strona główna // forum // chat // kontakt // facebook // youtube

Powrót do Archiwum

PAŹDZIERNIK 2017



31 października 2017, by Cez
Dokładnie 20 lat temu zadebiutował Tomb Raider 2!
Przez cały 2016 rok świętowaliśmy 20-lecie całej serii Tomb Raider, a dokładnie dziś obchodzimy kolejną, okrągłą rocznicę. 31 października 1997 roku po raz pierwszy światło dzienne ujrzała gra Tomb Raider II. Data ta dotyczy światowej premiery TR2 na konsoli PlayStation i PC, która odbyła się w Stanach Zjednoczonych. Do Europy drugie przygody Lary trafiły nieco później, bo 21 listopada 1997 roku.


20-te urodziny gry Tomb Raider II oczywiście oznaczają atrakcje na naszej stronie. Przypomnijmy, że już w czerwcu w dziale Teksty opublikowaliśmy wspomnienia ekipy World of Tomb Raider z wyprawy do Wenecji. Dziś do tego dokładamy filmik o naszej przygodzie, który możecie zobaczyć TUTAJ. Jeśli dodatkowo chcecie cofnąć się w czasie, to zapraszamy do naszego działu Download, skąd można pobrać filmiki i zwiastuny sprzed 20 lat. Znajdziecie je również na naszym kanale w serwisie YouTube.


Nie zapominajmy o tym, że największą niespodziankę z okazji 20-lecia TR2 przygotował dla fanów Nicobass, który pod koniec sierpnia opublikował demo swojego remake'u. Informacje na ten temat znajdziecie w archiwalnym newsie >> klik!

Kolejna okrągła rocznica już za trzynaście miesięcy. 21 listopada 2018 roku będziemy świętować dwudziestolecie gry Tomb Raider III.

   


30 października 2017, by Cez
RotTR tańszy z okazji Halloween
Pora na kolejną promocję, tym razem halloweenową. Serwis Steam oferuje Rise of the Tomb Raider w cenie 19,99 euro, czyli za około 85 zł (przecena o 60 procent). Można również zakupić pełen zestaw gier z Larą zwany Tomb Raider Collection taniej o 39 procent >> klik!


Spieszcie się, bo promocja obowiązuje tylko do 1 listopada do godziny 19. Po tym terminie Rise of the Tomb Raider wróci do swojej standardowej ceny 49,99 euro, czyli ok. 210 zł.

   


29 października 2017, by Cez
Crystalsi szukają nowego dyrektora kreatywnego
Po tym jak Ian Milham, czyli reżyser Shadow of the Tomb Raider, zrezygnował z tego stanowiska i odszedł ze studia Crystal Dynamics, na stronie dewelopera pojawiło się nowe ogłoszenie.


We wrześniu informowaliśmy o tym, że weteran branży gier wideo Ian Milham pożegnał się z Crystalsami (link do newsa). Twórcy gier z Larą Croft obecnie szukają wielu pracowników - wszystkie ogłoszenia możecie znaleźć tutaj. Jednym z nich jest anons o dyrektorze kreatywnym, który miałby się zająć nowym wysokobudżetowym tytułem (link do ogłoszenia). Możemy się jedynie domyślić, że chodzi o Shadow of the Tomb Raider albo o grę z Avengersami (pisaliśmy o tym tutaj). Przypomnijmy, że według niepotwierdzonych informacji Crystalsi mieliby obecnie skupiać się na nowym tytule opartym na uniwersum Marvela, a Shadow of the Tomb Raider miałby być tworzony głównie przez Eidos Montreal.

Przy okazji dodajmy, że już w najbliższą sobotę 4 listopada Crystalsi będą transmitować maraton swoich gier z okazji 25-lecia studia. Zaproszeni goście będą zmagać się z grami z serii Gex, Legacy of Kain i oczywiście Tomb Raider. Widzowie będą mogli wziąć udział w akcji charytatywnej i w losowaniu nagród >> klik!

   


22 października 2017, by Cez
Kiedy premiera albumu The Tomb Raider Suite?
W studiu Abbey Road w Londynie zakończono sesje nagraniowe albumu The Tomb Raider Suite, zawierającego utwory z gier TR1, TR2 i TR3 autorstwa Nathana McCree. Zadanie zrealizowano dzięki 76 muzykom Królewskiej Orkiestry Filharmonicznej i 40-osobowemu chórowi Metro Voices. W najbliższych tygodniach kompozytor zajmie się obróbką zarejestrowanego materiału.


Kiedy możemy spodziewać się wydania albumu The Tomb Raider Suite? Początkowo Nathan McCree informował o listopadzie, ale już teraz wiemy, że termin ten nie zostanie dotrzymany. W chwili obecnej najbardziej prawdopodobny jest początek przyszłego roku - nieoficjalnie mówi się o styczniu. Gdy tylko McCree ujawni ostateczną datę, niezwłocznie Was o tym powiadomimy.

   


19 października 2017, by Cez
Trzecie archiwum już dostępne
W zachodnich księgarniach odbyła się premiera Tomb Raider Archives Vol. 3, czyli 424-stronicowego zbioru komiksów w większym formacie 8" x 12" i w twardej oprawie z zeszytami #35-50 regularnej serii Top Cow (kliknij na grafikę, by zobaczyć całą okładkę). Cena detaliczna wynosi 39,99 dolarów. Za nową publikację odpowiada wydawnictwo Dark Horse, które zajmuje się komiksowymi przygodami młodej Lary.

Czwarty i jednocześnie ostatni tom zadebiutuje 14 lutego 2018 roku, czyli w kolejne urodziny Lary. Będzie zawierał wydania specjalne #0 i #1/2, dwanaście zeszytów miniserii Tomb Raider Journeys oraz one-shoty: Arabian Nights, Origins, Epiphany, The Greatest Treasure of All oraz Takeover. W kolekcji nie zobaczymy niestety opowieści pt. Scarface's Treasure i Sphere of Influence.


Dodajmy, że 28 lutego przyszłego roku zadebiutuje zbiorczy tom Tomb Raider Library Edition Volume 1, za którego zapłacimy $49,99. Obejmie on zeszyty pierwszej regularnej serii Dark Horse #1-18, które ukazywały się w latach 2014-2015. Ponadto w tomie liczącym łącznie 496 stron znajdziemy także prequelowy komiks Tomb Raider: The Beginning, który pojawił się wiosną 2013 roku. Podobnie jak cztery tomy Tomb Raider Archives, także i Library Edition zostanie wydane w większym niż zwykle formacie 8" x 12".

Na koniec przypomnijmy, że już 22 listopada pojawi się zeszyt Tomb Raider: Survivor's Crusade #1, który będzie kontynuował wątki z Rise of the Tomb Raider związane z ojcem Lary. Zapraszamy do naszego działu Komiks, gdzie znajdziecie informacje na temat wszystkich, starych i nowych, komiksów z serii Tomb Raider i Lara Croft.

   


17 października 2017, by Cez
Co się działo podczas Warsaw Games Week 2017?
Za nami trzecia edycja targów Warsaw Games Week, podczas której firma Microsoft zaprezentowała grę Rise of the Tomb Raider w jakości 4K na nadchodzącą konsolę Xbox One X. W wydarzeniu wzięła udział polska oficjalna cosplayerka Klaudia Croft, która pojawiła się w stroju z Syrii z RotTR, w kostiumie z TR Underworld oraz jako Wonder Woman.

Na stoisku Xbox Polska można było zagrać w demko na dwóch stanowiskach, jednak zainteresowanie graczy było niewielkie. "Samo umiejscowienie stoiska z grą było dość niewygodne, ludzie pytali gdzie można pograć w Larę" - relacjonuje Klaudia Croft. "Żeby dostać się na kanapę i otrzymać pada do RotTR, trzeba było odbyć prelekcję dotyczącą nowego Xboxa One X. Trwała ona 9 minut, a cała strefa była zamknięta. Moim zdaniem RotTR wyciśnie ostatnie soki z tej konsoli. To będzie najpiękniejszy i najlepszy Tomb Raider, w jakiego można zagrać. Dodam, że w tym roku w strefie Xboxa zdecydowanie największy hype dotyczył Assassin's Creed: Origins, Just Dance 2018, Far Cry 5 oraz Forza Motorsport 7".


W wydarzeniu wziął również udział polski cosplayer Lary Croft, a także Ethlaine, czyli kolejna oficjalna polska cosplayerka marki Tomb Raider. Tym razem pojawiła się ona w roli cesarzowej Emily Kaldwin z serii Dishonored. Zarówno o Klaudii, jak i o Ethlaine i Larym możecie przeczytać w naszym dziale Cosplay.

Kolejne targi WGW już za rok! Na zakończenie zerknijcie na kilka dodatkowych zdjęć z tegorocznej edycji >> klik!

   


16 października 2017, by Cez
Zobacz kulisy nagrywania albumu TR Suite
Dokładnie dziś w studiu Abbey Road w Londynie rozpoczęła się kilkudniowa sesja nagraniowa albumu The Tomb Raider Suite, zawierającego utwory z gier TR1, TR2 i TR3 autorstwa Nathana McCree. Muzykowi towarzyszy Meagan Marie z Crystal Dynamics oraz producent David Burns. Kompozytor z tej okazji opublikował wirtualną wycieczkę po słynnym studiu (link), gdzie nagrywano utwory m.in. zespołu The Beatles czy Spice Girls, a także soundtrack do gry TR Angel of Darkness. Z kolei tutaj posłuchajcie kilkunastu sekund nagrywania utworu "Venice" z TR2.


Przypomnijmy, że środki na wydanie albumu The Tomb Raider Suite zbierano na Kickstarterze, o czym pisaliśmy m.in. tutaj. Akcja zakończyła się pełnym sukcesem, dzięki czemu 76 muzyków Królewskiej Orkiestry Filharmonicznej i 40-osobowy chór odtworzy dźwięki znane z pierwszych trzech gier z Larą. Nagraniom przygląda się kilku wylosowanych szczęśliwców, którzy wpłacili na Kickstarterze ponad 100 funtów.


Nathan McCree dodatkowo zatrudnił operatorów kamer i fotografów, którzy dokumentują proces powstawania albumu The Tomb Raider Suite. Kompozytor ujawnił również, że prócz wydania krążka z muzyką nagraną przez profesjonalną orkiestrę, zamierza także zabrać się za zremasterowanie i wydanie oryginalnych wersji utworów z TR1, TR2 i TR3.

Gdy tylko McCree ujawni datę wysyłki albumu The Tomb Raider Suite, niezwłocznie Was o tym powiadomimy.

UPDATE (17.10)
Pojawił się kolejny filmik ukazujący kulisy nagrywania albumu >> klik!

   


15 października 2017, by Cez
"Zwariowana plotka? To, że miałam być Larą"
Daisy Ridley, czyli Rey z nowych filmów Star Wars, udzieliła wywiadu magazynowi Vogue. W ciągu dziewięciu minut dziennikarz zadał aktorce łącznie siedemdziesiąt trzy pytania. Na jedno z nich Daisy odpowiedziała, że najbardziej zwariowaną plotką na jej temat było to, że miała rzekomo zagrać Larę Croft >> klik (przewińcie do 2:50).


Nie do końca była to jednak zwariowana plotka. Aktorka faktycznie negocjowała tę rolę, o czym pisaliśmy w marcu 2016 roku (link do newsa). Ostatecznie do roli Lary Croft wybrano Alicię Vikander, choć kandydatek było więcej (link do newsa).

Przypomnijmy, że film Tomb Raider (2018) wejdzie do kin 16 marca.

   


11 października 2017, by Cez
WGW: Zagraj w RotTR na konsoli Xbox One X
W najbliższy weekend w Warszawie odbędzie się trzecia edycja targów Warsaw Games Week, podczas której firma Microsoft zaprezentuje grę Rise of the Tomb Raider w jakości 4K na nadchodzącą konsolę Xbox One X. Premiera tego urządzenia odbędzie się już 7 listopada.


W 2015 roku podczas Warsaw Games Week Rise of the Tomb Raider był promowany na konsoli Xbox One, w 2016 na PlayStation 4, a w tym roku na Xbox One X. Nie tylko RotTR jest już tradycją targów WGW, jest nią również polska oficjalna cosplayerka Klaudia Croft, która pojawi się w piątek 13 października w stroju z Syrii. Uczestnicy wydarzenia oczywiście będą mogli wykonać sobie z nią zdjęcia. Z kolei w sobotę Klaudię Croft zobaczycie w stroju Widowmaker Noire, a w niedzielę Wonder Woman.

Nasze fotorelacje z Warsaw Games Week 2015 i 2016 możecie zobaczyć tutaj. Z kolei tu i tu obejrzyjcie nasze wideorelacje.

   


8 października 2017, by Cez
Zobacz projekt figurek na dwudziestolecie
Dokładnie w czerwcu 2016 roku studio Crystal Dynamics oraz firma Gaming Heads zapowiedziały zestaw sześciu kolekcjonerskich figurek, które miały zostać wydane z okazji 20-lecia serii Tomb Raider (link do newsa). Minął ponad rok i wreszcie światło dzienne ujrzały szkice koncepcyjne oraz wstępne prototypy tych miniaturowych Lar.

Poniższy szkic przedstawia różne Lary Croft (kliknij, by powiększyć) - trzy z nich będą ukazywać panią archeolog z epoki Core Design (TR1, TR3 i Angel of Darkness), a pozostałe z Crystal Dynamics (TR Legend, The Temple of Osiris i Rise of the Tomb Raider).


Figurki początkowo miały być wykonane w skali 1:4, ale ostatecznie wybrano mniejszy rozmiar 1:6. Każdą z nich będzie można nabyć osobno, ale największą atrakcją będzie zakup ich wszystkich razem - dzięki kompletowi ułożymy ze wszystkich sześciu Lar spójną kompozycję. Pojedyncza figurka będzie miała wysokość 12-13 cali, czyli ok. 30-33 cm. Każdą z nich kupimy w dwóch wersjach: w standardowej i limitowanej, różniącą się małym szczegółem, np. obecnością apteczki.


Data wydania figurek oraz ceny nie zostały jeszcze ujawnione. Wiadomo jedynie, że przedsprzedaż pierwszej figurki, nawiązującej do gry Tomb Raider I, ruszy pod koniec tego roku. W przeciwieństwie do pozostałych ta wersja Lary Croft będzie pozbawiona warkocza - zamiast niego włosy będą upięte w kok, tak jak w modelu postaci z tej gry. Kolejne figurki będzie można zamawiać w odstępach czteromiesięcznych. Powyżej widzicie szkice koncepcyjne figurki z TR1 i TR3, a po prawej prototypy, które od szkiców mogą się różnić.

   


3 października 2017, by Cez
Ujawniono drugiego scenarzystę nowego filmu
W lipcu informowaliśmy o bardzo burzliwym procesie powstawania kilku wersji scenariusza nowego filmu Tomb Raider (2018) i wycieku wersji z lipca 2016 roku autorstwa Genevy Robertson-Dworet. Okazuje się, że jej scenariusz został doszlifowany przez Alastaira Siddonsa (na zdj.). Ten ostatni, podobnie jak Geneva, nie ma zbyt wielu dzieł na swoim koncie, jednak warto wspomnieć o jego scenariuszu do filmu "Trespass Against Us", w którym zagrał Michael Fassbender, prywatnie partner życiowy Alicii Vikander.


Osoby, które czytały skrypt z lipca ubiegłego roku i widziały zwiastun filmu, twierdzą, że faktycznie zaszły pewne zmiany. Nie zmienia to jednak faktu, że obraz Tomb Raider (2018) będzie rebootem reboota, czyli ukaże alternatywną wersję wydarzeń z gry Tomb Raider (2013). W filmie zostały zmienione np. imiona niektórych postaci. Zamiast Sam będzie Sophie, zamiast Rotha - Lu Ren, a zamiast matki Lary, Amelii Croft otrzymamy Lindsey Croft (imię to widzimy w zwiastunie). Nieoficjalne powody tych zmian opisaliśmy w newsie z lipca tego roku >> klik! A co na to oficjalnie Crystalsi? "MGM/Warner otrzymali swobodę twórczą. Pewne elementy zmienili, a inne pozostawili" - czytamy w odpowiedzi od studia, w której zabrakło podania powodu takiego stanu rzeczy.

Cóż, jak nie wiadomo o co chodzi, chodzi o pieniądze. Zapewne umowa między wytwórniami a Square Enix byłaby mniej dochodowa dla Japończyków, gdyby chcieli oni zachować większą kontrolę nad filmem. Kilkanaście lat temu podobny ruch wykonał dawny Eidos z wytwórnią Paramount Pictures, w efekcie czego filmy z Angeliną Jolie stanowiły swój własny kanon, zaprzeczający faktom z gier Core Design. Jak jest w przypadku innych najnowszych ekranizacji gier? Film Assassin's Creed jest kanoniczny, czyli spójny z wydarzeniami z gier, z kolei obraz Uncharted najprawdopodobniej będzie kanonicznym prequelem względem czterech gier z Nathanem Drakiem.

Czyli można stworzyć kanoniczną ekranizację gier? Można. W przypadku Tomb Raidera kolejny raz tak jednak nie będzie.

   


2 października 2017, by Cez
Przeczytaj pełny scenariusz filmu Tomb Raider
Od kilku lat na łamach naszego serwisu opisujemy burzliwe kulisy powstawania nowego filmu Tomb Raider (2018). Równie skomplikowany proces miał miejsce w przypadku pierwszego obrazu Tomb Raider Movie z 2001 roku. Serwis Tomb of Ash opublikował jedną z wczesnych wersji scenariusza filmowych przygód Lary Croft, datowanej na 1999 rok. Plik PDF liczący 113 stron możecie znaleźć tutaj.


Scenariusz z 1999 roku został napisany przez Patricka Massetta i Johna Zinmana. Nie był to pierwszy scenariusz Tomb Raider Movie i nie ostatni. Pierwotną wersję stworzył Brent V. Friedman, a ostateczną fabułę zmodyfikował kilkuosobowy zespół w składzie: Sara B. Cooper, Mike Werb, Michael Colleary i Simon West. Scenariusz z 1999 roku opowiadał o poszukiwaniach przez Larę mitycznej Tarczy Achillesa, która była w posiadaniu Aleksandra Wielkiego. Fani, którzy zdążyli przeczytać pełny skrypt, są zdania, że jest on znacznie lepszy niż historia o poszukiwaniu dwóch fragmentów Trójkąta Światła, którą widzieliśmy w ostatecznym obrazie.

Szczegółowy opis skomplikowanego procesu powstawania Tomb Raider Movie można znaleźć w książce Davida Hughesa pt. "Tales From Development Hell". Niestety publikacja nie została nigdy wydana w języku polskim.