strona główna // forum // chat // kontakt // dodaj do ulubionych // ustaw jako startową


Powrót do Archiwum

PAŹDZIERNIK 2015




30 października 2015, by Cez
Jeszcze więcej pół-Polki
Wczoraj w ostatecznym zwiastunie Rise of the Tomb Raider (łapcie za link) mogliśmy posłuchać fragmentu utworu "I Shall Rise" autorstwa Karen O, wokalistki polskiego pochodzenia. Dziś na kanale artystki w serwisie Youtube pojawiła się pełna wersja tej piosenki. Kliknijcie na poniższą okładkę singla, by posłuchać całości. Przypomnijmy, że utwór został skomponowany specjalnie dla gry RotTR.


 


30 października 2015, by Cez
Karolina Gorczyca i kto jeszcze?
Znamy listę polskich aktorów, którzy użyczyli głosów w Rise of the Tomb Raider. O Karolinie Gorczycy wiemy już od września, ale co z innymi postaciami? Uwaga - osoby, które nie chcą znać imion bohaterów obecnych w grze, ostrzegamy przed poniższymi SPOILERAMI!

Dobra wiadomość - Jakub Wieczorek, który podkładał głos Jonaha w Tomb Raiderze z 2013 roku, podobnie jak Karolina Gorczyca - powraca. Jeśli zaś chodzi o nowe postacie, których w poprzedniej części nie było: Wojciech Machnicki będzie głosem Lorda Crofta, Robert Jarociński - Konstantina, Elżbieta Jędrzejewska - Any, a Monika Węgiel-Jarocińska będzie głosem Sofii. Mamy też powtórkę z rozrywki - Jacek Kopczyński (na zdj.), który w poprzedniej grze był polskim głosem Dr. Whitmana, teraz będzie Jacobem.

Przypominamy, że polska premiera Rise of the Tomb Raider odbędzie się dokładnie za dwa tygodnie, czyli 13 listopada. Z kolei już 10 listopada będzie miała miejsce premiera światowa.

 


29 października 2015, by Cez
Finalny zwiastun RotTR z polskim akcentem!
W sieci zadebiutował ostateczny zwiastun Rise of the Tomb Raider, w którym słyszymy skomponowany specjalnie na potrzeby gry utwór Karen O. Co ciekawe, ta rockowa wokalistka ma polskie korzenie!

Premierom filmów najczęściej towarzyszy specjalny utwór, promujący nową produkcję. W przypadku gier jest to zdecydowanie rzadsze zjawisko, choć w serii gier TR już się to zdarzyło - w 2003 roku premierze TR: Angel of Darkness towarzyszył utwór o tym samym tytule (klik!). Obecnie przy Rise of the Tomb Raider postanowiono po raz drugi sięgnąć po tę metodę promocji. Specjalnie na potrzeby gry Karen O, wokalistka zespołu Yeah Yeah Yeahs, stworzyła utwór pt. "I Shall Rise", który możemy usłyszeć w ostatecznym zwiastunie RotTR (klik!).


Twórczyni zdradziła czego oczekiwali od niej producenci przygód Lary: "Chcieli dramaturgii, wyniosłości i melodramatu. Kocham tworzyć muzykę powiązaną z fabułą, więc bardzo mi odpowiadało stworzenie motywu muzycznego dla Lary Croft, która staje się ikoną".

Karen O, która tak naprawdę nazywa się Karen Lee Orzolek, urodziła się w Korei Południowej. Jej matka jest Koreanką, a ojciec Polakiem. Jeszcze jako dziecko wraz z rodzicami przeprowadziła się do Stanów Zjednoczonych. Obecnie mieszka w Los Angeles.

 


29 października 2015, by Cez
Tomb Raider II na Androidzie
Nareszcie jest! Klasyczny Tomb Raider II zadebiutował w sklepie Google Play, czyli jest dostępny dla telefonów z systemem Android. Cena bardzo przystępna, bo jedynie 6,02 zł.


Fani klasyków długo musieli czekać na konwersję TR2 na Androida. Przypomnijmy, że na iOS tytuł pojawił się już w grudniu 2014 roku. Jeśli chcecie sobie przypomnieć przygodę Lary w Chinach, Tybecie, Wenecji czy na dnie Morza Sródziemnego, i nie przeszkadza Wam brak klawiatury czy pada, to śmiało sięgajcie po ten świetny tytuł - tym bardziej, że otrzymacie nie tylko "podstawkę", ale i "The Golden Mask", czyli Tomb Raider II Gold!

 


28 października 2015, by Autumn
Kobieta kontra dzicz, cz. 2
Zgodnie z obietnicą Crystal Dynamics zaprezentowali drugi filmik z serii "Woman vs. Wild" (łapcie za link). Tydzień temu zobaczyliśmy w jaki sposób panna Croft poradzi sobie z dziką przyrodą Syberii. Co przygotowano tym razem?


Drugi odcinek ukazuje nowe umiejętności Lary w walce z tajemniczą organizacją Trójca i możliwości, jakie da jej ulepszona broń. Video zawiera również kilka nieprezentowanych wcześniej scenek i lokacji z gry oraz zapowiedź kolejnego, ostatniego odcinka, skupiającego się na grobowcach, które Lara będzie zwiedzać w Rise of the Tomb Raider.

 


27 października 2015, by Cez & Kyo
WGW: Zobacz show cosplayerek i videorelację
Targi Warsaw Games Week już co prawda za nami, ale te trzy naładowane emocjami dni na długo pozostaną w naszej pamięci. Dla tych, którzy nie mogli przybyć do Warszawy, przygotowaliśmy dwa filmiki.


Pierwszy materiał to nasza videorelacja (link), dzięki której przekonacie się na własne oczy np. jak długie kolejki ustawiały się przy stoisku z demo Rise of the Tomb Raider. Z kolei nasz drugi filmik (link) przedstawia niesamowite show w wykonaniu cosplayerek w strojach Lary, które podbiły scenę Xboxa, fotografowały się z setkami fanów, a nawet... sami zobaczcie co jeszcze wyprawiały ;) Po obejrzeniu materiału na pewno zgodzicie się z nami, że Ania, Justyna i Klaudia wiedzą, jak rozkręcić imprezę!

 


27 października 2015, by Cez
Brrr, jak tu zimno
Twórcy Rise of the Tomb Raider po raz kolejny zanudz… wróć, chwalą się technicznymi osiągnięciami w najnowszej grze. Tym razem przyszła pora na śnieg. Studiu Crystal Dynamics bardzo zależało na tym, by był on jak najbardziej realistyczny.


Dzięki długiej pracy nad tym aspektem gry Crystalsom udało się sprawić, że w RotTR zobaczymy jak Lara pozostawia ślady w płytkim śniegu i drąży głębokie ścieżki w głębszych warstwach. Możecie to zobaczyć na filmiku >> klik. Ze śniegiem związane są także lawiny - także i tu postawiono na realizm. Efekty tej pracy możecie z kolei zobaczyć tutaj.

 


25 października 2015, by Cez & Kyo
WGW: Gracze chwalą demo RotTR
Ostatni dzień targów Warsaw Games Week już za nami. Ponownie przybyły tłumy, a do dema Rise of the Tomb Raider znów ustawiały się długie kolejki (zobaczcie nowe zdjęcia na Facebooku). Niestety trzeciego dnia na WGW zabrakło cosplayerek w strojach Lary, ale nie przeszkodziło to w skutecznym wzbudzeniu zainteresowania nadchodzącą grą. Duża w tym zasługa Tomasza Świeściaka z firmy Microsoft, który na xboxowej scenie pokazał publiczności nowe przygody Lary. Zapis tej prezentacji znajdziecie tutaj, a videorelację z targów opublikujemy już wkrótce.


Ponownie spytaliśmy o wrażenia graczy, którzy ukończyli demo RotTR. "Liczę na bardziej skomplikowane grobowce, a ten z dema jest dobrym początkiem. Problemem dla mnie było dość niewygodne sterowanie i kamera, która czasem błądziła. Poza tym demo wyglądało świetnie" - powiedział nam Arek. Następnie trafiliśmy na Bartka, który nie ukrywał przed nami, że jest fanem Uncharted, a nie Tomb Raidera. "Wolę przygody Drake'a, ale dam szansę RotTR. Po demie widzę, że gra zapowiada się świetnie. Są co prawda małe błędy jak np. kamienie, które podnosiły się wraz z poziomem wody, ale myślę, że ta gra będzie lepsza od poprzedniej." Z kolei Oskar, fan serii Tomb Raider, powiedział nam, że po zagraniu w demo nie może doczekać się pełnej wersji - zagra w nią już wkrótce, bo jest szczęśliwym właścicielem Xboxa 360.

Targi Warsaw Games Week, mimo że były mniejsze od tych poznańskich i znacznie mniejsze od amerykańskich E3, były zdecydowanie udane i wyróżniły się na tle innych obecnością aż trzech Lar. Tym samym okazało się, że wcale nie trzeba lecieć do Los Angeles, by spotkać cosplayerki - my w Polsce także mamy utalentowane dziewczyny z pasją!

 


25 października 2015, by Cez
Co można kupić za 600 zł?
Crystalsi opublikowali filmik z cyklu "unboxing", w którym starają się Was przekonać, że warto wydać ok. 600 zł na edycję kolekcjonerską Rise of the Tomb Raider. Kliknijcie na fotkę, by zobaczyć video.


Edycję kolekcjonerską RotTR, dostępną jedynie dla gry w wersji na Xboxa One, można kupić w sklepie Square Enix za cenę 140 euro, czyli ok. 600 zł (wysyłka jest darmowa). W edycji kolekcjonerskiej poza grą znajdziemy: tekturowe pudełko stylizowane na skrzynię, 30-centymetrową figurkę Lary Croft, replikę dziennika i jadeitowego naszyjnika oraz dodatkowe metalowe pudełko.

 


24 października 2015, by Cez & Kyo
WGW: Drake pokonany przez trzy Croftówny
Zaledwie wczoraj zachwycaliśmy się dwiema Larami, które pojawiły się na targach Warsaw Games Week. Jeśli wtedy sugerowaliśmy, że podbiły one imprezę, to dziś należałoby powiedzieć, że WGW zostało przez nie zmiażdżone w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Drugi dzień był jednym wielkim show w wykonaniu Lar – i to trzech, bo do dwóch wczorajszych dziś dołączyła kolejna Polka w stroju panny Croft.

Podczas drugiego dnia na targi przybyło znacznie więcej uczestników. Aby zagrać w demo Rise of the Tomb Raider (ten sam fragment co w trakcie Poznań Game Arena, czyli grobowiec Proroka) trzeba było stać w kolejce nawet 20 minut, mimo że stanowisk było 15. Demo demem, ale prawdziwymi gwiazdami targów okazały się trzy dziewczyny w strojach Lary. Pierwsze dwie poznaliśmy już wczoraj, czyli hostessę Microsoftu Justynę oraz znaną cosplayerkę Klaudię Croft. Dziś dołączyła do nich Ania, która podarowała naszej redakcji dwa własnoręcznie wykonane rysunki Lary, za które serdecznie dziękujemy! Otrzymane prace wraz z nowymi zdjęciami z imprezy możecie zobaczyć na naszym profilu na Facebooku, a poniżej widzicie trzy Lary z ekipą WoTR.


"Fanką Tomb Raidera jestem od 17 lat" – powiedziała nam Ania. "Dziś po raz pierwszy w życiu pojawiłam się publicznie w stroju Lary. Wcześniej przebierałam się sama dla siebie. Cosplayingiem zainteresowałam się rok temu, ale przez ten czas nie skompletowałam pełnego stroju. Dopiero gdy dowiedziałam się o WGW, zmobilizowałam się, dokończyłam strój, sama wykonałam łuk i oto jestem. Jeśli w przyszłości będą kolejne takie eventy, to bardzo chętnie znów pojawię się jako Lara."

Klaudia to z kolei znana cosplayerka, która przy tworzeniu strojów korzysta z porad samego Briana Hortona z Crystal Dynamics, a także słynnych cosplayerek Meagan Marie, Jenn Croft i Sary Larochelle. "Cosplayingiem zajmuję się od ponad dwóch lat, choć w Tomb Raidery gram od 1998 roku, gdy miałam 4 lata" – mówi Klaudia. "Pierwszy kostium Lary stworzyłam w wieku ośmiu lat. Obecnie posiadam wszystkie dotychczasowe stroje z RotTR, a także klasyczne. Wkrótce zamierzam także stworzyć te, które pojawią się w nadchodzących DLC".


Cosplayerki Klaudia i Ania pokazały uczestnikom targów co to znaczy prawdziwe show, gdy nagle, spontanicznie wbiegły na scenę strefy Xbox. Po chwili dołączyła do nich Justyna, a także cosplayer w stroju Nathana Drake’a z serii Uncharted. Chłopak w towarzystwie trzech zabójczych dam nie miał żadnych szans. Widownia oniemiała z zachwytu – każdy z uczestników WGW koniecznie chciał zdjęcie z Larą, a najlepiej z trzema naraz!

 


23 października 2015, by Kyo
WGW: Dwie Lary podbiły Warszawę!
Jak sprawić, by rozpoczęte dziś targi Warsaw Games Week już na samym wstępie przebiły ubiegłotygodniowe Poznań Game Arena? Spotkać na nich nie jedną, ale dwie Lary Croft!

Pierwszy dzień warszawskich targów już za nami. Podobnie jak tydzień temu w Poznaniu, pierwszy dzień przeznaczony był dla tzw. VIP-ów, czyli głównie dziennikarzy. Dziękujemy firmie Microsoft za to, że mogliśmy się dziś w tym miejscu pojawić, zagrać w demo oraz spotkać dwie Polki w stroju Lary, tak - dwie! Spotkaliśmy doświadczoną cosplayerkę Klaudię Croft w stroju, który każdy fan powinien kojarzyć z okładki nadchodzącego Rise of the Tomb Raider, a także hostessę Microsoftu w klasycznym stroju. Ta druga przyznała, że przebrała się za Larę pierwszy raz w życiu.


Większość osób, które zagrały w demo RotTR, chwaliło rozgrywkę. "Graficznie rewelacja, włosy robią jeszcze większe wrażenie w samej grze niż na filmikach, zachowują się jak naturalne" - powiedział nam Andrzej, uczestnik targów. "Czuję jednak, że gra idzie coraz bardziej w kierunku Uncharted, jest bardzo filmowa i dynamiczna. Podobnie jak w Tomb Raiderze z 2013 roku śmierć bohaterki została pokazana w bardzo brutalny sposób. Za każdym razem gdy giniemy, widzimy twarz Lary w agonii. Zauważyłem też, że mamy analogię do początku poprzedniej gry, czyli jest zagadka, potem zawalanie się lokacji i ucieczka. Sporym minusem dla mnie jest to, że słuchawki były kiepskiej jakości i przez zbyt głośną muzykę dookoła w grze nie słyszałem praktycznie niczego."


Galerię zdjęć z warszawskich targów znajdziecie tutaj. Jutro drugi dzień Warsaw Games Week, podczas którego również nas nie zabraknie. Do zobaczenia!

 


23 października 2015, by Cez
W Wiosce Kurczaków nie wiedzą co to nuda
Studio Crystal Dynamics po raz kolejny chwali się technicznymi osiągnięciami. Na naszym profilu na Facebooku możecie zobaczyć grafiki z cyklu "making of" oraz pięć nowych szkiców koncepcyjnych. Tymczasem Brenoch Adams, odpowiedzialny za warstwę wizualną Rise of the Tomb Raider, opowiada o rozmiarach i różnorodności nowych lokacji.

"Świat w RotTR jest większy i bardziej zróżnicowany niż cokolwiek, co wcześniej stworzyliśmy" - mówi Brenoch Adams. "Naszym celem było wykreowanie przestrzeni do intensywnej eksploracji, które oferowałyby różnorodność zarówno pod względem wyglądu jak i zdobywanego doświadczenia. Naciskaliśmy na wierne odwzorowanie świata w każdym aspekcie projektowania. Osiągnięcia w zakresie oświetlenia, wyglądu materiałów czy przetwarzania końcowego pozwoliły nam stworzyć atrakcyjną estetykę. Musieliśmy mieć pewność, że wielkie przestrzenie nie będą trudne w nawigacji i jednocześnie będą ekscytujące w trakcie odkrywania nowych fragmentów mapy. Elementy historii bizantyjskiej, radzieckiej czy mongolskiej pomogą graczom płynnie przejść z jednej sekcji do drugiej."


Crystalsi obiecują, że stworzone lokacje będą pełne życia. Przykładowo hub nazwany Wioską Kurczaków będzie wypełniony społecznością lokalną, która np. poluje czy uprawia ziemię. Projektanci poświęcili dużo czasu, by upewnić się, że ludność mieszkająca w tej osadzie ma swoją własną kulturę, jednak ostatecznie nazwę Wioski Kurczaków zmieniono, gdy zdano sobie sprawę, że to dość dziwna nazwa…

 


22 października 2015, by Cez
Xbox i Instagram oferują interaktywne zabawy
Firma Microsoft opublikowała interaktywną stronę pt. "Discover the Legend", której celem jest promocja Rise of the Tomb Raider na konsolach Xbox. Specjalna strona została podzielona na trzy sekcje. W każdej z nich można znaleźć mnóstwo filmików, tajemniczych artefaktów, widoków, które dają się obracać o 360 stopni, a także możemy odblokować nagrody! Specjalną stronę znajdziecie tutaj. Aha, do jej zwiedzania preferowana jest przeglądarka... Internet Explorer...


To jeszcze nie koniec, ruszyła także strona "Rise of the Tomb Raider Instagram Experience" (link), na której znajdziecie filmiki, informacje o bohaterach czy nawet nagrania z dyktafonu Richarda Crofta, ojca Lary. Miłego przeglądania!

 


22 października 2015, by Cez
Tańsza Lara Croft GO pomoże dzieciom
Jeśli dotąd nie kupiliście bardzo dobrze przyjętej gry mobilnej pt. Lara Croft GO, macie teraz ku temu świetną okazję. Produkcja została chwilowo przeceniona z powodu aukcji charytatywnej Child's Play.

Square Enix postanowiło pomóc potrzebującym dzieciom poprzez wystawienie trzech aukcji z gadżetami z serii Tomb Raider i Lara Croft. W każdym dostępnym zestawie znajdziecie unikalny fanart stworzony przez utalentowanych fanów: Janice Chu (link do aukcji), Kirsten Mischler (link) i Miquelę Velez (link). W aukcji, która potrwa tydzień, mogą wziąć udział osoby z całego świata. O koszty wysyłki nie trzeba się martwić, bo niezależnie od miejsca zamieszkania dostawa będzie darmowa. W związku z aukcją charytatywną Square Enix obniżyło cenę gry Lara Croft GO z 4,99 do 3,99 euro na wszystkich trzech dostępnych platformach: iOS, Android i Windows Phone.

Przy okazji twórcy Lara Croft GO z firmy Square Enix Montreal wyjaśnili fanom czym jest artefakt, którego szukamy w Amazonii, a także zdradzili czy możemy spodziewać się kolejnych leveli. "Interpretację tego czym jest Atlas Zaświatów (ang. Atlas of Beyond) pozostawiamy odbiorcom" - tłumaczą twórcy. "Każdy samemu może zdecydować czym jest ten przedmiot. Dla nas to po prostu symboliczny artefakt. Jeśli chodzi o kontynuację, to niestety nie możemy tego zdradzić, ale kto wie? Wszystko co robimy w Square Enix Montreal staramy się tworzyć na najwyższym poziomie, bez pośpiechu, więc jeśli stworzymy coś nowego, może to zająć trochę czasu."

 


22 października 2015, by Cez
Powódź szkiców koncepcyjnych
Jeśli wciąż Wam mało nowości związanych z Rise of the Tomb Raider, to na naszym profilu na Facebooku znajdziecie aż 54 (słownie: pięćdziesiąt cztery) nowe szkice koncepcyjne z nadchodzącej gry. Tradycyjnie przestrzegamy przed SPOILERAMI.


Dla tych, którym nie wystarczą te obrazki w wersji cyfrowej, wydawnictwo Titan Books przygotowało "Rise of the Tomb Raider: The Official Art Book". Wersja podstawowa kosztuje 30 funtów, a wersja limitowana, ograniczona do 500 egzemplarzy i z autografem Brenocha Adamsa, jest w cenie 40 funtów. Poniżej widzicie okładkę tego drugiego wydania, a z przykładowymi stronami artbooka możecie zapoznać się także na naszym Facebooku.


Przy okazji zobaczcie zupełnie nowy filmik, na którym widzimy jeden z grobowców. Video na szczęście nie zdradza sposobu na rozwiązanie zagadki >> klik.

 


21 października 2015, by Cez
Był Poznań, teraz czas na Warszawę!
W ostatni weekend relacjonowaliśmy dla Was targi Poznań Game Arena, podczas których każdy pełnoletni uczestnik mógł zagrać w demo Rise of the Tomb Raider. Już za dwa dni rozpoczyna się kolejna impreza, tym razem w Warszawie, gdzie również nas nie zabraknie!


Na targi Warsaw Games Week, które odbędą się w dniach 23-25 października, dzięki uprzejmości Microsoft Polska wysyłamy dwóch naszych przedstawicieli. Spotkacie nas każdego dnia na stoisku Microsoftu, gdzie podobnie jak w Poznaniu, pełnoletni uczestnicy będą mogli zagrać w demo RotTR. Nie zabraknie także cosplayerek przebranych za Larę!

Warsaw Games Week to zupełnie nowa impreza, podczas której swoje gry zaprezentują najwięksi giganci, czyli m.in.: Microsoft, Sony Computer Entertainment Polska, Ubisoft, Cenega, CDP.pl czy Nintendo. Więcej informacji na temat targów i biletów wstępu znajdziecie na stronie internetowej wydarzenia >> klik. My już bilety mamy, a Wy?

 


21 października 2015, by Cez
Kobieta kontra dzicz
Crystalsi zaprezentowali pierwszy z trzech odcinków cyklu video pt. "Woman vs. Wild". W pierwszym epizodzie pojawia się bardzo, naprawdę bardzo duża ilość nowych lokacji z Rise of the Tomb Raider, więc ostrzegamy przed potencjalnymi spoilerami. Filmik znajdziecie tutaj.


Z materiału video dowiadujemy się w jaki sposób Lara, początkowo wyposażona jedynie w czekan, poradzi sobie w ekstremalnie nieprzyjaznym środowisku Syberii. Zadaniem gracza będzie wyszukiwanie surowców, po to, by skonstruować niezbędne do przetrwania przedmioty. Wiele z nich przyda się bohaterce do obrony przed dzikimi zwierzętami. Dowiedzieliśmy się, że będziemy walczyć nie tylko z niedźwiedziami i wilkami, ale też z dzikimi panterami śnieżnymi. W filmiku widzimy także misje poboczne, do których należy m.in. współpraca z sojusznikami, niszczenie nadajników czy też szpiegujących dronów.

 


20 października 2015, by Autumn
Policz pory na twarzy Croftówny
Im bliżej premiery Rise of the Tomb Raider, tym bardziej zostajemy zasypywani nowościami dotyczącymi najnowszych przygód panny Croft. Tym razem studio Crystal Dynamics pokazuje jak wyglądał proces kreowania tkanin i skóry, które odgrywają dużą rolę w tworzeniu realistycznych postaci.


"Wszystkie powierzchnie, z którymi mamy do czynienia, mają swoje unikalne cechy i właściwości. Musieliśmy im poświęcić mnóstwo uwagi w celu osiągnięcia pożądanego rezultatu. Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów, jakie udało się nam uzyskać" - mówi Kam Yu, główny grafik postaci w RotTR.


Wszystkie udostępnione przez Crystal Dynamics zdjęcia z cyklu "making of" możecie zobaczyć w naszej galerii na Facebooku.

 


19 października 2015, by Autumn
Bezlitosna, bo po przejściach
Za fabułę Rise of the Tomb Raider odpowiada Rhianna Pratchett, która ma już na swoim koncie scenariusz Tomb Raidera z 2013 roku oraz ostatnich komiksów. Czy łatwo jej było stworzyć fabułę sequela?

Pratchett zdradziła serwisowi GameSpot, że pisanie scenariuszy do gier wideo jest dla niej niesamowitym wyzwaniem. Historia nie jest w nich opowiadana tylko przez dialogi w filmikach, ale także poprzez animację i interakcję ze środowiskiem. "Trzeba nauczyć się korzystać z całej gry, w tym animacji, mechaniki i muzyki. W idealnym scenariuszu wszystkie te rzeczy powinny mieć swój wkład w opowiadanej historii" - mówi twórczyni.

Pomimo sukcesu poprzedniego Tomb Raidera Rhiannie i jej zespołowi nie wystarczyłoby powtórzenie formuły ostatnich przygód Lary, czyli ponowne ukazanie niedoświadczonej bohaterki. W międzyczasie pojawiła się książka i komiksy, które przedstawiły przemianę panny Croft w archeologa podróżującego dookoła świata. Restart serii w 2013 roku co prawda ukazał nam Larę, która starała się przetrwać, ale obecnie w RotTR panna Croft jest całkiem inna, wydaje się być wręcz bezlitosna.

Pratchett tłumaczy, że posuwając historię Lary do przodu musiała pamiętać o przeszłości pani archeolog i o mających podłoże psychologiczne jej demonach, które pojawiły się po wydarzeniach na wyspie Yamatai. W jaki sposób Lara poradzi sobie z taką traumą, a zwłaszcza z tym, że była świadkiem tak wielu śmierci? Rhianna Pratchett zapowiada, że odpowiedzi na te pytania przyniesie nam Rise of the Tomb Raider.

 


19 października 2015, by Cez
Zobacz pierwsze pół godziny RotTR
Jeszcze nie zdążyliśmy ochłonąć po targach PGA, a Crystal Dynamics znów nas bombardują nowym materiałem, tym razem bardzo spoilerowym. Mowa o 27-minutowym filmiku, który ukazuje sam początek gry Rise of the Tomb Raider >> klik!


Jeśli przed premierą nie chcecie za dużo wi(e)dzieć, lepiej tego materiału nie oglądajcie. Jeśli zaś nie możecie się powstrzymać, to będziecie mieli okazję podziwiać wyśmienitą cutscenkę, która rozgrywa się w Londynie, w mieszkaniu Lary. Tam bohaterka przygotowuje się do wyprawy do Syrii, rozszyfrowując wskazówki pozostawione przez zmarłego ojca. W pewnym momencie Larę odwiedza tajemniczy gość i na tym poprzestańmy, bo więcej zdradzać Wam nie chcemy. Dodajmy jedynie, że w mieszkaniu na tablicach korkowych widać przypięte artykuły o wydarzeniach, które opisywane były w komiksach i w książce TR: The Ten Thousand Immortals.

Poza niepublikowaną wcześniej cutscenką 27-minutowy materiał zawiera także gameplay z Syberii i Syrii, który w większości widzieliśmy już od czasów targów E3.

 


19 października 2015, by Kyo
Włos do włosa
Czy jest coś trudniejszego dla grafika gier komputerowych od stworzenia realnie wyglądających i zachowujących się włosów postaci? Otóż tak… Naturalnie zachowujące się futro zwierząt!

Crystalsi nie pozostawiają złudzeń, iż to właśnie włosy należą do grupy obiektów, które najtrudniej stworzyć w grafice komputerowej. Jak twierdzi Michael Svymbersky, projektant postaci w Rise of the Tomb Raider "wirtualne włosy to wymagające wyzwanie zarówno pod względem technicznym, jak i artystycznym. Powinny być spójne z postacią, należeć bezpośrednio do niej i nie rozpraszać zbytnio gracza".


W przypadku wszystkich niegrywalnych postaci i zwierząt Crystalsi stosowali tzw. metodę "Alpha Card", czyli nakładanie niewielkich geometrycznych powierzchni (kart), których każda ma formę osobnej kępki włosów lub sierści. Na każdą kartę alfa nałożona jest tekstura, którą można rozłożyć na czynniki pierwsze (tj. mapę kolorów i mapę alfa). Mapa kolorów to warstwa z kolorem lub zdjęciem, natomiast mapa alfa określa przezroczystość. Kolor czarny nałożony na teksturę renderuje ją jako przezroczystą, z kolei biały będzie widoczny. Z dobrze dobraną teksturą, odpowiednim układem kart alfa oraz dopasowaniem shadera (cieniowania) można wyrenderować obiekt na silniku gry. Tym samym najlepszą metodą na stworzenie naturalnych włosów, bród i futer jest pojedyncze nakładanie każdej karty alfa z osobna, by potem móc wprowadzać odpowiednie korekty.

"Mamy nadzieję, że obrazuje wam to sposób, w jaki podchodzimy do tworzenia włosów i futra. Wierzymy, że to właśnie te małe szczegóły pozwolą osiągnąć wiarygodny klimat i pomogą wprowadzić te postacie w świat nowego Tomb Raidera" - podsumowuje Michael Svymbersky.

 


18 października 2015, by Paciej & Menkaure
PGA: Zobacz video-podsumowanie i gameplay
Podczas trzeciego dnia targów Poznań Game Arena ponownie przybyły tłumy. Gdy jedno ze stanowisk z demem Rise of the Tomb Raider się zwolniło, ponownie chwyciliśmy za pada i jeszcze raz przeszliśmy kilkunastominutowy fragment. Dla tych, którzy nie mogli przybyć do Poznania, postanowiliśmy nagrać całą rozgrywkę >> klik! Niestety nie było możliwości zarejestrowania dźwięków, stąd podkład muzyczny.


Trzeci dzień PGA to także dzień ostatni, w związku z czym pora na podsumowanie. Na naszym kanale w serwisie YouTube umieściliśmy dwuminutowy filmik, który niczym Teleexpress w błyskawicznym skrócie pokaże Wam jak wyglądał każdy dzień podczas PGA >> klik! Z kolei na Facebooku znajdziecie kolejne zdjęcia, tym razem z trzeciego dnia.

Na koniec przypominamy, że już za tydzień (23-25 października) widzimy się w Warszawie na targach Warsaw Games Week!

 


17 października 2015, by Menkaure
PGA: Nieletnim wstęp wzbroniony
Podczas drugiego dnia targów PGA w Poznaniu ilość odwiedzających była tak ogromna, że przejście z jednego pawilonu do drugiego było bardzo powolne (jeśli nie wierzycie, to zobaczcie nowe zdjęcia w naszej galerii na Facebooku). Prawdziwe tłumy korzystały ze wszystkiego, co zaprezentowali wystawcy - no prawie ze wszystkiego, bo okazało się, że w demo Rise of the Tomb Raider mogą zagrać tylko osoby pełnoletnie. Obsługujące stoisko panie skutecznie selekcjonowały osoby, które mogą wejść do strefy TR. Osoby nieletnie były informowane, że gra jest przewidziana dla odbiorców od 18 roku życia.

Pomimo tłumów, uczestnicy targów musieli czekać na zagranie w demo RotTR maksymalnie kilka minut. Tym razem wersja demonstracyjna nie wszystkim przypadła do gustu. Wśród głównych zarzutów wymieniono niską rozdzielczość obecnych na stoisku telewizorów, a także przenikające tekstury czy też średniej jakości woda. Ostrość krawędzi rzeczywiście była niska, co szczególnie było widać na ubraniach najemników Trójcy. Krytykowano też słynne białe krawędzie, czyli widoczne miejsca, gdzie Lara może się złapać, bądź odbić, by podskoczyć wyżej.


Krytycznych uwag nie brakowało, ale były także i pochwały. "Bardzo podoba mi się model Lary, a także odbicia światła na mokrych przedmiotach, na skórze i ubraniu bohaterki. Oświetlenie wygląda naturalnie. Demo bardzo mi się podobało" - powiedziała nam Ania, jedna z uczestniczek PGA. "Zaletą tego dema jest dynamika rozgrywki, dialogi i sposób reżyserii scenek np. podczas jazdy jeepem i dalej w grobowcu Proroka" - przekazał nam z kolei Dawid. "Mimika twarzy Lary jest o wiele lepsza niż w poprzedniej części gry, co widać gołym okiem. Zauważyłem jednak zbyt dużo automatycznych animacji, np. przejście pod belką, czy 'porwanie' przez prąd wody. Byłoby świetnie, gdyby te momenty były np. w formie Quick Time Events."

Wiele napotkanych przez nas osób zadeklarowało, że nie zamierzają kupować Xboxa, by zagrać w Rise of the Tomb Raider. Powód jest prosty, większość z nich to gracze PC-owi, czekający na premierę gry w pierwszym kwartale 2016 roku. Z kolei spotkani przez nas właściciele Xboxów zamierzają kupić RotTR już w dniu premiery.

 


17 października 2015, by Cez
Ściągnij za darmo soundtrack z Lara Croft GO
W serwisie SoundCloud pojawiła się ścieżka dźwiękowa z mobilnej gry Lara Croft GO. Jedenaście utworów autorstwa kanadyjskiego studia Pixel Audio możecie legalnie pobrać tutaj.

Przy tworzeniu soundtracka twórcy wzorowali się na wcześniejszych dziełach Nathana McCree (Tomb Raider I, II i III), a także na klimatycznej muzyce z serialu Tajemnicze Złote Miasta. "Kompozycje Nathana McCree mają w sobie coś imponującego i tajemniczego, niemal religijnego. Naszym celem było zachowanie tych kluczowych elementów, choć jednocześnie zdawaliśmy sobie sprawę, że Lara Croft GO to zupełnie inna gra niż klasyki" - tłumaczą twórcy ze studia Pixel Audio.


W sierpniu tego roku podczas targów PAX w Seattle ekipa Pixel Audio miała okazję zagrać utwory z Lara Croft GO na żywo przed publicznością - możecie to zobaczyć tutaj. "To było wspaniałe! Wszyscy wychowaliśmy się w Montrealu na scenie i byliśmy członkami różnych zespołów. To była wielka przyjemność móc ponownie pojawić się na scenie i podzielić się muzyką z Lara Croft GO, z której jesteśmy dumni" - podsumowują muzycy.

To nie pierwszy raz, gdy utwory z gier z serii TR zostały udostępnione za darmo w serwisie SoundCloud. Wcześniej opublikowano soundtrack z gry The Temple of Osiris (klik), niewykorzystane utwory z Tomb Raidera z 2013 roku (klik) oraz utwory Petera Connelly'ego z Tomb Raidera IV, V i Angel of Darkness (klik).

 


17 października 2015, by Cez
Kryć się, bo rzucam kurą!
Nie łuk, strzelba czy pistolety będą najskuteczniejszą bronią w nadchodzącym Rise of the Tomb Raider. Najbardziej widowiskowym sposobem eliminacji przeciwników będzie… eksplodująca kura.

Tydzień temu informowaliśmy o Kartach Ekspedycji, które w założeniu mają wydłużyć rozgrywkę RotTR po ukończeniu wątku fabularnego. W menu gry będziemy mogli zakupić wspomniane karty za uzyskane w grze kredyty, które zapewne będzie można także dokupić za prawdziwe pieniądze. Karty będą miały przeróżne właściwości, od takich, które wspomogą nas w walce czy zbieractwie, po bardzo żartobliwe pomysły. Przykład? Rzucanie eksplodującej kury, która niczym granat zmiecie wszystkich z powierzchni ziemi. Pojawi się także karta, której moc zabije wszystkich przeciwników obok, w momencie gdy po cichu wyeliminujemy jednego z nich.


Jak to wygląda w praktyce możecie zobaczyć na filmiku reklamowym jednego z zachodnich sklepów, który oferuje w przedsprzedaży zestaw pięciu przykładowych kart. Łącznie Kart Ekspedycji będzie ok. 300 i posłużą one nie tylko do wydłużenia sobie singlowej rozgrywki, ale także do rywalizacji z innymi graczami. System współzawodnictwa będzie obecny zarówno na Xboxie One jak i 360 i na obu tych platformach będzie wymagał aktywnej usługi Xbox Live.

 


16 października 2015, by Menkaure & Paciej
PGA: Graliśmy w demo Rise of the Tomb Raider!
Pierwszy dzień targów Poznań Game Arena już za nami. Byliśmy, spotkaliśmy Larę i jej fanów oraz zagraliśmy w demo Rise of the Tomb Raider. Fotki z naszej wizyty możecie zobaczyć na Facebooku.

Dziś wstęp na targi miały tylko osoby, które posiadały przepustkę VIP, a wśród nich także i my, za co dziękujemy firmie Microsoft Polska. Na stoisko Xboxa One przybyło wiele osób, które chciały wypróbować gry na konsoli nowej generacji. W specjalnej, oddzielonej od reszty części, znajdowało się około piętnastu stanowisk, na których można było zagrać w demo RotTR. Dwudziestominutowy fragment rozgrywał się w Syrii, w grobowcu Proroka. Najpierw Lara przemierzała ciasne jaskinie, a następnie znalazła się w obszernej lokacji, gdzie należało rozwiązać kilka zagadek i ominąć pułapki. Na końcu dema czekała nas konfrontacja z członkami Trójcy i szalona ucieczka z rozpadającej się świątyni. Zakończenie było nagłe i pozostawiło wielki niedosyt, przez co chcemy więcej!


Gdy zapytaliśmy kilka osób o wrażenia z gry, wszyscy zgodnie odpowiadali, że trzyma ona najwyższy poziom. Sam gameplay nie różni się znacznie od Tomb Raidera z 2013 roku, choć gra na najnowszej konsoli Microsoftu wygląda zdecydowanie lepiej od poprzednika. Model Lary jest bardzo realistyczny - bohaterka ubrudzona krwią wygląda jak prawdziwa. Z kolei po kontakcie z wodą jej skóra błyszczy, a podczas wspinaczki można przysiąc, że widać napinające się mięśnie. Otoczenie, woda i oświetlenie są na bardzo wysokim poziomie - ogromne wrażenie robi gra kolorów, gdy Lara automatycznie zapala flarę. W demie nie brakuje okazji do podziwiania widoków. Jeśli chodzi o pływanie - potwierdziło się niestety, że pod wodą nie można swobodnie nurkować.


Miłą niespodzianką było dla nas spotkanie z Larą z krwi i kości, z którą zamieniliśmy kilka słów. Mowa o cosplayerce Edycie (na zdj.), która do złudzenia przypomina pannę Croft z poprzedniej części. Już od roku zajmuje się tym hobby i czerpie z tego ogromną radość i satysfakcję. Przebiera się nie tylko za Larę, ale także za postacie np. z Wiedźmina. Jej profil na Facebooku znajdziecie tutaj. Edyta także zagrała w demo i zapytana o wrażenia odpowiedziała, że gra wygląda niesamowicie. Zgadzamy się z nią, więc nie pozostaje nam nic innego jak czekać na 13 listopada!

 


16 października 2015, by Cez
Kolekcjonerki w Polsce nie będzie
Do premiery Rise of the Tomb Raider pozostał jeszcze niecały miesiąc, więc wiele osób pospiesznie składa zamówienia przedpremierowe, jeśli nie zrobili tego wcześniej. W ofertach polskich sklepów brakuje jednak edycji kolekcjonerskiej - można kupić jedynie wersję podstawową na Xboxa One i Xboxa 360. Zapytacie kiedy tzw. kolekcjonerka pojawi się w ofertach w Polsce. Odpowiedź niestety brzmi: nigdy.


Edycja kolekcjonerska RotTR, dostępna jedynie dla gry w wersji na Xboxa One, jest możliwa do kupienia tylko w dwóch miejscach: w oficjalnym sklepie Tomb Raider Store oraz w sklepie Square Enix. Fanom Lary z Polski radzimy kupić kolekcjonerkę w tym drugim miejscu, gdzie zapłacimy za nią 140 euro, czyli ok. 600 zł. Zaletą tej oferty jest to, że nic nie zapłacimy za koszty wysyłki, a gra na Xboxa One będzie zawierała m.in. dubbing polski i angielski. W edycji kolekcjonerskiej poza grą znajdziemy: ekskluzywne pudełko, 30-centymetrową figurkę Lary Croft, replikę dziennika i jadeitowego naszyjnika oraz dodatkowe metalowe pudełko.

Studio Crystal Dynamics tłumaczy, że brak ofert edycji kolekcjonerskiej w zwykłych sklepach jest spowodowany bardzo ograniczoną liczbą egzemplarzy. Możemy także zapomnieć o tej edycji dla Xboxa 360. W chwili obecnej nie wiadomo czy kolekcjonerka pojawi się w przyszłym roku na PC i PS4, ale nieoficjalnie mówi się, że szanse na to są małe.

 


15 października 2015, by Cez
Lara nie jest superbohaterką
A przynajmniej jeszcze nią nie jest - tak twierdzą Crystalsi, którzy na łamach serwisu GameSpot zdradzają kolejne ciekawostki o Rise of the Tomb Raider.


W filmiku pt. "Lara Croft isn't a Superhero" (link) twórcy opowiadają o motywacjach młodej pani archeolog, a także o zastosowanej w grze technologii. Widzimy m.in. scenki z sesji motion capture z udziałem Camilli Luddington, podczas których rejestrowano nie tylko ruchy, ale także mimikę twarzy. Z kolei w filmiku "5 New Badass Skills" (link) poznajemy pięć umiejętności panny Croft, które przydadzą się jej do przetrwania w Syrii i na Syberii. Jest to m.in. strzelanie z łuku do dwóch celów jednocześnie oraz wykonywanie zabójstw z drzewa.


To jeszcze nie koniec dzisiejszych materiałów video. Pojawiły się dwa zwiastuny nowej, tybetańskiej lokacji z gry Lara Croft: Relic Run >> klik i klik!

 


15 października 2015, by Cez
Na Xboxie 360 zagrasz po polsku lub angielsku
Bardzo dobra wiadomość dla polskich fanów Lary, którzy zamierzają grać w Rise of the Tomb Raider na Xboxie 360, ale nie przepadają za rodzimym dubbingiem. Polska wersja gry będzie także zawierała angielskie głosy!

Z Tomb Raiderem z 2013 roku było sporo zamieszania - polska wersja na Xboxie 360 zawierała dubbing polski i rosyjski, ale zabrakło w niej angielskiego. W efekcie ci, którzy chcieli usłyszeć oryginalne głosy aktorów, kupowali wydanie brytyjskie, a ono z kolei nie zawierało nawet polskich napisów… Sklepy internetowe w Polsce dwoiły się i troiły, by w ich ofertach Tomb Raider pojawił się w każdej możliwej edycji w dwóch wersjach: polskiej i brytyjskiej. Na szczęście w przypadku Rise of the Tomb Raider takiego zamieszania nie będzie.

"W polskiej edycji RotTR na Xboxa 360 na płycie z grą znajdą się głosy i napisy w języku polskim, angielskim oraz w brazylijskiej odmianie portugalskiego, a także napisy w języku holenderskim" - wyjaśnia Meagan Marie, rzeczniczka prasowa studia Crystal Dynamics.

Czyli wszyscy powinni być zadowoleni. Jeśli lubisz dubbing, to włączysz głos Karoliny Gorczycy. Jeśli nie lubisz, to też zagrasz po polsku, z napisami. Jeśli zaś najdzie Cię ochota, to i poduczysz się brazylijskiego lub holenderskiego. A jak będzie w przypadku Xboxa One? Jak już wcześniej informowaliśmy - w tej wersji będzie można włączyć dowolną kombinację języków.

 


14 października 2015, by Cez
Wielka aktualizacja Lara Croft: Relic Run!
Niektórzy już wątpili, że trzecia lokacja w mobilnej grze Lara Croft: Relic Run kiedykolwiek się ukaże, ale oto jest! Dziś zadebiutował rozgrywający się w Tybecie level pt. The Mountain Pass, w którym biegamy, walczymy z yeti, jeździmy na skuterze śnieżnym i na końcu spotykamy nowego bossa! Wszystko to po to, by odnaleźć zaginionego Cartera Bella.


Dzisiejsza aktualizacja wprowadziła nie tylko nową, prawdopodobnie ostatnią lokację, ale także całkowicie przebudowała system gry. Od teraz już nie wystarczy biec przed siebie i zbierać monety, wskazówki oraz relikty. Każda z trzech dostępnych lokacji, czyli Kambodża, Sahara oraz Tybet, zostały podzielone na małe levele, które musimy zaliczać, by odblokować tryb swobodnego biegu. Pojawiła się także nowa broń oraz kolejne ulepszenia. Osoby, które nie lubią zmian, uspokajamy - wszystko co do tej pory zdobyliśmy, jest nadal odblokowane.

Darmowa gra Lara Croft: Relic Run jest dostępna w telefonach z systemami Android, iOS oraz Windows Mobile. W grze znajdują się także opcjonalne mikropłatności.

 


14 października 2015, by Cez
Zagraj w demo RotTR w Poznaniu
Już za dwa dni rozpoczynają się targi Poznań Game Arena, podczas których polski oddział Microsoftu zaprezentuje zarówno dziennikarzom jak i gościom grywalne demo Rise of the Tomb Raider!


Na poznańskie targi, które odbędą się w dniach 16-18 października, dzięki uprzejmości Microsoft Polska wysyłamy dwóch naszych przedstawicieli. Piątek, czyli pierwszy dzień targów będzie zamknięty dla ogółu, wstęp będą mieli tylko posiadacze przepustki VIP. Z kolei w sobotę i niedzielę w demo gry będzie mógł zagrać każdy uczestnik eventu. Czy nowe przygody Lary przypadną do gustu przedstawicielom WoTR? Śledźcie naszą stronę, by się dowiedzieć co się wydarzy podczas każdego dnia targów.

Przypominamy, że tydzień później, czyli w dniach 23-25 października, odbędą się kolejne targi, tym razem Warsaw Games Week. Także i tam nie zabraknie naszych reprezentantów.

 


14 października 2015, by Kyo
Poskładali Larę do kupy
Co należy zrobić, aby gra Rise of the Tomb Raider była jak najbardziej realistyczna, a postaci w niej występujące maksymalnie wiarygodne? Okazuje się, że stosowanie sesji motion capture, to obecnie za mało.

"Naszym celem było maksymalne wykorzystanie obecnej technologii, by stworzyć jak najbardziej wiarygodnych i wciągających bohaterów" - mówi Kam Yu, główny grafik postaci w RotTR. "W przypadku Lary zaczęliśmy od zbierania nawiązań do niej wśród prawdziwych osób. Fotografowaliśmy ciała modelek pod każdym możliwym kątem i w różnych pozach, a uzyskane zdjęcia przetworzyliśmy na siatkę 3D w procesie zwanym fotogrametrią. Dane, które uzyskaliśmy, umożliwiły dodanie detali i niuansów do twarzy oraz ciała Lary".


W Rise of the Tomb Raider zaangażowanych zostało kilka modelek, których aparycje przypominają pannę Croft. Twarz każdej z nich została sfotografowana podczas wyrażania różnych emocji w celu uchwycenia powierzchownych detali oraz ogólnej morfologii twarzy. Bazowano głównie na Systemie Kodowania Ruchów Mimicznych (ang. Facial Action Coding System), dzięki czemu łatwiej można było przeprowadzić modelowanie twarzy pani archeolog.


Wśród modelek, na których Crystalsi się wzorowali, wyróżnić należy obecną już podczas poprzedniej gry Megan Farquhar (na zdj. wyżej). Z kolei inne modelki: Ariel Suzanne oraz Crystal Cooper pozowały do skaningu 3D w strojach, które Croft będzie nosić w grze.

 


13 października 2015, by Redakcja
Byliśmy w siedzibie Square Enix Europe!
W czerwcu tego roku byliśmy w Kalifornii, gdzie najpierw w Los Angeles relacjonowaliśmy dla Was targi E3, a następnie polecieliśmy do Redwood City, gdzie mieści się siedziba Crystal Dynamics. Latem tego roku postanowiliśmy "do kompletu" odwiedzić także londyńską siedzibę Square Enix Europe (dawniej Eidos Interactive).


O tym co z tego wyniknęło, przeczytacie w nowym artykule w dziale Teksty pt. "Wizyta w Londynie, czyli deptanie Larze po piętach". Tu zdradzimy jedynie, że na wizycie w biurze się nie skończyło, a to z prostego powodu - w stolicy Wielkiej Brytanii jest bardzo dużo nawiązań do gry Tomb Raider III, filmu Tomb Raider Movie oraz komiksów. Musieliśmy je zobaczyć na własne oczy!

 


13 października 2015, by Autumn
Rząd przeznaczy miliony na następcę TR!
Brytyjski rząd ma zamiar wydać 4 miliony funtów na znalezienie przeboju, który okaże się hitem pokroju gry Tomb Raider. Dotacje w wysokości 25 tysięcy funtów będą wspierać nowe projekty gier wideo, tworzyć nowe miejsca pracy, a także rozwijać i szkolić nowe talenty tej branży.

"Brytyjski rynek gier wideo utrzymuje się na arenie międzynarodowej bardzo pomyślnie, więc musimy w niego inwestować!" - powiedział minister kultury i gospodarki cyfrowej Wielkiej Brytanii, Ed Vaizey. "Dzięki funduszowi małe przedsiębiorstwa i początkujące firmy otrzymają finansowe wsparcie, które jest im potrzebne, aby mogły zabrać się na tworzenie hitów. Mamy nadzieję, że nasz czteroletni fundusz pomoże nam stworzyć kolejny globalny przebój pokroju takich gier jak Tomb Raider, Little Big Planet, Monument Valley czy Batman: Arkham Knight."

Nagrody w wysokości 25 tysięcy funtów zostaną wręczone nowym i młodym firmom tworzącym prototypy gier, a ograniczona liczba projektów otrzyma dotacje nawet w wysokości 50 tysięcy funtów. Nie zabraknie też konkursów dla studentów i absolwentów oraz doradztwa dla przedsiębiorstw i osób fizycznych.

To jak? Nic tylko przeprowadzać się do Wielkiej Brytanii i wymyślać nowego Tomb Raidera!

 


12 października 2015, by Kyo
Podróżują w godzinach pracy
Takim to dobrze… Nie dość, że mogą objeździć pół świata, to jeszcze im za to płacą. Brian Horton z Crystal Dynamics zdradził kolejne informacje na temat źródeł inspiracji podczas tworzenia Rise of the Tomb Raider. Tym razem mowa o prawdziwych lokacjach, które ekipa Crystalsów odwiedziła w ramach produkcji nowej gry.

"RotTR rozpoczyna się w Syrii w kryjówkach wykutych w zboczach gór. Kapadocja w środkowej Turcji posiada podobny klimat wraz ze swoimi podziemnymi miastami wykutymi w skałach, była więc idealnym wzorem dla grobowca Proroka" – mówi Horton.

Jak się dowiadujemy, po epizodzie w Syrii Lara wraca do swojego mieszkania w Londynie. Tutaj za inspirację Crystalsom posłużyła dzielnica King’s Cross ze swoim dworcem kolejowym, siedzibami firm oraz fasadami z industrialnej cegły. Z kolei przy projektowaniu syberyjskich lokacji, a przede wszystkim sowieckich gułagów i łańcuchów górskich, Crystalsi znaleźli pomoc u wujka Google. Wyszukiwali bowiem liczne zdjęcia i grafiki, by jak najwierniej przedstawić syberyjskie bezdroża. Natomiast Park Narodowy Yosemite, położony w okolicy siedziby Crystal Dynamics, stanowił namacalną inspirację. "Ta lokacja była dla nas niezwykle dogodna z punktu widzenia odległości oraz posiada wiele niezwykłych przykładów gór, drzew, traw czy rzek" – zwierzył się Horton.


W Rise of the Tomb Raider uświadczymy wiele elementów architektury bizantyjskiej, która czerpała pełnymi garściami ze starożytnego Rzymu i Grecji. Wielkie wrażenie na zespole Crystalsów zrobiło starożytne miasto Efez wraz ze słynną Biblioteką Celsusa (na zdj.), która z miejsca posłużyła jako inspiracja dla jednej z lokacji w grze. Crystalsi udali się także do Stambułu, by dogłębnie zbadać słynną Hagię Sophię i Błękitny Meczet, o których jawnie mówią, iż stanowiły wzór przy tworzeniu miasta Kitież. Jak mówi Horton: "sztuka i architektura bizantyjska od wielu lat są moją pasją, więc jest to dla mnie zaszczyt, że mogłem odwiedzić i wykonać zdjęcia tych wszystkich lokacji".

 


11 października 2015, by Cez
Popływamy inaczej
Kilka miesięcy temu Crystal Dynamics zapowiedzieli, że w Rise of the Tomb Raider powróci upragnione pływanie i nurkowanie. Teraz okazało się, że jest małe "ale".

Dziennikarze, którzy mieli dostęp do kilku pierwszych godzin rozgrywki informują, że pływanie i nurkowanie w RotTR nie wygląda tak jak w klasycznych Tomb Raiderach. Możemy jedynie zanurzyć się na z góry określoną głębokość np. by ominąć przeszkodę. Według osób, które miały już styczność z grą, woda będzie bardziej potrzebna do cichego likwidowania przeciwników, niż do eksploracji. Wielu fanów serii krytycznie zareagowało na te wiadomości. Co na to twórcy gry?

"Pływanie powraca. Lara umie pływać, zanurzać się oraz nurkować i dzięki temu może rozwiązywać niektóre zagadki i pokonywać wyzwania. To, że Lara nie pływa w ten sam sposób jak w klasycznych częściach, nie znaczy, że w grze nie ma pływania" - wyjaśnia Meagan Marie, rzeczniczka prasowa Crystal Dynamics.

 


11 października 2015, by Cez
W pośpiechu i z kartki - tak powstał dubbing PL
Można nie lubić polskich dubbingów, ale faktem jest, że spolszczenie Tomb Raidera z 2013 roku zostało wykonane naprawdę solidnie. Problem w tym, że w przypadku Rise of the Tomb Raider zrobiono to w pośpiechu i bez jakiegokolwiek dostępu do odgrywanych scenek. Czy przy takim uproszczeniu można wykonać dobrej jakości dubbing?

Przeciwnicy dubbingów uważają, że lepiej włączyć grę z angielskimi głosami i polskimi napisami, ponieważ to według nich najlepszy sposób na jednoczesne granie po polsku i usłyszenie oryginalnych aktorów, którzy te scenki odgrywali w studiu motion capture. Z kolei zwolennicy dubbingu mówią, że zdolni, polscy aktorzy są w stanie dorównać, a nawet przebić oryginał, gdy odpowiednio wczują się w swoją rolę. Możliwe to jest przede wszystkim wtedy, gdy aktor czy aktorka ma dostęp nie tylko do dialogów napisanych na kartce, ale i widzi poszczególne sceny. Tak też odbywał się proces dubbingu poprzedniego Tomb Raidera. Dwa lata temu Karolina Gorczyca zdradziła nam, że miała dostęp do przerywników filmowych, dzięki czemu łatwo jej było wczuć się w rolę. Gorzej było z kwestiami wypowiadanymi podczas rozgrywki - tu Karolina musiała improwizować. W przypadku Rise of the Tomb Raider zastosowano jednak tylko tę drugą metodę.

"Podkładanie głosu pod drugą część było znacznie trudniejsze niż pod pierwszą z uwagi na to, iż pracowałam szybciej, nie miałam żadnych filmików, aby zrobić własną interpretację oraz nie miałam reżysera, który pracowałby ze mną nad tekstami" - powiedziała Karolina Gorczyca redakcji serwisu GameQuality.pl. "Często nie wiedziałam jaki jest kontekst kwestii, które nagrywałam. Pracowałam tylko i wyłącznie ze słuchu, to było powtarzanie po aktorce amerykańskiej. Ale mam nadzieję, że jednak barwa głosu i emocje wyszły dobrze i spodobają się graczom. Starałam się być wiarygodna."

Pośpiech i czytanie z kartki - nie brzmi to zbyt dobrze... Miejmy nadzieję, że talent i praca włożona przez Karolinę Gorczycę i innych aktorów, sprawią, że ograniczenia techniczne nie wpłyną na jakość tłumaczenia. A jeśli komuś polski dubbing się nie spodoba - wystarczy, że na Xboxie One kliknie i przełączy język na angielski. W przypadku Xboxa 360 nie mamy jeszcze pewności, że będzie to możliwe.

 


10 października 2015, by Kyo
Zainspirował ich Tarkowski
Zastanawialiście się czym Crystalsi inspirują się przy tworzeniu kolejnych przygód Lary Croft? W przypadku Tomb Raidera z 2013 roku wzorowali się na takich dziełach filmografii jak "Czas Apokalipsy" oraz "Zejście", które są dobrymi przykładami walki o przetrwanie okraszonej mroczną narracją. A jak było z Rise of the Tomb Raider?

"Chcemy, aby nasze postaci, światy oraz prezentowane przygody były bardzo ekscytujące, ale jednocześnie osadzone w realnym świecie, tak by nadać możliwie najwięcej wiarygodności dla wykreowanej przez nas mitologii" - mówi Brian Horton z Crystal Dynamics. "Tworząc nową historię nasze badania prowadzimy wielotorowo, zaczynając od researchu historycznego i zdjęć lokacji, jednak ton naszych gier jest najlepiej wyrażony poprzez film i sztukę."

W przypadku Rise of the Tomb Raider głównym motywem estetycznym jest XIX-wieczne malarstwo artystów z Hudson River School. Ich obrazy prezentują dziką przyrodę z majestatycznymi górami i dolinami oraz słońcem, dramatycznie otoczonym przez chmury burzowe. Motyw ten nazwano 'Złowieszczym pięknem'. Dla odzwierciedlenia syberyjskiego krajobrazu Crystalsi zainteresowali się XIX-wiecznymi rosyjskimi realistami. Przykład? Iwan Szyszkin, prezentujący szczegółową ekspresję syberyjskiego pustkowia, czy Ilja Riepin i Iwan Kramskoj, którzy przedstawiali ludzkie doświadczenia poprzez wyraziste portrety. Lokalna ludność, którą zobaczymy w grze, będzie wzorowana na tych obrazach.

"Dużym źródłem inspiracji były dla nas dwa przełomowe rosyjskie filmy: 'Andriej Rublow' oraz 'Stalker' w reżyserii Andrieja Tarkowskiego. 'Andriej Rublow' przedstawia zmagania XV-wiecznego klasztoru podczas tatarskiej inwazji. Motyw ten stanowi odniesienie do mongolskiego najazdu na Kitież. 'Stalker' natomiast to współczesna historia, która obrazuje porzucone, rozpadające się kompleksy budynków - była to doskonała inspiracja dla opuszczonych gułagów i budowli przemysłowych, pozostawionych po upadku Związku Radzieckiego. Nasze badania pokazały również, iż prawosławna architektura sakralna w dużej mierze czerpała inspirację z bizantyjskich motywów. Fakt ten okazał się idealnym punktem odniesienia dla naszych celów narracyjnych, aby powiązać miasto Kitież z Cesarstwem Bizantyjskim" - mówi Horton.

Crystalsi tłumaczą, że czerpanie inspiracji z wielu różnych form artystycznego wyrazu, takich jak filmy, książki i sztuka pozwala im tworzyć pomysły nieszablonowe i daje nadzieję na stworzenie świata i postaci, które pobudzą wyobraźnię fanów na całym świecie.

 


10 października 2015, by Cez
Będzie komiksowy Tomb Raider II
Podczas New York Comic Con ogłoszono, że powstanie druga seria komiksów Tomb Raider wydawanych przez Dark Horse. Pierwszy numer pojawi się w sprzedaży w lutym przyszłego roku - poniżej publikujemy jego okładkę (kliknij, by powiększyć).

Wydawnictwo Dark Horse do tej pory opublikowało 18 numerów regularnej serii, których akcja toczy się pomiędzy Tomb Raiderem z 2013 roku a Rise of the Tomb Raider. To jednak nie koniec komiksowych przygód zrestartowanej Lary. Już w lutym pojawi się pierwszy odcinek nowej serii nazwanej Tomb Raider II, której akcja będzie się rozgrywała pomiędzy RotTR a kolejną grą, roboczo zwaną Tomb Raiderem 11.


Za scenariusz będzie odpowiadała Mariko Tamaki, kanadyjka japońskiego pochodzenia, która zastąpi Gail Simone i Rhiannę Pratchett. Nowa scenarzystka chce skupić się na ukazaniu więzi Lary z jej przyjaciółmi oraz oczywiście na podróżowaniu po świecie i docieraniu do kolejnych grobowców. W chwili obecnej nie wiadomo, kto będzie rysował historie wymyślone przez Tamaki.

Przypomnijmy, że pierwsze komiksowe przygody Lary były wydawane przez Top Cow w latach 1999-2006. W 2013 roku licencję wykupiło Dark Horse, które najpierw opublikowało prequelowy komiks pt. "The Beginning", a następnie 18 numerów regularnej serii. Z kolei trzy dni temu w sprzedaży pojawił się pierwszy zeszyt miniserii pt. Lara Croft and the Frozen Omen. Ta pięcioodcinkowa opowieść ukazuje przygodę klasycznej Lary w starej linii czasowej.

 


9 października 2015, by Cez
Angel of Darknesss powraca
Nie chodzi o grę, ale o strój panny Croft, który miała na sobie w szóstej części przygód. Dodatkowe ciuszki wkrótce pojawią się w grze Lara Croft GO.


Crystal Dynamics zapytali fanów Lary o strój, jaki chcieliby zobaczyć w mobilnej grze Lara Croft GO. Zaproponowano cztery ubiory do wyboru (na zdjęciu od lewej): jeden z Angel of Darkness, dwa z Tomb Raider Legend i jeden z Tomb Raider Underworld. Ta pierwsza opcja zdecydowanie wygrała, dzięki czemu zwycięski ciuch wkrótce pojawi się w darmowej aktualizacji mobilnych przygód Lary.

 


9 października 2015, by Cez
Rise of the Tomb Raider ozłocony!
Od dziś możecie spać już spokojnie, żadnej obsuwy Rise of the Tomb Raider nie będzie. Dziś ogłoszono, że gra w wersji na Xboxa One i Xboxa 360 uzyskała złoty status, a to oznacza, że trafiła do tłoczni i zgodnie z planem pojawi się w sklepach już w listopadzie.

"Miło nam poinformować, że Rise of the Tomb Raider trafi do rąk graczy już bardzo niedługo, czyli 10 listopada" - mówi Darrell Gallagher, szef Crystal Dynamics. "Cała nasza ekipa postawiła sobie cel, by zrobić grę jeszcze lepszą od poprzedniej, którą doceniły miliony graczy. Wierzymy, że stworzyliśmy godny sequel Tomb Raidera z 2013 roku. Proces tworzenia RotTR został zakończony i jesteśmy podekscytowani mogąc podzielić się niesamowitym, kolejnym rozdziałem podróży Lary, który ostatecznie przypieczętuje jej los jako rabusia grobowców."

Doprecyzujmy, że data 10 listopada oznacza premierę w obu Amerykach oraz w Azji. 12 listopada RotTR pojawi się w Japonii, a z kolei 13 listopada w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

 


8 października 2015, by Cez
Powrót do komiksowej klasyki
Nie samym Tomb Raiderem fan Lary żyje, zwłaszcza gdy równolegle wychodzi kolejna pozycja z pobocznej serii zatytułowanej po prostu Lara Croft. Wczoraj w zachodnich kioskach pojawił się pierwszy numer miniserii komiksowej pt. Lara Croft and the Frozen Omen.

Pierwszy z pięciu zeszytów jest już dostępny zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej na stronie wydawnictwa Dark Horse. Za cenę 3,99 dolara otrzymujemy 32 strony napakowane akcją z klasyczną Larą Croft, a nie tą młodą, zrestartowaną. Zamarznięty Omen opowiada o przygodzie pani archeolog i jej kolegi po fachu Cartera Bella, którego mieliśmy okazję już spotkać m.in. w grze Lara Croft: Relic Run. Za scenariusz odpowiada Corinna Bechko, a za rysunki Randy Green, który ma na swoim koncie komiksowe przygody Lary jeszcze z czasów Top Cow. I to naprawdę czuć, ponieważ postacie narysowane są o wiele lepiej niż w osiemnastu numerach regularnej serii Tomb Raider, wydawanej do niedawna również przez Dark Horse.


Jeśli jesteście ciekawi jak wygląda komiks od środka, zajrzyjcie na nasz profil na Facebooku, gdzie publikujemy sześć stron z pierwszego numeru. Drugi odcinek The Frozen Omen ukaże się już 4 listopada.

 


8 października 2015, by Cez
Znamy nowego kompozytora!
Crystal Dynamics ujawnili nazwisko kompozytora odpowiedzialnego za muzykę w nadchodzącej grze Rise of the Tomb Raider - będzie nim Bobby Tahouri. Pierwszą próbkę jego umiejętności możemy posłuchać tutaj.


W Tomb Raiderze z 2013 roku za muzykę odpowiadał Jason Graves, który jednak nie był zainteresowany pracą nad kolejną częścią. Zastąpił go Bobby Tahouri, który ma na swoim koncie kompozycje do wielu filmów i seriali, m.in. do "Gry o Tron", "Iron Mana" czy animacji "Minionki rozrabiają". Crystalsi podkreślają, że w RotTR zaimplementowano inteligentny, dynamiczny system, który sam będzie dopasowywał muzykę w poszczególnych momentach gry.

"To zaszczyt pracować nad grą z tak znanej serii. Lara to ktoś, kto ucieleśnia niezłomnego ducha, więc tworzenie muzyki, która towarzyszy jej w podróży, to dla mnie fantastyczne doświadczenie" - mówi Bobby Tahouri.

 


7 października 2015, by Autumn & Cez
Rewolucja w TR? Nowe tryby, karty i mikrotransakcje
Wiemy już czym są tajemnicze Karty Ekspedycji oraz na czym będzie polegać współzawodnictwo między graczami, które w Rise of the Tomb Raider zastąpi tryb multiplayer.

"Eksplorując okolicę i wykonując wyzwania w RotTR będziemy otrzymywać kredyty, które następnie możemy wykorzystać do zakupu pakietów Kart Ekspedycji" - tłumaczy Noah Hughes z Crystal Dynamics. "Karty te będą modyfikować rozgrywkę w dodatkowych trybach gry. Dostępne będą dwa rodzaje kart - rzadkie i powszechne. Pierwsze oferują najsilniejsze i najdziwniejsze wariacje i mogą być używane przez cały czas, natomiast te drugie będą ulegać zużyciu i chcąc ponownie je wykorzystać, będziemy musieli zdobyć je na nowo. Karty pozwolą zmodyfikować rozgrywkę na wiele różnych sposobów. Niektóre z nich, jak np. 'tryb wielkiej głowy' są zabawne, podczas gdy inne mogą spowodować wzrost poziomu trudności lub dać nam decydującą przewagę nad współzawodnikami."

W chwili premiery wszystkich kart będzie około 300, a kolejne zostaną dodane w następnych tygodniach. A po co to wszystko? Po to, by urozmaicić sobie rozgrywkę po ukończeniu fabuły. Crystalsi stworzyli w tym celu specjalne tryby gry, w których będziemy mogli korzystać z zebranych kart. "Chapter Replay" umożliwi ponowne zagranie w ukończone już levele fabularne i zdobycie nowych kredytów. "Score Attack" zapewni nam powtórną rozgrywkę z zupełnie nowymi zasadami gry, gdzie także będziemy mogli zarobić kolejne kredyty. Z kolei ostatni tryb zwany "Remnant Resistance" to pole do popisu dla samych graczy - prócz zarobienia dodatkowych kredytów będziemy mogli określić własne zasady oraz cele, rzucić wyzwanie znajomym, sprawdzić czy podołają wymyślonej przez nas rozgrywce i porównać wyniki konkurentów w tabeli.

Zależność wydaje się prosta - gramy, zarabiamy kredyty, wydajemy je na Karty Ekspedycji, z których korzystamy w specjalnych trybach, gdzie następnie zarabiamy kolejne kredyty i znów kupujemy karty. I tak w kółko. Haczyk polega na tym, że karty prawdopodobnie będą drogie i przydzielane losowo i aby otrzymać ich więcej, będzie je można dokupić za prawdziwe pieniądze. W sklepie Xboxa już pojawiło się pięć różnych zestawów - Challenge, Wild, Gold, Silver oraz Advantage Pack - każdy z nich składa się z pięciu losowych kart. Cóż, twórcom najwyraźniej nie wystarczą nasze pieniążki wydane na grę…

I na deser - cztery screeny z nowych trybów gry znajdziecie w galerii na naszym profilu na Facebooku.

 


7 października 2015, by Cez
Oko w oko z Babą Jagą!
Nie, to nie żart - dziś naprawdę nie jest 1 kwietnia. Zupełnie poważnie informujemy, że w Rise of the Tomb Raider Lara zmierzy się z Babą Jagą! Serio!

Dzięki sklepowi internetowemu Xboxa poznaliśmy zawartość przepustki sezonowej RotTR. Season Pass będzie zawierał trzy duże DLC: Endurance Mode - nowy tryb gry, który sprawdzi wytrzymałość graczy, Cold Darkness Awakened - walkę z zainfekowanymi drapieżnikami oraz… Baba Yaga: The Temple of the Witch, czyli lokację, w której zmierzymy się ze znaną ze słowiańskich legend Babą Jagą. Ponadto Season Pass będzie obejmował nowe stroje, bronie oraz Karty Ekspedycji. Wszystkie wymienione DLC pojawią się w ciągu czterech miesięcy od daty premiery podstawowej wersji gry.

Dodajmy, że cyfrowa edycja RotTR, którą można zakupić tutaj, będzie także zawierała DLC pt. Remnant Resistance Pack. Co w nim znajdziemy? Dodatkową broń, unikalną kartę oraz strój, który da możliwość stworzenia bandaży bez zużywania surowców.

 


5 października 2015, by Cez
Czego będziemy szukać w Rosji?
Współscenarzyści Rise of the Tomb Raider, John Stafford i Cameron Suey, zdradzili nazwę artefaktu, którego Lara będzie poszukiwać na Syberii. Uwaga na drobne spoilery.

Twórcy kolejny raz podkreślili związek pomiędzy dwoma rosyjskimi mitami, na których oparta została historia ukazana w Rise of the Tomb Raider. Pierwszym z nich jest zatopione miasto Kitież, a drugim postać Kościeja Nieśmiertelnego, który oszukał śmierć poprzez umieszczanie części swojej duszy w zwykłych przedmiotach. Motyw ten zainspirował scenarzystów do wymyślenia artefaktu o nazwie Boskie Źródło (ang. The Divine Source), które, jak można się domyślić, będzie właśnie zawierać nieśmiertelną duszę, a jak wiemy Lara po spotkaniu Himiko na wyspie Yamatai ma na tym punkcie obsesję. Ten sam artefakt będzie także chciała odnaleźć organizacja Trinity, o której Lara po raz pierwszy usłyszała w grze Tomb Raider z 2013 roku.

Dla twórców niezwykle ważne było to, by pokazać fanom panny Croft temat nieoklepany, unikalny, którego w poprzednich częściach serii, a także w innych popkulturowych dziełach dotąd nie było. Oprócz mitów słowiańskich w fabule pojawią się częste nawiązania do Bizancjum, które według scenarzystów RotTR również bardzo rzadko goszczą w popkulturze.

 


4 października 2015, by Kyo
Ała! Biją na Sri Lance
Premiera powieści Lara Croft and the Blade of Gwynnever coraz bliżej. Pojawił się zarys fabuły, a także ostateczny projekt okładki, który widzicie obok (kliknij, by powiększyć).

O czym opowie książka? Po tym jak bezwzględny rywal pokonuje Larę Croft w wyścigu o bezcenny artefakt na Sri Lance, pani archeolog powraca do swojej posiadłości w Londynie. Lecząc poniesione rany i siniaki, Lara dostaje telefon od starego przyjaciela, który desperacko poszukuje pomocy. Coś naprawdę dziwnego zostało odkryte podczas wykopalisk pod londyńskim City. Prowadząc śledztwo Lara zostaje świadkiem czegoś tak spektakularnego, że historia Wysp Brytyjskich i być może całego świata będzie musiała zostać przepisana na nowo.

Tym samym panna Croft zostaje wplątana w niebezpieczny świat intryg, szpiegostwa, konspiracji i czarnego rynku. Ma zbyt wiele do stracenia, więc wyrusza na misję po całym świecie w celu odnalezienia artefaktów łączących świat współczesny z legendami i starożytną mitologią. Podczas tej przygody napotka zarówno na starych wrogów, jak również na nowe zagrożenia, które będą próbować powstrzymać Larę przed odkryciem prawdy. Jaki jest prawdziwy sekret tytułowego ostrza? Komu Lara może naprawdę zaufać? A może jest to misja, której nawet ona nie przetrwa?

Premiera książki Lara Croft and the Blade of Gwynnever odbędzie się już 3 listopada. O polskiej wersji tradycyjnie nic nie wiadomo.

 


3 października 2015, by Cez
Arabski umiała, ale zapomniała
O polskim głosie Lary, czyli Karolinie Gorczycy już wiecie, a jesteście ciekawi na ile języków zostanie przetłumaczony Rise of the Tomb Raider i kto został niemiecką, hiszpańską czy japońską panną Croft?

Najpierw przypomnienie: Tomb Raider z 2013 roku został przetłumaczony na 14 języków, w tym aż dziewięciokrotnie w postaci dubbingu. W ten oto sposób Lara stała się poliglotką, mówiącą w następujących językach świata: po angielsku, niemiecku, francusku, włosku, hiszpańsku, japońsku, arabsku, rosyjsku i po raz pierwszy po polsku. Z kolei gracze z Chin, Czech, Holandii, Korei oraz Brazylii otrzymali tłumaczenia w formie napisów. Szczegóły na ten temat znajdziecie w naszym artykule sprzed dwóch lat.

Rise of the Tomb Raider zdecydowanie przebije poprzednika pod względem dubbingów. Wersji językowych będzie ponownie 14, ale aż 13 z nich będą stanowiły warianty głosowe. Jedynie Holendrzy nie otrzymają dubbingu i będą musieli zadowolić się napisami. W przypadku pozostałej trzynastki wygląda to następująco: angielskim głosem Lary jest oczywiście Camilla Luddington, polskim - Karolina Gorczyca, francuskim - Alice David, włoskim - Benedetta Ponticelli, niemieckim - Maria Koschny, hiszpańskim (wariant europejski) - Guiomar Alburquerque, hiszpańskim (wariant amerykański) - Marisol Romero, japońskim - Yuko Kaida, koreańskim - Lee Soyeong, tradycyjnym chińskim - Chen Jen Yu, uproszczonym chińskim - Yang Meng Lu, portugalskim brazylijskim - Fernanda Bullara i rosyjskim - Polina Sherbakova.

Widzimy, że koreański, chiński i portugalski awansowały - w poprzedniej części były tylko w wersji z napisami, teraz będą dubbingi. Lara jednak całkowicie "zapomniała" języka czeskiego, a także arabskiego, który poprzednio był w formie dubbingu, a teraz nie będzie nawet napisów. Zmiana dotyczy także języka niemieckiego, gdzie w reboocie Lara mówiła głosem Nory Tschirner, a teraz zastąpi ją Maria Koschny. Niemieccy fani twierdzą, że ta pierwsza nie pasowała do tej roli, a ta druga znana jest w Niemczech z tego, że podkłada głos pod inną popularną postać z łukiem - Katniss z "Igrzysk śmierci".

A jak wygląda sprawa z wyborem wersji językowych? Mamy potwierdzenie od Crystalsów, że na Xboxie One będzie można dowolnie mieszać dubbingi oraz napisy, więc gracz z Polski bez problemu włączy także głosy angielskie i napisy polskie. Podobna sytuacja powinna mieć miejsce na Steamie oraz na PS4. Problem może być z wersją na Xboxa 360. W poprzednim Tomb Raiderze na płytę nagrano jedynie wersję polską i rosyjską, bez angielskiej. Czy tak będzie i tym razem? Wkrótce się przekonamy.

 


2 października 2015, by Cez
Crystalsi mają dość Tomb Raidera?
Są duże szanse na to, że Crystal Dynamics powrócą do tworzenia gier z serii Legacy of Kain - twierdzi jeden z pracowników firmy. Co to oznacza dla fanów Tomb Raidera? Czy przygody Lary pójdą w odstawkę?

Firma Crystal Dynamics odziedziczyła "w spadku" serię Tomb Raider po Core Design i w efekcie zajmuje się nią od czasów TR: Legend z 2006 roku. Wcześniej studio zasłynęło bardzo popularną serią Legacy of Kain, której kolejne części powstawały w latach 1996-2003. Od kilku lat słyszymy różne plotki o ewentualnej kontynuacji tej marki. Co Crystalsi myślą o wznowieniu przygód Raziela i Kaina?

"Jest na to 50 procent szans" - twierdzi ostatnio bardzo wylewny Michael Brinker, główny projektant Rise of the Tomb Raider. "Mamy w zespole osoby, które naprawdę chcą zająć się tą grą. To ciekawe, gdy ludzie spoglądają na naszą historię oraz nasze marki i nadal pamiętają, że tworzyliśmy wiele wspaniałych, kultowych IP. Gracze wówczas myślą: gdzie one są i co się z nimi dzieje? Często rozmawiamy o pomysłach odnośnie ich powrotu. Tak, szanse naprawdę wynoszą 50/50."

Czy powyższe słowa mogą oznaczać, że Crystalsom znudził się Tomb Raider i po sequelu RotTR nastąpi definitywny koniec? Biorąc pod uwagę nieustającą popularność Lary Croft, bardzo to wątpliwe, ale niewykluczone, że studio mogłoby się podzielić i pracować nad dwiema grami jednocześnie. Taka sytuacja miała miejsce w ciągu ostatnich lat, gdy większość firmy zajmowała się rebootem i jego kontynuacją, ale pewna część pracowników tworzyła w tym czasie gry The Guardian of Light i The Temple of Osiris. Ten drugi tytuł sprzedał się zdecydowanie słabiej niż pierwszy, więc kontynuacja stoi pod znakiem zapytania. Nie jest wykluczone, że zamiast trzeciej części gry z pobocznej serii "Lara Croft", gracze otrzymają kontynuację Legacy of Kain na przemian z kolejnymi Tomb Raiderami.

 


2 października 2015, by Cez
Season Pass zapowiedziane
Gra Rise of the Tomb Raider jeszcze nie zdążyła się ukazać, a już zapowiedziano Season Pass. I wiecie co? Jakoś za bardzo nas to nie zaskoczyło... Przepustka sezonowa w cenie 29.99 dolarów będzie dostępna już w dniu premiery - w USA 10 listopada, a w Europie trzy dni później.


Informacja o Season Pass na Xboxa One pojawiła się w amerykańskim sklepie Amazon. Na karcie produktu możemy znaleźć tajemnicze zdanie, które z jednej strony zbyt wielu szczegółów nie zdradza, ale jednak daje nam pewne wskazówki: "Przepustka sezonowa RotTR zawiera wiele nowych treści, które poszerzą kampanię dla jednego gracza oraz pozwolą zmierzyć się z przyjaciółmi".

Przypomnijmy, że RotTR nie ma zawierać multiplayera, więc możemy domyślać się, że chodzi o zapowiedziane kilka tygodni temu współzawodnictwo. Niestety nadal nie wiemy na czym miałoby ono polegać i czy pojawi się także na Xboxie 360. Nie wiadomo również czy w skład przepustki sezonowej będzie wchodziło jakiekolwiek DLC z dodatkowymi misjami fabularnymi. Na szczegóły musimy wciąż poczekać.

 


1 października 2015, by Autumn
Sprawdź, ile potrwa rozgrywka w RotTR
Jeżeli ostatnia odsłona przygód panny Croft była dla Was zbyt krótka, Rise of the Tomb Raider może okazać się miłym zaskoczeniem. Crystal Dynamics ujawniło, że aby ukończyć grę na 100%, trzeba będzie spędzić z Larą od 30 do 40 godzin.

Mike Brinker, który jest głównym projektantem Rise of the Tomb Raider, zdradził kilka szczegółów na temat czasu rozgrywki. "Wszystko sprowadza się do tego, w jaki sposób będziemy chcieli przejść grę" - mówi Brinker. "Parcie cały czas do przodu zajmie od 15 do 20 godzin, natomiast jeżeli będziemy chcieli po drodze zebrać wszystkie możliwe skarby i odkryć sekretne grobowce, powinniśmy spodziewać się dwa razy dłuższej rozgrywki."

15-20 godzin to przyzwoity wynik - dla porównania czas potrzebny na ukończenie Tomb Raidera z 2013 roku wynosił około 11,5 godzin, tymczasem zdobycie 100% trwało średnio 20 godzin.

Mike Brinker powiedział również, że poza grobowcami będzie wiele pobocznych misji. Na każdym obszarze będziemy mogli zrobić coś więcej niż wymaga tego główny wątek, a pomoże to nam w zdobywaniu umiejętności i ulepszaniu broni. Crystalsi chwalą się, że obszar po którym będziemy się poruszać w RotTR, będzie nawet trzy razy większy od tego, który przyszło nam zwiedzać w poprzedniej grze.