strona główna // forum // chat // kontakt // dodaj do ulubionych // ustaw jako startową


Powrót do Archiwum

LUTY 2016




29 lutego 2016, by Cez
Nowa książka rodzi się w bólach
Powieść pt. Lara Croft and the Blade of Gwynnever, która pierwotnie miała się ukazać 3 listopada 2015 roku, zaliczyła już... piątą obsuwę. Najpierw premierę przesunięto na 15 grudnia, później na 27 stycznia, 23 lutego i 31 marca, a obecnie na... 26 lipca.

Przypomnijmy, że książka tworzona jest przez brytyjskiego powieściopisarza i scenarzystę komiksów Dana Abnetta, któremu pomaga Nik Vincent. Ci sami twórcy odpowiadają też za chłodnie przyjętą powieść Tomb Raider: The Ten Thousand Immortals wydaną w 2014 roku.

O czym opowie Lara Croft and the Blade of Gwynnever? Po tym jak bezwzględny rywal pokonuje Larę Croft w wyścigu o bezcenny artefakt na Sri Lance, pani archeolog powraca do swojej posiadłości w Londynie. Lecząc poniesione rany i siniaki, Lara dostaje telefon od starego przyjaciela, który desperacko poszukuje pomocy. Coś naprawdę dziwnego zostało odkryte podczas wykopalisk pod londyńskim City. Prowadząc śledztwo Lara zostaje świadkiem czegoś tak spektakularnego, że historia Wysp Brytyjskich i być może całego świata będzie musiała zostać przepisana na nowo.

Jak możemy się domyślić, tytułowym artefaktem prawdopodobnie będzie miecz królowej Ginewry (ang. Gwynnever), małżonki Króla Artura.

 


25 lutego 2016, by Cez
RotTR na PC znokautował Xboxa
Minął już ponad miesiąc od premiery Rise of the Tomb Raider na PC. Serwis Superdata poinformował, że cyfrowa pecetowa wersja gry sprzedała się w ciągu pierwszych 30 dni niemal trzy razy lepiej od cyfrowej edycji gry na Xboxa One w analogicznym okresie. Przyczyną tego stanu rzeczy miałaby być duża konkurencja w listopadzie na Xboxie w postaci Fallouta 4.

Przypomnijmy, że na początku stycznia Microsoft chwalił się, że sprzedano ponad milion egzemplarzy TR10 na obu Xboxach. Z kolei dwa tygodnie temu informowaliśmy, że według serwisu Steamspy mało już brakuje do osiągnięcia wyniku dwóch milionów sprzedanych egzemplarzy, biorąc pod uwagę wszystkie trzy platformy, czyli PC, Xbox One i Xbox 360.

Square Enix tradycyjnie milczy - nie potwierdza i nie zaprzecza oraz nie podaje żadnych liczb.

 


25 lutego 2016, by Autumn
Powstaje nowa wersja Anniversary Edition!
Kolejna świetna wiadomość dla wielbicieli klasyków! Austriacki fan Lary FreakRaider podjął się stworzenia remake'u anulowanej gry Core Design, która pierwotnie miała ukazać się po Angel of Darkness - mowa o Tomb Raider Anniversary Edition.

Przypomnijmy, że w 2003 roku firma Eidos powierzyła zadanie stworzenia nowych przygód Lary studiu Crystal Dynamics, ale jednocześnie pierwsze studio Core Design miało przygotować remake Tomb Raidera I z okazji 10-lecia serii. Ostatecznie projekt poza kilkoma trailerami nie ujrzał światła dziennego, ponieważ Eidos zmienił zdanie i zdecydował, że to jednak Crystalsi stworzą grę Tomb Raider Anniversary. Teraz jeden z fanów serii chce dokończyć to, co zaczęło studio Core Design.


"Mam zamiar stworzyć remake gry na bazie wszystkich screenów, filmików i szkiców koncepcyjnych, jakie były dostępne w internecie. Źródeł tych nie ma zbyt wiele, więc na pewno umieszczę w grze sporo rzeczy, które wymyśliłem sam. Nie jestem pewny czy zdołam odtworzyć całą grę czy tylko niektóre poziomy. Obecnie pracuję nad kilkoma pierwszymi etapami w Peru" - powiedział FreakRaider na łamach serwisu Tomb of Ash i dodał, że nie wie czy uda mu się do gry dołączyć Melissę Croft - kuzynkę Lary, która według założeń Core Design miała być dostępna w trybie współpracy.

Gra jest tworzona na silniku Unreal Engine 4 (w podobny sposób powstaje także Tomb Raider: Realm of Fallen Angels, czyli tworzona przez fanów kontynuacja AoD, o której wspominaliśmy tutaj), a sterowanie postacią, ruchy kamerą i wszystkie animacje Lary będą opierać się na tych z Tomb Raidera I. FreakRaider mówi też, że muzyka i dźwięki będą te same, które mogliśmy usłyszeć w pierwszej części przygód panny Croft. Nie wiadomo jeszcze kto podłoży Larze głos, ale możliwe, że zostanie wykorzystany ten oryginalny z 1996 roku.

Powyżej publikujemy pierwszy screen (kliknij, by powiększyć), a tutaj możecie zobaczyć krótki filmik. Twórca zapowiada, że już w ciągu najbliższych kilku miesięcy zaprezentuje trailer gry. Warto wspomnieć, że FreakRaider pracuje również nad ulepszoną wersją Angel of Darkness, która na chwilę obecną została wstrzymana z powodu problemów technicznych.

 


24 lutego 2016, by Autumn
Rhianna: Bycie scenarzystą to wyzwanie
Rhianna Pratchett, córka słynnego pisarza fantasy Terry'ego Pratchetta i niezależna scenarzystka gier, która stworzyła fabuły takich tytułów jak Beyond Divinity, Heavenly Sword i Tomb Raider, wypowiedziała się na temat swojej pracy przy Rise of the Tomb Raider. Przypomnijmy, że za ten ostatni tytuł została nagrodzona podczas tegorocznej gali Amerykańskiej Gildii Scenarzystów.

"Bycie scenarzystą to prawdziwe wyzwanie. Musimy używać swojej mocy i unikalności, by dobrze przekazać historię, którą chcemy opowiedzieć" - powiedziała Pratchett i dodała, że scenarzyści nie są w stanie kontrolować wszystkiego, co dzieje się w grze, są tylko fragmentem zespołu ludzi, którzy ze sobą współpracują. Tworząc scenariusz do Rise of the Tomb Raider Rhianna była co prawda niezależną specjalistką, ale nie pracowała samodzielnie - współpracowała z zespołem projektantów narracji.

"Komunikowali się oni z resztą zespołu i walczyli o mnie" - mówi pisarka. "Tkwiliśmy w tym razem. Scenarzyści muszą umieć zaangażować cały zespół w tworzenie historii, ponieważ fabuła odzwierciedla wszystko, zaczynając od animacji, a kończąc na scenerii."

 


21 lutego 2016, by Cez
Lara na tropie chrześcijańskich heretyków
Rise of the Tomb Raider to kolejna odsłona serii, która nie tylko odważnie dotknęła tematu chrześcijaństwa, ale i skupiła się na tym co najbardziej kontrowersyjne - na herezjach. John Stafford, główny projektant narracji TR10, opowiedział o szczegółach.

W grze Tomb Raider V pojawił się wątek księdza egzorcysty, a w Angel of Darkness mieliśmy nawiązania do apokryficznej, biblijnej Księgi Henocha, opowiadającej o rasie Nefilim. W Rise of the Tomb Raider mamy z kolei do czynienia z wątkiem kilkusetletniego konfliktu pomiędzy powiązaną z Watykanem Trójcą, a heretyckim odłamem chrześcijaństwa zapoczątkowanym w 970 r. n. e. przez nieśmiertelnego Proroka z Konstantynopola i lud Ocalałych. Co prawda konflikt ten jest fikcyjny, ale okazuje się, że scenarzyści garściami czerpali informacje o autentycznych sektach, które w okresie wczesnego średniowiecza pojawiały się jak grzyby po deszczu na terenie Cesarstwa Bizantyńskiego.


"Przyjrzeliśmy się historii wielu sekt religijnych z Bizancjum, które zostały wygnane lub były aktywnie tłumione. Ocalali łączą cechy kilku mesjańskich sekt, które wówczas istniały na obrzeżach Bizancjum" - tłumaczy Stafford na łamach serwisu Zam.

Najwięcej wspólnego z wymyślonymi na potrzeby gry Ocalałymi mają paulicjanie, średniowieczna grupa chrześcijańska, która wierzyła w to, że istnieją dwaj Bogowie - jeden dobry, który stworzył świat duchowy oraz drugi zły, odpowiedzialny za świat materialny. Za swe wierzenia byli prześladowani przez Cesarstwo i niczym Ocalali zostali zmuszeni do opuszczenia Konstantynopola i osiedli na ziemiach muzułmanów. Również i tam nie pobyli długo, ponieważ zostali wytępieni przez najazd armii Bizancjum - w wyniku masakry zginęło aż sto tysięcy paulicjan. Stafford wyjaśnia, że z kolei odwieczny spór Trójcy z Ocalałymi został zainspirowany XIII-wiecznymi wojnami albigeńskimi, w czasie których Watykan zainicjował walkę z kontrowersyjną grupą religijną katarów.

Więcej informacji znajdziecie na Wikipedii - o paulicjanach przeczytacie tutaj, a o sporze z katarami tutaj.

 


20 lutego 2016, by Cez
Tomb Raider dostępny na konsoli Nvidii
Tomb Raider z 2013 roku trafił na zupełnie nową platformę - mowa o urządzeniach Nvidia Shield, na których już wkrótce pojawią się kolejne tytuły Square Enix.

Poprzednia odsłona Tomb Raidera działa na urządzeniach Shield na zasadzie strumieniowania danych - gra zostaje uruchomiona na serwerze Nvidii, a na posiadanym sprzęcie jest jedynie wyświetlana. Aby skorzystać z tej możliwości, należy mieć wykupioną usługę GeForce Now. Wkrótce do TR9 dołączą inne tytuły Square Enix, które pojawią się w tej ofercie: Lara Croft and the Guardian of Light, Sleeping Dogs, Quantum Conundrum i Murdered: Śledztwo zza grobu.


"Razem z grami od Square Enix usługa GeForce Now będzie zawierać ponad 80 tytułów, w które będzie można zagrać natychmiast (gier nie trzeba instalować) na każdym urządzeniu Shield. Ich właściciele często informowali nas, że preferują przygodowe gry akcji, a wielokrotnie nagradzany Tomb Raider jest jednym z naszych ulubionych tytułów z tego gatunku" - mówią przedstawiciele Nvidii.

Konsola Nvidia Shield nie jest póki co oficjalnie sprzedawana w naszym kraju - polskim graczom musi wystarczyć tablet Shield K1, na którym również można odpalić wspomniane gry. Dodajmy, że pierwsze trzy miesiące korzystania z usługi GeForce Now są bezpłatne, a każdy następny miesiąc kosztuje €9,99. Po wykupieniu pakietu można zagrać w Tomb Raidera bezpłatnie.

 


19 lutego 2016, by Cez
Lara znów lepsza od Wiedźmina!
Wiemy już komu przyznano prestiżowe nagrody D.I.C.E. Awards 2016. Rise of the Tomb Raider, który był nominowany aż w dziewięciu kategoriach, zdobył jedną nagrodę, a gra Lara Croft GO nominowana w trzech kategoriach, niestety nie zdobyła ani jednej.

Największym zaskoczeniem gali było zwycięstwo Fallouta 4 w najważniejszej kategorii, czyli "Gry roku". Tytuł ten pokonał nie tylko RotTR, ale i polskiego Wiedźmina 3. Zarówno Fallout 4 jak i najnowsze przygody Geralta zgarnęły łącznie po trzy nagrody (polska produkcja m.in. za najlepszy scenariusz). Rise of the Tomb Raider otrzymał statuetkę za "wspaniałe osiągnięcie w zakresie bohatera", czyli za Larę Croft - pani archeolog zostawiła w tyle m.in. Geralta z Wiedźmina 3 jak i Evie Frye z Assassin's Creed: Syndicate.

Jeśli chodzi o mobilny tytuł roku, to Lara Croft GO została pokonana przez grę Fallout Shelter.

 


19 lutego 2016, by Taimon
Patch za patchem
Studio Nixxes udostępniło już trzecią łatkę do Rise of the Tomb Raider na Steamie, która waży ok. 180 MB. Zapowiedziano również, że następna aktualizacja będzie dużo większa.

Patch usunął m.in. błędy graficzne roślinności, które pojawiały się przy włączonej opcji dynamicznej animacji liści. Usunięto również błąd, który powodował, że zwierzęta nie pojawiały się podczas przechodzenia gry po raz drugi. Naprawiono też drzwi do grobowca opcjonalnego Głos Boga, które czasami nie mogły zostać otwarte. Do nowości należy także opcja wyłączenia kamery, która automatycznie centruje się za graczem podczas ostrzału.

 


18 lutego 2016, by Taimon
Piraci pokonali zabezpieczenia?
Już w listopadzie do sieci wyciekła piracka kopia Rise of the Tomb Raider na Xboxa 360, ale do tej pory wersja na Xboxa One i PC trzyma się dzielnie. Może się to zmienić, bowiem jedna z grup pirackich ogłosiła, że już wkrótce udostępni pecetowe tytuły tj. Just Cause 3, Rise of the Tomb Raider oraz FIFA 16, które posiadają trudne do obejścia zabezpieczenie Denuvo.

Kilka dni temu jedna z grup pirackich ogłosiła, że na rok przerywa prace nad łamaniem zabezpieczeń, by sprawdzić jak piractwo wpływa na sprzedaż gier. Społeczność graczy uznała, że zwyczajnie się poddali, ponieważ Denuvo jest zbyt trudne do złamania. Tymczasem jeden z członków tej grupy twierdzi, że Denuvo zostało właśnie złamane i już wkrótce metoda obejścia tego zabezpieczenia zostanie upowszechniona przez inną grupę.

Jaki to ma związek z RotTR? Od pecetowej premiery piraci próbowali stworzyć działającą, nielegalną wersję gry, ale im się to do tej pory nie udało. Jeśli prawdą jest, że wkrótce Denuvo zostanie złamane, to niestety ucierpi także na tym RotTR i niechlubna tradycja wycieku pecetowego pirata powróci.

 


17 lutego 2016, by Cez
Nowy komiks: Lara idzie na grzyby
Fani Lary, którzy są ciekawi, gdzie bohaterka postanowiła się wybrać po powrocie z Syberii, nie muszą już dłużej czekać - właśnie zadebiutował pierwszy odcinek drugiej regularnej serii komiksów od Dark Horse.

Pierwsza regularna seria rozgrywała się pomiędzy Tomb Raiderem z 2013 roku a Rise of the Tomb Raider, z kolei akcja nowej serii ma miejsce pomiędzy RotTR a kolejnym Tomb Raiderem 11. W najnowszym zeszycie zatytułowanym po prostu Tomb Raider II #1 młoda Lara ze zrestartowanej linii czasowej wplątuje się w gonitwę za bardzo rzadkim gatunkiem grzyba, który rzekomo gwarantuje nieśmiertelność. Na jej przeszkodzie stanie nowy, śmiertelnie niebezpieczny przeciwnik, którego nie można zabić.

Za scenariusz odpowiada Mariko Tamaki, a szkice przygotował Phillip Sevy. Zeszyt tradycyjnie liczy 32 strony i kosztuje $3,99. Nowy numer dostępny jest jedynie w języku angielskim. Kolejny zeszyt pojawi się w zachodnich kioskach 23 marca.


Więcej informacji o pierwszej i drugiej regularnej serii Dark Horse, a także o dawnych zeszytach wydawnictwa Top Cow znajdziecie w dziale Komiks.

 


16 lutego 2016, by Cez
Sprawdź, co działo się przed RotTR
Już jutro odbędzie się premiera drugiej regularnej serii komiksowej Tomb Raider od wydawnictwa Dark Horse, a to oznacza, że dowiemy się co słychać u Lary Croft po powrocie z wyprawy na Syberię, którą widzieliśmy w grze Rise of the Tomb Raider. Z tej okazji przygotowaliśmy dla naszych Czytelników opisy wszystkich poprzednich zeszytów tego wydawnictwa.

W dziale Komiks opublikowaliśmy streszczenia ostatnich sześciu numerów pierwszej regularnej serii wydawnictwa Dark Horse, tym samym uzyskaliśmy komplet osiemnastu streszczeń, z których dowiecie się co porabiała Lara i jej przyjaciele pomiędzy Tomb Raiderem z 2013 roku a Rise of the Tomb Raider.


Jeśli streszczenia to dla Was za mało, to zachęcamy do zapoznania się z całymi komiksami - aktualnie w sklepie Dark Horse obowiązuje zniżka 50 procent na wiele zeszytów w wersji cyfrowej - niektóre numery Tomb Raidera dostaniecie tam za jednego dolara. Jeśli zaś wolicie tradycyjne wersje papierowe wspomnianych komiksów - można je zamawiać w polskich sklepach wysyłkowych np. w Atom Comics lub Multiversum. Zarówno wersje cyfrowe jak i papierowe nie są dostępne w języku polskim, musi Wam wystarczyć wersja angielska.

 


16 lutego 2016, by Cez
Czy Lara słusznie pokonała Wiedźmina?
Nie milkną echa po decyzji Amerykańskiej Gildii Scenarzystów, która przyznała nagrodę za najlepszy scenariusz gry dla Rise of the Tomb Raider. Pojawiają się głosy, że bardziej na tę nagrodę zasługiwał polski Wiedźmin 3: Dziki Gon.


Po werdykcie jurorów w internecie zawrzało, i to nie tylko w społeczności ogólnogrowej, ale przede wszystkim tombraiderowej. Wielu fanów Lary podkreśla w komentarzach, że cieszy się ze wspomnianej nagrody, ale jednocześnie dziwi, ponieważ ich zdaniem "scenariusz misji pobocznych Wiedźmina 3 jest znacznie lepszy od całego wątku głównego RotTR". W naszych dwóch redakcyjnych recenzjach także podkreślaliśmy, że fabuła nowej gry jest przeciętna, co nie znaczy jednak, że praca twórców z Rhianną Pratchett na czele nie zasługiwała na tę nagrodę. Gratulujemy scenarzystom, ponieważ dołączyli do grona twórców innych hitowych gier, które w poprzednich latach zdobyły nagrodę w tej samej kategorii. Były to m.in. takie przeboje jak: Uncharted 2, Uncharted 3 czy The Last of Us.

Przy okazji zobaczcie w jaki sposób scenarzyści TR10 podziękowali za nagrodę na wspomnianej gali. Rhianna zadedykowała swój sukces zmarłemu ojcu, słynnemu pisarzowi fantasy, Terry'emu Pratchettowi. Filmik znajdziecie tutaj.

 


15 lutego 2016, by Cez
[KONKURS] Autograf Karoliny Gorczycy trafia do...
...Aleksandry! To właśnie praca konkursowa tej autorki zdobyła najwięcej Waszych głosów (299) i tym samym Aleksandra zajęła I miejsce. Zwycięską grafikę publikujemy poniżej (kliknij, by powiększyć).


Drugie i trzecie miejsce, które nagradzamy unikalną litografią z Rise of the Tomb Raider, zdobyły: Wiktoria z wynikiem 277 głosów i Beata z 273 głosami. Poniżej widzicie pracę nr 2 i 3. Zwycięzcom jeszcze raz gratulujemy, a wszystkim uczestnikom i głosującym dziękujemy za udział w naszej zabawie! Przyznacie, że Lara bardzo by się ucieszyła z takich kartek urodzinowo-walentynkowych, prawda? Więcej konkursowych prac znajdziecie tutaj.


To oczywiście nie ostatni konkurs w serwisie World of Tomb Raider. Zaglądajcie do nas często, by nie przegapić kolejnych okazji do zdobycia nagród!

 


14 lutego 2016, by Cez
RotTR pokonał Wiedźmina 3!
Podczas gali Amerykańskiej Gildii Scenarzystów ogłoszono, że nagroda za najlepszy scenariusz w grze video została przyznana twórcom Rise of the Tomb Raider! Pełny skład, który pracował nad scenariuszem to: Rhianna Pratchett - główna scenarzystka gry, John Stafford - główny projektant narracji (jego statuetkę widzicie na zdjęciu poniżej), Cameron Suey - projektant narracji i Philip Gelatt - dodatkowy scenarzysta.


Przypomnijmy, że prócz nowego Tomb Raidera o nagrodę walczyły także trzy inne tytuły: Assassin's Creed: Syndicate, Pillars of Eternity oraz polska produkcja Wiedźmin 3: Dziki Gon, która do tej pory zgarniała większość nagród.

 


14 lutego 2016, by Cez
[KONKURS] Wybierz najlepsze życzenia dla Lary!
Zgodnie z zapowiedzią publikujemy nadesłane przez Was konkursowe prace związane z dzisiejszymi, czterdziestymi ósmymi urodzinami Lary, które tradycyjnie wypadają w Walentynki. Znów nas zaskoczyliście pomysłowością i wykonaniem!

Teraz wszystko w Waszych rękach. Od Was zależy, kto w naszym konkursie zajmie pierwsze miejsce i wygra plakat z autografem Karoliny Gorczycy oraz miejsca drugie i trzecie - w tym przypadku nagrodami są unikalne litografie z Rise of the Tomb Raider.


Jak wytypować zwycięzców? Na naszym profilu na Facebooku zamieściliśmy osiemnaście prac. Obejrzyjcie wszystkie dokładnie i zdecydujcie, które najbardziej Wam się podobają i przekażcie im "lajka". Prace, które do jutra, czyli do 15 lutego do godziny 20.00 otrzymają najwięcej polubień, zwyciężą. W przypadku remisu zastosujemy losowanie. Powodzenia!

 


14 lutego 2016, by Cez
Lara dziś kończy 48 lat (lub 24)
Choć trudno w to uwierzyć, klasyczna Lara Croft obchodzi dziś czterdzieste ósme urodziny - tak wynika z jej pierwotnego życiorysu. Z kolei zrestartowana pani archeolog kończy dziś 24 lata, jeśli przyjmiemy, że w 2013 roku miała 21 lat.

Najstarsza wersja biografii z 1996 roku mówi o tym, że Lara Croft przyszła na świat 14 lutego 1968 roku w londyńskiej dzielnicy Wimbledon. Przez wiele lat w każde Walentynki fani obchodzili jej wirtualne urodziny, a dystrybutor (wówczas Eidos Interactive), często przygotowywał niespodzianki. Urodziny były obchodzone nawet po 2003 roku, kiedy to oficjalna notka z datą narodzin zniknęła z kolejnych dwóch wersji biografii przygotowanych na potrzeby gier Angel of Darkness oraz Tomb Raider Legend.


W 2013 roku po raz pierwszy w Walentynki zabrakło niespodzianki od Crystal Dynamics, ponieważ ogłoszono, że po restarcie serii nie będziemy już nigdy więcej obchodzić jej urodzin. Twórcy na szczęście tego słowa nie dotrzymali, bo właśnie dziś w Rise of the Tomb Raider podczas wczytywania leveli możemy zobaczyć powyższy komunikat!

Niezależnie od tego czy Lara dziś kończy 48 lat czy 24, naszej bohaterce życzymy kolejnych wielu, wielu przygód! Więcej informacji o różnych wersjach biografii pani archeolog znajdziecie w dziale Lara Croft.

 


13 lutego 2016, by Taimon
Pora na drugiego patcha
Studio Nixxes udostępniło już drugą łatkę do gry Rise of the Tomb Raider i to zaledwie kilka dni po pierwszej. Ważący ok. 150 MB nowy patch w chwili obecnej dostępny jest tylko na platformie Steam. Wydanie aktualizacji do gry z Windows Store może potrwać kilka dni, tak jak to było w przypadku pierwszej łatki. Ponownie głównym celem nowej aktualizacji jest poprawa wydajności gry.

Najważniejszą zmianą jest to, że gra ma działać lepiej w miejscach uzależnionych od mocy karty graficznej, ale patch znów nie wpłynie na miejsca, w których procesor odgrywa główną rolę. Naprawiono również mapę, która czasem pokazywała błędną lokację. Do mniejszych poprawek należy usunięcie błędów graficznych związanych ze strojami na kartach nVidia z serii GTX 600 i GTX 700 oraz pozbycie się zawieszeń gry i systemu podczas korzystania z kombinacji klawiszy Alt+Tab w trybie ekskluzywnego ekranu. Dodano także nowe opcje, które pozwalają na zredukowanie drgań kamery oraz na ustawienie czułości myszki w pionie i poziomie.

Warto również przypomnieć, że prawdopodobnie w najbliższej przyszłości pojawi się aktualizacja wnosząca funkcje DirectX 12 oraz VXAO, o którym było głośno przed premierą gry.

 


13 lutego 2016, by Cez
W reboocie miały być grywalne pojazdy
Twórca Rise of the Tomb Raider zdradził, że pierwotnie w najnowszych dwóch częściach przygód Lary mogliśmy mieć do dyspozycji pojazdy. Dlaczego postanowiono jednak z nich zrezygnować?

Brian Horton na łamach International Business Times wyjawił, że już w Tomb Raiderze z 2013 roku miały pojawić się grywalne pojazdy. Z kolei w Rise of the Tomb Raider w początkowej scenie w Syrii szamotanina z kierowcą jeepa miała być interaktywna.

"Zawsze jest taki moment, gdy musisz coś wyciąć, mimo że jesteś tym podekscytowany" - mówi Horton, który niedawno odszedł z Crystal Dynamics i obecnie pracuje w firmie Infinity Ward znanej dzięki serii gier Call of Duty. "Mieliśmy plany, i to już w reboocie, by zawrzeć jakiś rodzaj środka transportu - motocykla lub konia lub czegoś w tym rodzaju. Te plany później powróciły, ale zdaliśmy sobie sprawę, że lepiej skupić się na Larze, którą możemy potraktować właśnie jako pojazd."

Przypomnijmy, że jedynym dotąd interaktywnym środkiem transportu, który pojawił się w najnowszych grach, był spadochron w TR9.

 


12 lutego 2016, by Cez
Lara Croft GO za 5 zł
Mobilna, wysoko oceniana gra Lara Croft GO doczekała się kolejnej olbrzymiej przeceny. Przez ograniczony czas tytuł można nabyć w cenie obniżonej o 80 procent i to na wszystkich trzech dostępnych platformach: iOS, Windowsie Mobile i Androidzie. Przykładowo na tej ostatniej gra kosztuje jedyne 5,54 zł.


Lara Croft GO to wielokrotnie nagradzana gra mobilna, nawiązująca do klasycznych przygód pani archeolog, która powstała na fali popularności innej, podobnej gry - Hitman GO. Prócz podstawowej paczki leveli każdy nabywca Lara Croft GO otrzymuje także darmowe DLC pt. The Shard of Life.

 


12 lutego 2016, by Cez
Blisko dwóch milionów!
Serwis Steamspy twierdzi, że Rise of the Tomb Raider znakomicie sprzedaje się na platformie Steam. Od momentu premiery, która nastąpiła 28 stycznia, na wspomnianej platformie sprzedano ok. 430 tysięcy kopii gry, a do tego trzeba doliczyć wersje pudełkowe, choć tu danych żadnych nie ma. Wiadomo jedynie, że wraz ze sprzedażą gry na Xboxa One i 360 RotTR jest już bliski osiągnięcia wyniku dwóch milionów sprzedanych egzemplarzy. Square Enix tradycyjnie milczy i nie potwierdza tych doniesień.

Przypomnijmy, że w 2013 roku milion egzemplarzy Tomb Raidera sprzedano zaledwie w ciągu 48 godzin, ale należy pamiętać o tym, że w dniu premiery gra była dostępna na trzech platformach: PC, PS3 i Xbox 360. Całkowity wynik TR9 to 8,5 miliona sprzedanych kopii, co czyni tę część najlepiej sprzedającą się w historii serii. Z kolei na początku 2009 roku Tomb Raider Underworld (również na starcie tytuł multiplatformowy) uzyskał wynik półtora miliona sprzedanych egzemplarzy po około dwóch miesiącach od premiery.

 


11 lutego 2016, by Cez
Kosmetyczne zmiany w Relic Run
Darmowa gra mobilna Lara Croft: Relic Run doczekała się kolejnej aktualizacji na platformie Android i iOS. Tym razem nie otrzymaliśmy nowego levelu, a jedynie kosmetyczne zmiany i poprawki.

Największą nowością drobnej aktualizacji jest dodanie codziennej, losowej nagrody. Przykładowo za pierwszy dzień otrzymamy 150 monet, a za dziewiąty - dziesięć diamentów. Warunek jest jeden - musimy uruchomić grę codziennie, choć na chwilę. Drugą nowością jest częstszy zrzut losowych zapasów. Początkowo odbywał się on co kilkanaście godzin, od grudnia co osiem, a od teraz co trzy godziny! Mało tego, gdy już odbierzemy darmowy zrzut, możemy otrzymać kolejne przed upływem trzech godzin, ale już poprzez zapłatę diamentami. Naszym oczom ukaże się zestaw dziewięciu skrzynek, w których ukryte są bonusy - w tym nawet 50 diamentów na raz! Od nas zależy, na którą nagrodę trafimy.


Poprawiono również samouczek i stabilność gry, zapewniono szybsze wczytywanie leveli oraz wyeliminowano niektóre zauważone błędy. Przy okazji zastąpiono świąteczną ikonkę gry tę tradycyjną. A co ze strojem św. Mikołaja, który pojawił się w grudniu? Nie martwcie się, pozostał!

 


10 lutego 2016, by Cez
Kolejne wdzianko do kolekcji
W sklepie Xbox Store i na Steamie pojawiło się czwarte małe DLC do Rise of the Tomb Raider zatytułowane Przetrwanie w Dziczy.

Nowy zestaw zawiera strój Cień Nocy, który daje szansę na pozyskanie egzotycznego surowca ze zwykłego zwierzęcia, krwawy topór Pieśń Śmierci oraz pakiet kart Wypraw, w tym przynajmniej dwie rzadkie i trzy inne karty o większym prawdopodobieństwie wylosowania rzadkich. Zestaw waży ok. 10 MB i w Xbox Store kosztuje 11,99 zł, a na Steamie 2,99 euro. Pamiętajcie - jeśli posiadacie przepustkę sezonową, nie kupujcie tego dodatku osobno, bo niepotrzebnie za niego zapłacicie!


Spis wszystkich wydanych DLC, i tych małych i dużych, i tych wchodzących w skład Season Pass jak i tych poza nim - znajdziecie w naszym dziale Rise of the Tomb Raider. Przypomnijmy, że w ramach przepustki sezonowej pozostało już tylko jedno niewydane dotąd DLC pt. Cold Darkness Awakened, w którym Lara napotka na ludzi i zwierzęta dotknięte nietypową przypadłością przemieniającą ich w krwiożercze bestie i bezmyślnych morderców.

 


9 lutego 2016, by Cez
[KONKURS] Złóż Larze życzenia i wygraj autograf!
Kolejny konkurs na WoTR przed nami! Zgodnie z tradycją 14 lutego w Walentynki przypadają urodziny Lary Croft. Z tej okazji mamy dla Was plakat z Tomb Raidera z 2013 roku o wymiarach 42x60 cm, na którym swój podpis złożyła Karolina Gorczyca! Dodatkowo do puli nagród dorzucamy dwie litografie o wymiarach 30x46 cm z wizerunkiem Lary z Rise of the Tomb Raider, których na całym świecie wydano jedynie 500 sztuk!


Aby wziąć udział w konkursie należy przesłać na nasz adres mailowy redakcjawotr@gmail.com własnoręcznie wykonany tombraiderowy rysunek lub grafikę komputerową, która będzie miała formę kartki urodzinowej i/lub walentynkowej (w temacie maila wpiszcie "Urodziny Lary", a w treści swoje imię i nazwisko). Jeśli zawsze marzyliście o złożeniu pannie Croft życzeń lub wyznaniu jej miłości - macie teraz ku temu niepowtarzalną okazję!


Wasze prace przyjmujemy do soboty 13 lutego włącznie. 14 lutego redakcja WoTR wybierze najciekawsze zgłoszenia i następnie to Wy zdecydujecie o tym, kto zajmie pierwsze miejsce (nagroda: plakat z autografem) oraz drugie i trzecie (po litografii). Do dzieła!

 


8 lutego 2016, by Autumn
Wsypali Larę do... chipsów
No może nie dosłownie, ale prawie... Jeżeli zastanawialiście się, gdzie jeszcze może ponieść Larę w poszukiwaniu nieśmiertelności, to mamy dla was odpowiedź: panna Croft zawędrowała do chipsów Pringles! I nie, to nie jest żart...


Każda kupiona w zachodniej Europie paczka chipsów Pringles to szansa na wygranie cennych nagród, w tym m.in. pełnej wersji Rise of the Tomb Raider na Xboxa One oraz DLC z ekskluzywnym strojem dzielnego odkrywcy (Valiant Explorer), który widzicie obok. Prócz tego do wygrania jest również konsola Xbox One oraz pełne wersje i DLC do takich gier jak Forza Horizon 2, Forza Motorsport 6 i Halo 5: Guardians.

Promocja tradycyjnie nie obejmuje Polski. Jeżeli chcecie uczestniczyć w zabawie, możecie kupić chipsy Pringles np. w Wielkiej Brytanii, Francji czy w Niemczech. By dowiedzieć się więcej o tej nietypowej promocji, kliknijcie tutaj.

 


8 lutego 2016, by Taimon
RotTR ze wsparciem DirectX 12?
Po najnowszej aktualizacji Rise of the Tomb Raider w wersji na PC pojawiły się nowe pliki wskazujące na to, że w najbliższym czasie gra prawdopodobnie dostanie wsparcie nowego DirectX 12.

Nowość odkrył jeden z internautów, który zamienił nowy plik ROTTR.exe na ten z pierwszej wersji gry sprzed aktualizacji. Po zmianie pliku podczas włączania gry ujrzał opcję obsługi DirectX 12 (patrz screen poniżej). Niestety póki co funkcja ta nie działa, ale można się spodziewać, że twórcy dodadzą ją w najbliższej aktualizacji.


Spytacie do czego przydałaby się ta "dwunastka"? Nowy DirectX pozwala dostać się do samego jądra karty graficznej i wyciągnąć z niej całą dostępną moc. Dużym plusem jest fakt, że słabsze procesory przestaną być problemem, bo to karta graficzna będzie najważniejszym elementem komputera gracza. Rola procesora w renderowaniu grafiki będzie dużo mniejsza. Warto też dodać, że nowy DirectX 12 dostępny jest tylko na Windowsa 10. Z jego obsługi mogą cieszyć się użytkownicy kart Nvidia od serii GTX 400, a w przypadku AMD posiadacze kart graficznych od serii Radeon HD 7000, przez HD 8000, R5, R7 oraz R9.

 


5 lutego 2016, by Taimon
Pierwszy patch na PC już dostępny
Programiści z Nixxes przygotowali pierwszą aktualizację do gry Rise of the Tomb Raider w wersji na Steamie i Windows Store. Łatka ważąca 150 MB naprawia kilka błędów oraz wnosi sporo nowości związanych z grafiką.

Pierwszą najbardziej zauważalną zmianą jest poprawa płynności gry, zwłaszcza w DLC pt. Tryb Wytrzymałości. Rozwiązano również problem z wydajnością SLI (opcja umożliwiająca podłączenie kilku kart graficznych jednocześnie), na który narzekali posiadacze kart Nvidii.

Do nowości graficznych należy szereg nowych opcji takich jak możliwość wyłączenia filmowego filtru bez konieczności rezygnowania z efektów ekranu czy polepszona jakość cieniowania HBAO+. Doszły również dwie nowe opcje graficzne - odbicia na powierzchniach możemy teraz wyłączyć, a odbicia lustrzane odpowiednio dopasować. Nowością jest także suwak, który umożliwia ustawienie niższej rozdzielczości gry w trybie okienkowym.

Aktualizacja również poprawiła mniejsze babole takie jak pozostający kursor na ekranie i błędy, które czasem zdarzały się na teksturach u użytkowników kart Nvidia. W grze zobaczymy też komunikat ostrzegający, że włączenie bardzo wysokiej jakości tekstur oraz wygładzanie krawędzi SSAA podwyższa wymagania sprzętowe. Nixxes udostępniło również opcję powrócenia do starszej wersji gry, gdyby aktualizacja płatała nam niechciane figle.

 


4 lutego 2016, by Cez
RotTR zwiększył zyski Square Enix!
Uf, w tym roku fani Lary mogą spać spokojnie. Pamiętacie narzekania Square Enix w 2013 roku, kiedy to Tomb Raider sprzedał się w rekordowej liczbie egzemplarzy i zarobił krocie, a wydawca stwierdził, że nie jest usatysfakcjonowany? Tym razem japońska firma pochwaliła się, że m.in. dzięki Rise of the Tomb Raider jej zyski w roku 2015 znacznie się powiększyły.

Firma Square Enix ujawniła, że w okresie od kwietnia do grudnia 2015 roku zarobiła 1,3 miliarda dolarów, co stanowi wzrost aż o 28 procent w stosunku do roku 2014. Z kolei zysk operacyjny firmy wzrósł o 60 procent do ok. 200 milionów dolarów. Japoński wydawca chwali się, że to głównie zasługa jej dwóch zeszłorocznych hitów - Rise of the Tomb Raider oraz Just Cause 3. Niestety wyników sprzedaży nowych przygód Lary firma nadal nie podaje - jedynie Microsoft ujawnił, że w ciągu pierwszego miesiąca TR10 sprzedał się na Xboxach w liczbie ponad miliona egzemplarzy.

Square Enix dodaje, że duże zyski przynoszą nie tylko gry sprzedawane na konsole, ale i produkcje wydawane na smartfonach, a także na tabletach i PC. Kolejny nadchodzący hit, wobec którego firma ma duże oczekiwania, to Hitman - jego premiera jest zaplanowana na marzec tego roku.

 


3 lutego 2016, by Cez
Frozen Omen po raz ostatni
W zachodnich sklepach pojawił się piąty i ostatni zeszyt miniserii Lara Croft and the Frozen Omen wydawanej przez Dark Horse. Komiks liczy 32 strony i kosztuje $3,99.

Za fabułę ponownie odpowiada Corinna Bechko, rysunkami zajął się Randy Green, a kolorystyką Michael Atiyeh. Okładkę, którą widzicie obok, zaprojektował Jean-Sebastien Rossbach (kliknij, by powiększyć). Miniseria Frozen Omen opowiada o wspólnej przygodzie klasycznej Lary Croft i Cartera Bella, którego wcześniej spotkaliśmy w grze The Temple of Osiris oraz Lara Croft: Relic Run. Dwójka bohaterów musi tym razem zmierzyć się z groźnym przeciwnikiem, który chce doprowadzić do odrodzenia świat poprzez wcześniejsze jego... zniszczenie. Czy Lara i Carter używając każdej dostępnej broni powstrzymają złowrogi kult? Przekonacie się po lekturze ostatniego numeru.


Przypomnijmy, że 22 czerwca w zachodnich kioskach ukaże się zbiorcze wydanie Lara Croft and the Frozen Omen, zawierające wszystkie pięć odcinków tej serii. Publikacja, którą wyceniono na 19,99 dolarów, będzie liczyła 120 stron.

Wcześniej, bo już 17 lutego na zachodzie pojawi się pierwszy zeszyt serii komiksowej Tomb Raider II wydawanej przez Dark Horse. Tym razem akcja będzie się rozgrywać pomiędzy Rise of the Tomb Raider, a kolejnym Tomb Raiderem 11. Młoda Lara ze zrestartowanej linii czasowej wplącze się w gonitwę za bardzo rzadkim gatunkiem grzyba, który rzekomo gwarantuje nieśmiertelność. Na jej przeszkodzie stanie nowy, śmiertelnie niebezpieczny przeciwnik, którego nie można zabić. Za scenariusz będzie odpowiadała Mariko Tamaki, a szkice przygotuje Phillip Sevy.

 


3 lutego 2016, by Autumn
Pomóż Larze wygrać
Trwa plebiscyt SXSW Game Award, w którym Rise of the Tomb Raider został nominowany aż w czterech kategoriach, a Lara Croft GO w jednej. Tutaj możecie wspomóc panią archeolog swoimi głosami.

Na najnowsze przygody Lary w RotTR możemy oddać głos w następujących kategoriach: najtwardszy charakter, doskonała animacja, doskonałe wizualne osiągnięcie oraz doskonałe efekty specjalne. Nie tylko TR10 ma się czym pochwalić. W plebiscycie została również wyróżniona kieszonkowa gra Lara Croft GO, na którą możemy oddać głos w kategorii mobilna gra roku.

Prócz Rise of the Tomb Raider nominacje otrzymały także takie tytuły jak Wiedźmin 3: Dziki Gon, Fallout 4 czy Metal Gear Solid V.

 


2 lutego 2016, by Cez
Konkursy, same konkursy
Ostatnio nasz serwis World of Tomb Raider rozpieszczał Was konkursami, informowaliśmy także o dwóch zabawach zorganizowanych przez Nvidię (konkurs geograficzny i cosplayowy), a okazuje się, że atrakcyjne nagrody rozdaje również polski sklep Muve.pl oraz firma Razer, produkująca nowe myszki i podkładki z wizerunkiem Lary z Rise of the Tomb Raider.

W sklepie Muve.pl trwa właśnie aukcja, w której można wygrać unikalne pudełko z grą Tomb Raider z 2013 roku, na którym autograf złożyła Karolina Gorczyca, czyli polski głos Lary Croft. Spieszcie się, bo aukcja zostanie zakończona już 4 lutego o godzinie 12. W zabawie należy użyć nie tradycyjnej gotówki, a specjalnych punktów złota.


Z kolei w konkursie firmy Razer, który znajdziecie tutaj, można wygrać m.in. nową myszkę i podkładkę z Larą, klawiaturę, a także edycję kolekcjonerską Rise of the Tomb Raider. Losowanie nagród odbędzie się za 11 dni i będą w nim uczestniczyć osoby, które wykonają co najmniej jedną czynność spośród pięciu możliwych - mowa m.in. o polubieniu facebookowego profilu firmy Razer czy też śledzeniu na Twitterze. W zabawie mogą uczestniczyć tylko osoby pełnoletnie.

 


2 lutego 2016, by Taimon
AMD poprawia błędy w RotTR
Krótko po premierze Rise of the Tomb Raider firma AMD obiecała, że w najbliższym czasie pojawią się sterowniki do jej kart graficznych poprawiające działanie gry. Słowo zostało dotrzymane i nowe sterowniki zostały udostępnione.

Główną nowością jest dodanie do gry funkcji CrossFire. Jest to odpowiednik SLI znanego z kart Nvidia. Technologia ta pozwala na skorelowanie pracy dwóch, trzech lub czterech kart graficznych celem szybszego renderowania obrazu. Drugą nowością jest ogólna poprawa płynności. Programiści AMD pozbyli się dużych spadków klatek podczas przerywników filmowych oraz większych zacięć gry, które u części graczy kończyły się na ponownym uruchamianiu komputera.

Niestety u niektórych właścicieli kart AMD nadal są problemy z FPS-ami lub też z innymi błędami, które utrudniają rozgrywkę. Nixxes, czyli studio odpowiadające za port gry na PC, poinformowało, że aktualnie pracuje nad pierwszą łatką do gry, która naprawi problemy wskazywane przez fanów.

 


1 lutego 2016, by Autumn
Lara trafiła na myszkę i podkładkę
Premiera Rise of the Tomb Raider na PC przyniosła kolejne gadżety związane z panną Croft. Tym razem firma Razer zaprojektowała podkładkę i myszkę do komputera charakteryzujące się bardzo wysoką jakością. Od teraz możecie grać w najnowsze przygody Lary wyposażeni w sprzęt komputerowy z wizerunkiem głównej bohaterki.

Powierzchnia podkładki zaprojektowana jest tak, by myszka sunęła po niej szybko i bez przeszkód. Zapewnia również komfort pod ręką, co minimalizuje zmęczenie podczas dłuższej gry. Podkładka jest też zoptymalizowana dla wszystkich ustawień czułości myszy i bez względu na nie oferuje ciągłe śledzenie jej reakcji. Podstawa podkładki składa się z antypoślizgowej gumy, a powierzchnia pokryta jest tkaniną z wizerunkiem Lary Croft z najnowszej odsłony gry. Dodatkowo podkładka obszyta jest specjalną ramką, która ma zapobiec strzępieniu się. Jej wymiary to 254mm x 355mm, a cena wynosi 24.99 €, czyli około 110 zł.


Myszka z kolei wyposażona jest w czujnik optyczny o mocy 10,000dpi, prędkość jej ruchu to aż do 300 cali na sekundę, a przyśpieszenie wynosi 50g. Oznacza to, że niezależnie jak szybko będziemy nią poruszać, kursor na ekranie będzie reagował z idealną płynnością i dokładnością. Kształt myszki zaprojektowany jest tak, by idealnie pasować do każdej dłoni i tym samym poprawić komfort rozgrywki, a boczne gumowe uchwyty pozwolą zachować pełną kontrolę przy dłuższej grze. Dodatkowo myszka wyposażona jest w podświetlane pokrętło z możliwością dopasowania koloru. Przybliżony rozmiar produktu to 127mm x 70mm x 44mm, a jego cena wynosi 375 zł.

Oba gadżety można zakupić na stronie razerzone.com, a ich galerie zdjęć dostępne są tutaj i tutaj.

 


1 lutego 2016, by Cez
[KONKURS] Rozwiąż rebus i wygraj Tomb Raidera
Pora na kolejny konkurs! W ciągu ostatnich czterech dni rozdaliśmy cztery pełne wersje Rise of the Tomb Raider z dwiema przepustkami sezonowymi. Dziś mamy dla Was cyfrową wersję Tomb Raidera z 2013 roku na PC. Jak go zdobyć?


Wyślijcie nam maila na adres redakcjawotr@gmail.com - w treści wiadomości wpiszcie swoje imię i nazwisko, a w temacie maila rozwiązanie powyższego rebusu (kliknij na obrazek, by powiększyć). Od każdego uczestnika przyjmujemy tylko jedno zgłoszenie. Swoje odpowiedzi nadsyłajcie dziś do godziny 22. Spośród wszystkich poprawnych zgłoszeń wylosujemy jedno.

UPDATE (01.02)
Wygrywa Natalia Łuczak, gratulujemy! Poprawna odpowiedź to oczywiście "Królowa Yamatai Himiko".

Pora także podsumować nasze konkursy. Od listopada ubiegłego roku nagrodziliśmy 23 osoby, które zdobyły łącznie ponad 40 nagród, a wśród nich aż 14 pełnych wersji gier, w tym 9 kopii Rise of the Tomb Raider! To oczywiście nie koniec - zaglądajcie często na WoTR, by nie przegapić kolejnych konkursów!