strona główna // forum // chat // kontakt // facebook // youtube

Powrót do Archiwum

SIERPIEŃ 2016



30 sierpnia 2016, by Cez
Nowe fragmenty rozgrywki z Croft Manor
Studio Crystal Dynamics zaprezentowało nowy gameplay z dwóch nadchodzących DLC do Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration. Mowa o fragmentach Więzów Krwi oraz Koszmaru Lary. Materiał wideo, który został zarejestrowany na konsoli PS4, możecie zobaczyć na naszym kanale WoTRTube >> klik!

Oprócz opublikowania nowych materiałów, Crystalsi zorganizowali specjalną wideokonferencję, w której uczestniczyliśmy. W ten sposób dowiedzieliśmy się, że aby zagrać we Więzy Krwi, czyli DLC nastawione na rozwiązywanie zagadek w Croft Manor, musimy najpierw ukończyć pierwszy fragment podstawowej gry, który rozgrywa się w Syrii. Twórcy zapowiadają, że dodatek będzie wypełniony po brzegi nawiązaniami do poprzednich części. Jak wiemy, we Więzy Krwi będzie można zagrać na PS4 przy użyciu gogli PlayStation VR - teraz dowiadujemy się, że w Croft Manor będzie można zarówno poruszać się skokowo pomiędzy poszczególnymi miejscami w budynku jak i swobodnie po nim chodzić - w tym drugim przypadku trzeba będzie uważać, by nie wpaść w swoim pokoju np. w ścianę ;)


Dodatek pt. Koszmar Lary także zostanie odblokowany po ukończeniu Syrii - znajdziemy go w menu w sekcji Wypraw. W tym nastawionym na bicie rekordów DLC zobaczymy mieszankę motywów znanych z wcześniejszych dodatków - Baby Jagi i Przebudzenia Zimnej Ciemności. Z tego pierwszego zaczerpnięto mroczny klimat oraz przerażające wilki, a z tego drugiego zombie.

Wśród nowości pojawi się także opcja co-opa dla Trybu Wytrzymałości. Z konferencji z Crystalsami dowiedzieliśmy się, że niestety rozgrywkę będzie można prowadzić ze znajomym jedynie online, nie będzie możliwości grania lokalnie na jednym komputerze czy konsoli. Okazuje się też, że w trybie kooperacji zostanie wyłączone spowolnienie, które pojawiało się w momencie, gdy Larze groziła śmierć w pułapkach. Teraz grając we dwójkę, trzeba będzie jeszcze uważniej przyglądać się otoczeniu - żadnych spowolnień nie będzie.

Nowe dodatki pojawią się na PC oraz konsolach PS4 i Xbox One już 11 października.

   


29 sierpnia 2016, by Cez
Skorzystaj z 10% zniżki na TR Archives!
Miło nam poinformować, że dzięki nawiązaniu współpracy ze sklepem internetowym AtomComics.pl, mamy okazję zaoferować Wam zbiorczy komiks Tomb Raider Archives Vol. 1 ze specjalną, 10-procentową zniżką!

Premiera Tomb Raider Archives Vol. 1 odbędzie się 30 listopada. Przypomnijmy, że będzie to zbiorcza publikacja w twardej oprawie, zawierająca zeszyty #1-15 regularnej serii Top Cow. Następnie w 2017 roku zadebiutują trzy kolejne pozycje: Tomb Raider Archives Vol. 2 będzie zbiorem zeszytów #16-24 i #26-34, w skład Tomb Raider Archives Vol. 3 wejdą zeszyty #35-50 oraz #0 i #1/2, z kolei w ostatniej publikacji Tomb Raider Archives Vol. 4 znajdziemy 12 zeszytów miniserii Tomb Raider Journeys oraz one-shoty.


Żeby skorzystać z 10-procentowego rabatu na Tomb Raider Archives Vol. 1, wystarczy wejść na kartę produktu klikając w poniższy link, dodać komiks do koszyka i przy składaniu zamówienia zaznaczyć opcję "mam kupon rabatowy", po czym go wpisać:

Tomb Raider Archives Vol. 1
Cena z rabatem: 146,69 zł (16,30 zł taniej)
KOD: LARACROFTPL

Powyższy kod będzie ważny do 29 września. W sklepie AtomComics.pl możecie również na bieżąco zamawiać wydawane zeszyty drugiej regularnej serii Dark Horse >> klik!

   


28 sierpnia 2016, by Cez
Specjalista od survival horroru przygarnie Larę
W styczniu informowaliśmy o tym, że Brian Horton, reżyser Rise of the Tomb Raider, odszedł ze studia Crystal Dynamics. Do niedawna nie było wiadomo komu zostanie powierzone reżyserskie stanowisko w przypadku kolejnej gry o roboczym tytule Tomb Raider 11. Teraz już wiemy - będzie to Ian Milham, weteran branży gier wideo.


W studiu Crystal Dynamics tak ważne stanowisko jak reżyser kolejnej gry postanowiono powierzyć nie pracownikowi od dawna zatrudnionemu, a osobie z zewnątrz. Ian Milham od wielu lat zajmuje się grami wideo - szczególnie warto wymienić trylogię survival horrorów w klimacie SF pt. Dead Space. Milham przy tych trzech tytułach pracował na stanowisku dyrektora artystycznego. Twórca ma też na swoim koncie pracę przy m.in. Star Wars: Bounty Hunter i Star Wars: Obi-Wan. Z kolei w 2015 roku był reżyserem Battlefield Hardline.

"Gry przygodowe zawsze były moją pierwszą miłością" - mówi Ian Milham. "Gdy nadarzyła się okazja, by dołączyć do Crystal Dynamics, musiałem to zrobić. To dom Lary Croft, która jest legendą przygodowych gier akcji i filarem tej branży. Od dłuższego czasu podziwiam pracę Crystalsów, ponieważ wciąż dostarczają najwyższej klasy narrację i spektakl w połączeniu z zaawansowanym systemem i wyborem dla graczy. Jestem bardzo podekscytowany tym, w jakim kierunku zmierza studio i z chęcią będę jego częścią."

   


26 sierpnia 2016, by Cez
Czy przyszłość Tomb Raidera to VR?
Już 11 października zadebiutuje Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration, a dwa dni później na rynku pojawi się urządzenie PlayStation VR - specjalne gogle, dzięki którym na konsoli PS4 będziemy mogli grać w dodatek z Croft Manor pt. Więzy Krwi z widokiem z perspektywy pierwszej osoby, czyli FPP. Póki co to tylko jedno DLC, ale czy jest szansa na to, aby kolejne całe gry z serii Tomb Raider wspierały VR? Nie jest to wykluczone.


"Gra Lucky's Tale pokazała jak to mogłoby wyglądać" - przekazał brytyjskiemu serwisowi Metro główny projektant DLC z Crystal Dynamics, Will Kerslake. "Edge Of Nowhere to także kawał świetnej roboty. Myślę, że jest szansa na to, by w przyszłości zrobić eksperyment z widokiem z perspektywy trzeciej osoby. Nic nie ogłaszamy [śmiech], ale jako gracz, który kocha VR, uważam, że jest miejsce dla gier TPP. Są tytuły, w których wykonano to już dobrze i myślę, że w przyszłości zobaczymy tego więcej."

   


26 sierpnia 2016, by Cez
Wystąp w filmie z okazji 20-lecia Tomb Raidera
Fani z całego świata przygotowują niespodzianki z okazji 20-lecia serii Tomb Raider i nie inaczej jest w Polsce. Klaudia Croft, czołowa polska cosplayerka, zamierza stworzyć film pt. "20-lecie Tomb Raidera w Polsce". Potrzebna jest w tym Wasza pomoc, bo w projekcie macie pojawić się Wy, fani Lary Croft z Polski.

Udział w przedsięwzięciu jest prosty: do 23 września prześlijcie na adres laracroft20anniversary@gmail.com filmik trwający około jednej minuty. Co powinno się w nim znaleźć? To najlepiej wytłumaczy sama Klaudia Croft. "Jak wiemy każdy ma swoje zdanie na temat Tomb Raidera i chcę, żeby po prostu je wypowiedział z okazji rocznicy: czym dla niego jest TR oraz co w nim go najbardziej fascynuje" - mówi Klaudia. "Każdy, kto nagra filmik, może dopowiedzieć coś od siebie. Osoby biorące udział są proszone o wypowiedzenie na końcu słów: Lara Croft - 20 lat ikony."

Możemy zdradzić, że w filmie pojawią się również wypowiedzi: aktorów (oficjalnie możemy ogłosić udział Earla Baylona, aktora, który użyczył głosu i wizerunku Jonahowi), cosplayerzy (każdy z nich nagra filmik, w którym opowie o swoim stroju i o tym, co było najtrudniejsze w jego wykonaniu, a także za co uwielbia Larę Croft), artyści, czyli osoby, które tworzą fanarty, grafiki, maskotki itp. pokażą swoje prace i opowiedzą o nich, a także przedstawiciele Microsoftu, PSX Extreme, youtuberzy oraz oczywiście przedstawiciele redakcji WoTR.

W imieniu Klaudii zapraszamy do wzięcia udziału w przedsięwzięciu. Czyli podsumowując: nagrywacie filmik trwający ok. jednej minuty i przesyłacie go do 23 września na adres laracroft20anniversary@gmail.com. Jeśli zajmujecie się cosplayem, to pokażcie go i opowiedzcie o nim, a jeśli tworzycie np. fanart, to również się nim na filmiku pochwalcie. Do dzieła!

   


25 sierpnia 2016, by Cez
RotTR na liście gier wszech czasów
Słynny anglojęzyczny magazyn Time opublikował ranking najlepszych 50 gier wideo wszech czasów. Na liście znalazła się jedna gra z Larą Croft. Mowa o Rise of the Tomb Raider, który zajął wysoką, osiemnastą pozycję.

Najnowsze przygody panny Croft pokonały wiele innych znanych tytułów, m.in. gry: Resident Evil 4, Red Dead Redemption, The Sims, Diablo II, Angry Birds, Call of Duty 2, BioShock czy Fallout 3. Z kolei RotTR został wyprzedzony przez m.in. gry: Grand Theft Auto III, Quake, SimCity 2000, Civilization IV, World of Warcraft, Minecraft, Pac-Man czy Super Mario 64. Pierwsze miejsce rankingu zdobyła kultowa gra Tetris. Pełną listę możecie zobaczyć tutaj.


Przyznanie Rise of the Tomb Raider osiemnastego miejsca z jednej strony jest ogromnym wyróżnieniem, ale z drugiej strony niezwykle dziwi. Już pojawiły się w sieci głosy, że na miejsce na liście bardziej zasługuje Tomb Raider I, który był pod wieloma względami grą przełomową. Z kolei inni piszą wprost, że "Times na grach najwyraźniej się nie zna, niech lepiej zajmie się polityką" - to przykładowy komentarz fanów studia Naughty Dog, którego żaden tytuł, nawet obsypany nagrodami The Last of Us, nie znalazł się na liście.

   


24 sierpnia 2016, by Cez
Co się działo podczas targów Gamescom?
Największe targi gier w Europie już za nami, pora więc na podsumowanie. Póki co studio Crystal Dynamics nie opublikowało żadnego filmiku z Gamescom w Kolonii, ale od czego są fani, którzy uczestniczyli w tym wydarzeniu. Tutaj i tu możecie obejrzeć dwa filmiki. Zobaczcie na nich spotkanie cosplayerów, którzy wcielili się w różne wersje Lary Croft i w Kurtisa Trenta, a także znane osobistości związane z serią TR - mowa o Nathanie McCree i Meagan Marie.

Podczas targów każdy cierpliwy uczestnik mógł zagrać na PS4 w demo Trybu Wytrzymałości, które w Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration wzbogacono o kooperację (zapis wideo możecie zobaczyć tutaj). Ponadto za zamkniętymi drzwiami pokazano fragmenty gameplayu nowych DLC: Więzów Krwi oraz Koszmaru Lary - urywki tych scenek widzimy w zwiastunie, który pojawił się kilka dni temu >> klik.


W trakcie niemieckich targów odbyło się także spotkanie z Nathanem McCree - kompozytorem muzyki do gier TR1, TR2 i TR3, który opowiadał o koncercie w Londynie zaplanowanym na 18 grudnia. Przypominamy, że nadal można kupić bilety na to wydarzenie >> klik! Z kolei Meagan Marie z Crystal Dynamics, która napisała książkę pt. 20 Years of Tomb Raider, opowiadała publiczności o ciekawostkach z historii serii. Publikacja zadebiutuje w zachodnich księgarniach 15 listopada.

Skoro o książkach mowa - przy okazji przypominamy, że już 13 września na zachodzie pojawi się powieść pt. Lara Croft and the Blade of Gwynnever, która opowie o przygodzie klasycznej Lary Croft, tej sprzed restartu. Premierę tej pozycji przekładano kilkukrotnie, bo pierwotnie miała się ona odbyć jesienią 2015 roku. Miejmy nadzieję, że termin 13 września będzie tym ostatecznym. Informacje na temat zarysu fabuły Blade of Gwynnever znajdziecie w naszym dziale Książki.

   


24 sierpnia 2016, by Cez
Pora znów uratować Sam
W zachodnich kioskach pojawił się siódmy numer drugiej regularnej serii komiksów od Dark Horse, który ukazuje przygodę Lary rozgrywającą się po wydarzeniach z gry Rise of the Tomb Raider. W najnowszym zeszycie zatytułowanym Tomb Raider II #7 Lara dowie się, że Sam została przeniesiona z więzienia do szpitala psychiatrycznego. Pacjentka jednak z niego ucieknie i Croft będzie musiała ją odnaleźć oraz pomóc przed całkowitym przejęciem kontroli nad przyjaciółką przez japońską królową Himiko. Jeśli chcecie nadrobić zaległości, to streszczenia numerów #1-6 znajdziecie w dziale Komiks.

Za scenariusz Tomb Raider II #7 odpowiada Mariko Tamaki, a szkice przygotował Phillip Sevy. Zeszyt tradycyjnie liczy 32 strony i kosztuje $3,99. Nowy numer dostępny jest jedynie w języku angielskim.


Następny zeszyt pojawi się w zachodnich kioskach 21 września i będzie kontynuował wątek ucieczki Sam. Z kolei 26 października na rynku pojawi się zbiorcze wydanie z zeszytami #1-6, zatytułowane Tomb Raider II Volume 1: Spore.

   


22 sierpnia 2016, by Cez
Był gameplay, teraz jest zwiastun!
Krótko i na temat: zobaczcie świeżutki zwiastun fabularnego dodatku do Rise of the Tomb Raider pt. Więzy Krwi, w którym Lara ponownie odwiedzi Croft Manor. Pod koniec trailera pojawiają się też scenki z drugiego dodatku pt. Koszmar Lary. Kliknij na obrazek, by zobaczyć filmik.


Oba dodatki pojawią się już 11 października na PC oraz konsolach PS4 i Xbox One. Będą one dostępne za darmo dla posiadaczy przepustki sezonowej.

   


18 sierpnia 2016, by Cez
Zobacz pierwszy gameplay z Croft Manor!
Serwis IGN opublikował pierwsze fragmenty gameplayu z nadchodzących nowych dodatków do Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration, które zadebiutują 11 października. Materiał wideo znajdziecie tutaj. Gameplay ukazuje scenki z trzech DLC: Więzów Krwi, Koszmaru Lary oraz Trybu Wytrzymałości wzbogaconego o co-opa.

Przy okazji publikujemy nowinki, które ujawnił serwis Eurogamer: "Możemy potwierdzić, że gra działa w 1080p30, przynajmniej jeśli nie używamy zestawu PlayStation VR. Square Enix zapewniało wcześniej, że celuje w 30 klatek na sekundę, a wszystko powyżej będzie "bonusem". To sugerowało odblokowaną wartość, w stylu Tomb Raider: The Definitive Edition. Prezentowane demo działało jednak przy zablokowanym 30 FPS. Xbox One radził sobie całkiem dobrze z osiągnięciem 30 klatek na sekundę, choć pewne sceny z gęstą roślinnością i postaciami niezależnymi wywoływały spadki i tearing. Na PlayStation 4 podobnych problemów nie ma - całe demo przeszliśmy bez jednego spadku."


Dziennikarze mieli także okazję skorzystać z gogli PlayStation VR i włączyć w ten sposób DLC Więzy Krwi. "Perspektywa zmienia się oczywiście na widok z oczu bohaterki, przemieszczamy się za pomocą analogów na wzór bazowej gry, lub za pomocą teleportacji" - czytamy w serwisie Eurogamer. "Twórcy skupiali się raczej na tym drugim sposobie, ponieważ - jak przyznali - sterowanie padem częściej prowadzi do nudności, co na pewno możemy potwierdzić po doświadczeniach z innymi grami. Teleportacja korzysta z czujników ruchu. Wciśnięcie L2 wyświetla specjalny łuk, którym poruszamy za pomocą ruchów całego DualShock 4. Kliknięcie R2 natychmiast przenosi nas do wskazanego punktu, gdzie możemy ponownie zająć się eksploracją, już za pomocą "fizycznego" chodzenia. Jeśli zbliżymy się do granicy śledzonego obszaru, w wirtualnej przestrzeni pojawi się granica, na wzór podobnego systemu z HTC Vive. Całość działa sprawnie. Wersja VR wymaga wyższej płynności, więc oglądamy 60 klatek na sekundę z asynchronicznym odświeżaniem ekranu, co poprawia płynność i wrażenia."

W serwisie Eurogamer czytamy również, że poprawiono opóźnienia kontrolera, na co narzekano na konsoli Xbox One - wersja na PS4 działa płynnie, jak na PC i X360.

UPDATE (19.08)
Zobaczcie dłuższy fragment gameplayu z Trybu Wytrzymałości wzbogaconego o co-opa >> klik!

   


17 sierpnia 2016, by Cez
Wysyp nowych screenów z PS4!
Dziś w Niemczech rozpoczynają się targi Gamescom - z tej okazji studio Crystal Dynamics zaprezentowało dziesięć nowych screenów i jeden szkic koncepcyjny z nadchodzących dodatków do Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration. Nowości pojawią się na PC oraz na konsolach PlayStation 4 i Xbox One już 11 października (zabraknie ich na Xboxie 360). Wszystkie nowe grafiki możecie zobaczyć na naszym profilu na Facebooku.


Kilka nowych screenów i szkic koncepcyjny ukazują posiadłość Croft Manor, którą zobaczymy w DLC pt. Więzy Krwi. Z kolei widoczny na grafikach atak zombiaków ujrzymy w dodatku Koszmar Lary.


Na grafikach widzimy także model Lary żywcem wyjęty z klasycznych odsłon serii (będzie ich łącznie 5) - taka rozgrywka będzie możliwa jedynie w Trybie Wypraw, czyli przy pojedynczym powtarzaniu leveli. Z kolei do normalnego trybu gry zostanie wprowadzony nowy strój dla Lary wzorowany na kurtce z Antarktydy z gry Tomb Raider III.


To nie koniec nowości - w Trybie Wytrzymałości uzyskamy możliwość połączenia sił ze znajomym - mowa o pierwszym w historii serii TR trybie kooperacji, który był już obecny w grach z serii "Lara Croft". Bohaterce będzie towarzyszyć Nadia. Dodatkowo edycja 20 Year Celebration będzie zawierała wszystkie poprzednie DLC - i te duże (jak np. Baba Yaga czy Przebudzenie Zimnej Ciemności) i te mniejsze, czyli 12 strojów, 7 broni i 35 Kart Wypraw. Pojawi się także nowy stopień trudności zwany "Mistrzyni surwiwalu", w którym nie będą działały żadne checkpointy.

   


14 sierpnia 2016, by Cez
Spotkaj twórców klasycznych Tomb Raiderów!
Podczas Play Expo Manchester, największych targów gier w północnej Anglii, odbędzie się spotkanie z twórcami serii Tomb Raider z dawnej firmy Core Design! Impreza będzie miała miejsce w dniach 8-9 października.

Pomysłodawcą spotkania fanów Tomb Raidera i ich oryginalnych twórców jest wielki fan serii Ash Kapriélov, webmaster strony Tomb of Ash. W ciągu ostatnich wielu miesięcy nawiązał kontakt z byłymi pracownikami Core Design, których przekonał do tego, aby pojawili się na zbliżających się targach. W efekcie będzie to pierwsza od wielu lat okazja, by w jednym miejscu spotkać aż tylu dawnych twórców gier z Larą Croft. Bilety na to wydarzenie można kupić tutaj.


Kogo będzie można spotkać w Manchesterze? Zacznijmy od Iana Livingstone'a, byłego szefa firmy Eidos Interactive oraz Nathana McCree, kompozytora muzyki do gier TR1, TR2 i TR3. Na targach nie zabraknie też byłych programistów i projektantów leveli z Core Design, czyli Richarda Mortona, Gavina Rummery'ego, Andy'ego Sandhama oraz Heather Gibson. Będzie również okazja do porozmawiania z Murtim Schofieldem, scenarzystą Angel of Darkness oraz Natalie Cook, która w 1996 roku na targach ECTS wcieliła się w Larę Croft - miało to miejsce rok przed tym, zanim Rhona Mitra została wybrana pierwszą oficjalną modelką.

Przypomnijmy, że pod koniec tego roku odbędzie się kolejne wielkie spotkanie fanów serii Tomb Raider. Mowa o londyńskim koncercie Nathana McCree, który zaplanowano na 18 grudnia. Bilety wciąż są w sprzedaży >> klik. Więcej informacji o koncercie przeczytacie w newsie z 20 lipca.

   


12 sierpnia 2016, by Cez
Zagraj Larą w makao
W zagranicznych sklepach internetowych pojawiły się dwie nowe pozycje związane z Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration. Mowa o limitowanej talii kart oraz o nowym przewodniku.

Kilka sklepów zagranicznych w przedsprzedaży RotTR: 20 Year Celebration oferuje nie tylko artbooka, ale także tradycyjną talię kart do gry z asami, jokerami, królami itd. Zwykłą, a właściwie niezwykłą, bo na kartach rzecz jasna pojawią się motywy związane z serią Tomb Raider. I tak na poniższej grafice (kliknij, by powiększyć) widzimy, że asem będzie artefakt Scion, królową Lara z TR5, królem Lara z RotTR, a jokerem... sobowtór panny Croft z TR1.


Pozostałe karty oznaczone numerami będą zawierały rysunki artefaktów, jak np. jadeitowy naszyjnik, Iris, Ankh czy sztylet Xian. Łącznie w pudełeczku znajdziemy 54 karty, na odwrocie których pojawi się logo z okazji 20-lecia serii. Nie wiadomo czy którykolwiek sklep w Polsce doda do zamówień tę unikalną karciankę. Przykładowy zachodni sklep z tą ofertą znajdziecie tutaj. Dodajmy, że to nie pierwsza talia kart z Larą - dwie poprzednie znajdziecie w naszym dziale Gadżety, z kolei w grze mobilnej Lara Croft's Poker Party można było zagrać z panią archeolog w pokera - szczegóły znajdziecie w dziale Gry losowe.

Wydawnictwo Prima Games ogłosiło nową edycję przewodnika o nazwie Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration: Prima Official Guide (obok widzicie okładkę). Pozycja pojawi się w zagranicznych księgarniach 11 października, czyli w dniu premiery RotTR: 20 Year Celebration. Na 304 stronach znajdziemy podobną zawartość co w poprzedniej wersji tego przewodnika wydanego w listopadzie ubiegłego roku z okazji premiery RotTR na Xboxach, ale rzecz jasna publikacja zostanie wzbogacona o nowości. Mowa o opisie przejścia wszystkich dodatków, które od listopada zdążyły się już pojawić oraz o tych nadchodzących - Więzach Krwi i Koszmarze Lary. Cena przewodnika to 25 dolarów - za tę kwotę otrzymacie nie tylko wersję papierową, ale i cyfrową. Jeśli zaś interesuje Was tylko wersja cyfrowa - jest ona w cenie 10 dolarów. Przewodnik w języku angielskim można zamówić tutaj.

   


11 sierpnia 2016, by Cez
Zobacz unikalne grafiki z Angel of Darkness!
W związku z 20-leciem serii Tomb Raider studio Crystal Dynamics odkopuje archiwa, efektem czego są "nowe" grafiki, które do tej pory były niezwykle rzadko publikowane lub wcale. W związku z tym w naszym dziale Angel of Darkness zamieściliśmy 72 rendery oraz 51 szkiców - wiele z nich zobaczycie po raz pierwszy, odkopano je po 13 latach!


Powyżej widzicie wczesne projekty Kurtisa Trenta, drugiego grywalnego bohatera Angel of Darkness (aby zobaczyć większe wersje tych grafik, zajrzyjcie do naszego działu AoD). Co ciekawe, kompan Lary początkowo miał się nazywać Kurtis Breislin. Ponadto Murti Schofield, scenarzysta gry, zdradził, że tajemna broń Kurtisa, czyli Chirugai, swoją nazwę zawdzięcza połączeniu słów "shuriken" (broń używana przez wojowników ninja) i "assegai" (typ oszczepu), a także nawiązuje do łacińskich słów "chirurgai" (operacja) i "chirugus" (chirurg). Według scenarzysty broń Chirugai została wykuta z żelaza pochodzącego z meteorytu i potrafią nią sterować tylko członkowie Lux Veritatis, do których Trent należy.


Crystalsi trafili także na bardzo rzadkie grafiki ukazujące Larę Croft i jej mentora Wernera von Croya. Zdjęcie powyżej po lewej mogliśmy zobaczyć w intrze gry Angel of Darkness - fotografia leżała na podłodze w mieszkaniu von Croya. Aby zobaczyć większą wersję tych grafik, a także inne "nowe" rendery i szkice, zajrzyj do naszego działu AoD.

Przy okazji warto przypomnieć sobie zwiastun gry Angel of Darkness z 2000 roku, którą nazywano wówczas roboczo TR: Next Generation. Ostatecznie wideo nie pojawiło się w grze, ale w zajawce możemy zobaczyć znane motywy - Luwr oraz prawdopodobne oswobodzenie się Śpiącego. Zwiastun możecie zobaczyć tutaj lub sciągnąć z działu Download.

   


11 sierpnia 2016, by Cez
Jak fani świętują 20 lat serii?
Z rozmachem! Często chwalimy Was, polskich fanów Tomb Raidera, za różne osiągnięcia, pora więc na chwilę wychylić głowę poza granice naszego kraju. A jest po co, bo fani z całego świata tworzą bardzo ciekawe filmiki z okazji 20-lecia serii. Poniżej przedstawiamy kilka najnowszych przykładów, z którymi naprawdę warto się zapoznać.

Dwa dni temu w sieci zadebiutował fantastyczny, 37-minutowy film dokumentalny, opowiadający o historii i geografii obecnej w grach Tomb Raider I i Tomb Raider Anniversary. Co ciekawe, w roli narratorki słyszymy Shelley Blond - pierwszy głos Lary Croft z gry z 1996 roku. Twórcy zapowiadają, że kolejne odcinki będą pojawiać się cyklicznie. Pierwszy epizod możecie zobaczyć tutaj.


Portugalscy fani Lary Croft stworzyli 42-minutowy film podsumowujący 20-letni fenomen serii Tomb Raider. W materiale możemy zobaczyć wielu znakomitych gości, m.in. aktorów głosowych znanych z gier Tomb Raider i Rise of the Tomb Raider czy nawet Alison Carroll - byłą oficjalną modelkę. Krótko mówiąc: kawał świetnej roboty, którą możecie zobaczyć tutaj. Z kolei tu obejrzyjcie półgodzinny zlepek scenek z każdej głównej gry z serii Tomb Raider - autor bardzo sprawnie zmontował najciekawsze momenty serii i dopasował to do muzyki.

W newsie z 23 lipca zachęcaliśmy Was do obejrzenia wspaniałego filmiku autorstwa Rosjanina, który znajdziecie tutaj. Okazuje się, że ten krótki materiał to intro przygotowane na potrzeby ostatniego odcinka rosyjskiego programu dokumentalnego o historii serii Tomb Raider. Każdy z epizodów trwa około godziny i dogłębnie analizuje każdą z gier z serii Tomb Raider i Lara Croft. Jedyny problem to brak napisów w języku angielskim. Jeśli nie znacie języka rosyjskiego, i tak warto zapoznać się z tym świetnym serialem dokumentalnym - nie martwcie się, wiele zrozumiecie z kontekstu. Wszystkie odcinki można zobaczyć tutaj.

   


10 sierpnia 2016, by Cez
Nowe szczegóły o DLC do RotTR
Poznajcie nowe informacje o nadchodzących dodatkach do Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration. Szczegóły te pojawiły się na łamach wrześniowego, brytyjskiego numeru Official PlayStation Magazine.

Jak już wcześniej informowaliśmy, DLC pt. Więzy Krwi opowie o sporze pomiędzy Larą Croft, a bratem jej matki - Atlasem DeMornay na temat kontroli posiadłości Croft Manor. Z magazynu dowiadujemy się, że projekt wnętrza będzie "nowy, ale wciąż rozpoznawalny dla fanów serii". Na udostępnionym wcześniej screenie (poniżej) widzimy hol główny, który przypomina ten z Tomb Raider Movie czy TR Legend, jednak prawdopodobnie zmienią się pomieszczenia boczne. Pojawi się też nowość: pracownia Richarda Crofta oraz piwnica wraz z winnicą. Całe Croft Manor nie będzie jednak tak piękne jak np. w TR Legend - będzie zdewastowane, ponieważ od dłuższego czasu nikt w nim nie mieszkał.


Redaktorzy Official PlayStation Magazine porównują Więzy Krwi do The Brothers Drake - poziomu znanego z gry Uncharted 4, czyli levelu spokojnego, nastawionego na szukanie wskazówek. Przy okazji potwierdziła się informacja z newsa z 24 lipca - faktycznie w Więzach Krwi pojawi się wzmianka o Winstonie. Nie będziemy jednak zdradzać o jaką chodzi - przekonacie się sami, gdy dodatek będzie dostępny 11 października na Xboxie One, PC i PS4. Przypominamy, że na tej ostatniej platformie Croft Manor zwiedzimy nie tylko w tradycyjny sposób, ale i z perspektywy pierwszej osoby dzięki goglom PlayStation VR.

Jeśli kogoś będzie nudziło zbieranie dokumentów w Croft Manor, będzie mógł skorzystać z drugiego DLC pt. Koszmar Lary, w którym bohaterka rozprawi się z nawiedzającą jej dom armią zombie. Szybka akcja oraz mnóstwo broni i amunicji - tym będzie się charakteryzować ten dodatek. Twórcy wyjawiają, że początkowo chcieli, by Lara poruszała się w całkowitych ciemnościach wyposażana w latarkę, do której musiałaby szukać zapasowych baterii, jednocześnie walcząc z zombiakami. Ostatecznie jednak z pomysłu z bateriami zrezygnowano. Zamiast tego bohaterka będzie miała inny cel: odszukać w Croft Manor trzy "Wściekłe Głowy" i je unieszkodliwić. Ich lokalizacja oraz pozycja startowa panny Croft za każdym razem będzie inna. Po pokonaniu trzech kluczowych wrogów wszystkie zombie znikną, a Lara wybudzi się ze złego snu.

Na łamach wrześniowego numeru Official PlayStation Magazine opublikowano łącznie 30 stron na temat gier z serii Tomb Raider. Jeśli chodzi o inne ciekawostki - potwierdziło się, że data narodzin zrestartowanej Lary Croft to 14 lutego 1992 roku, a pierwotne imię i nazwisko bohatera gry Tomb Raider I, którym początkowo miał być mężczyzna, to Fletcher Christian.

   


9 sierpnia 2016, by Cez
Filmowa Lara zamieszana w aferę polityczną
Serwis Gold Coast Bulletin informuje, że nowy film z serii Tomb Raider miał być kręcony w Australii - miał, bo brak wystarczającej ulgi podatkowej spowodował, że producenci muszą szukać nowej lokalizacji. Chodzą słuchy o Republice Południowej Afryki. Sytuację tę skrytykowała premier australijskiego stanu Queensland, na terenie którego położone jest studio filmowe Screen Queensland.

Premier Annastacia Palaszczuk zarzuca rządowi federalnemu Australii to, że nowy Tomb Raider nie będzie kręcony w tym kraju. Wszystko przez zbyt małą ulgę podatkową. Serwis Gold Coast Bulletin donosi, że producenci Tomb Raidera byli bardzo zainteresowani realizacją zdjęć w Screen Queensland. Postawili jednak warunek - chcieli 30 procent zniżki zamiast zaoferowanej 16,5. Powiększenie ulgi byłoby możliwe, ale niestety rząd federalny nie wydał na czas odpowiedniej decyzji, a producentom bardzo się spieszyło - nie mogli dłużej czekać. Z tego powodu stwierdzili, że poszukają innego miejsca, gdzie oferowana jest zniżka 30 procent - jedną z takich lokacji jest RPA. Premier Annastacia Palaszczuk oraz prezes studia Screen Queensland Tracey Vieira ubolewają nad tym, że ogromny kontrakt przeszedł Australii koło nosa.

Przypomnijmy, że poprzednie dwa filmy z Larą, w których wystąpiła Angelina Jolie, kręcono m.in. w Walii, Kambodży, Kenii, na Islandii oraz w studiu Pinewood niedaleko Londynu.

Nowy film Tomb Raider w reżyserii Roara Uthauga (Fala) pojawi się w kinach 16 marca 2018 roku. Zdjęcia miały się rozpocząć w listopadzie tego roku, ale teraz mówi się o lutym. W roli Lary Croft zobaczymy szwedzką aktorkę, Alicię Vikander. Nazwisk pozostałych członków obsady jeszcze nie ujawniono.

   


8 sierpnia 2016, by Cez
Zobacz jak Sam ucieka z psychiatryka
Przyjaciółka Lary, Sam Nishimura, nie ma łatwego życia. Najpierw w grze Tomb Raider z 2013 roku próbowała w nią wstąpić demoniczna, japońska królowa, następnie w książce TR: The Ten Thousand Immortals Sam chciała popełnić samobójstwo, w komiksach I regularnej serii Dark Horse trafiła do więzienia, a teraz, w II regularnej serii, ucieknie ze szwedzkiego zakładu psychiatrycznego, a Lara będzie ją musiała ścigać.


To ostatnie wydarzenie będzie miało miejsce w najbliższym zeszycie pt. Tomb Raider II #7, który pojawi się w zachodnich kioskach 24 sierpnia. Kliknij na powyższy obrazek, by zobaczyć 4-stronicową zajawkę tego numeru.

   


7 sierpnia 2016, by Cez
Stało się - RotTR spiracony
Serwisy IGN oraz Benchmark informują, że antypirackie zabezpieczenie Denuvo, które chroniło Rise of the Tomb Raider na PC przed tworzeniem nielegalnych, działających kopii, zostało złamane. Od wczoraj w internecie krążą cracki.

6 lipca informowaliśmy o rosyjskich hakerach, którzy twierdzili, że złamali Denuvo. W ich słowa jednak mało kto wierzył, ponieważ nie opublikowali cracka, dzięki któremu nielegalne kopie RotTR mogłyby działać. Wczoraj wszystko się zmieniło za sprawą bułgarskiej grupy Voksi, która opublikowała cracka nie tylko do Rise of the Tomb Raider, ale także do kilku innych tytułów: Doom, Just Cause 3, Inside, Total War: Warhammer oraz Abzu. Pozostaje pytanie jak długo te cracki będą działać - może się bowiem okazać, że zwycięstwo hakerów jest tylko tymczasowe. Grupa Voksi twierdzi jednak, że to rozwiązanie trwałe.

Cóż, było do przewidzenia, że prędzej czy później piratom uda się złamać Rise of the Tomb Raider na PC. Trzeba jednak przyznać, że jest to pierwszy tytuł w historii gier z Larą Croft na blaszaki, który opierał się piratom niesłychanie długo - ponad pół roku.

   


6 sierpnia 2016, by Cez
Za co kochasz Larę Croft? Wyraź to!
Studio Crystal Dynamics przedłużyło termin nadsyłania filmików, w których każdy pełnoletni fan serii może wyjaśnić za co kocha Larę Croft. Nagranie, które powinno zawierać odpowiedź na pytanie "co znaczy dla ciebie Tomb Raider?", należy przesłać za pośrednictwem specjalnej strony >> klik! Jeśli zamierzasz mówić w języku polskim, to pamiętaj, aby dodać angielskie napisy. Termin nadsyłania swoich nagrań - do 17 sierpnia.

Dzięki przesłanym filmikom Crystalsi stworzą kompilację z dziesiątkami, a może nawet setkami wypowiedzi fanów z całego świata. Przykładowe pojedyncze nagrania możecie zobaczyć tu lub tu. Redaktorzy WoTR także przesłali taki filmik - jego fragment wmontowano w zwiastun z okazji 20-lecia serii >> klik. Teraz Wasza kolej!

   


6 sierpnia 2016, by Cez
Crystalsi nagradzają utalentowanych fanów
Jak wiemy, do każdego przedpremierowego zamówienia Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration będzie dodawany 28-stronicowy artbook, w którym znajdziemy rysunki ukazujące Larę Croft autorstwa Andy'ego Parka, Jeffa Matsudy czy Randy'ego Greena. Okazuje się, że to nie wszystko - w artbooku znajdzie się także 10 prac wykonanych przez utalentowanych fanów.


Najlepsza dziesiątka rysunków Lary Croft została wyłoniona w trakcie konkursu, w którym mogli wziąć udział (udajmy zaskoczenie) jedynie pełnoletni obywatele Stanów Zjednoczonych i Kanady. Trzeba przyznać, że było o co walczyć, bo prócz publikacji zwycięskich prac w artbooku, każdy ze szczęśliwców otrzymał tysiąc dolarów. Powyżej widzicie trzy wg nas najciekawsze prace autorstwa (od lewej) Melonie Mac, Daniela Mundinga i Sarah Christiny (kliknij, by powiększyć).

Polscy fani także są utalentowani, co każdy może zobaczyć w naszym dziale FanArt. Zachęcamy Was do podsyłania kolejnych prac - tylko uprzedzamy, że my tysiąca dolarów dla każdego nie mamy ;)

   


5 sierpnia 2016, by Cez
Spotkaj w Niemczech kompozytora klasyków
Jak już zapowiadaliśmy, na niemieckich targach Gamescom w Kolonii, które odbędą się w dniach 17-21 sierpnia, nie zabraknie nowości związanych z Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration. Studio Crystal Dynamics zdradziło szczegóły.

Zacznijmy od dema! Każdy cierpliwy uczestnik targów (ach te kolejki...) będzie mógł zagrać na PS4 w demo Trybu Wytrzymałości, które wzbogacono o kooperację. Ponadto za zamkniętymi drzwiami zostaną pokazane fragmenty gameplayu nowych DLC: Więzów Krwi oraz Koszmaru Lary. Te atrakcje, wraz z możliwością pozowania do zdjęć z dwiema oficjalnymi cosplayowymi ambasadorkami - Leną Larą i Lady Crossader, będą dostępne każdego dnia.

Co ponadto? W sobotę 20 sierpnia odbędzie się godzinny zlot cosplayerów w strojach Lary lub innych postaci ze świata Tomb Raidera. Z kolei w niedzielę 21 sierpnia odbędzie się spotkanie z Meagan Marie z Crystal Dynamics - autorką książki 20 Years of Tomb Raider oraz z Nathanem McCree - kompozytorem muzyki do gier TR1, TR2 i TR3, który z pewnością opowie coś nowego o grudniowym koncercie w Londynie.

   


5 sierpnia 2016, by Cez
Kup Lara Croft GO za 4 zł
Nie masz jeszcze świetnej, wielokrotnie nagradzanej gry Lara Croft GO? Uważasz, że 20-kilka złotych to za wiele jak na tytuł mobilny? No to mamy dobrą wiadomość. Zarówno sklep Microsoftu jak i Google Play tymczasowo obniżyły cenę do ok. 4 zł.


Jeśli w telefonie lub tablecie posiadasz mobilnego Windowsa, to zajrzyj do sklepu Microsoftu, gdzie Lara Croft GO obecnie kosztuje jedynie 4,50 zł. Promocja będzie trwała jeszcze 8 dni. Z kolei jeśli posiadasz urządzenie z Androidem, to zainteresuje Cię sklep Google Play, gdzie wspomnianą grę dostaniesz za jedyne 4,09 zł. W tym drugim przypadku czas zakończenia promocji nie jest znany, więc lepiej nie zwlekać. Przeceny na App Store aktualnie nie ma.

Jeśli nadal się wahasz, to poznaj szczegóły o grze Lara Croft GO, które znajdziesz w naszym dziale, czyli m.in. opis rozgrywki i fabuły, screeny, szkice, materiały za kulisami i informacje o dodatku The Shard of Life. Naprawdę warto zainwestować w ten tytuł, bo to najbardziej tombraiderowa gra od lat.

   


4 sierpnia 2016, by Cez
I ty możesz zostać oficjalną cosplayerką
Studio Crystal Dynamics w ostatnim czasie nadaje zasłużonym fanom serii Tomb Raider rangę ambasadorów. Tak było na ubiegłorocznym E3, gdzie przedstawiciel WoTR otrzymał taką rangą, w tym roku dwóch redaktorów naszego serwisu stało się oficjalnymi ambasadorami-tłumaczami, a teraz Crystalsi chcą powiększyć listę oficjalnych cosplayowych ambasadorek lub ambasadorów Tomb Raidera.

W momencie, gdy firma Square Enix podjęła decyzję o zaprzestaniu promowania kolejnych Tomb Raiderów przy pomocy oficjalnych modelek, zapadła decyzja, by najbardziej zasłużonych cosplayerów określić mianem oficjalnych ambasadorów. Przykładowo Jenn Croft otrzymała taką funkcję w Stanach Zjednoczonych, a Illyne we Francji. O obu tych paniach możecie przeczytać w dziale Cosplay. Wciąż jednak nie mamy oficjalnej cosplayowej ambasadorki lub ambasadora z Polski, ale może wkrótce się to zmieni?


Crystalsi zachęcają, by każda cosplayerka lub cosplayer, którzy chcieliby być powiadamiani o zlotach, powinni wypełnić specjalną ankietę >> klik! Znalazły się w niej także punkty dla tych bardziej ambitnych, którzy chcieliby otrzymać tytuł oficjalnych ambasadorów. Funkcja ta jest przeznaczona tylko dla najlepszych i zobowiązuje takie osoby do uczestnictwa w wielu oficjalnych eventach związanych z grami z serii Tomb Raider i Lara Croft.

Polki i Polacy - do dzieła! W naszym dziale Cosplay możecie zobaczyć, że nie brakuje naszych rodaków, którzy wcielają się w postacie z serii TR. Kto wie, może właśnie to Ty zostaniesz oficjalnym ambasadorem/ambasadorką Tomb Raidera? Trzymamy za Was kciuki!

   


4 sierpnia 2016, by Cez
Kolekcjonerka na PS4 nie jest wykluczona
Tak przynajmniej wynika z ogólnikowej odpowiedzi, którą uzyskaliśmy od Crystal Dynamics. Po tym jak studio ogłosiło powstanie Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration nasunęło się sporo pytań, które przesłaliśmy Crystalsom. Poniżej publikujemy otrzymane od nich odpowiedzi.

Edycja Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration z artbookiem nie zostanie wydana na Xboxach, a nowe DLC pt. Więzy Krwi oraz kooperacja dla Trybu Wytrzymałości nie będą dostępne na Xboxie 360. Spytaliśmy Crystal Dynamics o powody tych decyzji, ale tak jak się spodziewaliśmy, odpowiedzi są wymijające. "Dodatkowa zawartość edycji 20 Year Celebration, poza wsparciem Więzów Krwi dla PlayStation VR, będzie dostępna na Xboxie One w wersji cyfrowej. Przy każdej grze podnosimy sobie poprzeczkę, starając się sprawić, by była wyjątkowa, jednak czasem, gdy chcemy dostarczyć produkt o najwyższej możliwej jakości, musimy podjąć trudne decyzje odnośnie wspieranych platform - w tym przypadku skupiliśmy się na najnowszej generacji" - odpowiadają Crystalsi.

Dowiedzieliśmy się także, że nadal trwa optymalizacja gry na PS4. "Naszym celem jest uzyskanie rozdzielczości 1080p i minimum 30 klatek na sekundę. Jeśli uda się osiągnąć więcej, będzie to bonus." Crystalsi informują również, że osoby, które nabyły Tryb Wytrzymałości, otrzymają co-opa za darmo w formie aktualizacji.

Na koniec przytoczmy dwie odpowiedzi, w których Crystalsi nie zaprzeczają, ani nie potwierdzają. Spytaliśmy studio czy można się spodziewać lepszej wersji RotTR na konsoli PS4 Neo, na której gra mogłaby mieć większą rozdzielczość. "W tym momencie nie przekazujemy informacji na ten temat" - czytamy w odpowiedzi. Z kolei na pytanie czy na PS4 planowana jest edycja kolekcjonerska RotTR z figurką, odpowiedź brzmi: "W tym momencie nie ogłaszamy żadnych szczegółów na ten temat".

Cóż, zazwyczaj takie odpowiedzi oznaczają "tak, mamy to w planach, ale jeszcze nic nie możemy oficjalnie powiedzieć" - tak było np. w przypadku wersji RotTR na PC i PS4, po tym jak ogłoszono wyłączność gry na Xboxy. Czy tak będzie i tym razem i otrzymamy kolekcjonerkę oraz edycję na PS4 Neo - bardzo prawdopodobne, ale na potwierdzenie musimy jeszcze poczekać.

   


3 sierpnia 2016, by Cez
Zamienił się w kobietę, by narysować Larę
Studio Crystal Dynamics opublikowało 50-minutowy zapis wideo panelu dyskusyjnego pt. 20 Years of Tomb Raider: Lara Croft's Multimedia Empire, który odbył się na Comic-Conie. Filmik znajdziecie tutaj. W panelu uczestniczyli: Camilla Luddington, czyli najnowszy głos Lary Croft, Noah Hughes - dyrektor kreatywny marki TR z Crystal Dynamics, Andy Park - słynny rysownik pierwszych komiksów z Larą wydawanych przez Top Cow, Meagan Marie z Crystal Dynamics oraz Debbie Lash - reprezentantka dawnej firmy Eidos, która zajmowała się marketingiem oraz oficjalnymi modelkami.


Andy Park, rysownik regularnej serii komiksów Tomb Raider od Top Cow, wyznał, że praca z Larą wiele dla niego znaczy, bo utorowała mu dalszą drogę kariery. Obecnie artysta pracuje dla Marvela przy najnowszych filmach tego uniwersum. Park zaprezentował na panelu swój pierwszy rysunek Lary z 1999 roku i jego niedawno dokończoną wersję - oba warianty widzicie poniżej (kliknij, by powiększyć). "Często rysowałem Larę patrząc w lustro, więc na chwilę zamieniałem się w kobietę" - zażartował Andy. "Prosiłem też swoją dziewczynę, by wykonała jakąś pozę, ale częściej pozowałem samemu". Więcej rysunków Parka znajdziecie tutaj, a tu przypominamy o naszym wywiadzie, który w 2004 roku przeprowadziliśmy z Andym.


Z kolei Debbie Lash sięgnęła pamięcią do momentu, gdy poznała Rhonę Mitrę - pierwszą oficjalną modelkę Lary Croft. Lash w tamtym okresie pracowała przy organizacji eventów dla firm i na jednym z nich pojawiła się Mitra. "Byłam w odpowiednim czasie i miejscu. Dzięki Rhonie zapoczątkowany został fenomen Lary, ona wyniosła grę na wyższy poziom" - powiedziała Debbie, która pracowała z modelkami aż do Alison Carroll włącznie. Menadżerka dodała, że praca "żywych Lar" nie należała do najłatwiejszych. Kontrakt zakładał minimum 100 dni pracy, która polegała na wielu wyjazdach zagranicznych. Najczęściej podczas jednego tygodnia promocji trzeba było odwiedzić 2-3 kraje.

Camilla Luddington, czyli aktualny głos Lary, podzieliła się anegdotą z procesu motion capture, kiedy to aparatura przyczepiona do jej twarzy zaczepiła się o aparaturę aktora wcielającego się w Alexa - mowa o scence, gdy Lara pocałowała Alexa w policzek w grze Tomb Raider. Z kolei Meagan Marie, autorka książki 20 Years of Tomb Raider, która ukaże się 15 listopada, wyjawiła, że pisała tę publikację przez pół roku, zaczynając od końca, czyli od najnowszych gier, a kończąc na tych najstarszych. Książka będzie jednak ułożona w porządku chronologicznym i tematycznym. Będzie składać się z następujących sekcji: gry, komiksy, filmy, Lara w popkulturze i społeczność fanów. Przykładowe strony tej książki możecie zobaczyć w newsie z 18 czerwca i 22 lipca.

UPDATE (03.08)
Zobaczcie zabawny filmik z Comic-Conu, w którym występują cosplayerzy, m.in. Jenn Croft >> klik!

   


2 sierpnia 2016, by Cez
Kolejny Tomb Raider też na wyłączność?
We wrześniowym numerze brytyjskiego Official PlayStation Magazine znajdziemy aż 30 stron o serii Tomb Raider - każdej głównej części gry poświęcono minimum jedną stronę. Obszerna publikacja była też okazją dla dziennikarzy tego pisma, by zastanowić się nad tym, czy gra Rise of the Tomb Raider wydana na PS4 nadal może być po roku atrakcyjna dla odbiorców. Noah Hughes z Crystal Dynamics (na zdj.) odpowiada, że zależy to od konkretnego gracza.

"Odbiorcy sami muszą zdecydować, czy warto było czekać na tę grę" - mówi Hughes. "Bez wnikania w szczegóły na temat decyzji o wyłączności powiem, że od premiery gry czekałem na dzień, w którym gracze PlayStation dostaną ją w swoje ręce. Jestem podekscytowany tym, że w międzyczasie pracowaliśmy nad tym, by ta wersja była tak wyjątkowa jak to możliwe. Każdy sam ją oceni, ale dodam, że kocham naszych fanów i solidaryzuję się z ich frustracją, gdy jest związana z projektem gry czy też decyzjami biznesowymi. Każdą opinię bierzemy sobie do serca. Nadchodząca premiera będzie chyba dla mnie najbardziej wyjątkową spośród premier serii Tomb Raider, przy których pracowałem."

Dziennikarz Official PlayStation Magazine poruszył również drażliwy temat konsolowej wyłączności - wprost spytał Noaha czy kolejna gra o roboczym tytule Tomb Raider 11 także będzie tymczasowo ekskluzywna na jedną z platform. "Oczywiście nie mogę rozmawiać na ten temat. Nie jestem w stanie tego przewidzieć" - odpowiedział Hughes.

A mieliśmy nadzieję, że po głośnym hejcie skierowanym wobec firm Square Enix i Microsoft, odpowiedź będzie oczywista i będzie brzmieć "nigdy więcej"...

   


2 sierpnia 2016, by Cez
Czy Lara jest jednocześnie swoją matką i córką?
Pytanie wydaje się absurdalne, ale tylko z pozoru. We wrześniowym numerze brytyjskiego Official PlayStation Magazine pojawiły się nowe informacje o nadchodzącym DLC do Rise of the Tomb Raider pt. Więzy Krwi, w którym będziemy biegać po Croft Manor i odkrywać tajemnice rodu Croftów.

Wrześniowy numer jest już dostępny dla subskrybentów, którzy donoszą, że Więzy Krwi będą rozgrywać się w obrębie gry RotTR pomiędzy przygodą w Syrii, a Syberią. Jak już wcześniej informowaliśmy, brat matki Lary, Atlas DeMornay, będzie chciał pozbawić swojej krewnej prawa do posiadłości Croftów. Jego niechęć do Lary i jej ojca Richarda ma wynikać z tego, że pierwotnie Amelia Croft z domu DeMornay miała wyjść za mąż za... hrabiego Farringdonu. Nie zrobiła tego i jej rodzina na nią się obraziła. W artykule pojawia się też informacja, że Amelia zaginęła w tajemniczych okolicznościach, gdy Lara była dzieckiem.

Hrabia Farringdonu - mówi Wam to coś? Zacytujmy pierwszą wersję życiorysu Lary z 1996 roku (pełen tekst znajdziecie w dziale Lara Croft): "Jej rodzina w krótkim czasie wydziedziczyła ich uzdolnioną córkę, mając nadzieję, że w końcu wyjdzie za mąż za hrabiego Farringdonu". W społeczności fanów zawrzało, bo może to oznaczać, że nowa Lara ze zrestartowanej linii czasowej okaże się... córką klasycznej Lary Croft. Bardziej prawdopodobne jest jednak to, że informacja o Amelii Croft, która była zaręczona z tym samym hrabią co "stara" Lara, ma być po prostu ciekawym easter eggiem z okazji 20-lecia serii i symbolicznie, a nie dosłownie pokazać, że nowa Lara jest spadkobierczynią, czyli niejako córką klasycznej Lary z lat 90-tych.

Dodatkowo z artykułu w Official PlayStation Magazine dowiadujemy się, że do tej pory gry z serii Tomb Raider sprzedały się w liczbie 47,9 miliona kopii. Warto też zwrócić uwagę na okładkę pisma (kliknij, by ją powiększyć), która wyraźnie zaznacza, że Lara nadal jest "pierwszą damą PlayStation", mimo tymczasowej wyłączności RotTR na konsolach Xbox.

   


1 sierpnia 2016, by Cez
Kolekcja (prawie) kompletna
Mamy dla Was nowe informacje na temat kolekcji komiksów pt. Tomb Raider Archives, która będzie składała się z czterech tomów. Tę wielką reedycję zeszytów wydawnictwa Top Cow opublikuje inna firma, Dark Horse.

Najpierw przypomnienie: Tomb Raider Archives Vol. 1 będzie zawierać zeszyty #1-15 regularnej serii Top Cow. Vol. 2 będzie zbiorem zeszytów #16-24 i #26-34, w skład Vol. 3 wejdą zeszyty #35-50 oraz #0 i #1/2, z kolei w ostatniej publikacji Vol. 4 znajdziemy 12 zeszytów miniserii Tomb Raider Journeys oraz one-shoty, czyli jednozeszytowe wydania specjalne. Studio Crystal Dynamics zdradziło o jakie one-shoty chodzi. Będą to: Arabian Nights, Origins, Epiphany, The Greatest Treasure of All oraz Takeover.


Wyraźnie widać, że kolekcja, która z założenia miała być kompletną, niestety pomija kilka wydań. W Tomb Raider Archives zabraknie zeszytu #25 regularnej serii i crossoverów - jest to spowodowane tym, że wydawnictwu Dark Horse nie udało się nabyć praw do postaci stworzonych przez Top Cow. Nie tłumaczy to jednak braku dwóch one-shotów. W kolekcji nie zobaczymy opowieści pt. Scarface's Treasure i Sphere of Influence.

Zamówienia na pierwszy tom Tomb Raider Archives można już składać np. w sklepie Amazon. Cena wynosi 39,99 dolarów, czyli ok. 150 zł. Pierwszy tom zadebiutuje w amerykańskich sklepach komiksowych 30 listopada, a w tradycyjnych punktach 13 grudnia.

Po więcej informacji o Tomb Raider Archives odsyłamy do newsa z 24 lipca.

   


1 sierpnia 2016, by Redakcja
Rozciąąągamyyy WoTR
Strona główna serwisu World of Tomb Raider doczekała się małego faceliftingu - ale bez obaw, to nadal ta sama strona o grach, filmach i komiksach z Larą Croft, czyli Wasza ulubiona! Prócz zmiany szerokości i kolorystyki strony głównej wprowadziliśmy także kilka innych usprawnień, które ułatwią Wam przeglądanie serwisu.

Zmiana szerokości dotyczy strony głównej WoTR oraz wszystkich działów, które powstaną w przyszłości. Dotychczasowe podstrony naszego serwisu pozostają bez zmian, czyli nasze unikalne layouty przeróżnych działów nie znikają! Nowy wygląd strony głównej ułatwi Wam przeglądanie najświeższych newsów nie tylko za sprawą większej czcionki i większych obrazków. Przy tytule każdego newsa widzicie pinezkę - po jej kliknięciu na pasku adresu przeglądarki otrzymujemy link do konkretnej wiadomości. W ten sposób możecie przekazywać znajomym bezpośrednie linki do newsów (nowych i tych w Archiwum) np. w portalach społecznościowych. Aby łatwo wrócić na samą górę strony, wystarczy kliknąć na ikonę w kształcie strzałki, którą znajdziecie pod każdym newsem na stronie głównej.

Od teraz będzie się Wam wygodniej przeglądało wszelkie galerie screenów, szkiców czy fanartów dzięki wyskakującym okienkom. Wystarczy kliknąć na którąkolwiek grafikę np. w Galerii, by łatwo przeskoczyć do kolejnego obrazka. System wyskakujących okienek automatycznie dopasuje wielkość grafik do szerokości przeglądarki, ale jeśli chcesz zobaczyć oryginalny rozmiar zdjęcia o wielkiej rozdzielczości - wystarczy, że otworzysz taką fotkę prawym przyciskiem myszki w osobnej karcie przeglądarki.

Prawa kolumna strony głównej została wzbogacona o boks Facebooka, dzięki czemu osoby, które nie korzystają z tego portalu społecznościowego, nie przegapią naszych postów. Stworzyliśmy także honorowe miejsce dla naszych uzdolnionych twórców z działu FanArt. Cyklicznie na stronie głównej będziemy wyróżniać najciekawszą pracę - nową lub archiwalną. Analogicznie sprawa wygląda z filmikami - na stronie głównej będziemy prezentować wszelkie godne polecenia materiały wideo - zarówno te oficjalne jak i autorstwa fanów. Skoro o społeczności wielbicieli Lary mowa, to dodajmy, że po długiej przerwie wraca nasz Chatroom. Ile to nocy niegdyś na nim zarwaliśmy i sylwestrów spędziliśmy - nie sposób policzyć ;)

Na zakończenie nowość, która pozwoli Wam na jeszcze sprawniejsze przeszukiwanie naszego skrupulatnie posegregowanego serwisu. Mowa o Wyszukiwarce - wystarczy wpisać w niej jakiekolwiek hasło, by znaleźć wszystkie informacje na dany temat w naszych archiwalnych newsach, w ogromnej liczbie działów czy też na naszym Forum.