionych // ustaw jako startową


Powrót do Archiwum

LISTOPAD 2015




30 listopada 2015, by Cez
Od Hitmana do Lary
Kanadyjskie studio Square Enix Montreal opublikowało zbiór grafik koncepcyjnych związanych z grą Lara Croft GO. Dzięki nim możemy zobaczyć, że początkowo produkcja miała wizualnie przypominać grę Hitman GO. Ostatecznie jednak zdecydowano się na zupełnie inny styl graficzny.


Więcej początkowych projektów Lara Croft GO znajdziecie na naszym profilu na Facebooku. Z kolei poniżej możecie kliknąć na świeżą tapetkę, która nawiązuje do dodatku pt. "The Shard of Life".


 


28 listopada 2015, by Cez
Czarnopiątkowe obniżki cen!
Jak co roku w Czarny Piątek i Cyberponiedziałek, które następują po amerykańskim Dniu Dziękczynienia, nie mogło zabraknąć sporych obniżek cen gier z Larą Croft. Korzystajcie póki jest naprawdę tanio!

Na przełomie września i października platforma Steam przygotowała obniżkę cen serii Tomb Raider o 80 procent, a z okazji Czarnego Piątku aktualny rabat wynosi 75 procent. Tańsze są nie tylko wszystkie główne części serii TR, ale także i gry z serii Lara Croft, czyli The Guardian of Light i The Temple of Osiris. Można też zbiorczo zakupić zestaw wszystkich części zwany Tomb Raider Collection, za który zapłacimy nie 80 euro, a jedynie 20 euro (ok. 85 zł)! Promocja trwa do 1 grudnia do godz. 19 czasu polskiego.


Promocję z okazji Czarnego Piątku przygotowała także platforma Origin. Przykładowo za Tomb Raidera z 2013 roku zapłacimy nie 70 zł, a jedynie 17,47 zł. Z kolei za dwa pakiety klasycznych części zapłacimy łącznie nie 80 zł, a 20 zł.

Na koniec polski akcent - sieć sklepów Biedronka od 30 listopada rozpocznie specjalną promocję do wyczerpania zapasów. W cenie 59,99 zł będziemy mogli kupić pudełkowego Tomb Raidera z 2013 roku na PS3 i Xboxa 360. Z kolei za 79,99 zł otrzymamy złotą, pudełkową edycję gry Lara Croft and the Temple of Osiris na PS4, a także TR: Definitive Edition na PS4.

 


28 listopada 2015, by Cez
Fatalna sprzedaż Rise of the Tomb Raider
W zeszłym tygodniu informowaliśmy o słabych wynikach sprzedaży Rise of the Tomb Raider w Wielkiej Brytanii, pora więc odnieść się do wyników globalnych.

Serwis VGChartz informuje, że w ciągu pierwszego tygodnia od premiery RotTR sprzedał się w tradycyjnych punktach sprzedaży w liczbie 301 028 egzemplarzy - 76% gier sprzedano na Xboxa One, a 24% na Xboxa 360. Czy to dużo? Niestety nie… Dla porównania Tomb Raider z 2013 roku w analogicznym okresie czasu sprzedał się w liczbie 482 tysięcy egzemplarzy i to tylko w wersji na Xboxa 360 (konsoli Xbox One wówczas jeszcze nie było).

Jeśli uważacie, że powyższe dane są miażdżące, to poczekajcie na to - gra Fallout 4, która podobnie jak RotTR zadebiutowała 10 listopada, w pierwszym tygodniu od premiery sprzedała się w tradycyjnych punktach sprzedaży w liczbie… 5,2 miliona (!) egzemplarzy - 58% na PlayStation 4, 33% na Xboxie One, 9% na PC.

A jak wygląda sprzedaż Rise of the Tomb Raider na poszczególnych kontynentach? Spośród wspomnianych 301 tysięcy egzemplarzy 48% zakupili gracze ze Stanów Zjednoczonych, 41% z Europy i 11% na pozostałych kontynentach.

 


26 listopada 2015, by Cez
Wielka aktualizacja Lara Croft GO!
Z okazji amerykańskiego Święta Dziękczynienia studio Square Enix Montreal przygotowało niespodziankę dla osób, które zakupiły świetnie przyjętą grę logiczną pt. Lara Croft GO. W sklepie Google Play oraz iTunes pojawiła się spora i do tego darmowa aktualizacja zatytułowana "The Shard of Life".

Dodatek oferuje 26 nowych zagadek podzielonych na 11 etapów, które rozgrywają się w Jaskini Ognia, gdzie Lara szuka tytułowego Okruchu Życia. W nowych levelach, które charakteryzują się zdecydowanie wyższym poziomem trudności, napotkamy na nowy rodzaj odradzających się wrogów i będziemy mogli zebrać kolejne artefakty i klejnoty. Uzyskamy też dostęp do dwóch nowych strojów Lary: klasycznego i pochodzącego z gry TR: The Angel of Darkness.


Spieszcie się, jeśli chcecie tanio kupić grę Lara Croft GO i od razu otrzymać do niej darmowy dodatek. Z okazji premiery aktualizacji tytuł został tymczasowo przeceniony - obecnie kosztuje 2,99 euro na iTunes i 17,11 zł w sklepie Google Play. Jeśli zaś chodzi o update wersji na mobilnego Windowsa - ten pojawi się za jakiś czas.

Z okazji wydania dodatku "The Shard of Life" twórcy udostępnili także nowy, darmowy utwór z gry, który możecie przesłuchać lub ściągnąć za pośrednictwem strony SoundCloud. Poza tym w amerykańskim oddziale sklepu Amazon pojawiły się t-shirty z motywem gry Lara Croft GO - zysk ze sprzedaży zostanie przeznaczony dla organizacji charytatywnej Child's Play Charity.

Więcej screenów z dodatku "The Shard of Life" znajdziecie w galerii na Facebooku.

 


25 listopada 2015, by Cez (thx: Krystian)
WoTR trafił do podręczników - znowu!
W edukacji ostatnio sporo zamieszania, bo ważą się losy gimnazjów, a tymczasem Wasz ulubiony, czołowy światowy serwis o serii Tomb Raider znów trafił do podręczników szkolnych! Tak, znów, bo już w lutym 2010 roku po raz pierwszy WoTR zadebiutował w podręczniku do języka polskiego, o czym pisaliśmy w newsie pt. "Do szkoły z WoTR pod pachą".

Tym razem swoje trzy grosze wetknęliśmy do podręcznika języka polskiego dla liceów i techników pt. "Nowe: Zrozumieć tekst - zrozumieć człowieka. Dwudziestolecie międzywojenne", wydane przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Co ma wspólnego Lara Croft z tym okresem historii Polski - nas nie pytajcie. Wiemy za to, że w rozdziale pt. "Ciało w poezji współczesnej" pojawia się render z gry Tomb Raider Underworld z podpisem: "Lara Croft jest wirtualną wizualizacją marzenia o ciele doskonałym, które tak naprawdę nie istnieje, jest tylko reprezentacją". Hmm, książka została wydana po 2013 roku, więc najwyraźniej jej autorzy przespali grę Tomb Raider, w której bohaterka uzyskała realne proporcje.


No dobrze, ale gdzie tu obecność serwisu World of Tomb Raider? Kliknijcie na grafiki obok, by je powiększyć. W spisie na końcu podręcznika opublikowano źródło, z którego pochodzi render, czyli adres naszej strony laracroft.pl. Wybaczamy przy tym błąd w tytule serii. Jaki Tomb Rider? ;)

 


25 listopada 2015, by Cez
Śmieją się z Tomb Raidera
Ciąg dalszy ciekawej promocji najnowszej gry Rise of the Tomb Raider. Dwie aktorki, które grają główne role w serialu komediowym pt. "Broad City", wcieliły się w krótkim filmiku w Larę Croft i Jonaha Maiava.


"Broad City" to serial emitowany na kanale Comedy Central, który do tej pory doczekał się dwóch sezonów. Został stworzony przez Ilanę Glazer i Abbi Jacobson, które wcielają się w główne bohaterki - Ilanę i Abbi, dwie Amerykanki pochodzenia żydowskiego, mieszkające w Nowym Jorku. Serial charakteryzuje się odważnym i często bezczelnym humorem. Jego twórczynie postanowiły na chwilę odpocząć od swojego dzieła i spróbować sił jako Lara i Jonah. Za pomocą green screenów nagrano krótkie sekwencje znane z początku rozgrywki w RotTR, a następnie nałożono je na scenki z gry.

Z efektem końcowym możecie zapoznać się tutaj, a z kolei tu zobaczycie kulisy powstawania tej nietypowej reklamówki.

 


24 listopada 2015, by Cez
Zaczyna się! Pierwsze płatne DLC
Obecnie rzadko o której grze możemy powiedzieć, że w dniu premiery kupiliśmy produkt kompletny, bo w późniejszym czasie oferuje nam się dodatkową zawartość, oczywiście odpłatną. Dawniej było to nie do pomyślenia, dziś to niestety codzienność. To zjawisko nie mogło oczywiście ominąć Rise of the Tomb Raider. Na duże, fabularne DLC przyjdzie jeszcze czas, ale już dziś w sieci Xbox Live zadebiutował mały dodatek. A to dopiero początek…


DLC o nazwie "Syberyjski komandos" to przede wszystkim nowy ciuszek, który umożliwia Larze zabranie większej ilości wszelkiego rodzaju amunicji specjalnej. DLC zawiera także skórkę do pistoletu semi-auto Accipiter Nox oraz pakiet kart z gwarantowaną rzadką kartą i zwiększonym prawdopodobieństwem wylosowania kolejnych rzadkich kart. Dodatek waży 10 MB i kosztuje 11,99 zł. Zestawu nie muszą kupować ci, którzy zaopatrzyli się w przepustkę sezonową.

 


24 listopada 2015, by Kyo
Głosuj na Larę w Kanadzie
Szykuje się kolejne rozdanie nagród w dziedzinie wirtualnej rozrywki, tym razem na imprezie Canadian Videogame Awards 2015, gdzie ogłoszono tytuły kandydujące do finału. Ku uciesze fanów możemy zagłosować na naszą ukochaną Larę, na tę w wersji mobilnej, czyli Lara Croft GO.

Gra, która powstała pod skrzydłami kanadyjskiego oddziału Square Enix w Montrealu, została nominowana aż w siedmiu kategoriach: Gra roku, Najlepsza gra iOS, Najlepsze animacje, Najlepszy dźwięk, Najlepszy projekt gry, Najlepsza warstwa wizualna i Nagroda od fanów: najlepsza gra kanadyjska. Dodatkowo możemy oddać głos na Rise of the Tomb Raider, który konkuruje w kategorii Nagroda od fanów: najlepsza gra międzynarodowa. Zatem fani, do dzieła! Oddajemy swój głos na tej i na tej stronie.

Tegoroczna gala będzie miała miejsce 6 grudnia w Mattamy Athletic Centre.

 


21 listopada 2015, by Cez
W lutym pójdziemy na grzyby
Wydawnictwo Dark Horse opublikowało krótki zarys fabuły nowej serii komiksowej, której akcja będzie się rozgrywała pomiędzy Rise of the Tomb Raider, a kolejną grą, roboczo zwaną Tomb Raiderem 11. Poniższy opis nie zawiera spoilerów względem zakończenia RotTR, więc możecie śmiało czytać:

Lara Croft kontynuuje poszukiwania pradawnej wiedzy na temat świata, która pomogłaby odkryć sekret przechytrzenia śmierci. Bohaterka wplątuje się w gonitwę za bardzo rzadkim gatunkiem grzyba, który rzekomo gwarantuje nieśmiertelność. Na jej przeszkodzie stanie nowy, śmiertelnie niebezpieczny przeciwnik, którego nie można zabić.


Za scenariusz będzie odpowiadała Mariko Tamaki, kanadyjka japońskiego pochodzenia, która zastąpi Gail Simone i Rhiannę Pratchett. Z kolei szkice przygotuje Phillip Sevy, a pokoloruje je Michael Atiyeh. Pierwszy 32-stronicowy zeszyt nowej serii pojawi się w zachodnich kioskach 17 lutego 2016 roku. Cena: $3.99.

 


19 listopada 2015, by Cez
Stał 21 godzin w mrozie i deszczu i… wygrał!
Pamiętacie newsa o tym, że Microsoft zamierza wydać miliony funtów na promocję Rise of the Tomb Raider? Informowaliśmy już o wyprawie czwórki śmiałków na Syberię i o promocji RotTR podczas walk kobiet w Australii, ale to nic w porównaniu do tego, co się działo w stolicy Wielkiej Brytanii i w co zamieszana była także fanka TR pochodząca z Polski!


W centrum Londynu ósemka brytyjskich fanów Lary Croft utworzyła żywą reklamę nazwaną Survival Billboard. W tym niezwykle wyczerpującym konkursie wygrał ten uczestnik, który wystał najdłużej, nie zważając na wiatr, śnieg, deszcz czy gorąco. Te różne warunki pogodowe były sztucznie generowane przez organizatorów zabawy, a widzowie siedzący wygodnie przed monitorami swoich komputerów decydowali o tym, jaki rodzaj pogody będzie następny. Dla uczestników najgorsze okazało się połączenie śniegu z lodowatym deszczem.


W konkursie uczestniczyło ośmiu śmiałków, w tym 18-letnia Polka, studentka anglistyki Anya Sopicka, która od wielu lat mieszka na stałe w Wielkiej Brytanii. Ani udało się wystać nieco ponad dwanaście godzin i tym samym zajęła przedostatnie miejsce. W ramach nagrody pocieszenia otrzymała Xboxa One oraz grę RotTR. Zwycięzcą okazał się 28-letni Adam Carr (na zdj.), który wystał, uwaga, uwaga, 20 godzin i 45 minut. W nagrodę wyjedzie na wycieczkę zagraniczną tematycznie związaną z przygodami Lary Croft oraz także otrzymał Xboxa One wraz z zestawem wielu gier.

Tu, tu i tu możecie zobaczyć podsumowania konkursu, jeśli zaś chcecie usłyszeć krótkie wypowiedzi wszystkich uczestników tej trudnej zabawy, kliknijcie na poszczególne imiona: Anya, Andy, Adam, Sarah, Sam, Lewis, Jade i Eve.

Wkrótce na WoTR opublikujemy więcej szczegółów o konkursie Survival Billboard!

UPDATE (22.11)
W dziale Teksty zamieściliśmy nasz wywiad z Anyą Sopicką, dzięki której poznacie kulisy niezwykłego konkursu Survival Billboard!

 


18 listopada 2015, by Cez
Polka bije się niczym Lara Croft
W Melbourne w Australii w nietypowy sposób promowano nową grę Rise of the Tomb Raider. 15 listopada podczas transmisji gali UFC 193 (mieszane walki kobiet) logo gry było wielokrotnie wyświetlane na ekranach telewizorów, a także znajdowało się na wadze, na której ważono poszczególne zawodniczki.


Ciekawostką jest fakt, że w zawodach uczestniczyła Joanna Jędrzejczyk (na zdjęciu), polska zawodniczka muay thai, kick-boxingu oraz mieszanych sztuk walki. Jest ona pierwszą Polką w największej i najbardziej prestiżowej organizacji UFC oraz mistrzynią w wadze słomkowej. 15 listopada Joanna zmierzyła się z Kanadyjką Valerie Letourneau i pokonując ją, kolejny raz skutecznie obroniła tytuł mistrzowski.

Filmik ukazujący kulisy gali UFC 193 możecie zobaczyć tutaj.

 


17 listopada 2015, by Cez
Znamy reżysera trzeciego filmu TR!
A jednak nie kobieta! Wytwórnie Warner Bros, MGM i GK Films, które od baaaaardzo dawnaaaa pracują nad trzecim filmem z serii Tomb Raider, ujawniły, że obraz wyreżyseruje Norweg Roar Uthaug. Wreszcie jakiś konkret!

Jeszcze do niedawna wytwórnie twierdziły, że na tym stanowisku najlepiej widziałyby kobietę. Ostatecznie jednak padło na norweskiego twórcę. Roar Uthaug ma na swoim koncie jedynie filmy w swoim ojczystym języku (np. horror "Hotel zła"), co oznacza, że filmowy Tomb Raider będzie jego anglojęzycznym debiutem.


Jeśli chodzi o scenariusz, to prawdopodobnie napisze go Geneva Robertson-Dworet ("Transformers 5"), która jest na ostatnim etapie negocjacji. Zaraz, zaraz, czy wcześniej nie informowaliśmy o innych scenarzystach? Tak, ale wychodzi na to, że osoba odpowiedzialna za fabułę filmu ma zostać zmieniona już po raz… trzeci. Najpierw zatrudniono Marka Fergusa i Hawka Ostby'ego, następnie Marti Noxon, później Evana Daugherty'ego, a teraz rozważana jest Geneva. Oby trudności w ukończeniu scenariusza nie były złą wróżbą…

Przypomnijmy, że trzeci film z serii Tomb Raider ma być jednocześnie restartem kinowych przygód Lary Croft. No właśnie, a kto wcieli się w rolę pani archeolog? Tego nadal nie wiadomo. Jedno jest pewne, fanom zależy na tym, by do tej roli wybrano Camillę Luddington, która jest głosem Lary w ostatnich dwóch grach, ale czy twórcy wezmą to pod uwagę?

 


17 listopada 2015, by Cez
Słabe wyniki sprzedaży: "biedny Tomb Raider"
Z Wielkiej Brytanii napływają niepokojące informacje o słabej sprzedaży Rise of the Tomb Raider na tamtejszym rynku. Gra w ciągu pierwszych pięciu dni od premiery sprzedała się w liczbie 64 tysięcy sztuk (na Xboxie One - 54 tys., na Xboxie 360 - 10 tys.). Dla porównania - w 2013 roku Tomb Raider w pierwszym tygodniu sprzedał się na wyspach w liczbie 183 tys. sztuk. Owszem, do pełnego tygodnia zostały jeszcze dwa dni i wynik 64 tysięcy z pewnością się poprawi, ale wątpliwe, by dorównał liczbie 183 tys., nie mówiąc o jej przebiciu.

Na Twitterze słabą sprzedaż w Wielkiej Brytanii skomentował Chris Brown, starszy menadżer produktów z Sony: "Biedny Tomb Raider :( Nawet Fallout 4 - pomimo wsparcia Xboxa One przez Microsoft - nadal sprzedaje się lepiej na PS4 :O". Na ten wpis odpowiedział Paul Rustchynsky odpowiedzialny za grę Driveclub: "Nie martw się, Tomb Raider lepiej sobie poradzi w przyszłym roku, gdy gra zostanie wydana na PS4 ;)".

Sporo w tym prawdy, bo to było do przewidzenia, że obecna sprzedaż RotTR na oba Xboxy będzie stanowiła jedynie 1/3 tego, co w 2013 roku łącznie sprzedano na PC, PS3 i Xboxa 360. A jeśli Square Enix i Microsoft liczyli na więcej to… najwyraźniej się przeliczyli. Dodatkowo premiera RotTR zbiegła się z debiutem innego giganta, czyli wspomnianego Fallouta 4, więc to kolejny powód słabszego wyniku.

 


17 listopada 2015, by Kyo
RotTR zakazany w Arabii
Potwierdził to oddział Microsoftu w Arabii Saudyjskiej. Pomimo że oficjalnie nie podano przyczyny wycofania dystrybucji Rise of the Tomb Raider w kraju szejków arabskich, spekuluje się, że cała wina leży w ukazaniu wizerunku proroka w syryjskim levelu "Prophet's Tomb". Ponadto sugeruje się, iż gra porusza zbyt delikatne tematy duchowe. Chociaż oczywistym jest, że w kontekście religijnym w Rise of the Tomb Raider nie ma celowych odwołań do islamu, to zapobiegawczo gra została wycofana z obiegu.

To nie pierwszy raz, kiedy dystrybucja gier w Arabii Saudyjskiej zostaje wstrzymana. Wszelkie tytuły, które w swojej tematyce poruszają zagadnienia religijne, w tym przede wszystkim ukazują wizerunek Boga lub chociażby mają w tytule słowo "God", nie zostają wypuszczone na tamtejszy rynek. Dobrym przykładem jest God of War, ukazujący oblicza bogów greckich, czy choćby Pokemon Trading Card Game, który rzekomo promuje syjonizm.

 


15 listopada 2015, by Cez
Serwis WoTR znów w napisach końcowych!
Ci, którzy ukończyli Rise of the Tomb Raider, być może już to zauważyli, a ci, którzy jeszcze nie grają, dowiedzą się teraz. Serwis World of Tomb Raider ponownie znalazł się w gronie serwisów wyróżnionych przez studio Crystal Dynamics w napisach końcowych.

To nie pierwszy raz kiedy WoTR został w ten sposób wyróżniony. Przypomnijmy choćby umieszczenie nazwisk zwycięzców naszego konkursu w instrukcji Tomb Raider Anniversary w 2007 roku oraz wymienienie nazwy naszego serwisu w napisach końcowych Tomb Raidera z 2013 roku. Miło, że po 13 latach pracy wciąż jesteśmy w ten sposób doceniani. Nie byłoby to możliwe bez Was, naszych Czytelników. Dziękujemy, że nadal z nami jesteście!

 


15 listopada 2015, by Cez
Przebieranki i inspiracje
Serwis IGN opublikował drugą część lekcji cosplayingu, której udzieliła Meagan Marie, rzeczniczka prasowa Crystal Dynamics, prywatnie bardzo doświadczona cosplayerka. Efekty jej pracy możecie zobaczyć tutaj.


IGN zamieścił także rozmowę z Johnem Staffordem, który wraz z Rhianną Pratchett odpowiada za warstwę fabularną Rise of the Tomb Raider. Stafford głównie zajmował się treściami zawartymi w dokumentach czy artefaktach, ale także pomagał przy planowaniu przerywników filmowych. Twórca porównuje charakter Lary Croft do Sary Connor z Terminatora czy Ripley z Obcego. Cały materiał możecie zobaczyć tutaj.

 


15 listopada 2015, by Autumn
Platformówkowa Lara
Darmowa gra Spelunker World, której 8-bitowy pierwowzór miał premierę ponad 30 lat temu, właśnie trafiła na PS4. Jest to przyjemna platformówka, której bohaterem jest mały Spelunker szukający swojego zaginionego 10 lat temu taty. Gra pełna jest niebezpiecznych pułapek, tajemniczych jaskiń i legendarnych skarbów.


Pułapki i tajemnicze grobowce? Brzmi znajomo. W grze Spelunker World, którą dystrybuuje Square Enix, możemy poczuć się jak Lara Croft! Wszystko za sprawą dodatku, który odblokowuje w grze skórki pani archeolog oraz Horusa znane z Lara Croft and the Temple of Osiris.

Zanim się napalicie, mamy niestety złą wiadomość - w chwili obecnej gra jest dostępna jedynie w amerykańskim PlayStation Store.

 


14 listopada 2015, by Cez
Zniżka na RotTR dla Czytelników WoTR!
Przypominamy, że dzięki współpracy WoTR ze sklepem internetowym muve.pl wciąż możecie nabyć pudełkowe wersje RotTR ze specjalną zniżką!

Zamawiając grę Rise of the Tomb Raider w muve.pl, otrzymacie: rabat do 6% w zależności od wydania i darmową przesyłkę kurierem do każdego przedpłaconego zamówienia w ramach programu Darmodostawa. Ponadto 5% wydanej kasy wróci do Was w postaci punktów złota, które możecie przeznaczyć na zniżki w sklepie i nagrody w programie lojalnościowym. Kody promocyjne nie mają limitu i są ważne do końca tego roku.

Żeby skorzystać z oferty, wystarczy wejść na kartę produktu klikając w poniższe linki, dodać grę do koszyka i przy składaniu zamówienia podać nasz kod rabatowy:

Edycja Xbox One
Cena z rabatem - 234,90 zł (15 zł taniej)
KOD - TR-XONE-LARACROFT.PL

Edycja Xbox 360
Cena z rabatem - 172,90 zł (7 zł taniej)
KOD - TR-X360-LARACROFT.PL

 


14 listopada 2015, by Kyo
Camilla znów nominowana!
Camilla Luddington, wcielająca się w postać Lary Croft zarówno w sesjach motion capture, jak i użyczająca głosu bohaterce, została nominowana w konkursie The Games Awards 2015 w kategorii "Best Performance".

Jak to bywa w tego typu wydarzeniach, gracze mogą oddać swój głos, by pomóc ulubionym tytułom. Swoją fanowską powinność możecie spełnić tutaj i zagłosować na świetną grę aktorską Camilli. Wygrana to nie tylko prestiż dla samej aktorki, ale także kolejne, niezwykłe wyróżnienie dla Rise of the Tomb Raider, który zbiera pochlebne recenzje.


Dla przypomnienia dodajmy, że to nie pierwsza nominacja Camilli, gdyż w 2013 roku, po premierze Tomb Raidera, aktorka została nominowana na Spike Video Game Awards w kategorii "Best Voice Actress". Mało tego, w roku 2014 na BTVA Video Game Voice Acting Award, Camilla dostała nominację w kategorii "Best Female Lead Vocal Performance" również za rolę Lary Croft w Tomb Raiderze z 2013 roku. Co by nie mówić, takie nominacje tylko nas cieszą i są potwierdzeniem kunsztu aktorskiego i profesjonalizmu Camilli, który możemy ponownie oglądać w Rise of the Tomb Raider.

 


14 listopada 2015, by Cez
Gra a rzeczywistość - gdzie twórcy naściemniali?
Serwis Gram.pl opublikował bardzo ciekawy 15-minutowy materiał video (link), który odpowiada na pytanie czy gameplay ukazany w Rise of the Tomb Raider ma jakiekolwiek odzwierciedlenie w rzeczywistości.


Studio Crystal Dynamics chwali się, że w RotTR stawiano na realizm, zatem ekipa Gram.pl skontaktowała się ze specjalistami od survivalu, by sprawdzić czy Lara z krwi i kości rzeczywiście podołałaby wyzwaniom znanym z gry. Okazało się oczywiście, że nie wszystko co zobaczymy w wirtualnym świecie jest realistyczne... ale to chyba nikogo nie zaskoczyło.

 


14 listopada 2015, by Cez
Jak wypadł polski dubbing na tle innych?
W serwisie YouTube pojawiły się materiały porównujące różne wersje językowe Rise of the Tomb Raider. Pierwszym z nich jest filmik stworzony przez chińskiego fana, który zestawił wszystkie trzynaście dubbingów, czyli wersję angielską, polską, francuską, włoską, niemiecką, hiszpańską w wariancie europejskim i amerykańskim, japońską, koreańską, chińską w wersji tradycyjnej i uproszczonej, portugalską i rosyjską. Materiał znajdziecie tutaj.

Z kolei polski fan Tomb Raidera zestawił nasz rodzimy dubbing z tym oryginalnym, angielskim. Filmik możecie zobaczyć tutaj, jednak uważajcie na wielkie SPOILERY pod koniec tego materiału, oglądajcie maksymalnie do szóstej minuty!

 


13 listopada 2015, by Cez & Autumn
Premiera w Polsce: wpadki i cosplay show
Polska premiera Rise of the Tomb Raider już za nami. Niestety tym razem bez żadnego oficjalnego eventu, ale nie przeszkodziło to polskim fanom serii w świętowaniu. Tradycyjnie nie obyło się także bez wpadek sklepów.

Zaledwie wczoraj informowaliśmy o tym, że niektóre sklepy sieciowe już rozpoczęły przedwczesną sprzedaż pudełkowych wydań gry, a dziś, w dniu polskiej premiery RotTR okazało się, że w wielu miejscach tytułu jeszcze... nie ma. Tak było m.in. w kilku sklepach w Krakowie czy w Łodzi. Nasi Czytelnicy przekazali nam również niepokojące sygnały o tym, że niektóre sklepy wysyłkowe nie wyrobiły się, przez co nie wszyscy gracze, którzy zamierzali spędzić weekend na graniu w RotTR, będą mogli to zrobić...


Co prawda Microsoft nie zorganizował w dniu polskiej premiery żadnego oficjalnego eventu, ale od czego są fani. Polska cosplayerka i wielka fanka serii Klaudia Croft pojawiła się w pełnym stroju Lary w Saturnie w Galerii Krakowskiej, gdzie spotkała dwóch naszych wysłanników. Jako Croftówna wyglądała bardzo profesjonalnie, wszystkie detale stroju bohaterki były idealnie odwzorowane. Cosplayerka przechadzała się między stoiskami, pozowała przy figurze panny Croft i nawet zaatakowała Wiedźmina! Bardzo chętnie pozowała też z fanami serii Tomb Raider, przybierając przy tym pozy niczym prawdziwa pani archeolog. Nie zabrakło też chwili na rozrywkę. Klaudia po raz kolejny pokazała swoje zdolności taneczne (wcześniej widzieliśmy je podczas targów Warsaw Games Week), gdy dorwała Kinecta - efekt tej zabawy możecie zobaczyć na filmiku - klik!

Galerię zdjęć z premiery RotTR ze świata i Polski znajdziecie na naszym profilu na Facebooku. Właściwie była to pierwsza premiera z trzech, bo w przypadku tej części przygód Lary mamy do czynienia z nietypową sytuacją - co prawda teraz świętujemy premierę na Xboxach, ale nie zapominajmy, że w przyszłym roku czeka nas jeszcze debiut gry na PC i PS4!

 


13 listopada 2015, by Cez
[KONKURS] Wygraj RotTR na Xboxa 360!
Jeden kod z grą Rise of the Tomb Raider na Xboxa One już dziś rozdaliśmy, pora więc na dogrywkę, czyli szybki konkurs dla posiadaczy Xboxa 360!

W pierwszej części dzisiejszego konkursu nagrodzone zostało czujne śledzenie naszej strony. W drugiej części przekażemy darmowy cyfrowy egzemplarz RotTR na Xboxa 360 za korzystanie z naszego profilu na Facebooku. By wziąć udział w konkursie należy: lubić nasz fanpage oraz polubić post związany z konkursem, który znajdziecie tutaj. Czas macie do godziny 23, po czym spośród osób, które spełnią dwa wymienione warunki, wylosujemy jednego zwycięzcę. Otrzyma on od nas dwa kody: jeden umożliwiający ściągnięcie pełnej wersji RotTR na Xboxa 360 i drugi, który odblokuje Season Pass, czyli przepustkę sezonową!

Zaglądajcie do nas często, bo to nie ostatni konkurs związany z Rise of the Tomb Raider. Wspominaliśmy dziś, że liczba 13 niekoniecznie jest pechowa? Tak się składa, że pod koniec tego roku WoTR będzie obchodził trzynaste urodziny, a chyba wiecie co to oznacza? ;)

 


13 listopada 2015, by Cez
Karolina Gorczyca: Identyfikuję się z Larą Croft
Kilka dni temu opublikowaliśmy wywiad z Karoliną Gorczycą (klik), która drugi raz użyczyła głosu Larze Croft. Dziś w dniu europejskiej premiery Rise of the Tomb Raider polski oddział Microsoftu opublikował filmik z udziałem aktorki, z którego dowiadujemy się o kulisach powstawania rodzimego dubbingu. Materiał video znajdziecie tutaj.


 


13 listopada 2015, by Cez
[KONKURS] Do wygrania RotTR na Xboxa One!
Czy piątek 13-go jest pechowy? Dla kogoś z Was ten dzień okaże się szczęśliwy, bo nie dość, że właśnie dziś odbyła się premiera Rise of the Tomb Raider w Europie, w tym także w Polsce, to na dodatek ktoś z Was będzie jeszcze dziś grał w tę grę zupełnie za darmo! Tak, mamy dla Was darmową kopię cyfrową Rise of the Tomb Raider na Xboxa One!

Zasady konkursu są proste - jeszcze dziś poniżej w wyznaczonym miejscu opublikujemy kod, który jednej osobie umożliwi pobranie RotTR na Xboxa One. Kto pierwszy, ten lepszy! Raz użyty kod dla pozostałych osób będzie już nieaktywny, zwycięzca będzie jeden i weźmie wszystko. Dodajmy, że nagrodą w konkursie jest RotTR w wersji Digital Deluxe, czyli w pakiecie, uwaga, uwaga, z Season Pass, czyli przepustką sezonową! Zatem zwycięzca nie będzie się musiał martwić o przyszłe DLC - będzie miał do nich dostęp zupełnie za darmo.

72KYG-9R9HD-49TDJ-WJFKW-7C34Z

Kiedy dokładnie opublikujemy kod? Tego Wam nie zdradzimy, musicie dziś często do nas zaglądać, by się tego dowiedzieć. Jak już komuś z Was uda się uaktywnić kod, to takiego szczęściarza prosimy o pochwalenie się tym faktem na naszym profilu na Facebooku :)

 


13 listopada 2015, by Autumn
Łeb jak sklep
Studio Crystal Dynamics opublikowało filmik (łapcie link), na którym możemy zobaczyć jak w praktyce wyglądają modyfikacje rozgrywki w Rise of the Tomb Raider związane z Kartami Wypraw. Materiał przedstawia m.in. tryb wielkiej głowy, przez który Lara jak i jej przeciwnicy wyglądają bardzo zabawnie oraz tęczową smugę, która pojawia się za bohaterką tak bez powodu, bo dlaczego nie? ;)


Całkiem przydatną opcją jest karta, która po zabiciu przeciwnika poprzez trafienie w głowę, tworzy wokół niego mgiełkę spowalniającą czas. Te i wiele więcej innych modyfikacji znajdziemy odkrywając karty, a pamiętajmy, że będziemy ich mieli do dyspozycji ponad 200!

 


12 listopada 2015, by Autumn
Poczuli Syberię na własnej skórze
Świat w Rise of the Tomb Raider jest niebezpiecznym miejscem pełnym pułapek. Nieprzewidywalna pogoda i trudności terenowe dają popalić. Przekonała się o tym nie tylko Lara, ale także czwórka youtuberów, których Microsoft wysłał na wyprawę godną panny Croft.


Przez 48 godzin poszukiwacze przygód musieli podołać wyzwaniom takim jak wspinaczka, zjazd po linie czy strzelanie z łuku. Czy było łatwo? O tym możecie przekonać się oglądając filmik, który znajdziecie tutaj.

Dodatkowo każdy z czterech uczestników przygotował własny materiał ze swoimi osobistymi wrażeniami z tej trudnej wyprawy: Tom Syndicate, Yammy Xox, Jade Jolie i Oli White.

 


12 listopada 2015, by Cez
Znów się pospieszyli
Polska premiera Rise of the Tomb Raider nastąpi dopiero jutro, czyli 13 listopada, ale tradycji musiało stać się zadość, czyli w niektórych polskich sklepach sieciowych można było kupić grę już dziś. Na dowód zamieszczamy obok fotkę z jeszcze gorącym egzemplarzem gry, nadesłaną przez naszego Czytelnika, Bartka. Przypomnijmy, że to nie pierwszy raz, kiedy niecierpliwe sklepy postąpiły w ten sposób - przy premierach poprzednich części przygód Lary było podobnie, więc nas już to nie dziwi…

A skoro o premierze mowa - już jutro w dniu debiutu RotTR w Polsce będziemy mieli dla Was niespodziankę - cierpliwi zostaną wynagrodzeni!

 


12 listopada 2015, by Autumn
Specjalistka od kruszenia lodu
Skok na bungee w Chinach, o którym ostatnio pisaliśmy, to nie koniec atrakcji związanych z premierą Rise of the Tomb Raider w Azji. Przedstawicielka Crystal Dynamics Meagan Marie i oficjalna amerykańska cosplayerka Lary - Jenn Croft świętowały premierę w Hong Kongu na imprezie Hack the Ice. Goście, którzy mieli okazję uczestniczyć w wydarzeniu, mieli dostęp do wcześniej niewidzianego gameplayu, możliwość zadania pytań wyżej wymienionym paniom oraz, co najważniejsze, wygrania rzadkich nagród!


Jak można było wygrać? Jenn Croft uzbrojona w czekan za pomocą pytań zadanych przez fanów była kierowana do poszczególnych lodowych rzeźb, z którymi rozprawiała się jak na prawdziwą Larę przystało, czyli niszczyła je czekanem. W efekcie ukryte w środku nagrody trafiały do szczęśliwych zwycięzców.

Całe dwugodzinne wydarzenie razem z niepublikowanym wcześniej gameplayem możecie zobaczyć tutaj. Więcej zdjęć z premiery gry znajdziecie na naszym profilu na Facebooku.

 


10 listopada 2015, by Cez
Rozmawialiśmy z Karoliną Gorczycą! [WYWIAD]
Z okazji światowej premiery Rise of the Tomb Raider mamy dla Was niespodziankę - wywiad z naszą polską Larą Croft, czyli Karoliną Gorczycą, który znajdziecie w dziale Teksty.

To nie pierwsza nasza rozmowa z utalentowaną, polską aktorką. Przypomnijmy, że w 2013 roku z okazji premiery Tomb Raidera, również przygotowaliśmy dla Was wywiad (klik). Co w tym roku zdradziła nam Karolina Gorczyca? Z tekstu dowiecie się m.in. tego czy ktoś na ulicy woła na nią Lara Croft, czy napotkała na jakieś trudności podczas tworzenia nowego dubbingu, czy będzie okazja do spotkania aktorki oraz czy zaczęła wreszcie grać w gry ;)


Nie zapominajcie, że to Wy, Czytelnicy World of Tomb Raider w 2012 roku w ankiecie wybraliście Karolinę Gorczycę do roli polskiej Lary Croft. Wasza decyzja tak bardzo spodobała się ówczesnemu dystrybutorowi, Cenedze Poland, że zatrudnił aktorkę do tej roli. W tym roku Microsoft, który odpowiada za wydanie RotTR na Xboxy, również do tego zadania wybrał utalentowaną Karolinę, choć... początkowo gra miała ukazać się tylko z polskimi napisami.

To jeszcze nie koniec niespodzianek, które w najbliższych dniach czekają na Was z okazji premiery gry. Zaglądajcie do nas często, bo będzie się działo!

 


10 listopada 2015, by Cez
Premiera RotTR z rozmachem - w USA już grają!
Tadam! Po ponad dwóch latach oczekiwania nadszedł dzień światowej premiery Rise of the Tomb Raider. Z tej okazji ekipa Crystal Dynamics wyjechała świętować do Chin.

Od dziś w RotTR mogą grać właściciele Xboxa One i Xboxa 360 w obu Amerykach oraz w Azji. Już jutro gra pojawi się w Japonii, a z kolei 13 listopada na Bliskim Wschodzie, w Afryce i w Europie, w tym oczywiście w Polsce. Co prawda na nowe przygody Lary musieliśmy czekać 2,5 roku, czyli o połowę krócej niż na poprzedniego Tomb Raidera, ale dla wielu fanów serii i tak było to o dwa lata za długo.


Trzeba przyznać, że ekipa Crystal Dynamics premierę nowej gry uczciła z prawdziwym rozmachem. Co tam uroczysta mowa czy też lampka szampana. Jak już świętować nowe przygody panny Croft, to na całego, dlatego w Chinach z tej okazji zorganizowano nietypowy skok na bungee z Macau Tower! Nietypowy dlatego, bo skakała Lara, a właściwie Jenn Croft, czyli oficjalna amerykańska cosplayerka serii TR, którą mieliśmy okazję poznać w Los Angeles podczas tegorocznych targów E3. Dziewczyna charakteryzuje się niespotykaną energią i odwagą, więc nie mogła odmówić takiemu wyzwaniu. Jeśli chcecie zobaczyć jak wyglądał szalony skok Jenn, kliknijcie tutaj.

Tymczasem polscy gracze muszą uzbroić się w cierpliwość i poczekać na premierę gry na Xboxach do piątku 13 listopada. Przypominamy, że wersja na PC pojawi się w pierwszym kwartale 2016 roku, a na Playstation 4 - rok po premierze na Xboxy.

Zostańcie z WoTR i często nas odwiedzajcie, bo tradycyjnie z okazji premiery nowej gry będziemy mieli dla Was wiele atrakcji - więcej póki co nie zdradzamy!

 


9 listopada 2015, by Cez
Porównaj grafikę Xboxa One z 360
Nie doczekaliśmy się żadnego oficjalnego materiału pokazującego różnicę w grafice pomiędzy Rise of the Tomb Raider na Xboxa Ona a Xboxa 360, ale od czego mamy serwis YouTube. Jeden z użytkowników przygotował filmik porównawczy, który obejrzycie klikając na poniższy screen. Poza różnicą w grafice rozgrywka na obu konsolach ma być identyczna - tak przynajmniej twierdzi studio Crystal Dynamics.


 


9 listopada 2015, by Krtomb
Są pierwsze oceny Rise of the Tomb Raider!
Dziś zniesiono embargo na recenzje Rise of the Tomb Raider, więc zostaliśmy wręcz zalani pierwszymi ocenami. I jak? I jest bardzo dobrze jeśli chodzi o cyferki, ale jak się zagłębimy w szczegółową treść recenzji, to okazuje się, że do ideału trochę brakuje.

Zagraniczne serwisy np. Gameinformer, Gamesradar, Metacritic czy IGN wymieniają przede wszystkim świetną realizację sekwencji akcji, grafikę, animacje czy huby i oceniają grę bardzo wysoko - najczęściej pomiędzy 8,5/10 a 9,5/10. Powtarzającym się "ale" jest kwestia porównywania RotTR z poprzedniczką z 2013 roku, gdzie kopniak adrenaliny i rewolucja w stosunku do tego, co prezentowała seria były dwa i pół roku temu znacznie wyraźniejsze. Serwisy jako minusy przytaczają wtórność w stosunku do Tomb Raidera, nadmiar znajdziek (!), oraz ciągłe zbieranie surowców, które dla niektórych było męczące. Mimo wtórności w stosunku do poprzedniczki recenzenci dodają, że jest to solidna produkcja, w której poprawiono błędy reboota. Grobowce wreszcie są takie jakie być powinny, walka jest dobrze zbilansowana, a widoki, jakie serwuje nam silnik gry, cieszą oko.

Przykładowe oceny serwisów zagranicznych: IGN: 9,3/10, Gamespot: 9/10, Gamesradar: 4/5, Metacritic: 87%, Gameinformer: 9,5/10, Videogamer: 9/10, Kotaku - Yes.

Jeśli chodzi o rodzime serwisy, tutaj opinie są bardziej zróżnicowane i mniej pobłażliwe. Serwisy takie jak PPE, Antyweb, Polygamia czy Spiders Web chwalą te same aspekty i wytykają zbliżone do siebie mankamenty. Minusy to wg nich częste błędy, polska wersja (pojawiają się opinie o rażącym niedopasowaniu dialogu lub opisu przedmiotu do sytuacji), słabiej brzmiące głosy przeciwników Lary, nierówne tempo rozgrywki oraz fabuła. Pada opinia, że scenariusz sprawia wrażenie pisanego na kolanie i mało oryginalnego. Mimo to ostateczne oceny wciąż są przeważnie pozytywne. Wiele polskich serwisów wychwala warstwę wizualną - mimo braku rewolucji, Xbox One prezentuje jakość grafiki porównywalną z poprzedniczką w wersji Definitive Edition, a opinie dotyczące leciwej 360-tki mówią jedno - niczym mistrz Yoda, wciąż ma w sobie moc i daje radę.

Przykładowe oceny serwisów polskich: Gry-Online: 8/10, PPE: 9/10, Polygamia: Trzeba zagrać, Eurogamer: 9/10, Gram: 8,7/10, Antyweb: 9/10, Gamezilla: 7,5/10, NaEkranie: 9/10.

Podsumowując - wygląda na to, że mimo początkowej fali niechęci do czasowego przeniesienia kolejnej odsłony przygód Lary do stajni Microsoftu, Rise of the Tomb Raider wydaje się być godnym następcą swojego poprzednika plasując się wysoko jako jedna z najlepszych gier na konsole Xbox. Pytanie tylko czy Lara rzuca rękawicę serii Uncharted? Na odpowiedź trzeba będzie jeszcze poczekać.

 


7 listopada 2015, by Kyo
Dlaczego nie Tomb Raider 2?
Ekipa Crystal Dynamics wyjawiła, że wymyślenie ostatecznego tytułu kolejnych przygód Lary było sporym wyzwaniem. Zanim poznaliśmy tytuł gry Rise of the Tomb Raider, funkcjonowała nazwa robocza Tomb Raider 10. Pojawiały się też oczywiste pomysły pokroju Tomb Raider 2, a także Tomb Raider: Ascension, które było nazwą kodową już w przypadku poprzedniej gry. Ostatecznie jednak zdecydowano się na tytuł z początkowym "Rise". Dlaczego?

Najpierw przypomnienie: zanim powstała koncepcja wyprawy na Yamatai, Lara w grze o roboczym tytule Tomb Raider: Ascension miała znaleźć się na bezludnej wyspie pełnej wrogo nastawionych olbrzymów oraz zmutowanych straszydeł, chroniąc znalezioną w głuszy małą dziewczynkę (w innej wersji małpkę - serio!). Nowością miała być także jazda konno i łuk w roli głównej broni bohaterki. Mówiąc najbardziej obrazowo, projekt Tomb Raider: Ascension żywcem czerpał z założeń "Ico" i "Shadow of the Collossus". Pomysł jednak upadł, a Crystalsi poszukiwali nowych inspiracji dla początków Lary jako obieżyświata i awanturnicy. Stąd pomysł na Himiko i Królestwo Yamatai.

Po sukcesie ostatniego Tomb Raidera, ekipa Crystalsów długo debatowała nad tytułem dla kontynuacji i w końcu pozostała przy Rise of the Tomb Raider. Noah Hughes, dyrektor kreatywny Crystal Dynamics, podkreśla, że tytułowe słowo "Rise" jest symboliczne, gdyż oznacza dla Lary kolejny krok ku temu, kim się w końcu stanie. "Ona ma przed sobą jeszcze wiele doświadczeń do zdobycia i lekcji do nauczenia, a to oznacza spory przewrót w życiu Lary, który zmusi ją do wykorzystania nabytych na wyspie umiejętności przetrwania do rabowania grobowców" - tłumaczy Hughes.

 


7 listopada 2015, by Cez
Afera z rozdzielczością - Full HD czy mniej?
Zachodni serwis Gamersyde wywołał niemałą burzę, gdy ogłosił, że cutscenki w Rise of the Tomb Raider na Xboxie One nie będą wyświetlane w trybie Full HD, czyli 1080p. Nie trzeba było długo czekać na reakcję Crystalsów.

Gameplay RotTR na konsoli Xbox One zgodnie z obietnicą twórców jest wyświetlany w rozdzielczości 1080p (1920×1080, obraz panoramiczny 16:9) z trzydziestoma klatkami na sekundę. Z kolei redakcja Gamersyde twierdzi, że cutscenki są wyświetlane w słabszej rozdzielczości, 900p (1600x900). Brian Horton ze studia Crystal Dynamics szybko zareagował, twierdząc, że informacja o 900p jest nieprawdziwa, ale… ale prawdą okazało się to, że cutscenki rzeczywiście nie będą wyświetlane w trybie Full HD. Horton poinformował, że przerywniki filmowe mają rozdzielczość 1440x1080 (obraz 4:3), co jest wynikiem o 8 procent lepszym niż 900p.

Jaki jest powód niższej rozdzielczości cutscenek? Przede wszystkim to, że Crystalsom zależało na pokazaniu zbliżeń twarzy bohaterów oraz wielu dodatkowych efektów, które na Xboxie One w rozdzielczości 1080p mówiąc wprost - nie dałyby rady.

Jeśli zaś chodzi o Xboxa 360 - twórcy o tej konwersji zbyt wiele nie mówią, ale prawdopodobnie gra będzie wyświetlana w rozdzielczości 720p (1280×720, format 16:9). Ciekawostką jest fakt, że w przypadku słabszej konsoli przerywniki filmowe nie będą generowane na żywo przez silnik gry - zostały wcześniej zgrane z wersji na Xboxa One i będą wyświetlane w formie prerenderowanej. Prawdopodobnie zastosowano to po to, by zaoszczędzić miejsce na płycie DVD.

 


7 listopada 2015, by Cez
Posłuchaj całego soundtracku z RotTR!
Gra Rise of the Tomb Raider jeszcze nie zagościła na konsolach graczy, a już możemy przesłuchać pełny i do tego zupełnie darmowy soundtrack skomponowany przez Bobby'ego Tahouri, który ma na swoim koncie kompozycje do wielu filmów i seriali, m.in. do "Gry o Tron", "Iron Mana" czy animacji "Minionki rozrabiają". Soundtrack do RotTR umieszczono w serwisie SoundCloud, skąd poszczególne utwory możecie legalnie pobrać.


Przypomnijmy, że to nie pierwszy raz, gdy utwory z gier z serii TR zostały udostępnione za darmo w serwisie SoundCloud. Wcześniej opublikowano soundtrack z gry Lara Croft GO (klik), The Temple of Osiris (klik), niewykorzystane utwory z Tomb Raidera z 2013 roku (klik) oraz utwory Petera Connelly'ego z Tomb Raidera IV, V i Angel of Darkness (klik).

 


6 listopada 2015, by Autumn
Artbook w wersji "naj"
Im bliżej premiery Rise of the Tomb Raider, tym więcej gadżetów. Studio Crystal Dynamics zaprezentowało trzecią wersję artbooka, bo dwie poprzednie to za mało.

Przypomnijmy, że standardowa edycja artbooka zawiera 192 strony i twardą oprawę - zapłacimy za nią ok. 50$, czyli mniej więcej 194 zł. Natomiast edycja limitowana (wydrukowano tylko 500 kopii) posiada ekskluzywną wersję okładki, dodatkową nasuwaną okładkę oraz litograf z autografem Brenocha Adamsa, na którym widnieje Lara z niedźwiedziem. Cena takiej przyjemności to 60$, czyli około 233 zł.


I wreszcie trzecia ekskluzywna edycja kolekcjonerska (na zdj.) prócz 192-stronicowego artbooka w twardej oprawie zawiera również dodatkowe 32 strony ukazujące kluczowe momenty w grze z komentarzem Jeffa Adamsa oraz ekskluzywną nasuwaną okładkę, na której widnieje logo Trójcy. Jest to również edycja limitowana - wydrukowano 1500 kopii, za które zapłacimy 70$ od sztuki, czyli około 270 zł.

Edycję standardową możecie kupić np. tutaj, pierwszą edycję kolekcjonerską tutaj, a hiper-ultra-mega wersję trzecią - tutaj.

 


6 listopada 2015, by Cez
Przebierz się za Larę Croft
Serwis IGN opublikował 4-minutowe wideo, dzięki któremu dowiadujemy się jak powinien wyglądać cosplayowy strój Lary z gry Rise of the Tomb Raider. Lekcji udziela Meagan Marie, rzeczniczka prasowa Crystal Dynamics, która prywatnie jest bardzo doświadczoną cosplayerką. Jeśli chcecie wiedzieć skąd u Meagan wzięła się ta pasja, kliknijcie na poniższy screen.


 


5 listopada 2015, by Autumn
Ewolucja hubów: więcej i gęściej
W poprzednim Tomb Raiderze mogliśmy kolekcjonować artefakty i dokumenty, odkrywać grobowce czy polować, a w zamian otrzymywaliśmy dodatkowe punkty doświadczenia. Chociaż wszystkie te rzeczy były ciekawe, to ich przydatność była niewielka, toteż można było je zignorować. W przypadku Rise of the Tomb Raider twórcy postanowili powiązać ze sobą wszystkie dodatkowe misje, tak żeby tworzyły jedną wielką całość.

"Stworzyliśmy system językowy, który poprzez czytanie dokumentów i tajnych informacji na reliktach, poprawi zdolności Lary w rozszyfrowywaniu starożytnych napisów znajdujących się na Monolitach, a te z kolei ujawnią nam lokalizację złota (zakupimy za nie nowy sprzęt i broń). Zwiedzając grobowce będziemy zdobywać też nowe umiejętności, których nie będzie można nauczyć się w żaden inny sposób" - wyjaśnia Jason Botta z Crystal Dynamics.

Pracując nad kluczowymi hubami twórcy chcieli wykorzystać cały potencjał konsoli Xbox One i stworzyć jak najbardziej rozległe obszary. Społeczeństwo Ocalonych i ich zadania, niezliczone starożytne krypty i jaskinie, tereny łowieckie - wszystkie te nowości znacząco wpłynęły na świat w RotTR, w którym poszczególne elementy będą tworzyły jedną całość.

Warto dodać, że problemem, jaki napotkali twórcy, było nakładanie się obszarów walki i polowania. Na początku zakładali, że wpłynie to dobrze na rozgrywkę, nawet wtedy, gdy wrogowie i zwierzęta też będą ze sobą walczyć. Jednak w praktyce to ze sobą nie współgrało, gdyż wrogowie wybijali wszystkie zwierzęta zanim gracz miał okazję je spotkać. Okazało się, że oczekiwane rozwiązanie byłoby zbyt drogie i czasochłonne w wykonaniu, więc wymyślili kompromisowe wyjście, w którym nie zabraknie ekscytujących polowań. Według słów Botty: "Wszystko w Rise of the Tomb Raider jest lepsze niż kiedykolwiek wcześniej. Daliśmy graczom inspirujące przestrzenie wypełnione życiem i bardzo dużo sekretnych miejsc do odkrycia, a wszystko to jest ogromnie wciągające i angażujące."

 


5 listopada 2015, by Cez
Co tam jeden strój - załóżmy ich szesnaście
Mobilna gra Lara Croft: Relic Run doczekała się kolejnej aktualizacji. Tym razem twórcy oferują nam aż szesnaście nowych ciuszków, w tym strój Hitmana czy różne kolorystyczne warianty klasycznych strojów Lary. Oczywiście za nowości zapłacimy przede wszystkim niebieskimi diamentami, których wciąż jest jak na lekarstwo… chyba, że za nie zapłacimy.


 


5 listopada 2015, by Cez
Wyciekła pełna wersja RotTR na Xboxa 360
Za każdym razem to samo - tuż przed premierą wyciekła pełna wersja Rise of the Tomb Raider...

Wyciek dotyczy edycji gry na Xboxa 360, która waży 7,3 GB. Piracka wersja pojawiła się dokładnie pięć dni przed premierą - przypomnijmy, że w przypadku Tomb Raidera z 2013 roku wyciek nastąpił ponad tydzień przed premierą i w pierwszej kolejności także dotyczył wersji na Xboxa 360. Dopiero kilka dni później w sieci pojawiły się nielegalne kopie gry na PlayStation 3, a na końcu (o dziwo) na PC.

Nie musimy chyba przypominać, że ściąganie pirackich plików jest oczywiście prawem zabronione, więc polecamy cierpliwie poczekać na premierę - pięć dni to już naprawdę niedużo. Niecierpliwym możemy zasugerować dwie rzeczy - położyć się spać i obudzić 10 listopada lub też obejrzeć gameplaye z wersji na Xboxa 360, które dziś pojawiły się w serwisie YouTube (klik i klik). Trzeba przyznać, że graficznie uboższa wersja prezentuje się przyzwoicie.

UPDATE (05.11)
Jak można było się spodziewać - gameplaye opublikowane w serwisie YouTube zostały usunięte - najprawdopodobniej były nagrane przy pomocy pirackich kopii gry.

 


4 listopada 2015, by Cez
Zaoszczędź 15 zł - zniżka na RotTR!
Czym byłby WoTR bez promocji dla naszych Czytelników? Rzecz jasna nie mogło ich zabraknąć także przy okazji premiery Rise of the Tomb Raider. Dzięki współpracy ze sklepem internetowym muve.pl mamy okazję zaoferować Wam pudełkowe edycje RotTR ze specjalną zniżką!

No to teraz szczegóły. Zamawiając grę Rise of the Tomb Raider w muve.pl, otrzymasz: rabat do 6% w zależności od wydania i darmową przesyłkę kurierem do każdego przedpłaconego zamówienia w ramach programu Darmodostawa. Ponadto 5% wydanej kasy wróci do Ciebie w postaci punktów złota, które możesz przeznaczyć na zniżki w sklepie i nagrody w programie lojalnościowym. Kody promocyjne nie mają limitu i są ważne do końca tego roku.

Żeby skorzystać z oferty, wystarczy wejść na kartę produktu klikając w poniższe linki, dodać grę do koszyka i przy składaniu zamówienia podać nasz kod rabatowy:

Edycja Xbox One
Cena z rabatem - 234,90 zł (15 zł taniej)
KOD - TR-XONE-LARACROFT.PL

Edycja Xbox 360
Cena z rabatem - 172,90 zł (7 zł taniej)
KOD - TR-X360-LARACROFT.PL

 


4 listopada 2015, by Cez
Zamarznięty Omen #2
W zachodnich sklepach pojawił się drugi zeszyt pięcioodcinkowej serii Lara Croft and the Frozen Omen. Komiks liczy 32 strony i kosztuje $3.99. O polskiej wersji ani widu, ani słychu.


Za fabułę ponownie odpowiada Corinna Bechko, ale w przypadku autora rysunków nastąpiła zmiana, tym razem szkice wykonała Carmen Carnero. Lara Croft znów łączy siły z Carterem Bellem w pogoni za starożytnym artefaktem, na którego mają ochotę także członkowie tajemniczego kultu. Kolejny, trzeci zeszyt serii Frozen Omen zadebiutuje 2 grudnia.

Przy okazji informujemy, że nowa powieść pt. Lara Croft and the Blade of Gwynnever, która pierwotnie miała się ukazać 3 listopada, pojawi się w sklepach dopiero 15 grudnia.

 


4 listopada 2015, by Autumn
Nie lubisz zakuwać j. obcych? Zagraj w RotTR
Crystal Dynamics zaprezentowali trzeci i ostatni filmik z serii "Woman vs. Wild", który znajdziecie tutaj. W poprzednich odcinkach mogliśmy zobaczyć jak Lara radzi sobie z dziką przyrodą oraz przyjrzeliśmy się jej nowym umiejętnościom w walce. Co twórcy pokazali tym razem?


Ostatni odcinek skupia się na grobowcach i zagadkach, z którymi będziemy mieli okazję się zmierzyć w Rise of the Tomb Raider. Crystalsi tłumaczą, że Lara będzie musiała rozwiązać zagadki o różnych poziomach trudności m.in. manipulując otoczeniem. Jak już wcześniej informowaliśmy, nowością w tej części jest także to, że bohaterka poszerzy swoją wiedzę ucząc się języków obcych. Będzie się to odbywać poprzez czytanie starożytnych pism, dzięki czemu łykniemy też trochę historii.

 


3 listopada 2015, by Cez
Zobacz gameplay z polskim dubbingiem!
W sieci pojawiły się ponad godzinne fragmenty rozgrywki Rise of the Tomb Raider, w których możemy usłyszeć nie tylko Karolinę Gorczycę w roli Lary Croft, ale i polskie głosy wielu innych postaci.

Tradycyjnie ostrzegamy przed SPOILERAMI! Gameplaye oglądacie na własną odpowiedzialność >> klik i klik.


 


3 listopada 2015, by Cez
Rywalizacja po polsku
Znamy już nazwiska aktorów dubbingowych, którzy użyczyli głosów w polskiej wersji Rise of the Tomb Raider. Wiemy także jak wygląda polski zwiastun telewizyjny. Pora poznać rodzime nazwy trybów współzawodnictwa, które zastąpią multiplayer.

Tryb rywalizacji, zwany oryginalnie Expeditions i dotąd roboczo tłumaczony przez nas jako Ekspedycje, w polskiej wersji językowej RotTR został oficjalnie przetłumaczony jako Wyprawy. Analogicznie Expedition Cards będziemy nazywać Kartami Wypraw, a Foil Cards, czyli karty rzadkie, specjalne, będą po prostu Kartami Kolekcjonerskimi.

Jak już wcześniej informowaliśmy, Wyprawy będą podzielone na cztery tryby. "Chapter Replay", oficjalnie przetłumaczony jako "Ponowne Przejście Rozdziału", umożliwi powtórne zagranie w ukończone już levele fabularne z wyzerowanym ekwipunkiem. Tryb "Chapter Replay Elite" ("Ponowne Przejście Rozdziału - Tryb Elitarny") będzie się różnił od tego pierwszego tym, że do naszej dyspozycji będziemy mieli wszelkie ulepszenia, które udało nam się wcześniej opracować.

Kolejny tryb to "Score Attack" (po polsku "Atak na Wynik"), który zapewni nam powtórną rozgrywkę z zupełnie nowymi zasadami gry. Ostatni tryb zwany "Remnant Resistance" ("Opór Ocalałych"), to pole do popisu dla samych graczy - prócz zarobienia dodatkowych kredytów będziemy mogli określić własne zasady oraz cele, rzucić wyzwanie znajomym, sprawdzić czy podołają wymyślonej przez nas rozgrywce i porównać wyniki konkurentów w tabeli.

System współzawodnictwa będzie obecny zarówno na Xboxie One jak i 360 i na obu tych platformach będzie wymagał aktywnej usługi Xbox Live.

 


3 listopada 2015, by Cez
Proszek do prania, tabletki i... Lara!
Polski oddział Microsoftu zaprezentował zwiastun Rise of the Tomb Raider, który będzie emitowany w blokach reklamowych naszych rodzimych stacji telewizyjnych. Na trailer z polskim dubbingiem tym razem nie mamy co liczyć, musi nam wystarczyć zapowiedź z utworem "I Shall Rise" i napisem "Poznaj legendę".

Kliknij na poniższy screen, by zobaczyć polską reklamę RotTR.


 


2 listopada 2015, by Cez
Klasyka i mrok znów w modzie
Pamiętacie wyniki ankiety, w której fani zdecydowali, że chcieliby w Lara Croft GO ubrać bohaterkę w ciuchy z Angel of Darkness? Twórcy na dokładkę dorzucają do tego klasyczny strój - i to zupełnie za darmo.

Gra mobilna Lara Croft GO lada dzień powinna doczekać się aktualizacji. Poniżej widzicie dwa nowe stroje, które będzie można za darmo pobrać na swoje telefony. O ciuszkach z Anioła Ciemności już wcześniej pisaliśmy, warto więc wspomnieć o drugiej nowości - klasycznym stroju z okularami, czerwonymi sznurowadłami, turkusową koszulką i z warkoczem.


 


2 listopada 2015, by Kyo
Microsoft przeznaczy miliony na promocję
Microsoft poinformował, że zamierza wydać miliony funtów na promocję Rise of the Tomb Raider. Zadanie to zostanie rozłożone na 12 miesięcy, czyli do czasu, gdy minie wyłączność na konsole Xbox One i Xbox 360.

Jak mówi Jon Edney, menadżer Xboxa "ciągle inwestujemy w nietradycyjne kanały marketingowe, jednocześnie eksplorując nowe drogi promowania naszych gier. Jednym z nowych mediów został tzw. Instagram Experience, który pozwala fanom przeżyć wizualną przygodę usadowioną w świecie RotTR."

Co prawda fani Lary żyją na całym świecie, ale Edney uważa, że prawdziwym domem marki Tomb Raider jest Wielka Brytania - to tu postanowiono skorzystać z nowych możliwości PR-owych. Jednym z przykładów jest tzw. Survival Billboard (Billboard przetrwania). Ten element kampanii promocyjnej będzie polegał na wybraniu i umieszczeniu ośmiu brytyjskich fanów TR na czas 24 godzin na elektronicznym billboardzie w centrum Londynu. Szczęściarze będą doświadczać syberyjskiego klimatu i pogody, czyli na próbę zostanie wystawiona ich odwaga i wytrzymałość - zupełnie jak Lara w nadchodzącej grze.

Jon Edney podkreśla, że skupienie globalnej akcji promocyjnej na Wielkiej Brytanii jest uzasadnione, ponieważ ma ona pokazać jak ważna dla Brytyjczyków jest Lara i Tomb Raider. Jednocześnie stwarza to duże możliwości PR-owe, w tym perspektywy i pomysły na kolejne akcje promocyjne.

 


1 listopada 2015, by Cez
Ile w RotTR zrabujemy grobowców?
Brian Horton (na zdj.) z Crystal Dynamics w wywiadzie udzielonym telewizji Resero zdradził ile w Rise of the Tomb Raider możemy spodziewać się grobowców. Materiał video możecie zobaczyć tutaj.

Wielu graczy po przejściu Tomb Raidera w 2013 roku narzekało na to, że Lara Croft, czyli rabuś grobowców, tak naprawdę zrabowała takich miejsc stosunkowo mało. Ekipa Crystal Dynamics wzięła sobie tę krytykę mocno do serca. Efekt? Brian Horton zapowiada, że jedna trzecia Rise of the Tomb Raider będzie się rozgrywać właśnie w grobowcach, kryptach czy jaskiniach. Czy to dużo czy mało - ocenią to gracze.

Brian przypomina, że prócz obowiązkowych grobowców w RotTR nie zabraknie wielu tych opcjonalnych, które będą trudniejsze i obszerniejsze niż w poprzedniej grze. W Tomb Raiderze każde takie miejsce było stosunkowo małe i właściwie nie wiedzieliśmy jak powstało. Teraz ma się to zmienić - Horton obiecuje, że poznamy historię każdego grobowca, m.in. poprzez informacje zawarte w notatkach. Przykładowo w opcjonalnym grobowcu z wrakiem statku dowiemy się w jaki sposób owy obiekt znalazł się w lodowej jaskini.

Światowa premiera Rise of the Tomb Raider nastąpi 10 listopada, czyli już za 9 dni.